LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het kan dan wel in het huis zitten en door dat onderhoud blijft het pand zijn waarde houden, maar als je ineens ergens dringend geld voor nodig hebt, kan je dat niet afdoen met een stukje keuken.

Prat gaan op altijd rood staan, wat een onvolwassen houding. :mrgreen:

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door scontra »

angel1978 schreef:
21 aug 2019 12:39

We hebben blijkbaar maar 2 type mensen in Nederland. Of je bent straatmuzikant of je bent rijk. Aangezien ik geen muziek maak, ben ik dus blijkbaar rijk :roll:
Ben je gezond van lijf en leden dan ben je de "rijkste" mens die je jezelf maar kan wensen. :wink:

:idea: Trouwens, onderschat het inkomen van de 'straatmuzikant' niet, daar zou menig bureauzitter wel eens met enige afgunst naar kunnen kijken.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
21 aug 2019 13:00
Het kan dan wel in het huis zitten en door dat onderhoud blijft het pand zijn waarde houden, maar als je ineens ergens dringend geld voor nodig hebt, kan je dat niet afdoen met een stukje keuken.

Prat gaan op altijd rood staan, wat een onvolwassen houding. :mrgreen:
Dat mag jij vinden ik ben nu eenmaal niet zo rijk als jou, het was als voorbeeld bedoelt helaas snap je dit ook weer niet. (2x neg. = positief).
Maar afzeiken gaat je beter af zoals gewoonlijk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat voorbeeld van een straatmuzikant is waarschijnlijk bedoeld bij wijze van spreken.
Het gros vd mensen is een hardwerkende club die merendeels ' gewoon in een huurhuis 3hoog achter woont.
Zij hebben en krijgen , denk ik, nooit een buffer van € 20.000.
Men zegt dat de 65 plussers tot de rijkste bevolkingsgroep hoort , dat zijn dan diegenen die een koophuis hebben afbetaald en kunnen sparen voor het onderhoud.

Vooralsnog neemt het aantal voedselbanken ook weer toe.

Veel 65 plussers hebben erg veel moeite om rond te komen, ze gaan ook zorg mijden omdat ze het eigen risico en de eigen bijdrages niet meer kunnen betalen, met als gevolg dat ze hun gezondheid gaan verwaarlozen en straks nóg meer geld kosten.

Of de rente nu positief of negatief staat , het zal de meeste mensen , de eenvoudige arbeiders , worst wezen.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Obelix1 schreef:
21 aug 2019 13:12
Lady1234 schreef:
21 aug 2019 13:00
Het kan dan wel in het huis zitten en door dat onderhoud blijft het pand zijn waarde houden, maar als je ineens ergens dringend geld voor nodig hebt, kan je dat niet afdoen met een stukje keuken.

Prat gaan op altijd rood staan, wat een onvolwassen houding. :mrgreen:
Dat mag jij vinden ik ben nu eenmaal niet zo rijk als jou, het was als voorbeeld bedoelt helaas snap je dit ook weer niet. (2x neg. = positief).
Maar afzeiken gaat je beter af zoals gewoonlijk.
U schreef: ‘ik sta altijd negatief’. En algebra is mij heel welbekend. U hebt overigens helemaal geen idee hoe rijk ik ben. Maar ik vind het geen aanbeveling voor een volwassene om altijd negatief te staan. Moet hij of zij dus wat aan doen,

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:Het gros vd mensen is een hardwerkende club die merendeels ' gewoon in een huurhuis 3hoog achter woont.
Zij hebben en krijgen , denk ik, nooit een buffer van € 20.000.
Op 1 januari 2012 stonden er volgens het CBS bijna 7,5 miljoen woningen in Nederland, waarvan 60 procent een koopwoning is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door moederslink »

En voila , dan ben ik abuis. Dan heeft het merendeel dus een koophuis.
In 2012 dus 7 jaar geleden...hoe is het nu?
Je kunt ook gewoonweg stomme pech hebben gehad of chronisch ( lichamelijk of geestelijk ) ziek zijn.

En over die roodstand die sommigen dan niet aangezuiverd krijgen :
het énige extraatje dat veel mensen jaarlijks hebben is hun vakantiegeld en eventueel wat belastingteruggave en vervolgens kunnen ze geen vakantie vieren om hun batterij weer wat op
te laden en blijven ze of worden ze depressief, eenzaam en zijn niet gelukkig.
Laatst gewijzigd door moederslink op 21 aug 2019 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door jonis »

moederslink schreef:
21 aug 2019 13:28

Of de rente nu positief of negatief staat , het zal de meeste mensen , de eenvoudige arbeiders , worst wezen.
Als het je worst zal wezen zul je nooit weten slimmer om te gaan met centen.
Het voordeel van de lage te ontvangen rente is natuurlijk ook dat de rente op de schuldenberg (hypotheek) tegenwoordig laag is; mits je dit niet gaat misbruiken om meer te kunnen lenen/kopen.
Zolang die berg hoger is dan de spaarpot heeft de arbeider daar ook wel wat voordeel bij...tegen de tijd dat die berg verdwenen; zul je op zoek moeten naar een hoger rendement op de spaarpot dan wat de bank je gewoon aanbiedt.

Van huis uit is sparen er met de paplepel ingegoten en van de 1ste bijbaantjes als scholier moest ik gewoon verplicht de helft van de inkomsten inleveren, sparen op een rekening en de rest was vrij ter beschikking. Maar een buffer komt in elk geval zelden aanwaaien.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door moederslink »

Jonis, ik ga goed met mn centen om...doe geen gekke dingen , heb géén schulden, maar krijg géén € 20.000 bij elkaar gespaard. Helaas.
Het is wat het is. Een kleine buffer heb ik wel , maar geen € 20.000.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Nou @moederslink u bent niet abuis, koopwoning betekent niet automatisch dat je schatrijk bent. Vele twee verdieners liggen krom om hun aflossingen te voldoen, alle verplichtingen erom heen kost klauwen vol met geld. Huurwoningen zijn peperduur en niet voor iedereen weggelegd, hoe bedoel je ik ga even 20.000 op zij leggen om mijn keukenblokje te renoveren.

Maar het topic ging over negatieve rente, en die mensen liggen daar zeker niet wakker van. Vakantie .....wat is dat? Velen kunnen de batterijen niet eens meer opladen, hebben gewoon geen geld. Iemand die dan begint over 20.000 euro wat helemaal niet veel is in haar ogen, die begrijpt niet dat er ook heel veel arme mensen zijn in Nederland die net of net niet kunnen rond komen.

Ziekenfonds premies worden voor vele al een groot probleem, zelfs Radar is dat opgevallen. Niet iedereen kan ook maar even emigreren naar een goedkoop land, sommige wel ...maar dan ben je met 10 euro op zak al een hele bink, tenminste zo voelt dat aan. En sparen dat doe ik ook dat is mij ook met een soeplepel ingegoten, maar 20.000 overhouden......nou nee lukt echt niet.

Die roodstand waar ik het over had was bij de ABNAMRO in Nederland, ander verhaal.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@moederslink

Maar u staat dus gelukkig niet (altijd) negatief.

@obelix

Dan nog maar eens dat stuk lezen over onderhoud van de woning, wat u zo denigrerend aanhaalt als € 20.000 wegleggen om een keukenblokje re renoveren.

Ja en uw roodstand in Nederland is welbekend.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady , ik sta helemaal niet negatief zelfs.
Maar ik ken ze wel.

En Obelix1 , ik had het eigenlijk over 65 plussers die hun hypotheek hebben afbetaald en makkelijk kunnen bufferen voor het onderhoud en voor leuke dingen.
Ik weet ook dat veel 2 verdieners met jonge gezinnen vaak alle zeilen moeten bijzetten om fatsoenlijk rond te kunnen komen.
Er is zeker veel ' verborgen ' armoede.....mensen schamen zich en raken in een isolement.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Iedereen die een koophuis heeft staat 30 jaar in het rood, dus zo vreemd is het niet.

Lady1234, mijn roodstand is bekend...leg dat eens uit.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door sjohie »

Obelix1 schreef:
21 aug 2019 12:48
Dus dat lijkt dan wel lekker veel geld, zo staand op de spaarrekening, maar het is er ook zo weer van af
Dan zit dat geld weer in uw huis en is het meer waard, het is en blijft veel geld als het op de spaarrekening staat. Maar u bent een verstandig mens want u ontloopt t.z.t de negatieve rente en investeert in uw huis, geld hebben kost geld.

Maar ik sta altijd negatief, als de rente dat dan ook wordt krijg ik dan geld terug. Wiskundig gezien is negatief x negatief = positief. :wink:
Onderhoud is geen synoniem met verbetering natuurlijk. :wink: Als we ons huis niet zouden onderhouden, zou het zelfs aan verkoopwaarde inboeten denk ik zo. En keukens & badkamers zijn ook behoorlijk smaakgevoelig, ik begreep van onze makelaar toentertijd, dat het zeker niet ongebruikelijk is dat een net verbouwde keuken in een vrekocht huis, er toch aan gaat, omdat het helemaal de smaak van de kopers niet is.

Maar goed, geld hebben hoeft geen geld te kosten natuurlijk, hangt er allemaal van af wat je er mee doet. Voor een relatief klein (beleggings)risico kan je het op lange termijn laten renderen voor iets van 4 à 5%, maar dan is het wel lange-termijn beleggen. Als je het gebruikt voor verduurzaming van een huis, dan is dat tot energielabel "B" een valide investering op korte tot middellange termijn, en op het moment de betere keus dan die 0,2%. Tot aan label "A" doorgaan is op geen enkele manier financieel rendabel, tenzij de overheid echt een hele duurzame konijnenfokkerij uit de hoge hoed tovert.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Goed bezig zo hoort het, als de ruimte er is altijd doen en huizen vragen nu eenmaal om onderhoud. Zo heb ik het ook altijd gedaan en bij verkoop ook altijd gemerkt.
Gelukkig is hier de rente nog vrij hoog dus het geld wat ik niet nodig heb rendeert vanzelf, kijk er ook niet elke dag naar en heb gelukkig niks te janken.

Dus u en ik zijn gelukkige mensen en om eerlijk te zijn heb ik niet meer de behoefte om rijk (financieel) te zijn. Heb daar in tegen een rijk leven met lieve mensen om mij heen en een leuk huis met een pool. Onderhoud vertel mij wat....die zon hè.

Maar mijn vraag vond ik wel leuk, negatieve rente over negatief saldo.....zou theoretisch wel kunnen.

Wacht maar eens op antwoord van @Lady1234 hoe zij aan mijn bank info komt, ik heb het haar nooit verteld hoor. Ben toch niet gek.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Obelix1 schreef:
21 aug 2019 14:36
Iedereen die een koophuis heeft staat 30 jaar in het rood, dus zo vreemd is het niet.

Lady1234, mijn roodstand is bekend...leg dat eens uit.
U hebt het in een ander topic over uw krediet in Nederland bij de bank gehad en ook over de problemen van het aanhouden van een Nederlandse bankrekening.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Obelix1 »

En u trekt de conclusie dat ik in het rood staat, belachelijk dat is mijn probleem en die is allang opgelost. Dat je daar over door blijft spitten wat allang gepasseerd is, eng!
Ik zie je dit soort dingen nergens anders doen alleen bij mij, wat is daar de bedoeling van? Ik val door de mand in een ander topic waar je ook geen antwoord opgeeft, en hier heb ik een onvolwassen houding?

Hoe arrogant, wie ben je eigenlijk dan wel!

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toen u bet vermeldde, en dat is nog niet zolang geleden, stond u nog rood. Mooi dat u het intussen afgelost hebt.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb altijd spaarzaam geleefd en werd door velen voor dwaas versleten. "Wat moet je met al dat geld op de bank, doe er toch iets leuks mee." Dankzij dat zinloze geld op de bank kon ik ver voor mijn AOW-leeftijd stoppen met werken. Nog nooit een dag spijt van gehad.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING overweegt negatieve spaarrente en extra kosten voor online bankieren

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben net thuis, heb even naar de historische spaarrente gekeken. Die lag inderdaad niet superhoog. Toch tikte het in 2008 nog de 3% aan. En 3% of 0.03%, dat maakt nogal een verschilletje. Als je 2.500 hebt staan (en dat is eigenlijk helemaal geen luxe) is het het verschil tussen 75 euro per jaar of 75 eurocent per jaar.

Met die 74,25 verschil kun je toch nog wel leuke dingen doen dacht ik.

En als je bedenkt dat het in 1991 nog richting de 5% ging... Dat kom je toch wel op heel andere bedragen.

Gesloten