LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Redje
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 mar 2006 09:18

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Redje »

Vandaag zag ik ook dat na een tankbeurt (onbemand station) er een hoger bedrag van mijn rekening was afgeschreven (gereserveerd), dan waarvoor ik getankt had (20 euro getankt).

Hierdoor kwam ik aan mijn maximale krediet limiet te staan. Ik heb eerst gebeld met het tankstation, die verwezen me door naar de ING bank. Ik kreeg (na 2e keer bellen) een mevrouw aan de lijn die me vertelde dat het systeem van pre-autorisatie altijd al werd toegepast in Nederland.

Het verschil zit hem in betalen via de magneetstrip of via de chip. Bij de magneetstrip is de vereffening binnen enkele minuten en merk je er in de praktijk dus niets van. Echter bij de chip duurt de vereffening veel langer, tot wel 5 werkdagen.

Nogmaals met de pomphouder gebeld en die bevestigde dat ze inderdaad sinds 2 dagen waren overgestapt van de magneetstrip naar de chip.

Kijk, op zich vind ik de pre-autorisatie geen probleem, maar ik kan niet begrijpen waarom betaling via de chip methode nu 5 werkdagen moeten duren! Een nieuwe manier van pinnen, maar een vertraging in de betaalverwerking is toch kolder! Zeker in dit digitale tijdperk moet dit ook gewoon binnen een paar minuten verrekend worden.

Daarnaast kan ik nu geen enkele betaling meer doen (hoewel het in principe wel zou moeten kunnen) EN betaal ik over het teveel gereserveerde bedrag ook debetrente. EEN ZEER SLECHTE ZAAK.

Zowel de pomphouder als de bank zijn de afgelopen dagen overspoelt met dit soort telefoontjes en dat zullen er steeds meer worden, aangezien steeds meer betaalautomaten overgeschakeld zullen worden van de magneetstrip naar de chip.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door grun »

Redje schreef:Vandaag zag ik ook dat na een tankbeurt (onbemand station) er een hoger bedrag van mijn rekening was afgeschreven (gereserveerd), dan waarvoor ik getankt had (20 euro getankt).
Hoeveel werd er gereserveerd dan? En ging het om een onbemand station in Nederland of in het buitenland?

Zelf haal ik ook altijd een jerrycan benzine op bij een onbemand station namelijk, voor mijn snorbrommer, en tank dan meestal voor een tientje of zo. 't Is een tweetakt motor dus thuis moet ik er dan nog olie bijmengen.
Ik kan me niet herinneren dat er ooit een onjuist bedrag afgeschreven is (ING bank) maar de laatste keer was ook al geruime tijd geleden dus waarschijnlijk nog met magneetstrip.

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

€ 150,- is het bedrag wat 'tijdelijk' gereserveerd wordt bij onbemande tankstations!

Dikwijls merk je daar als klant zijnde dus niets van.
Een aantal banken is hier echter erg traag mee = Chip of magneetstrook dit probleem bestaat dus al langer ...

Binnen NL is de zaak snel rechtgetrokken met het echt getankte bedrag.
In het buitenland kan het echter langer duren, zo ook met een Duitse man die heeft getankt bij een onbemand tankstation = hij heeft het mij laten zien op zijn Smartphone en inderdaad er was 150 euro van zijn saldo afgetrokken.
De mevrouw van de shop (ja er is een shop bij dit onbemande tankstation) kwam met het verhaal dat dit zeker 24 uur kan duren en dat het 'probleem' bij de BANK ligt!

Misschien zou het BETER zijn als je kon kiezen om voor een bepaald bedrag te kunnen tanken! Zeg dat je wilt tanken voor 60 euro; deze 60 euro ook van je bankrekenign wordt afgetrokken/gereserveerd ... en dat je dus voor dat bedrag liters krijgt. Dit IS mogelijk = heb ik oa op IJsland gezien. Tank je toch voor een lager bedrag dan wordt dat gewoon weer verrekend!

Nu is het ook zo dat als er geen 150 euro op je saldo staat (en je hebt gekozen voor niet rood kunnen staan) je dus ook niet kunt tanken = betaal anders krijg je dan te zien als melding.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door grun »

Gisteren heb ik de proef op de som genomen. Met m'n jerrycan 7 liter getankt bij de onbemande TinQ pomp in Groningen aan de Helperzoom. Allereerst viel op dat de betaalautomaat omgebouwd was en nu geen deel meer uitmaakte van de pomp maar op een apart paaltje gemonteerd was. Het was zo'n ding die eerst de hele pas inslikt en later weer uitspuwt, geen idee of de chip gelezen werd of de magneetstrip (ik denk de eerste).

Daarna naar huis geraced en de ING rekening gecontroleerd. Maar zie, er werd gewoon het juiste bedrag afgeschreven, 11,19 euro. Er stond zelfs niet eens bij dat het om een gereserveerd bedrag ging, terwijl dat er wel bij komt te staan als ik betaal in de supermarkt, in die nieuwe chiplezers. De definitieve boeking is bij die gereserveerde bedragen ook veel later dan normaal, soms pas na 3 dagen, waarom is dat eigenlijk?

an33
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 okt 2011 10:55

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door an33 »

rvdbosch schreef:Vandaag zoals zo vaak getankt in België. Het bedrag was iets van 43 euro. Het enige verschil is dat dat nu alleen gebeurde met de ING pas ipv de Postbankpas.

Ik was net aan het internetbankieren en zag tot mijn verbazing dat ING 125 euro heeft afgeboekt van mijn rekening. Whoppa, ik denk meteen aan fraude of iets dergelijks dus direct de Postbank, euhm sorry, ING gebeld.

Vrijwel direct iemand aan de lijn, dat viel dan wel mee. Deze persoon bevestigde dat ING 125 euro afgeboekt had en beweerde echter dat het de normaalste zaak van de wereld is. Dit zou al jaren gebeuren om te garanderen dat het tankstation zijn geld zou ontvangen.... Na een aantal dagen zou dit vanzelf corrigeren.

Nu is mij dat echt nog nooit eerder opgevallen. Ik vraag me dan ook af hoe het kan. Ik geef toch maar toestemming om het getankte bedrag af te schrijven? En wat als ik hierdoor onverhoopt rood kom te staan, wie betaald mij rente dan?

Het riekt naar de zoveelste pluk-de-consument actie van de banken.... Ik ben benieuwd of het vanzelf gecorrigeerd wordt of dat ik er weer achteraan moet gaan.
Schandalig! Zo gaat een bank toch niet met zijn klanten om... Ik heb het idee dat het vroeger met de postbank allemaal beter was. Deel anders ook je ervaring op: http://bankreview.nl/ing-spaarrekening-ervaringen/ Hoe meer mensen zulke dingen lezen hoe beter... Occupy ING:p

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door CB »

an33 schreef:
rvdbosch schreef:Schandalig! Zo gaat een bank toch niet met zijn klanten om... Ik heb het idee dat het vroeger met de postbank allemaal beter was. Deel anders ook je ervaring op: http://bankreview.nl/ing-spaarrekening-ervaringen/ Hoe meer mensen zulke dingen lezen hoe beter... Occupy ING:p
Dan moet ik je toch echt teleurstellen. Dit is wel degelijk een erfenis van de Postkbank. Na de samenvoeging met de ING Bank is de site voor internetbankieren van de ING Bank opgeheven (helaas) is de Postbanksite omgebouwd (uiterlijk bv logo ING) naar ING. Ook dit is tijdelijk. Volgens mij komt er binnenkort een nieuwe site voor internetbankieren voor de ING.

Pennetjee
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2011 15:48

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Pennetjee »

Ik heb er nu ook 'last' van. Ik woon in de kop van Overijssel. En wij hebben daar een onbemande tankstation: Joontjes.

Ik heb woensdag 12 december om 15.29 getankt bij Joontjes. Ik heb getankt voor zo'n 40 euro. En die zelfde dag is er 150 euro van mijn rekening gegaan. Ik heb met Joontjes gebeld en die zei dat het aan de ING ligt.
De ING zegt dat het aan Joontjes ligt. Zij hebben een bank in het buitenland.
Ik wacht nu al een mooi poosje. Ik lees hier dat het met een paar dagen terug gestort is. Ik vind dit zo raar!!
Waarom moet er die 150 euro vanaf gehaald worden. Als het binnen een paar minuten, desnoods uren, weer goed is, is er niks aan de hand. Maar ik kan niet zomaar 150 euro missen.

ING zegt dat ik maar moet wachten. En anders woensdag terug bellen.
Moet ik Joontjes nog eens bellen? Bij wie ligt nou de 'fout'?

Linda

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door electomonteur »

onderandere de ing heeft last van de gereserveerde bedragen

zakelijk als privé hebben we er last van

afgelopen week even snel bij de bouwmarkt om de hoek wat haakjes en pluggen gehaald voor de kerst versiering
4 dagen later eens af geschreven
op beide rekeningen
hoogst vervelend en kost zo als gezegd ook rente

bedrijfs- rekening heeft een limiet van 5 duizend en was net voldoende
maar na 4 dagen was er nog iets kleins af gegaan en stond ik dus in het rood voor dat bedrag
zwaar vervelend
en daar kwamen we dus zo juist achter maandag geshopt vrijdag afgeschreven en maandag aan gevuld
wel zat en zondag rente mogen betalen
heb ing nu geëist dat de reserveringen maar direct moeten worden verwerkt of een andere oplossing kan niet zo zijn dat hun geld 4 dagen vasthouden en rente berekenen er voor en als jij geld van hun wil je geen reken mag berekenen

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Pennetjee schreef:Ik heb er nu ook 'last' van. Ik woon in de kop van Overijssel. En wij hebben daar een onbemande tankstation: Joontjes.

Ik heb woensdag 12 december om 15.29 getankt bij Joontjes. Ik heb getankt voor zo'n 40 euro. En die zelfde dag is er 150 euro van mijn rekening gegaan. Ik heb met Joontjes gebeld en die zei dat het aan de ING ligt.
De ING zegt dat het aan Joontjes ligt. Zij hebben een bank in het buitenland.
Ik wacht nu al een mooi poosje. Ik lees hier dat het met een paar dagen terug gestort is. Ik vind dit zo raar!!
Waarom moet er die 150 euro vanaf gehaald worden. Als het binnen een paar minuten, desnoods uren, weer goed is, is er niks aan de hand. Maar ik kan niet zomaar 150 euro missen.

ING zegt dat ik maar moet wachten. En anders woensdag terug bellen.
Moet ik Joontjes nog eens bellen? Bij wie ligt nou de 'fout'?

Linda

Je zou eens kunnen vragen of ze inderdaad een bank in een ander land hebben. Dat zou wel de vertraging kunnen verklaren.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door loveyou234 »

electomonteur schreef:bedrijfs- rekening heeft een limiet van 5 duizend en was net voldoende
maar na 4 dagen was er nog iets kleins af gegaan en stond ik dus in het rood voor dat bedrag
zwaar vervelend
en daar kwamen we dus zo juist achter maandag geshopt vrijdag afgeschreven en maandag aan gevuld
wel zat en zondag rente mogen betalen
Kost je geen rente Electromonteur. De bedragen worden afgeboekt met als valutadatum de werkelijke transactiedatum. Als je dus normaliter niet rood zou staan, doe je dit in deze gevallen ook niet. Maar als je überhaupt al af en toe rood staat word het moeilijk dit na te rekenen.
Pennetjee schreef: ING zegt dat ik maar moet wachten. En anders woensdag terug bellen.
Moet ik Joontjes nog eens bellen? Bij wie ligt nou de 'fout'?

Linda
Linda, er is geen 'fout'. Als het inderdaad via een buitenlandse bank gaat, dan duren dat soort zaken soms gewoon enkele dagen. Heb er zelf ook 'last' van gehad bij een losstaande ATM/geldautomaat in het Dolfinarium te Harderwijk. Deze transactie werd verwerkt in Duitsland.

Zie ook mijn reply hierboven, qua roodstaan merk je er niks van. Maar dat je tijdelijk niet het overige saldo kan gebruiken, dat is inderdaad lastig. Wellicht ergens anders tanken?

(Ook al scheelt 't een cent of twee de liter, het scheelt je een hoop zorgen)

Pennetjee
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 okt 2011 15:48

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Pennetjee »

electomonteur schreef: Linda, er is geen 'fout'. Als het inderdaad via een buitenlandse bank gaat, dan duren dat soort zaken soms gewoon enkele dagen. Heb er zelf ook 'last' van gehad bij een losstaande ATM/geldautomaat in het Dolfinarium te Harderwijk. Deze transactie werd verwerkt in Duitsland.

Zie ook mijn reply hierboven, qua roodstaan merk je er niks van. Maar dat je tijdelijk niet het overige saldo kan gebruiken, dat is inderdaad lastig. Wellicht ergens anders tanken?

(Ook al scheelt 't een cent of twee de liter, het scheelt je een hoop zorgen)
Enkele dagen? Ik wacht al een week! Het word mij nu echt te gek. Als het nou om paar euro ging, maar er is 150 euro van mijn rekening geschreven. Ben er echt een beetje boos om!!

Door8
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2012 18:48

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Door8 »

Hallo allen,

ik heb de berichten hier onder gelezen en wat er gebeurt is mij duidelijk.

Ik wil het topic graag up to date houden en iedereen laten weten dat het nog steeds gebeurt.

Het is naar mijn mening absurd en riekt naar criminaliteit....
Ik heb eigenlijk maar een vraag, die volgens mij nog niet eerder gesteld is in dit topic: Hoe, wat, waar met de rente?

Voor de duidelijkheid, ik zit bij de ABN AMRO bank en ook bij mij tijdens tanken onbemand tankstation:

Bij mij is 4 weken terug 130 euro afgeschreven waar nog geen 50 euro getankt was.
Dit is pas na 11 dagen terug gestort

Afgelopen zaterdag en zondag is er tot 2 keer toe een veelvoud afgeschreven ( 120 en 70 euro) van wat ik werkelijk had getankt.
Het is nu donderdag en nog steeds niet teruggestort.... die 5 dagen waar ik over lees zijn dus in alle gevallen al overschreden.

In mijn geval spreken we dus al van minimaal gemiddeld 8 dagen rente over 320....
Kan er iemand rekenen?
Tijd voor een Franse rekening denk ik....aangezien ik hier voorlopig blijf wonen.

Groeten Door

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door CB »

Door8 schreef:In mijn geval spreken we dus al van minimaal gemiddeld 8 dagen rente over 320....
Kan er iemand rekenen?

Groeten Door
Krijgt u van de ABN/AMRO rente vergoed over het saldo op uw betaalrekening? Volgens mij doen ze dat al jaren niet meer. Of bedoeld u te betalen rente, omdat u rood staat?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: ING/Postbank boekt 'zomaar' 125 euro af als gereserveerd...

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Door8, ik neem aan dat u een klacht bij de ABN/AMRO hebt ingediend
en wat is hun antwoord daarop ?

Gesloten