LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Johan1968
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:23

ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door Johan1968 »

Beste mensen, voor degene die bij de ING Bank bankieren en gebruik maken van de ING app let op. Het kan zomaar zijn dat uw adresboek door onbekende redenen is aangepast. In mijn geval staan de namen dubbel, een met juiste rekeningnummers en een met foutieve rekeningnummers. Als je dus op je app op een naam drukt kan t dus zomaar zijn dat je het naar iemand anders overmaakt. Na onderzoek blijkt het adresboek ook op internetbankieren dezelfde fouten te hebben. De namen kloppen maar de rekeningnummers niet. Hoe dit kan de ING heeft geen idee. Ben wel vooralsnog voorlopig het overgeboekte geld kwijt en daarbovenop de dure belkosten van de klantendienst. Ik vind het geen fijn en betrouwbaar idee dat "iemand anders" kennelijk in mijn adresgegevens van de bank kan. Hebben meer mensen dit probleem ? Ik merkte het gisteren. Ter aanvulling: ING gaat een onderzoek instellen echter ben ik voorlopig mijn geld volgens de ING ongeveer 10 dagen kwijt. Ben benieuwd of we nog een vergoeding qua rente en belkosten krijgen, want dit is toch echt een fout van de ING zelf. Overigens kregen we ook een mail namens de ING als reactie om eea door te geven. Daar gaan we natuurlijk niet op in. Wie weet is dit wel een truc van degene die dit gedaan heeft. Ben benieuwd of er nog meer mensen dit hebben. Zo ja graag een reactie van u.

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Hoi Johan,

Ik las je bericht. Wat een vervelende situatie, zeg! Uit jouw bericht begrijp ik dat er door ING inmiddels een onderzoek is gestart. Uit dit onderzoek moet blijken wat er precies is gebeurt en hoe dit opgelost kan worden. Wat betreft de e-mail die je hebt ontvangen: deze is niet van ING afkomstig. ING stuur namelijk nooit e-mails waarin wordt gevraagd persoonlijke gegeven door te geven. Meer info hierover lees je op: http://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankier ... index.aspx

Vriendelijke groet,

Marlies
ING Webcare team
http://www.ing.nl/webcare

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door sjohie »

Johan1968 schreef:Beste mensen, voor degene die bij de ING Bank bankieren en gebruik maken van de ING app let op. Het kan zomaar zijn dat uw adresboek door onbekende redenen is aangepast. In mijn geval staan de namen dubbel, een met juiste rekeningnummers en een met foutieve rekeningnummers. Als je dus op je app op een naam drukt kan t dus zomaar zijn dat je het naar iemand anders overmaakt. Na onderzoek blijkt het adresboek ook op internetbankieren dezelfde fouten te hebben. De namen kloppen maar de rekeningnummers niet. Hoe dit kan de ING heeft geen idee. Ben wel vooralsnog voorlopig het overgeboekte geld kwijt en daarbovenop de dure belkosten van de klantendienst. Ik vind het geen fijn en betrouwbaar idee dat "iemand anders" kennelijk in mijn adresgegevens van de bank kan. Hebben meer mensen dit probleem ? Ik merkte het gisteren. Ter aanvulling: ING gaat een onderzoek instellen echter ben ik voorlopig mijn geld volgens de ING ongeveer 10 dagen kwijt. Ben benieuwd of we nog een vergoeding qua rente en belkosten krijgen, want dit is toch echt een fout van de ING zelf. Overigens kregen we ook een mail namens de ING als reactie om eea door te geven. Daar gaan we natuurlijk niet op in. Wie weet is dit wel een truc van degene die dit gedaan heeft. Ben benieuwd of er nog meer mensen dit hebben. Zo ja graag een reactie van u.
Dat lijkt me een goede reden om de internetverbinding van je normale telebankier-pc te verbreken, en als de wiedde weerga deze met een goede virusscanner na te lopen, want dat zou betekenen dat je slachtoffer bent van een zgb phishing aanval. Idem voor je mobiele telefoon, via die weg kan je ook je adresboek wijzigen, en smartphones zijn ook niet immuun voor virussen etc, zeker niet als je aan de gang gaat met gekraakte android installatiebestanden.

Ann81
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2014 21:23

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door Ann81 »

Beste @johan1968 hoe is het bij jou afgelopen? Ik heb zojuist het zelfde meegemaakt, ik maakte geld over van mijn ene prive rekening naar de ander klik op mijn naam in mijn adresboek zie na de betaling tot mijn schrik dat er een ander (belgisch!) rekening nr aan gekoppel is. Dit is dus toegevoegd aan mijn adres boek! heb ING direct gebeld maar ja het geld is al 'gereserveerd" ik moet afwachten...gaat om redelijk groot bedrag ben er ziek van..

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik kan maar 1 ding bedenken. Je computer is gehackt of iemand heeft je login gegevens gestolen.
Wel vind ik het vreemd dat de bank kennelijk geen controle naam --> rekeningnummer doet en dus iedereen maar zo een willekeurige naam kan koppelen aan een rekening. Dit zou niet mogelijk moeten zijn en lijkt me een fout in de procedures van de bank.


Ann81
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2014 21:23

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door Ann81 »

olaf79 schreef:Ik kan maar 1 ding bedenken. Je computer is gehackt of iemand heeft je login gegevens gestolen.
Wel vind ik het vreemd dat de bank kennelijk geen controle naam --> rekeningnummer doet en dus iedereen maar zo een willekeurige naam kan koppelen aan een rekening. Dit zou niet mogelijk moeten zijn en lijkt me een fout in de procedures van de bank.

Dat komt dus door de komst van (dat vreselijk onhandige) IBAN. Met iban hoeft je naam niet meer te matchen aan je rekening gevoelig. Vreselijk fraudegevoelig! vroeger zou dit nooit kunnen gebeuren, dan zegt het systeem naam komt niet overeen...
Ben er mooi klaar mee nu :(

Johan1968
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 nov 2011 09:23

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door Johan1968 »

Het heeft zeer lang geduurd voor de medewerkers aan de telefoon (wilden) begrepen wat er aan de hand was. Uiteindelijk heb ik een medewerker gesproken welke verstand van zaken had en het heeft opgelost. Geld terug en een bosje bloemen voor het gebeuren. Echter het is idd tijdens het iban proces begonnen. Duidelijk was wel dat de ING er niet teveel over kwijt wilde. Het geeft mij nog steeds een onprettig gevoel dat dit kan. En voor alle duidelijkheid het lag dus niet aan mijn computer !!!
Vond het overigens wel vreemd dat er op zich weinig reacties waren ook niet van TrosRadar zelf.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:Ik kan maar 1 ding bedenken. Je computer is gehackt of iemand heeft je login gegevens gestolen.
Wel vind ik het vreemd dat de bank kennelijk geen controle naam --> rekeningnummer doet en dus iedereen maar zo een willekeurige naam kan koppelen aan een rekening. Dit zou niet mogelijk moeten zijn en lijkt me een fout in de procedures van de bank.
Een bank *kan* geen controle naam --> rekeningnummer doen, hoogstens binnen hun eigen klantenkring. Maar zodra je geld overmaakt naar een rekening bij een andere bank dan hebben ze die mogelijkheid niet (gelukkig maar, want ik zit er niet op de wachten dat een willekeurige bank toegang heeft tot mijn gegevens). Praktisch lijkt het me ook zo goed als onmogelijk om dit te realiseren. Je zou dan alle banken (wereldwijd) in elkaars klantenbestand moeten laten kijken.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door bprosman »

Een bank *kan* geen controle naam --> rekeningnummer doen, hoogstens binnen hun eigen klantenkring.
Banken kunnen toch gewoon binnenkomende verzoeken controleren op naam/bankrekening combinatie. En eventueel een weigering terugsturen als het niet klopt.
Doet ING al jaren.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door CB »

Dat doet de ING alleen maar bij de voormalig Postbank klanten, die nog een oud girorekeningnummer hebben. Deze rekeningnummers zijn nl niet geschikt voor een elfproef controle. Vandaar de naam nummer controle.

Ann81
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2014 21:23

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door Ann81 »

Nou bij is is het als volgt afgelopen, de ontvanger heeft zelf het geld weer teruggestort! de fout lag dus niet daar (geen oplichter) het rekening nr bleek via mijn rekening nr in 2009 1x gebruikt te zijn om geld naar over te maken (geen idee wat dit was, herken de betaling niet, maar o.k zou kunnen misschien marktplaats ofzo ) dit nr is vervolgens in mijn adresboekje gekomen+mijn naam erboven..dit heeft er dus 5jr in gestaan en zou ik nu voor het eerst hebben aangeklikt.
En ik zou dan zelf het in mijn adresboekje per ongeluk hebben toegevoegd want dit zou erg makkelijk zijn om per ongeluk te doen. (?)
Tja...Ik kan niet zover in mijn geheugen graven om er wat zinnigs over te zeggen...Zou het dan toch zo makkelijk zijn om een adres in het boekje te zetten? per ongeluk met je eigen naam erboven?
geen idee dus?
Blijf het nog steeds waardeloos vinden dat je de controle kwijt bent op naam en nr door de komst van IBAN ik denk dat dit in de toekomst nog veel fraude gevallen gaat opleveren! als je toevallig wel kan inloggen in iemands adresboekje is een aanpassing snel gemaakt.......

Ann81
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2014 21:23

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door Ann81 »

bprosman schreef:
Een bank *kan* geen controle naam --> rekeningnummer doen, hoogstens binnen hun eigen klantenkring.
Banken kunnen toch gewoon binnenkomende verzoeken controleren op naam/bankrekening combinatie. En eventueel een weigering terugsturen als het niet klopt.
Doet ING al jaren.
ja maar als de andere partij niet bij de ing zit kan het dus blijkbaar niet en wordt het geld klakkeloos overgemaakt

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door CB »

Als een rekening niet bij de ING loopt wordt er gecontroleerd op basis van het elfproefsysteem. Wilt u daar meer over weten kijk dan op onderstaande link.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elfproef

Dus alle bankrekeningnummers van 9 of 10 cijfers worden hierop gecontroleerd. Alleen de oude girorekeningnummers van de Postbank van 3 t/m (ik geloof) 7 cijfers worden op naam en nummer gecontroleerd, omdat deze nummers niet geschikt zijn voor de elfproefcontrole.

Ann81
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 apr 2014 21:23

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door Ann81 »

interessante link, wist ik niet, maar o.k dan kan het toch wel ondanks de proef een werkend rekening nr zijn? dat is dan gecontroleerd, maar toch wordt het dus wel uiteindelijk overgeschreven. En ik ken in mijn omgeving meerdere mensen die per ongeluk een verkeerd getal invoerde bij het rekening nr en achter hun geld moesten aanvissen omdat het toch overgeschreven werd...heel veel nrs zijn toch in gebruik en werkend...
Mijn oplossing zou zijn als er een weer een controle melding kwam van; dit nr en de naam komen niet overheen...net als vroeger.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door CB »

Als je bij een bankrekeningnummer één verkeerd getal intoetst dan kan dit nooit voldoen aan de elfproef. Er moeten minimaal 2 nummers verkeerd ingetoetst worden en dan nog in een bepaalde combinatie om aan de elfproef te kunnen voldoen. De kans is aanwezig maar deze is erg klein, zo klein dat dat voor lief genomen wordt. Er bestaat denk ik geen perfect systeem. Men vindt de fout kans in het huidige systeem acceptabel en daar zullen de meningen wel over verschillen denk ik, maar we moeten het er mee doen vrees ik.

Mireilledons
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2015 16:35

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door Mireilledons »

Vandaag is mij hetzelfde overkomen. Een voor mij onbekend ABN AMRO nummer stond ineens in mijn adresboek waar normaal het nummer van de gezamenlijke rekening staat. Ik moet hopen dat de rekeninghouder mijn overboeking van 350 euro netjes terugstort. Pas als de overboeking definitief is, kan een formele aanschrijving door ING plaatsvinden. Maar waarom eerst definitief overboeken en niet gewoon terugdraaien terwijl de overboeking nog niet verwerkt is? Kan gewoon niet werd mij verteld door een overigens aardige medewerker van ING. Bah, hopelijk krijg ik mijn geld terug net als TS. Er zijn vast nog eerlijke mensen op de wereld.

kaya01
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2015 22:14

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door kaya01 »

Gezien voorgaande mededelingen over het adresboek van de ING, mij is hetzelfde 23 Januari jl. overkomen. Maak van de ene girorekening naar andere 400,00 euro over, tot mijn grote verbazing is dit bedrag wel afgeboekt maar niet op het andere rekeningnummer bijgeschreven. Nu blijkt in mijn adresboek mijn eigen naam met een ander ABN rekeningnummer te zijn toegevoegd! Ik heb al 30 jaar 2 rekeningen onder mijn naam bij de ING, nu is er een 3e naam door " iemand" toegevoegd! en wel met een bankrekening van de ABN! Hoe is dit in godsnaam mogelijk? Je logt in bij de ING in een beveiligde omgeving middels een gebruikersnaam en wachtwoord en toch blijken "derden" te kunnen inbreken in je adresboek! Na een aantal keren contact hierover te hebben gehad met ING blijken ze een protocol te hebben om degene waarbij het bedrag is bijgeboekt de kans te geven het terug te storten, tot op heden zonder resultaat. Wel een brief van de ING dat na de betreffende periode ik de naam en adres gegevens van deze persoon krijg. Dan mag ik blijkbaar als alleenstaande vrouw mijn geld op het adres(als het al geen postbus adres is!) terughalen ! Te gek voor woorden. Ik ga zeker aangifte bij de politie doen en laat het hier niet bij zitten.

Mill2k
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2015 18:35

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door Mill2k »

Kaya01, dit is mij vorige week ook overkomen (17 Augustus). Is het bij jou al opgelost?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: ING Bank internetbankieren/app adresboek gekraakt ?

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Dus, dit probleem is bij ING al bekend sinds minimaal 19 okt 2013 (datum openingspost) - en ING heeft er nog steeds last van?

Dit is m.i. nalatigheid van de ING - en hun reactie 'de ontvanger moet het maar vrijwillig terugstorten' slaat nergens op - want zij kunnen het echt zelf wel doen. Heb zelf een keer per abuis van een mij onbekend persoon een storting ontvangen (tijdens mijn vakantie) en toen ik terugwas van vakantie lag er een brief van de bank, waarin ze dit melden en aangaven het zelf terug te zullen boeken (wat ook gebeurt was).

Blij dat ik bij ING weg ben - die 'service' van ze is echt treurig - ze minachten je als je maar een kleine man bent met zo`n beetje modaal salaris..

Gesloten