LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Janny »

Borg afgeboekt tijdens tanken door Harrie Nijen Twilhaar
AMSTERDAM - Nederlandse banken blijken zonder dat consumenten hiervan op de hoogte zijn al jarenlang tijdens elke tankbeurt bij onbemande tankstations nog eens 125 tot 150 euro extra aan borg van betaalrekeningen af te schrijven om fraude tijdens pintransacties tegen te gaan.
Het zogeheten preautorisatiebedrag moet volgens de banken voor de rekeninghouder echter onzichtbaar blijven en dient normaliter direct te worden teruggestort. Door softwareproblemen blijkt de extra geldtransactie boven op het getankte bedrag de afgelopen dagen echter wel zichtbaar te zijn, dit tot groot ongenoegen van alerte consumenten. Het geld wordt door banken als borgstelling tijdelijk geparkeerd, zonder dat consumenten dit wisten.

Jerrycans

De regeling is bedoeld om te voorkomen dat banken financieel de dupe worden van brandstofdieven die met valse pasjes voor honderden euro's jerrycans voltanken.

Tankstations worden intussen overspoeld met boze klanten die willen weten waarom er naast het getankte bedrag nog eens 125 of 150 euro is afgeboekt. Vooral ING-klanten klagen bij de pomphouders en komen verhaal halen. BETA, de brancheorganisatie van tankstationhouders eist opheldering.

"Er hangt nu een zweem van fraude over onze sector heen. Pomphouders krijgen klanten aan de kassa die op afschriften en tijdens internetbankieren zien dat er zonder toestemming geld is afgeschreven. Dit is echt ongehoord", zegt BETA-voorzitter Ewout Klok. Mogelijk is er de afgelopen dagen voor enkele miljoenen euro's tijdens tankbeurten van particuliere bankrekeningen bij banken blijven hangen.

Equens, het vroegere Interpay, dat in Nederland verantwoordelijk is voor alle transacties van pinautomaten, is ook op de hoogte van de klachten. "Er wordt aan gewerkt. Soms duurt het een tot twee dagen voordat het geld weer wordt teruggeboekt. Particulieren kunnen dat zien op hun bankrekening", aldus een helpdeskmedewerker.

Volgens Equens wordt het preautorisatiebedrag al jarenlang gehanteerd. Normaal gesproken moet het geld uiterlijk binnen 20 minuten zijn teruggestort. De ING Bank geeft toe dat er vertraging is bij de autorisatie bij pinbetalingen. "Hierdoor wordt de transactie niet direct ongedaan gemaakt. Afgelopen weekend is dat aan het licht gekomen. Wij ontvangen van die pintransacties geen rente", benadrukt een woordvoerster.

De pomphouders vinden de maatregel asociaal. "Mensen die nu nog 80 euro op de rekening hebben en slechts voor 20 euro tanken, kunnen tijdelijk ook niet het restant van 60 euro opnemen", aldus Klok.
Bron: De Telegraaf 15 juli 2009

janny

Chief
Berichten: 369
Lid geworden op: 21 nov 2005 15:43

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Chief »

Wij tanken al twee jaar onbemand shell Aveling Hoogvliet/Rotterdam eerst waren wij natuurlijk postbank en sinds 1 januari Ing maar bij ons word er echt geen 125 euro afgeschreven hoor.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Janny »

Volgens Equens wordt het preautorisatiebedrag al jarenlang gehanteerd. Normaal gesproken moet het geld uiterlijk binnen 20 minuten zijn teruggestort. De ING Bank geeft toe dat er vertraging is bij de autorisatie bij pinbetalingen
Dit betekend dus dat de klant er normaliter nooit iets van zou merken.
Als je voldoende limiet hebt en niet direct controleerd zul je het dus nooit terug vinden, omdat het automatisch gecorrigeerd wordt zonder vermelding op afschriften achter te laten.
Door problemen bleven er dus nu wel signalen achter.
janny

Drakkuz
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2009 14:49

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Drakkuz »

Mijn dochter wilde met haar scooter tanken, is max 5 euro, ze heeft 25 euro op haar pinpas en het is niet mogelijk te tanken bij een onbemand tankstation, ik moet dus mijn pas meegeven omdat er meer dan 150 euro op moet staan om het kind 5 euro te laten tanken.

Dus met andere woorden iemand die gewoon tanken wil en geen 150
op de bank heeft heeft gewoon pech. Dit is trouwens de Rabobank.

Soulange
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2009 23:15

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Soulange »

ook ik heb al 2 keer eerder meegemaakt dat er 125euro van mijn bankrekening bij ing werd afgeschreven.
heb hiervoor contact opgenomen met de belgische shell afdeling en er werd me meegedeeld dat dit een ing probleem zou zijn.
volgens hun is het tevens de afspraak dat dit bedrag wel gereserveerd word maar absoluut niet afgeschreven zou mogen worden.
mooi wel dus.

gisteren ging er na mijn tankbeurt iets mis met het afdrukken van mijn ticket, dit door onduidelijkheid over de werking van het uitprinten.
als gevolg hiervan kreeg ik het bericht dat ik weer kon tanken.
daar ik bang was dat iemand na mij zou tanken op mijn rekening heb ik nog voor 5 euro bijgetankt.
de eerste tankbeurt was voor 35euro.
thuis ben ik gaan kijken wat er afgeboekt was; mooi 2 keer 125 euro.
ben nu heel benieuwd wanneer dit teruggeboekt gaat worden of beter gezegd; niet nawijsbaar gecorrigeerd.
het bedrag is toch echt in mindering gebracht op mijn rekening en ik moet er niet aan denken als dit op het eind van de maand zou gebeuren.
het rood staan en de rente die je dan hierover betaald, andere rekeningen die hierdoor misschien niet afgeschreven kunnen worden,boodschappen die je niet meer kunt doen etc.

was het niet zo dat de ing ook financiele problemen had?
zal op deze manier wel gauw opgelost zijn.
wil ik ook wel; een paar dagen van een heleboel mensen even wat geld hebben.
of het nou de normaalste zaak van de wereld is of niet; vind het een akelig luchtje hebben.

simonne
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2008 16:01

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door simonne »

Mij is het nu ook overkomen vanaf vrijdag is er dus 125 euro afgeschreven bij een tankbeurt bij Maes Wuustwezel, en ja ook de eerste keer met mijn nieuwe oranje ing-pas!
Ik vind het schandalig, is er een oplossing?

robert281268
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:07

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door robert281268 »

Vandaag inderdaad exact hetzelfde meegemaakt. We hebben in Belgie voor ongeveer € 66,00 getankt. Toen ik vanavond op internet het saldo checkte van mijn ING rekening zag ik tot mijn verbazing dat er € 125,00 was afgeboekt.
Ik vind dit niet kunnen, het tankstation geeft toch meteen het aantal liters wat er getankt is en zodoende is het tankbedrag toch meteen bekend.
Ik snap dit echt niet en vind het ook niet kunnen.
Ook raar dat alleen ING rekening houders hier last van hebben.

RVG

Avalon64
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:47

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Avalon64 »

Waarom bieden onbemande tankstations niet de mogelijkheid om de consument van te voren een bedrag op te laten geven. Op die manier is een borg met 'onder water' terugboeking helemaal niet nodig. De consument geeft dan zelf het bedrag aan wat van zijn of haar rekening afgeschreven mag worden en het tanken stopt vanzelf indien het gekozen bedrag bereikt is of wanneer de tank vol zit. Wanneer de tank vol zit moet uiteraard het te veel betaalde bedrag direct worden teruggeboekt naar de consument.

Uiteraard moet ten alle tijden vermeld worden dat er 125 euro wordt gereserveerd door de pomphouder bij het huidige systeem van onbemande tankstations. Dit is zelden het geval. Bovendien zou de eventuele debet rente die hierdoor kan ontstaan voor de consument, denk aan storingen van 1 of meerdere dagen en bij buitenlandse onbemande tankstations, moeten worden teruggedraaid.

steven_we
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2009 13:26

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door steven_we »

Hallo Allemaal,

Ik heb het gisteren nog aan de hand gehad na een tankbeurt in Belgie. 125 Euro afgeboekt terwijl ik maar 32 Euro getankt had.De call center dame bij Postbank vertelde doodleuk dat dit normaal was. Ze had zelfs al geraden over welke soort verrichting het ging. "Bent u recent gaan tanken mijnheer" Volgens mij liet zij uitschijnen dat dit de werkwijze was van het tankstation. "zodat zij zeker zijn van hun inkomsten" Vreemde werkwijze als u het mij vraagt....

Ik vind dit schandalig en er moet wat aan gedaan worden. Ik moet ten alle tijden aan mijn geld kunnen!! Wat als ik bij het eind van de maand slechts 100Euro op rekening heb staan? Kan ik dan niet meer tanken? Betaalt ING dan ook de kosten terug als ik zonder diesel geraak???

Ik heb dit nog nooit voorgehad. Ik vind het akelig dat er zomaar zonder verwittiging geld kan "gereserveerd" worden na een verrichting.

Ten tijde van Postbank heb ik dit nooit meegemaakt. Is ING dan wel een verbetering??

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door ronald g »

Ik denk dat de postbank ook zo werkte maar geen melding op de afschriften deed, de ING dus wel. Edoch tanken bij een onbemand tankstation brengt risico's met zich mee, skimmen, defecte apparatuur en ook een hoge borgstelling. Voor een gemiddelde autogebruiker is de winst minimaal want het prijsverschil tussen bemand en onbemand tanken is in mijn woonplaats nog geen anderhalve cent de liter. Als dit borgsysteem standaard wordt staan er bij de super heel veel klanten met een rood hoofd bij de kassa.

trief
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2010 22:52

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door trief »

Mij overkwam hetzelfde, in Duitsland voor 47 euro getankt en 80 euro's kwijt. Pas na 5 dagen werd het juiste bedrag vermeld (afgeschreven). In het contract waar je bij het afsluiten van een betaalrekening bij ING mee akkoord gaat staat dat ING deze reserveringsafspraken mag maken. Wist ik ook niet, en het is aardig zoeken waar het staat. Een PDF bestandje onderaan de pagina over betaalrekeningen, en dan pagina 29 artikel 12.4. Aardig detail is dat er niet gerept wordt over de tijd die een reservering mag duren en over de hoogte van het bedrag. Ik heb de DNB gebeld en dat schijnt te mogen. Maar ik vind wel dat de hele actie transparant dient te zijn en dus ben ik bezig om bij ING antwoord te krijgen op de volgende vragen:

1)Waar gaat het gereserveerde bedrag heen? Op wiens rekening staat dat tot de werkelijke afrekening plaats vindt? (op je bankafschrift staat nl geen tegenrekening bij de reservering) Als dat op mijn eigen rekening is, wil ik dat dit op internetbankieren zichtbaar wordt op een desnoods aparte reserveringsrekening.

2) Wat gebeurd er in die 5 dagen met dat bedrag?

3) Ik wil een complete lijst met bedrijven waar ING deze reserverings-afspraken mee heeft, zodat ik zelf baas blijf over mijn eigen geld. Het zijn nl contracten die ING met bedrijven afsluit. ING staat toe dat er gereserveerd wordt. Of dat reserveren door ING zelf gebeurd of door het gecontracteerde bedrijf is mij nog niet duidelijk. En ik wil dat elke verandering op die lijst aan mij wordt doorgegeven.

4) Ik wil weten of ING een limiet stelt aan de tijd dat een bedrag gereserveerd mag staan.

5) Ik wil weten hoe hoog de bedragen zijn die gereserveerd kunnen worden.

Ik heb al wat mail-wisseling gehad, maar degene die mijn vragen probeerde te beantwoorden kwam er niet uit en heeft mij doorgegeven aan de klachtencommissie. Ben benieuwd hoe deze ING-klucht verder gaat. Een andere bank (en niet de Fortis, die schijnt dezelfde streken -anders kan ik het niet noemen - uit te halen) is een aardige optie. Overigens heeft ING mij wel laten weten dat er over een gereserveerd bedrag geen rente wordt berekend als je in het rood komt te staan.

ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Beste Trief,

Ik heb je vragen bij betreffende afdeling gelegd en de volgende antwoorden gekregen:

Mocht je meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag.

1)Waar gaat het gereserveerde bedrag heen? Op wiens rekening staat dat tot de werkelijke afrekening plaats vindt? (op je bankafschrift staat nl geen tegenrekening bij de reservering) Als dat op mijn eigen rekening is, wil ik dat dit op internetbankieren zichtbaar wordt op een desnoods aparte reserveringsrekening.

Er is sprake van een reservering en niet van een boeking. Het geld verdwijnt niet van de rekening. Bij een reservering wordt het actuele saldo op de Betaalrekening meteen aangepast. De afboeking vindt op een later tijdstip plaats. Pas op het moment dat de transactie daadwerkelijk geboekt wordt, dan gaat dit ten laste van het boeksaldo.

2) Wat gebeurt er in die 5 dagen met dat bedrag?

In de praktijk komt het maar zelden voor dat de reservering voor het hogere bedrag lang zichtbaar blijft. Nadat de transactie is afgerond, wordt het gebruikte bedrag doorgegeven aan de ING en wordt de reservering aangepast voor het daadwerkelijk gebruikte bedrag. In een enkel geval (bij sommige buitenlandse banken) wordt het gebruikte bedrag niet direct aan ING doorgegeven en blijft het oorspronkelijke reserveringsbedrag staan. Dan ontvangen we het bedrag pas bij de ‘clearing en settlement’ en kunnen we het juiste bedrag boeken.

Een bank boekt het bedrag op het moment dat de ‘clearing en settlement’ van de buitenlandse bank wordt ontvangen. In veel gevallen is dat al binnen 1 tot 3 dagen.

3) Ik wil een complete lijst met bedrijven waar ING deze reserverings-afspraken mee heeft, zodat ik zelf baas blijf over mijn eigen geld. Het zijn nl contracten die ING met bedrijven afsluit. ING staat toe dat er gereserveerd wordt. Of dat reserveren door ING zelf gebeurd of door het gecontracteerde bedrijf is mij nog niet duidelijk. En ik wil dat elke verandering op die lijst aan mij wordt doorgegeven.

Dit soort transacties heet pre-autorisatie. Dit is een betaalmethode die door betaalmerken als Maestro en PIN wordt aangeboden voor situaties waarin de geldtransactie moet worden geautoriseerd voordat het werkelijke bedrag bekend is. Dit komt voor bij onbemande tankstations of locaties waar een borg wordt gevraagd (zoals hotels en autoverhuur). Bedrijven (bijvoorbeeld winkels) die betaalpassen met deze merken accepteren mogen van deze merken ook automatisch gebruik maken van deze methode en banken moeten deze methode ook ondersteunen om deze merken op hun betaalpassen te mogen aanbieden.


4) Ik wil weten of ING een limiet stelt aan de tijd dat een bedrag gereserveerd mag staan.

Op het moment dat de daadwerkelijke ‘clearing en settlement’ bij ING wordt aangeboden, wordt het definitieve bedrag geboekt van de rekening en verdwijnt de reservering. In de praktijk is dit binnen enkele werkdagen het geval.


5) Ik wil weten hoe hoog de bedragen zijn die gereserveerd kunnen worden.

Het bedrag kan variëren en wordt vastgesteld door de bank van de winkelier. In de praktijk gaat het bij onbemande tankstations vaak om 125,-.


Ik hoop dat ik je hiermee van dienst ben geweest,

Robert

ING Webcare Team
http://www.ing.nl/webcare
http://www.twitter.com/ingnl_webcare

trief
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2010 22:52

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door trief »

Beste Robert,

Dank je wel voor de moeite. Toch moet ik vaststellen dat ook hier geen van mijn vragen zijn beantwoord. Overigens heb ik dit forum niet gebruikt om vragen te stellen aan ING, maar om ING gebruikers van mijn ervaringen op de hoogte te stellen. Toch wil ik wel even reageren:

Vraag 1) Niet beantwoord. Waar gaat het heen? Het wordt gereserveerd, maar waar dan?

Het is niet zichtbaar op mijn rekening, dus MOET het ergens anders zichtbaar zijn. Het meest klantonvriendelijke gedrag van een bank: u heeft geld op uw betaalrekening, maar u ziet het niet. Enne... u kunt er ook even niet over beschikken. Óf ING hanteert de geweldige logica: het verdwijnt niet, het stáát er toch niet, u ziet het niet, het ís er wel, maar niemand weet waar. Ja, ING wel, maar we zeggen het lekker niet. Alleen maar zichtbaar in onze eigen boekhouding. En die houden we geheim voor de klant.
Een reservering die niet zichtbaar is voor de klant kan net zo goed achter de schermen op een andere rekening staan - lees gebruikt worden. Het is mijn geld, ik heb er hard genoeg voor gewerkt, en ik wil precies weten op welke rekening er gereserveerd wordt. Als ING zegt dat het mijn rekening is, wil ik dat ook kunnen zien, bv op een post reserveringen. En indien anders: ik wil zelf beslissen of ik daarmee akkoord ga!

Vraag 2) Vraag niet beantwoord. Misschien een toelichting: wat gebeurd er met het geld tijdens de periode dat het 'gereserveerd' is. Dus wanneer het geld niet op de rekening van de klant zichtbaar is/staat.

Vraag 3) Blijft staan.

Te meer daar er andere banken zijn zoals de Rabo, waarbij deze reserveringen niet worden gedaan.

Ik wil nog steeds een overzicht zodat ik zelf kan beslissen waar ik tank/koop etc. Het is te gek dat als ik besluit om m'n auto even af te tanken voor een grotere rit, ik ipv zeg 10 euro's kwijt ben, ik er 80 of zelfs meer kwijt ben, voor onbepaalde tijd. En ING kan het wel reserveren noemen, als klant (zie dit forum en luister om je heen) ervaar je dat toch geheel anders, ondanks alle verklaringen die er voor worden gegeven. Zeker omdat het niet transparant is.

Vraag 4) ING stelt blijkbaar geen limiet.

Vraag 5) Geweldig vaag antwoord. In zoverre, lezers: de verrassing kan dus nóg groter zijn dan die 125 euro's!!! En gezien het antwoord op vraag 4, waarin ING aangeeft geen limiet aan de verwerkingstijd te stellen, kan het een hele poos duren voor je je geld terug hebt.

Trief

trief
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2010 22:52

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door trief »

Tja, wat mail-wisselingen gehad met ING, ben zelfs gebeld. Het heeft opgeleverd dat ze volhouden dat het geld op de rekening blijft staan. Sterke logica van ING: je ziet het niet maar het staat er wel. Dus moet je ze op hun oranje ogen maar geloven. Bovendien kunnen ze er niets aan veranderen. Tja, een kort mailtje naar de ASN en die kunnen het wel netjes voor de klant. Geen hoger bedrag reserveren dan wat je besteed, gewoon zoals het hoort. En zo zullen er meer banken zijn. Ik geef het op om er achteraan te gaan en trek mijn eigen conclusies.

marsmello
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mar 2010 09:34

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door marsmello »

Wat ik hier lees is dat de bank verweten word dat dit bedrag gereserveerd word. Het is zo dat de pomphouder zelf mag beslissen welk bedrag hij wilt reserveren. Voor de crisis hadden de pomphouders vaak een reserveringsbedrag van 75 euro, maar ze hebben dit vaak verhoogd naar 125 euro. Dus let op als je in het buitenland tank bij een onbemande pomp, over het gereserveerde geldbedrag kan je niet beschikken!
Dus je tankt voor 20 euro er word 125 euro gereserveerd, over die 105 euro kan je niet beschikken.

edwin h
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 feb 2006 19:57

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door edwin h »

Helaas is het weer zolaat, ING heeft haar zaakjes weer eens niet op orde, nu er enkele onbemande tankstations overgegaan zijn naar " het nieuwe" pinnen op de EMV chip, De transactie tijden bij ING , Frieslandbank en Postbank kunnen oplopen tot 3 dagen, belachelijk! Opletten voor mensen met een krappe kas en anders overstappen naar Rabobank.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door CB »

De transactie tijden bij ING , Frieslandbank en Postbank kunnen oplopen tot 3 dagen, belachelijk!
Nog geen last van gehad. Als ik met de pin betaal, ook bij onbemande
tankstations, is het bedrag al afgeschreven als ik thuiskom.
Opletten voor mensen met een krappe kas en anders overstappen naar Rabobank.
Lijkt me niet logisch, dat je mensen met een krappe kas doorstuurt naar een duurdere bank. Ja ik ben klant bij beide banken.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door aaten »

trief schreef:Beste Robert,

Dank je wel voor de moeite. Toch moet ik vaststellen dat ook hier geen van mijn vragen zijn beantwoord. Overigens heb ik dit forum niet gebruikt om vragen te stellen aan ING, maar om ING gebruikers van mijn ervaringen op de hoogte te stellen. Toch wil ik wel even reageren:

Vraag 1) Niet beantwoord. Waar gaat het heen? Het wordt gereserveerd, maar waar dan?

Het is niet zichtbaar op mijn rekening, dus MOET het ergens anders zichtbaar zijn. Het meest klantonvriendelijke gedrag van een bank: u heeft geld op uw betaalrekening, maar u ziet het niet. Enne... u kunt er ook even niet over beschikken. Óf ING hanteert de geweldige logica: het verdwijnt niet, het stáát er toch niet, u ziet het niet, het ís er wel, maar niemand weet waar. Ja, ING wel, maar we zeggen het lekker niet. Alleen maar zichtbaar in onze eigen boekhouding. En die houden we geheim voor de klant.
Een reservering die niet zichtbaar is voor de klant kan net zo goed achter de schermen op een andere rekening staan - lees gebruikt worden. Het is mijn geld, ik heb er hard genoeg voor gewerkt, en ik wil precies weten op welke rekening er gereserveerd wordt. Als ING zegt dat het mijn rekening is, wil ik dat ook kunnen zien, bv op een post reserveringen. En indien anders: ik wil zelf beslissen of ik daarmee akkoord ga!

Vraag 2) Vraag niet beantwoord. Misschien een toelichting: wat gebeurd er met het geld tijdens de periode dat het 'gereserveerd' is. Dus wanneer het geld niet op de rekening van de klant zichtbaar is/staat.

Vraag 3) Blijft staan.

Te meer daar er andere banken zijn zoals de Rabo, waarbij deze reserveringen niet worden gedaan.

Ik wil nog steeds een overzicht zodat ik zelf kan beslissen waar ik tank/koop etc. Het is te gek dat als ik besluit om m'n auto even af te tanken voor een grotere rit, ik ipv zeg 10 euro's kwijt ben, ik er 80 of zelfs meer kwijt ben, voor onbepaalde tijd. En ING kan het wel reserveren noemen, als klant (zie dit forum en luister om je heen) ervaar je dat toch geheel anders, ondanks alle verklaringen die er voor worden gegeven. Zeker omdat het niet transparant is.

Vraag 4) ING stelt blijkbaar geen limiet.

Vraag 5) Geweldig vaag antwoord. In zoverre, lezers: de verrassing kan dus nóg groter zijn dan die 125 euro's!!! En gezien het antwoord op vraag 4, waarin ING aangeeft geen limiet aan de verwerkingstijd te stellen, kan het een hele poos duren voor je je geld terug hebt.

Trief
Vraag 1: Wat ING al aangeeft, het geld gaat nergens heen en dat is in zoverre dat het niet bijgeboekt wordt op een andere rekening. Het geld wordt geblokkeerd op de betaalrekening waardoor het saldo met dat bedrag daalt, je kan er op dat moment niet over beschikken. Het telt overigens niet mee voor je roodstand.

Vraag 2: Zie vraag 1. Niets dus. Het geld staat bevroren op je rekening daardoor zie je het niet maar het telt wel mee voor je boekhoudkundige saldo maar niet voor je zichtbare saldo.

Vraag 3: Er is geen lijst van. Je kan er vanuit gaan dat alle transacties waarbij eerst gepint wordt en daarna geleverd deze reservering toepassen. Voornamelijk zijn dit dus de onbemande stations waarbij eerst een bedrag gereserveerd wordt waarna je tot maximaal dat bedrag kunt afnemen. Dit voor de veiligheid van de leverancier en ook van de consument (als iedereen bij onbemande stations kon tanken zonder te betalen gaat de prijs wel heel erg omhoog).
ING heeft helaas echter een vertraagde verwerking waardoor je deze reservering terugziet. De andere banken krijgen (net als ING overigens) het totaalbedrag via de terminal door zodra er gestopt is met tanken, de reservering wordt dan onmiddelijk ongedaan gemaakt waardoor je bij andere banken de reservering dus normaliter niet terug ziet (alleen in geval van een technische storing).

Vraag 4: er is binnen europese regelgeving bepaald dat een overschrijving maximaal 3 werkdagen mag duren, dit is dan ook gelijk de limiet waar ING zich aan heeft te houden.

Vraag 5: de limiet van 125 euro is landelijk bepaalt, in het guldentijdperk was dit 250 gulden en kreeg je dit ook op de meeste automaten terug te zien: "U kunt voor maximaal 250,00 tanken" verscheen er dan op het scherm. Dit bedrag is gekozen omdat dit voor de gemiddelde consument voldoende is. Vrachtwagenchauffeurs zullen gewoon meerdere keren moeten pinnen in dat geval.

trief
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 feb 2010 22:52

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door trief »

Beste Aaten,

Mijn reacties dateren uit 2010. Maar inderdaad nog steeds niet gedateerd blijkt. Ik weet niet waarom je ING vertegenwoordigd of verdedigd? maar kijk, binnen een boekhouding/financieel overzicht is het normaal dat geen enkel bedrag zomaar verdwijnt uit het overzicht. Sterker nog: dat mag niet. Ergens staat het dus geregistreerd, want per slot, iemand, waaronder ik moet weten waar het is. Ik bedoel: HET MOET ERGENS ZWART OP WIT STAAN. En dat doet het vast, alleen niet zichtbaar voor de klant. En voor de klant betekend niet zichtbaar is weg. Simpel zat. Welk verhaal er ook aangeplakt wordt. Het spijt me, maar als klant vind ik dat wanneer ING bedragen reserveert voor me, het ook voor MIJ zichtbaar moet zijn en niet alleen voor zomaar iemand anders (medewerker ING). Bovendien, bovendien zijn er banken die het heel anders en veel netter naar de klant doen. Maarrrr, ING zal wel een onwrikbaar systeem hebben. Klant onvriendelijk. Uitleg: binnen drie dagen een paar keer moeten tanken en je kunt zomaar met een beetje pech een paar dagen niet over drie keer € 125 is € 375 beschikken.... Is nogal wat dacht ik zo.

Even zo goed, bedankt voor je (late) reactie,
Trief.

From224
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2011 22:24

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door From224 »

Vorig jaar diverse keren in Zwitserland hoge reserveringen afgeschreven van mijn ING-rekening. Op diverse klachtenbrieven naar ING heb ik alleen maar bedroevend slechte antwoorden gekregen. ING schijnt mensen die al 40 jaar klant zijn (bij Postbank) niet zo interessant te vinden.
Tot mijn verbazing nu in Frankrijk weer bij iedere pin-betaling bij tankstations een hoog bedrag gereserveerd. Met mijn motor tank ik hooguit voor 25 euro, maar wel paar keer per dag. Iedere keer wordt meer dan 125 euro afgeschreven. Een schandalig, aan criminaliteit grenzend verschijnsel. Sommige reserveringen staan nu al 4 dagen open!!!!
Probleem van vorig jaar is dus nog altijd niet opgelost. Lijkt erop dat ze het probleem ook echt niet op willen lossen.

ING is mij, en ook de rest van de familie, nu echt als klant kwijt. Maandag naar een andere bank!!

Gesloten