LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Heesterman
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2016 14:52
Locatie: Zuid-Holland

ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Ongelezen bericht door Heesterman »

Beste forum gebruikers,

Maandelijks wordt ik uit Amerika betaald in Amerikaanse dollars op mijn persoonlijke bankrekening. Deze bankrekening is in euro's en de ING zet de Amerikaanse dollars automatisch om in deze valuta. Natuurlijk rekenen zij kosten voor deze handeling maar dat is logisch. Wat ik echter niet begrijp is de koers die zij hanteren tijdens het omzetten van de valuta. Ik merk nu al meerdere maanden dat de koers die de ING hanteert erg veel afwijkt van de reële koers die u kunt vinden op verschillende websites zoals Wisselkoers.nl.

Een voorbeeld uit persoonlijke ervaring is de storting die gisteren op 25 November heeft plaats gevonden. Deze storting is omgezet tegen de volgende koers volgens de ING

Afbeelding

€1,- wordt omgezet naar $1,069. Dit kunt u dan makkelijk omrekenen naar €0,935 per dollar (Dit bedrag is meestal hoger i.v.m. de verkoop- en aankoopkoers maar dit laten we buiten beschouwing omdat de ING dat ook doet)

Echter als u kijkt via verschillende websites kunt u zien dat de koers van 25 november $1,058 per euro bedraagt en als u dit omrekent komt u uit op €0,945 per dollar. Waar dit dus op neer komt is dat ik maar liefst €0,011 per dollar misloop. Als het gaat om kleine stortingen is het niet zo heel erg, dan loopt u €0,55 mis op een storting van $50,- maar in mijn geval gaat het om redelijk significante bedragen. Na wat rekenwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik om en nabij €225,- ben misgelopen in de laatste 7 maanden vanwege het feit dat ING foutieve koersen gebruikt wat toch wel een redelijk groot bedrag is. Ik heb toen ik dit opmerkte in Augustus gebeld met de ING en destijds ben ik gecompenseerd voor de foutieve koers die zij in Augustus hadden gehanteerd en er werd mij gezegd dat het een foutje was.

Het vervelende is echter dat dit 'foutje', desondanks mijn telefoontje, nog steeds plaatsvind en ik denk dat dit niet alleen in mijn situatie voorkomt. Dat ik daarop attent ben betekent echter niet dat iedereen dat is. Daarom wil ik u ook graag waarschuwen dat u de koers in de gaten moet houden als u een storting krijgt in een vreemde valuta want het kan zomaar zijn dat u geld misloopt en dat dit geld verdwijnt of in iemand anders zijn zakken terechtkomt.

Mvg,

Heesterman
Laatst gewijzigd door Radar op 26 nov 2016 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd door Moderator

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Ongelezen bericht door berndv »

Heesterman schreef:Beste forum gebruikers,

Maandelijks wordt ik uit Amerika betaald in Amerikaanse dollars op mijn persoonlijke bankrekening. Deze bankrekening is in euro's en de ING zet de Amerikaanse dollars automatisch om in deze valuta. Natuurlijk rekenen zij kosten voor deze handeling maar dat is logisch. Wat ik echter niet begrijp is de koers die zij hanteren tijdens het omzetten van de valuta. Ik merk nu al meerdere maanden dat de koers die de ING hanteert erg veel afwijkt van de reële koers die u kunt vinden op verschillende websites zoals Wisselkoers.nl.

Een voorbeeld uit persoonlijke ervaring is de storting die gisteren op 25 November heeft plaats gevonden. Deze storting is omgezet tegen de volgende koers volgens de ING

Afbeelding

€1,- wordt omgezet naar $1,069. Dit kunt u dan makkelijk omrekenen naar €0,935 per dollar (Dit bedrag is meestal hoger i.v.m. de verkoop- en aankoopkoers maar dit laten we buiten beschouwing omdat de ING dat ook doet)

Echter als u kijkt via verschillende websites kunt u zien dat de koers van 25 november $1,058 per euro bedraagt en als u dit omrekent komt u uit op €0,945 per dollar. Waar dit dus op neer komt is dat ik maar liefst €0,011 per dollar misloop. Als het gaat om kleine stortingen is het niet zo heel erg, dan loopt u €0,55 mis op een storting van $50,- maar in mijn geval gaat het om redelijk significante bedragen. Na wat rekenwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik om en nabij €225,- ben misgelopen in de laatste 7 maanden vanwege het feit dat ING foutieve koersen gebruikt wat toch wel een redelijk groot bedrag is. Ik heb toen ik dit opmerkte in Augustus gebeld met de ING en destijds ben ik gecompenseerd voor de foutieve koers die zij in Augustus hadden gehanteerd en er werd mij gezegd dat het een foutje was.

Het vervelende is echter dat dit 'foutje', desondanks mijn telefoontje, nog steeds plaatsvind en ik denk dat dit niet alleen in mijn situatie voorkomt. Dat ik daarop attent ben betekent echter niet dat iedereen dat is. Daarom wil ik u ook graag waarschuwen dat u de koers in de gaten moet houden als u een storting krijgt in een vreemde valuta want het kan zomaar zijn dat u geld misloopt en dat dit geld verdwijnt of in iemand anders zijn zakken terechtkomt.

Mvg,

Heesterman
Zo te zien op wisselkoers.nl is de koers vandaag nagenoeg hetzelfde als gisteren, namelijk die 1,058. Als ik nu op bijvoorbeeld gwktravelex kijk wat de koers is als ik dollars wil inwisselen voor euro's, geven ze mij een koers van 1,016.

Vreemd genoeg geven ze mij bij de ABN dan wel weer een koers van 1,0588. Er lijken per wisselpunt dus nogal wat verschillen te zitten.

Wellicht een idee, omdat het toch een maandelijkse overboeking betreft, om hiervoor een speciale dollar-rekening te openen, en de bedragen naar een reguliere euro-rekening over te boeken op het moment dat de koers hiervoor het gunstigst is. Eventueel de koersen bij verschillende banken even een tijdje in de gaten houden om te zien welke bank de gunstigste koersen aanhouden.

Heesterman
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2016 14:52
Locatie: Zuid-Holland

Re: ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Ongelezen bericht door Heesterman »

Ja ze zijn inderdaad nagenoeg gelijk omdat er geen internationaal betaalverkeer plaatsvind in het weekend. Het verschil echter met GWKTravelex is dat bij ING, en dus waarschijnlijk ook bij ABN, de commissiekosten apart worden betaald. Na de storting wordt automatisch 0,1% van de storting van mijn rekening afgetrokken.

Ik heb inderdaad al gekeken naar een dollar-rekening maar bij de ING moet ik daarvoor koppelen aan een zakelijke rekening die ik op dit moment nog niet geopend.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Ongelezen bericht door BL2 »

De wisselkoers is een deel van de winst van een bank bij buitenlandse geld wisselen. Een minimaal verschil voor de klant kan voor de bank bij tienduizenden transacties een mooie winst genereren.
Dat is niet alleen alhier, maar in alle landen zo.
In de tijd voor de Euro kon je bv beter wisselen in Griekenland dan hier, dat scheelde soms 25 procent. Dat was altijd prettig vakantie vieren, de eerste dag even langs de wisselkantoortjes lopen en je verbazen over de verschillen

Heesterman
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2016 14:52
Locatie: Zuid-Holland

Re: ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Ongelezen bericht door Heesterman »

BL2 schreef:De wisselkoers is een deel van de winst van een bank bij buitenlandse geld wisselen. Een minimaal verschil voor de klant kan voor de bank bij tienduizenden transacties een mooie winst genereren.
Dat is niet alleen alhier, maar in alle landen zo.
In de tijd voor de Euro kon je bv beter wisselen in Griekenland dan hier, dat scheelde soms 25 procent. Dat was altijd prettig vakantie vieren, de eerste dag even langs de wisselkantoortjes lopen en je verbazen over de verschillen
Ja ik begrijp dat de ING hier ook enigzins z'n winst uit probeert te halen maar zelfs hun eigen documenten geven aan dat ze verkeerde koersen gebruiken tijdens het omwisselen en het lijkt er zelfs op alsof zij met opzet een hoger tarief regelen. In hun verkoopkoers rekende zij gisteren 1,0661 terwijl ze aan mij 1,0692 doorrekenen. Tuurlijk dit verschil van 0,31 cent lijkt op het eerste gezicht niet veel maar met hoge bedragen gaat het uiteindelijk toch nog om redelijk significante bedragen. Ik vraag me dan toch echt af waar het geld naartoe gaat dat hier 'verloren' gaat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Ongelezen bericht door kweenie »

BL2 schreef:De wisselkoers is een deel van de winst van een bank bij buitenlandse geld wisselen. Een minimaal verschil voor de klant kan voor de bank bij tienduizenden transacties een mooie winst genereren.
Ik denk dat er wat langs elkaar heen wordt gepraat. Het gaat niet om het verschil in aan- en verkoopkoers en of die bij ING anders is dan bij andere banken. Het gaat er om dat de door ING zelf aangegeven wisselkoers afwijkt van waarmee wordt gerekend. Wat TS aangeeft, in de opgave van de wisselkoersen (die twee keer per dag wordt ververst) wordt aangegeven dat ze rekenen met 1,0661 terwijl ze in werkelijkheid blijkbaar 1,0692 rekenen.

Als het om een gewone overmaking gaat, dan klopt dat niet. Maar het kan ook zijn dat er bijvoorbeeld met de creditcard koersen wordt gerekend. Die zijn iets duurder. Als de betaler alleen een creditcard-account heeft, dan kan ik mij voorstellen dat dit het geval is. Het zou ook kunnen dat er in de VS een bedrag in Euro wordt overgemaakt, waarbij er volgens de koersen van de Amerikaanse bank wordt omgerekend van Dollar naar Euro.

Maar als het om een simpele bankoverschrijving in Dollars gaat, dan klopt er inderdaad iets niet en dan zou ik dat bij de bank navragen. Wat zei ING toen je ernaar vroeg?

Heesterman
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2016 14:52
Locatie: Zuid-Holland

Re: ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Ongelezen bericht door Heesterman »

kweenie schreef:
BL2 schreef:De wisselkoers is een deel van de winst van een bank bij buitenlandse geld wisselen. Een minimaal verschil voor de klant kan voor de bank bij tienduizenden transacties een mooie winst genereren.
Ik denk dat er wat langs elkaar heen wordt gepraat. Het gaat niet om het verschil in aan- en verkoopkoers en of die bij ING anders is dan bij andere banken. Het gaat er om dat de door ING zelf aangegeven wisselkoers afwijkt van waarmee wordt gerekend. Wat TS aangeeft, in de opgave van de wisselkoersen (die twee keer per dag wordt ververst) wordt aangegeven dat ze rekenen met 1,0661 terwijl ze in werkelijkheid blijkbaar 1,0692 rekenen.

Als het om een gewone overmaking gaat, dan klopt dat niet. Maar het kan ook zijn dat er bijvoorbeeld met de creditcard koersen wordt gerekend. Die zijn iets duurder. Als de betaler alleen een creditcard-account heeft, dan kan ik mij voorstellen dat dit het geval is. Het zou ook kunnen dat er in de VS een bedrag in Euro wordt overgemaakt, waarbij er volgens de koersen van de Amerikaanse bank wordt omgerekend van Dollar naar Euro.

Maar als het om een simpele bankoverschrijving in Dollars gaat, dan klopt er inderdaad iets niet en dan zou ik dat bij de bank navragen. Wat zei ING toen je ernaar vroeg?
Ik had gisteren gebeld aangezien ik zaterdagochtend pas zag dat ik de storting had ontvangen op de 25ste terwijl dit normaal op de 1ste plaatsvind. In het weekend vind er echter geen internationaal betaalverkeer plaats dus deze afdeling was niet beschikbaar volgens de klantenservice medewerker. Ik ga maandag nog een keer bellen om het te vragen. Oh en het is inderdaad een normale overschrijving van bank naar bank, geen creditcard rekening.

Misco
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2007 14:50

Re: ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Ongelezen bericht door Misco »

Het gebruik van wisselkoersen die niet te volgen zijn is een fenomeen dat ik een jaar of 2 á 3 geleden uitvoerig met ING tot aan de hoofddirectie besproken heb. Het is gewoon niet te volgen en uiteindelijk ontvang je dan overzichten van ING die onbevredigend zijn doordat essentiële onderdelen zwart gemaakt worden. Ik heb de test gedaan bij een pinautomaat in Belfast; een gelijktijdige opname met een ING-pas èn een met een pas van de Knab-bank. De opname via ING zou gratis zijn ivm betaling voor een Royaalpakket en bij Knab betaalde ik toen 1% provisie (nu 0,5%). Ik verbaasde mij dat ik bij ING aanzienlijk duurder uit was dan bij Knab ondanks dat ik al een stevige premie betaalde voor het (duurste) Royaalpakket. Al twee keer eerder had ik met ING verschil van mening over in rekening gebrachte kosten die met een bos oranje gerbera's werden toegedekt. --- De bank werkt ogenschijnlijk klantvriendelijk en goed, maar is altijd te goed voor zichzelf geweest. Nu al jaren zeer tevreden met het Knab-concept.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij knab kun je niet (van tevoren of achteraf) opzoeken welke koersen er zouden moeten worden gebruikt. Daarvoor wordt namelijk, in hun woorden, gebruik gemaakt van 'een andere bank', waarbij ze verder geen informatie (kunnen) geven over de koersen. Dat vind ik wel een groot nadeel. Bij ING worden er in elk geval twee keer per dag koersen gepubliceerd.

Misco
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2007 14:50

Re: ING gebruikt constant een foutieve wisselkoers

Ongelezen bericht door Misco »

Belangrijk is wat het per saldo oplevert en of je vertrouwen hebt in je bank. Of er dus bij ING twee keer per dag koersen worden gepubliceerd en je uiteindelijk op niet transparante wijze toch beduveld wordt versus de omgekeerde evenredigheid die ik persoonlijk bij Knab ervaar. Zoals ik eerder aangaf heb ik de proef op de som gedaan en ervoer dat ik keer op keer stilzwijgend belazerd werd bij ING. Een keer heeft ING slechts toegegeven en kon er een bosje bloemen van af. Knab heb ik inmiddels al een paar jaar en ben daar uitermate tevreden over. Vergelijk ING ook eens met de rentepercentages en de totale bankkosten met Knab. Een gebruiksvriendelijke bank hoor die ING, maar kijk naar het uiteindelijke product! Overigens was het mijn doel om de policy van ING te belichten en niet die van Knab; maar ter vergelijking en om uit het verleden èn heden je lering er uit te trekken. ☺

Gesloten