LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ChrisNg
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2011 00:15

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door ChrisNg »

Ik ben zojuist vanuit Frankrijk teruggekomen. Bij terugkomst zag ik dus ook een reservering staan euro 130 eraf. Moest goed nadenken wat dit was, blijkt dus mijn tankbeurt bij onbemande pompstation te zijn waar ik enkel euro 23.81 heb getankt. ING gelijk gebeld kreeg te horen dat het normaalste zaak is en het duurt 5 werkdagen voordat het correcte bedrag is afgeschreven. Eerlijk gezegd vind ik dit absurd, ik heb wel vaker getankt bij een belgisch pompstation staat ook netjes precies het bedrag wat ik heb getankt (vaker gechecked) dit is de eerste keer dat ik het meemaak.

Absurd .. nu maar in de gaten houden.

Nico&Elly
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2011 11:11

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Nico&Elly »

:x Wij hebben de ABN AMRO en zitten ook met het probleem .

Afgelopen maand juni zaten we in frankrijk en is er bij een tankbeurt 300€ ekstra afgeschreven . :shock: Wij hebben daar nog nooit eerder over gehoord .Vragen om opheldering via een mail of schriftelijke uitleg bij ABN heeft geen zin .
Ze willen dat je belt .Op hun website staat dat je via het contact formulier antwoord krijgt op je vragen, dus niet . :x
Ondertussen weten we dat dit al heel lang zo gaat en er al veel over geklaagd en geschreven is .Maar het blijft gewoon zo doorgaan lijkt het .
Welke instanties moeten of kunnen hier iets aan doen ?
Trouwens ... mijn broer is bestolen en in een mum van tijd werd er met zijn ABN pas (zonder pincode er bij) meer dan 1000 af gehaald.
Terwijl je zelf een limiet hebt kan een dief blijkbaar meer opnemen dan jij ..Rara ...

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door CB »

Terwijl je zelf een limiet hebt kan een dief blijkbaar meer opnemen dan jij ..Rara ...
Er is toch alleen een limiet als je gastbankierd. Bij je eigen bank kan je toch altijd meer pinnen.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door aaten »

Nico&Elly en CB,

De abn passen hebben op de oude passen nog een standaard limiet staan van 1000 euro, op de nieuwe passen is dit 500 euro. Dit is via internet bankieren zelf aan te passen.
Was de diefstal van de pas van de broer ook in het buitenland of in Nederland? In het buitenland komt het namelijk voor dat er gepind kan worden zonder pincode (met handtekening) en dat het bedrag pas later van de rekening afgehaald wordt maar dat is alleen in winkels, bij de pinautomaat is wel altijd een pincode nodig.

300 euro als reservering bij het tanken komt op mij ook vreemd over aangezien hiervoor normaliter 125 euro wordt gesteld tenzij er getankt wordt bij een vrachtwagenpomp (groot verbruik diesel). Dit geldt dan wel alleen voor de onbemande stations en heeft te maken met de verwerking van de buitenlandse verwerker.

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door electomonteur »

wat nou als er door dit gedonder mensen in de problemen komen

voorbeeld persoon x heeft met een deurwaarde de afspraak dat deze rond de 10 het afgesproken bedrag van zijn rekening mag halen
op de 7 rijd deze in België en moet tanken bij de eerste de beste pomp
dit is dus een onbemande en de persoon tankt 10 euro maar de pomp sluist even 150 euro tijdelijk weg

bank meld dat komt binnen 7 dagen terug
en op de 10 kan de deurwaarder het geld er niet af halen probeert dit de 11e en de 12e nogmaals en daarna komt deze op de 15 beslag leggen op alle goederen omdat er niet aan de betalingsregeling is voldaan
persoon x helemaal over de rode wand hij heeft tocht geld op de rekening en heeft expres maar 10 euro getankt om te zorgen dat er genoeg geld op de rekening staat om de deurwaarder te betalen
bewijzen kan niet meer want de transactie is ondertussen recht getrokken en alleen de 10 euro is u zichtbaar

wie is er nu verantwoordelijk voor de beslag kosten en overigen kosten van de deurwaarder?
mogelijk dat iemand hier een passend antwoord op heeft of een reactie van de banken(wat ik niet verwacht)

gelukkig is dit mij niet overkomen en maar een kennis welke aan mij vroeg of ik iets wist hoe dit kon
we hebben gelijk de betalingen uitgeprint en de tank bon hier bij gevoegd en daar ging de deurwaarder mee akkoord maar de kosten worden nu mogelijk wel berekend
hij heeft nog geen rekening ontvangen maar verwacht deze wel
en naar wie zou hij dezen eventueel kunnen sturen
de fout ligt niet bij hem
hij wist dat er 200 op zijn rekening stond en moest 75.- aan de deurwaarder betalen na de tankbeurt was er nog maar 50 euro over dus niet voldoende om de deurwaarder te betalen

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door aaten »

trief schreef:Beste Aaten,

Mijn reacties dateren uit 2010. Maar inderdaad nog steeds niet gedateerd blijkt. Ik weet niet waarom je ING vertegenwoordigd of verdedigd? maar kijk, binnen een boekhouding/financieel overzicht is het normaal dat geen enkel bedrag zomaar verdwijnt uit het overzicht. Sterker nog: dat mag niet. Ergens staat het dus geregistreerd, want per slot, iemand, waaronder ik moet weten waar het is. Ik bedoel: HET MOET ERGENS ZWART OP WIT STAAN. En dat doet het vast, alleen niet zichtbaar voor de klant. En voor de klant betekend niet zichtbaar is weg. Simpel zat. Welk verhaal er ook aangeplakt wordt. Het spijt me, maar als klant vind ik dat wanneer ING bedragen reserveert voor me, het ook voor MIJ zichtbaar moet zijn en niet alleen voor zomaar iemand anders (medewerker ING). Bovendien, bovendien zijn er banken die het heel anders en veel netter naar de klant doen. Maarrrr, ING zal wel een onwrikbaar systeem hebben. Klant onvriendelijk. Uitleg: binnen drie dagen een paar keer moeten tanken en je kunt zomaar met een beetje pech een paar dagen niet over drie keer € 125 is € 375 beschikken.... Is nogal wat dacht ik zo.

Even zo goed, bedankt voor je (late) reactie,
Trief.
Trief,

Even een wat verlate reactie: Ik verdedig of vertegenwoordig ING zeker niet. Het is inderdaad behoorlijk irritant dat de verwerking, vooral bij ING, zo lang op zich laat wachten. Je theorie klopt inderdaad, wanneer je meerdere keren tankt dan zou het gereserveerde saldo behoorlijk op kunnen lopen bij een trage verwerking wat voor de consument nadelig is.
Wat ik met mijn stukje tekst probeerde duidelijk te maken is hoe het proces in het algemeen in elkaar zit, ongeacht of dit nu ING of een andere bank is.
Voor jou als klant is het in zoverre inzichtelijk dat het op je afschrift staat als reservering, daaruit kan je nu in iedergeval concluderen dat het geld niet weg is maar geblokkeerd staat. Om een of andere reden is ING in het bijzonder erg langzaam met het verwerken van de definitieve boeking terwijl ze er hier geen voordeel aan hebben, het is alleen irritant voor de klant. Voor mij is dat soort service precies een reden waarom ik destijds bij de Postbank weggegaan ben

Nico&Elly
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2011 11:11

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Nico&Elly »

CB schreef:
Terwijl je zelf een limiet hebt kan een dief blijkbaar meer opnemen dan jij ..Rara ...
Er is toch alleen een limiet als je gastbankierd. Bij je eigen bank kan je toch altijd meer pinnen.
Ja, het was een andere bank in Barcelona, niet bij ABN ...gast dus .

Nico&Elly
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2011 11:11

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Nico&Elly »

aaten schreef:Nico&Elly en CB,

De abn passen hebben op de oude passen nog een standaard limiet staan van 1000 euro, op de nieuwe passen is dit 500 euro. Dit is via internet bankieren zelf aan te passen.
Was de diefstal van de pas van de broer ook in het buitenland of in Nederland? In het buitenland komt het namelijk voor dat er gepind kan worden zonder pincode (met handtekening) en dat het bedrag pas later van de rekening afgehaald wordt maar dat is alleen in winkels, bij de pinautomaat is wel altijd een pincode nodig.

300 euro als reservering bij het tanken komt op mij ook vreemd over aangezien hiervoor normaliter 125 euro wordt gesteld tenzij er getankt wordt bij een vrachtwagenpomp (groot verbruik diesel). Dit geldt dan wel alleen voor de onbemande stations en heeft te maken met de verwerking van de buitenlandse verwerker.
Ja de diefstal was in spanje. En we tanken gewoon gas voor rond de 30 € .

Nico&Elly
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2011 11:11

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Nico&Elly »

Nico&Elly schreef::x Wij hebben de ABN AMRO en zitten ook met het probleem .

Afgelopen maand juni zaten we in frankrijk en is er bij een tankbeurt 300€ ekstra afgeschreven . :shock: Wij hebben daar nog nooit eerder over gehoord .Vragen om opheldering via een mail of schriftelijke uitleg bij ABN heeft geen zin .
Ze willen dat je belt .Op hun website staat dat je via het contact formulier antwoord krijgt op je vragen, dus niet . :x
Ondertussen weten we dat dit al heel lang zo gaat en er al veel over geklaagd en geschreven is .Maar het blijft gewoon zo doorgaan lijkt het .
Welke instanties moeten of kunnen hier iets aan doen ?
Trouwens ... mijn broer is bestolen en in een mum van tijd werd er met zijn ABN pas (zonder pincode er bij) meer dan 1000 af gehaald.
Terwijl je zelf een limiet hebt kan een dief blijkbaar meer opnemen dan jij ..Rara ...
PS ... het heeft 4 dagen geduurd voor het terug gestort werd .
ABN AMRO wil niet schriftelijk reageren .

sasje34
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2009 10:20

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door sasje34 »

Ook wij hebben dit nu. Wij zijn afgelopen week in Denemarken op vakantie geweest :D en op de terug weg wilde mijn man nog even tanken bij de grens. We wilde eigenlijk onze kronen op maken maar zagen niet hoe dit moest :? dus dacht mijn man dan maar pinnen. Hij heeft zijn pincode ingedrukt en zag vervolgens dat je binnen moest wezen om contant te kunnen betalen en heeft vervolgens meteen geanuleerd. Er is dus Geen betaling geweest of handeling tot betaling verder geweest. We hebben contant betaald en zijn naar huis gereden. Hadden wel al 2 keer in Denemarken getankt. Bij Thuiskomst ging hij zijn rekening controleren. Zag dat de anderre 2 tankbeurten netjes afgeschreven waren, en dat tot onze schrik :shock: de laatste tank beurt gewoon 60 euro voor stond gereserveerd terwijl er geen betaling of iets dergelijks is geweest. :x Bellen met de ING leverd echter niets op. Dit is volgens hun standaard. Huuuuuuh :( Er is toch hellemaal geen transactie geweest hoe zo standaard. Vind dit erg vreemd. Je hebt gewoon nog 60 euro op je rekening maar kan er niet aankomen. Lekker hoor je zal je tank nog vol moeten gooien om op je werk te kunnen komen :x , of je zal boodschappen ervan moeten doen. :x Wat een raar iets(netjes uitgedrukt dan he.) Rare regel ik snap niet dat dit wettelijk mag.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sasje34 schreef:Ook wij hebben dit nu. Wij zijn afgelopen week in Denemarken op vakantie geweest :D en op de terug weg wilde mijn man nog even tanken bij de grens. We wilde eigenlijk onze kronen op maken maar zagen niet hoe dit moest :? dus dacht mijn man dan maar pinnen. Hij heeft zijn pincode ingedrukt en zag vervolgens dat je binnen moest wezen om contant te kunnen betalen en heeft vervolgens meteen geanuleerd. Er is dus Geen betaling geweest of handeling tot betaling verder geweest. We hebben contant betaald en zijn naar huis gereden. Hadden wel al 2 keer in Denemarken getankt. Bij Thuiskomst ging hij zijn rekening controleren. Zag dat de anderre 2 tankbeurten netjes afgeschreven waren, en dat tot onze schrik :shock: de laatste tank beurt gewoon 60 euro voor stond gereserveerd terwijl er geen betaling of iets dergelijks is geweest. :x Bellen met de ING leverd echter niets op. Dit is volgens hun standaard. Huuuuuuh :( Er is toch hellemaal geen transactie geweest hoe zo standaard. Vind dit erg vreemd. Je hebt gewoon nog 60 euro op je rekening maar kan er niet aankomen. Lekker hoor je zal je tank nog vol moeten gooien om op je werk te kunnen komen :x , of je zal boodschappen ervan moeten doen. :x Wat een raar iets(netjes uitgedrukt dan he.) Rare regel ik snap niet dat dit wettelijk mag.
Op het moment dat je je PIN in hebt gevoerd wordt er een bedrag gereserveerd. Dat is het eerste deel van de transactie. Na afloop wordt het daadwerkelijke bedrag doorgegeven. Dat het tweede deel van de transactie. Als het systeem van het pompstation goed werkt, zal de 2e transactie dus evenveel moeten bedragen als het 1e deel. Zo niet, dan moet je daar een klacht indienen. Ik denk dat ING hier weinig aan kan doen.

sasje34
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2009 10:20

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door sasje34 »

Sorry maar der is geen betaling geweest omdat er niet op deze manier getankt is. Je kan daar namelijk alleen tanken als er eerst via pin betaald is. Is niet gebeurd dus is er ook geen bedrag. En ik zelf zit bij de rabo maar als daar iets word geanuleerd word er niet eerst nog even gereserveerd. Anuleren is anuleren en niet eerswt nog even reserveren. Ik vind het echt belachelijk. Zacht uitgedrukt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sasje34 schreef:Sorry maar der is geen betaling geweest omdat er niet op deze manier getankt is. Je kan daar namelijk alleen tanken als er eerst via pin betaald is. Is niet gebeurd dus is er ook geen bedrag. En ik zelf zit bij de rabo maar als daar iets word geanuleerd word er niet eerst nog even gereserveerd. Anuleren is anuleren en niet eerswt nog even reserveren. Ik vind het echt belachelijk. Zacht uitgedrukt.
Ik zeg ook niet dat er een betaling is geweest. De procedure is nu eenmaal zo dat als je je PIN hebt ingevoerd (en die is akkoord bevonden) dan wordt er een bedrag gereserveerd. Vervolgens ga je tanken of annuleer je. In geval van annulering wordt de reservering weer vrijgegeven en als je getankt hebt worden de kosten verrekend met de reservering. Hoe lang dat duurt hangt af van de bedrijfsprocessen van de betreffende bank.

Hoe zou jij dit proces ontwerpen, en wel zodanig dat de pomphouder geen schade loopt door mensen die tanken en wegrijden zonder te betalen (of te weinig geld hebben om te betalen)?

sasje34
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2009 10:20

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door sasje34 »

Je kan daar alleen maar tanken als je eerst je pincode invoert en dan nog op ja drukt dus als er dan wordt gereserveerd snap ik hem nog, maar er is niet op ja gedrukt. Dus kon je ook niet tanken dan doet dat hele apparaat het niet.Dus tanken zonder te betalen gaat daar niet eens lukken. En het blijft vreemd dat alleen de Ing dit doet.

sasje34
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2009 10:20

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door sasje34 »

Het is nu gewoon al een week terug en ze hebben het geld nog niet terug gestort. Wat een :x :evil: :x :evil: :x :evil: Ik ben nu echt pisnijdig. Wat is het nou voor moeite om het geld terug te storten. zodat mijn man kan tanken en naar zijn werk kan

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sasje34 schreef:Het is nu gewoon al een week terug en ze hebben het geld nog niet terug gestort. Wat een :x :evil: :x :evil: :x :evil: Ik ben nu echt pisnijdig. Wat is het nou voor moeite om het geld terug te storten. zodat mijn man kan tanken en naar zijn werk kan
Dit lijkt toch op een fout aan de pompstation kant. Wel de reservering gemaakt, maar niet de terugstorting. Toch maar eens contact met hun opnemen. Als hun systeem de reservering niet vrijgeeft kan de bank ook niet veel doen.

sasje34
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 apr 2009 10:20

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door sasje34 »

zo wat ben ik blij zeg het geld is terug maar het hele gebeuren blijft wel erg vreemd. Het is ook zomaar verdwenen van de mijn rekening overzicht. Er is hellemaal niets meer van terug te vinden. Vind dat toch een erg vreemde zaak. Je zou toch zeggen dat er dan bij zou komen te staan reservering opgeheven bedrag vrijgegeven of zoiets, maar het is gewoon hellemaal verdwenen. Ik weet wel dat als dit nog een keer gebeurd dat ze weer een klant kwijt zijn. Wat een raar gedoe.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door aaten »

Nico&Elly schreef:
aaten schreef:Nico&Elly en CB,

De abn passen hebben op de oude passen nog een standaard limiet staan van 1000 euro, op de nieuwe passen is dit 500 euro. Dit is via internet bankieren zelf aan te passen.
Was de diefstal van de pas van de broer ook in het buitenland of in Nederland? In het buitenland komt het namelijk voor dat er gepind kan worden zonder pincode (met handtekening) en dat het bedrag pas later van de rekening afgehaald wordt maar dat is alleen in winkels, bij de pinautomaat is wel altijd een pincode nodig.

300 euro als reservering bij het tanken komt op mij ook vreemd over aangezien hiervoor normaliter 125 euro wordt gesteld tenzij er getankt wordt bij een vrachtwagenpomp (groot verbruik diesel). Dit geldt dan wel alleen voor de onbemande stations en heeft te maken met de verwerking van de buitenlandse verwerker.
Ja de diefstal was in spanje. En we tanken gewoon gas voor rond de 30 € .
En er is gepint bij een buitenlandse bank? Dan zou de limiet normaal gewoon ingrijpen tenzij er voor die rekening een andere limiet aangevraagd is, dat kan ook. Verder is de pincode dan gewoon nodig dus zal er iemand meegekeken hebben om de pincode te ontvreemden.

qua de reservering van 300Euro in frankrijk, dit lijkt een veelvoorkomend probleem in frankrijk te zijn waarbij de franse pomphouders via hun aangesloten bank 300 euro laten reserveren ipv de standaard 125 euro (120 en 130 euro lijkt ook voor te komen).

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door electomonteur »

helaas nog geen tips over wie er verantwoordelijk is als er dus zo als bij een kennis van mij is gebeurd
een hoog bedrag reserveren en dat na 8 dagen pas terug storten

onder tussen een rekening ontvangen van die deurwaarder a 85 eurie
bij een jurist een brief laten maken voor de ing
krijgt hij een bericht terug dat je zelf verantwoordelijk bent voor de centen en wat je er mee doet
en dat hun geen verantwoording dragen voor gedragingen van anderen

nu breekt mijn klomp

ik denk dat ik aan het eind van het jaar ook onze 5 bedrijfs-rekeningen maar weg haal bij de ING
zoek wel een bank die dit soort ongein niet heeft

hun reserveren toch dat grote bedrag
hun houden het toch zo lag vast
hun weigeren het toch sneller te verwerken
hun zijn on aan tastbaar
hun kunnen toch ook druk op andere banken uit oefenen
hun hebben toch het recht niet om zonder de toestemming geld wat van de rekeninghouder is vast te houden (en er rente over te trekken)

advies advies a.u.b.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door aaten »

sasje34 schreef:zo wat ben ik blij zeg het geld is terug maar het hele gebeuren blijft wel erg vreemd. Het is ook zomaar verdwenen van de mijn rekening overzicht. Er is hellemaal niets meer van terug te vinden. Vind dat toch een erg vreemde zaak. Je zou toch zeggen dat er dan bij zou komen te staan reservering opgeheven bedrag vrijgegeven of zoiets, maar het is gewoon hellemaal verdwenen. Ik weet wel dat als dit nog een keer gebeurd dat ze weer een klant kwijt zijn. Wat een raar gedoe.
sasje, fijn dat de reservering er weer af is. De reservering is ontstaan op het moment dat je de pincode intoetst, dan wordt er gelijk geverifieerd of je solvabel genoeg bent voor de transactie en bij het tanken wordt dan gelijk een bedrag gereserveerd, voor denemarken dus 60 euro. Je hoeft daarvoor niet op ja gedrukt te hebben.
Wanneer de reservering opgeheven wordt verdwijnt deze inderdaad volledig uit je overzicht, je ziet er dan niets van terug.
Het probleem zit hem een beetje in de verwerking van de pinautomaat van het tankstation met de achterliggende bank, deze moeten de reversal inschieten voor de transactie en doen dit dus blijkbaar veel te laat, vervolgens moet je eigen bank dat ook verwerken en daar is voornamelijk ING altijd erg traag in, daardoor zie jij het zo laat op je eigen rekening.

Ben je het daar niet mee eens dan moet je simpelweg nooit bij een onbemand tankstation tanken. (of dus bij een tankstation tanken waar je ook wel binnen kunt betalen maar toch buiten eerst gaan pinnen).

Gesloten