LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
pcspringer
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2015 12:00

ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door pcspringer »

ING staat dit niet meer toe voor een verouderde smartphone zoals de S4 mini.
ING heeft haar service zo ingericht dat dit pas kenbaar wordt gemaakt aan de klant wanneer deze dat zelf ontdekt.
Ook de klantenservice medewerkers zijn hiervan niet alleen op de hoogte.
Oplossing is: nieuwe telefoon aanschaffen of weer TAN codes gebruiken.

Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben?
Zijn meer ING klanten hiervan op de hoogte, en was dit een volslagen verrassing, of zoals verwacht adequaat gecommuniceerd?

P.C. Springer
Marken
Laatst gewijzigd door Radar op 21 apr 2019 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door CB »

pcspringer schreef:
21 apr 2019 18:24
ING staat dit niet meer toe voor een verouderde smartphone zoals de S4 mini.
ING heeft haar service zo ingericht dat dit pas kenbaar wordt gemaakt aan de klant wanneer deze dat zelf ontdekt.
Ook de klantenservice medewerkers zijn hiervan niet alleen op de hoogte.
Oplossing is: nieuwe telefoon aanschaffen of weer TAN codes gebruiken.

Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben?
Zijn meer ING klanten hiervan op de hoogte, en was dit een volslagen verrassing, of zoals verwacht adequaat gecommuniceerd?

P.C. Springer
Marken
De vraag is niet: "Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben?", maar "Hoe veilig wil je het hebben". Met mobieltjes die geen veiligheidsupdates meer krijgen, kun je niet meer veilig bankieren. Dat is de reden en niet alleen bij de ING.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U geeft zelf de uitleg al: uw telefoon is verouderd. In Nederland verkrijgbaar sinds: 6 juni 2013. Android 4.

Als u digitaal beroofd wordt is het ook niet goed.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door thecure »

Inderdaad, dan schreeuwen ze moord en brand van hoe kan dat nou?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dit is niet alleen iets voor ING, geen enkele bank investeert meer in ouder software. Een telefoon is niet oneindig te gebruiken. Net zoals met een laptop zijn er voor telefoons ook verschillende besturingssystemen. Waar nieuwe spelletjes niet op een oude laptop gespeeld kunnen worden, kunnen dus ook niet alle veiligheidsaanpassingen op een oude telefoon gedaan worden.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door BL2 »

TAN is tot 1 juni bij de ING.
Gewoon een apparaatje aanvragen welke werkt op kleurcodes op het scherm van bv laptop, dus geen nieuw mobieltje nodig.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door mahadma »

Niets is voor eeuwig, over x jaar is het laatste nieuwe van nu pre historisch.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

ING biedt geen duidelijke informatie aan over systeemvereisten pc, laptop, tablet en smartphone. Onbegrijpelijk slordig voor zo'n grote bank. Topicstarter heeft dus zeker een punt.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik snap er niet veel van, je kon wel betalen maar de telefoon was verouderd?

ING is verantwoordelijk voor beveiliging van haar betaalproducten tenzij je zelf roekeloos bent etc. Een oudere telefoon lijkt me dat niet het geval, ze kunnen de app gewoon blokkeren of een dergelijke oude telefoon.

Een bericht sturen dat je geen veilige betalingen meer kan doen vanwege de oude telefoon is beetje vreemd.

Zolang het werkt om betalingen goed te keuren met de oude telefoon is ING nog steeds verantwoordelijk. De beveiliging is groot deel hun verantwoordelijkheid, zeker indien je geen rare dingen doet.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Lowieze »

ElleFlowers schreef:
22 apr 2019 01:41
Ik snap er niet veel van, je kon wel betalen maar de telefoon was verouderd?

ING is verantwoordelijk voor beveiliging van haar betaalproducten tenzij je zelf roekeloos bent etc. Een oudere telefoon lijkt me dat niet het geval, ze kunnen de app gewoon blokkeren of een dergelijke oude telefoon.

Een bericht sturen dat je geen veilige betalingen meer kan doen vanwege de oude telefoon is beetje vreemd.

Zolang het werkt om betalingen goed te keuren met de oude telefoon is ING nog steeds verantwoordelijk. De beveiliging is groot deel hun verantwoordelijkheid, zeker indien je geen rare dingen doet.
Sorry, maar volgens mij snapt u inderdaad niet veel van waar het hier over gaat.
Het gaat hier om het niet meer kunnen updaten van je telefoon omdat hij te oud is en daardoor de app van ING niet meer kunt gebruiken.
Dan moet je weer overstappen op de TAN-code.
Wat de verantwoordelijkheid van ING hier nou mee te maken heeft??
Volgens mij doen ze het juist goed op deze manier en begrijpt de klant dit niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik doe het thuis op computer, Linux heeft elke 2 jaren update en is altijd nog veiliger....

Na proef bleek dat een Android 7.1 telefoon nogmaals een bedrag overgeboekt kon worden nadat iemand betaalde.
Ik pakte moeiteloos €14,75 van zijn rekening door alleen maar even toestel te lenen!
En betaalde even later via gewone pinpas zijn rekening... die hetzelfde bedrag was....

Maar een gevonden/gestolen telefoon is dus gevaarlijk voor je bank saldo... liever geen App en zo.
Ze stelen eerder een mobiel dan laptop dus ik zou net als vele in mijn familie zeker geen smartphone gebruiken voor banklieren!

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door CB »

Bob Schurkjens schreef:
22 apr 2019 00:38
ING biedt geen duidelijke informatie aan over systeemvereisten pc, laptop, tablet en smartphone. Onbegrijpelijk slordig voor zo'n grote bank. Topicstarter heeft dus zeker een punt.
Is dat niet een beetje kort door de bocht? Om die informatie te kunnen bieden, moet je, als bank, precies op de hoogte zijn van hoelang welk model pc, laptop, tablet en smartphone ondersteund worden met beveiligingsupdates. Dat weten vaak de fabrikanten zelf niet eens. Het verschilt zelfs per model.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Lowieze »

Komkommertijd schreef:
22 apr 2019 08:12
Ik doe het thuis op computer, Linux heeft elke 2 jaren update en is altijd nog veiliger....

Na proef bleek dat een Android 7.1 telefoon nogmaals een bedrag overgeboekt kon worden nadat iemand betaalde.
Ik pakte moeiteloos €14,75 van zijn rekening door alleen maar even toestel te lenen!
En betaalde even later via gewone pinpas zijn rekening... die hetzelfde bedrag was....

Maar een gevonden/gestolen telefoon is dus gevaarlijk voor je bank saldo... liever geen App en zo.
Ze stelen eerder een mobiel dan laptop dus ik zou net als vele in mijn familie zeker geen smartphone gebruiken voor banklieren!
Komkommer, wat een onzin weer. Hieruit blijkt dus duidelijk dat internetbankieren alleen gebruikt moet worden door mensen die er veilig mee om weten te gaan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door renewouters »

Bob Schurkjens schreef:
22 apr 2019 00:38
ING biedt geen duidelijke informatie aan over systeemvereisten pc, laptop, tablet en smartphone. Onbegrijpelijk slordig voor zo'n grote bank. Topicstarter heeft dus zeker een punt.
Hoeveel geld zou jij als klant over hebben voor een volledig onderzoek door de bank om te kijken welke devices geschikt zijn en en welke niet? Dat kost namelijk een godsvermogen als je het goed wilt doen. Als je dan bedenkt dat veruit de meeste smartphones jonger dan 3 jaar zijn, is het een behoorlijke geldverspilling om voor die paar resterende procenten een uitgebreid onderzoek te doen.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Komkommertijd schreef:
22 apr 2019 08:12
Ik doe het thuis op computer, Linux heeft elke 2 jaren update en is altijd nog veiliger....

Na proef bleek dat een Android 7.1 telefoon nogmaals een bedrag overgeboekt kon worden nadat iemand betaalde.
Ik pakte moeiteloos €14,75 van zijn rekening door alleen maar even toestel te lenen!
En betaalde even later via gewone pinpas zijn rekening... die hetzelfde bedrag was....

Maar een gevonden/gestolen telefoon is dus gevaarlijk voor je bank saldo... liever geen App en zo.
Ze stelen eerder een mobiel dan laptop dus ik zou net als vele in mijn familie zeker geen smartphone gebruiken voor banklieren!
Volkomen nonsens, zoals gewoonlijk van komkommer. Dit soort idiote informatie moet gewoon verwijderd van het forum.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

pcspringer schreef:
21 apr 2019 18:24

Zijn meer ING klanten hiervan op de hoogte, en was dit een volslagen verrassing, of zoals verwacht adequaat gecommuniceerd?
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn S3 Neo. Het vreemde was, dat ik stad en land moest afbellen voordat ik begreep (zelfs bij ING vonden ze het een vreemde fout) dat het in de niet meer up te daten Android software lag. Uitermate klantonvriendelijk van ING en slechte communicatie zoals u stelt.

Overigens verbaast het mij dat u nu pas met deze ontdekking kom ik heb al een jaar geleden een nieuwe telefoon moeten aanschaffen.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

CB schreef:
21 apr 2019 21:12
De vraag is niet: "Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben?", maar "Hoe veilig wil je het hebben". Met mobieltjes die geen veiligheidsupdates meer krijgen, kun je niet meer veilig bankieren. Dat is de reden en niet alleen bij de ING.
Dat is precies de reden dat de app dus niet zo veilig is als de PC.
De PC met externe tan-codes is veel beter te beveiligen.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cornelis7 schreef:
22 apr 2019 14:26
CB schreef:
21 apr 2019 21:12
De vraag is niet: "Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben?", maar "Hoe veilig wil je het hebben". Met mobieltjes die geen veiligheidsupdates meer krijgen, kun je niet meer veilig bankieren. Dat is de reden en niet alleen bij de ING.
Dat is precies de reden dat de app dus niet zo veilig is als de PC.
De PC met externe tan-codes is veel beter te beveiligen.
O ja? Interessant standpunt, onderbouw het eens?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door CB »

Cornelis7 schreef:
22 apr 2019 14:26
CB schreef:
21 apr 2019 21:12
De vraag is niet: "Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben?", maar "Hoe veilig wil je het hebben". Met mobieltjes die geen veiligheidsupdates meer krijgen, kun je niet meer veilig bankieren. Dat is de reden en niet alleen bij de ING.
Dat is precies de reden dat de app dus niet zo veilig is als de PC.
De PC met externe tan-codes is veel beter te beveiligen.
Dat mag jij best vinden hoor. Alleen ben ik het daar niet mee eens. Ik heb nog nooit veiligheidsproblemen gehad met de app van ING. Ook niet met de app van de Rabo trouwens. Ik bankier met de apps net zo veilig als met de PC. Veel onveiligheid ontstaat door verkeerd gebruik van de gebruikers van de apps en pc. Om maar te zwijgen over het klikken op valse links in valse e-mails. Daar gaat het vaak fout met de veiligheid. En wat de tangcodes betreft die veiligheid is ook sterk afhankelijk over hoe gebruikers met de lijsten van de tangcodes omgaan.

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: ING-betalingen goedkeuren met verouderde smartphone

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Moneyman schreef:
22 apr 2019 14:33
Cornelis7 schreef:
22 apr 2019 14:26
CB schreef:
21 apr 2019 21:12
De vraag is niet: "Hoe gebruiksonvriendelijk wil je het hebben?", maar "Hoe veilig wil je het hebben". Met mobieltjes die geen veiligheidsupdates meer krijgen, kun je niet meer veilig bankieren. Dat is de reden en niet alleen bij de ING.
Dat is precies de reden dat de app dus niet zo veilig is als de PC.
De PC met externe tan-codes is veel beter te beveiligen.
O ja? Interessant standpunt, onderbouw het eens?
Ga hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Android_( ... gssysteem) eens kijken.
En controleer daarna de eisen van de banken.
Als ik op de ING pagina zoek naar versie Android wordt (na nogal wat zoeken) aangegeven dat versie 4 voldoende is. Toestellen met besturingssysteem Android 4.0 of hoger kunnen altijd de meest recentste versie van de Mobiel Bankieren App gebruiken. Alleen wordt versie 4.4 volgens dit overzicht al vanaf 22 oktober 2014 niet meer geupdate.
Kijken we bij de ABN naar het antwoord op de vraag zien we dit: Telefoons of tablets met Android vanaf versie 5.0 en die versie wordt al vanaf 19 juli 2016 niet meer ondersteund. En ook bij de RABO staat: smartphone of tablet nodig met ... Android vanaf 5.0

Conclusie: met de apps zijn we veilig bezig (of niet?)

PS.... een volledig up-to-date versie van Windows mobile mag niet meer!

Gesloten