ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Snah23
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2021 18:11

ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

Ongelezen bericht door Snah23 »

Mijn oom (93) wonend in Australië, heeft ivm het ontvangen van zijn militaire pensioen in het verleden een bankrekening geopend bij de ING Nederland, destijds de Postbank.

Hij probeert al zeker een jaar of 2 deze rekening aangepast /veranderd te krijgen.
Iedere keer dient hij papieren/documenten op te sturen of door te mailen, officieel vertaald en ondertekend door een notaris in Australië (met de bij horende kosten hiervoor). Waarna er volgens ING toch weer andere papieren/ documenten nodig zijn. Er is tevens telefonisch contact geweest, echter aangezien hij zeer slecht horend is en zijn dochter niet mocht helpen (belangen verstrengeling) was dat geen succes. Er werd ook nog voorgesteld dat hij dan maar naar het dichtstbijzijnde ING kantoor moest gaan. Maar om iemand van 93 tijdens een pandemie duizenden kilometers te laten reizen is wel een vreemde gang van zaken.

Ik ben laatst langs geweest bij ING in Den Haag en daar werd mij verteld dat het helemaal niet mogelijk is om een rekening te hebben als je niet woonachtig bent in Nederland. Hiermee hadden ze in de jaren 90 kennelijk minder problemen.

Mijn vraag is nu als volgt; is er iemand die kan vertellen welke instantie zou kunnen helpen aangezien ING iedere keer weer de spelregels aanpast?

Alvast hartelijk dank voor uw berichtgeving.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Beste antwoord
Gekozen door Snah23

Re: ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

door Bob Schurkjens » 03 aug 2021 23:28

U kunt uw vraag voorleggen aan ING op Klachtenkompas van de Consumentenbond.

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/i ... 7089b0f732

Zij bellen ook terug om de kwestie te bespreken. Ik had er een prima ervaring mee.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U kunt uw vraag voorleggen aan ING op Klachtenkompas van de Consumentenbond.

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/i ... 7089b0f732

Zij bellen ook terug om de kwestie te bespreken. Ik had er een prima ervaring mee.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom geeft hij niet het rekeningnummer van een Australische bank door om dat pensioen te ontvangen?

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op https://www.ing.nl/de-ing/klachten/index.html bij niet tevreden met de oplossing staat hoe hij een officiële schriftelijke klacht kan indienen. Daarna kan de klacht binnen maanden bij www.kifid.nl neergelegd worden voor een bindend uitspraak. Echter, misschien moet hij daarbij aanwezig zijn in Den Haag.

Misschien is naar een andere (Australische) bank gaan makkelijker (zoals Lady zei).

U mag (meestal) niks doen. Je oom moet zelf contact met ING opnemen.

Snah23
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2021 18:11

Re: ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

Ongelezen bericht door Snah23 »

Bedankt voor de tips

Het probleem is dat ING steeds weer andere papieren zegt nodig te hebben. Terwijl er wordt gezegd :Als u dit en dat formulier door een notaris ondertekend en officieel vertaald opstuurt wordt het allemaal geregeld, om daarna weer andere papieren te vragen.
ING heeft ruim 20 jaar geen probleem gehad met deze rekening maar zijn nu ineens het beste Jongetje uit de klas.
Het zou ze sieren om niet dingen steeds door te schuiven naar een andere afdeling maar om met een oplossing te komen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een bank heeft rechten en plichten. Vroeger was het inderdaad makkelijk om in Nederland je bank aan te houden en elders op de wereld te gaan wonen. Helaas zijn de tijden in negatieve zin veranderd en moet er tegenwoordig een hoop verantwoord worden. ING wil niet het beste jongetje van de klas zijn, maar ze moeten zich houden aan wettelijke bepalingen. Om o.a. die reden is het eigenlijk onmogelijk om hier een rekening aan te houden als je verder niets meer hebt in Nederland.

A.Wagenaar
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 sep 2017 21:44

Re: ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

Ongelezen bericht door A.Wagenaar »

Ik had tot voor kort broer in USA Zuster in Canada en meer. Hier rekeningen geopend om de inkomens op te storten. Ik was gemachtigde hier in NL. Tja er zitten soms van die godjes bij zulke banken en andere instanties.

Hangt er van af wie je aan de telefoon krijgt en of ze zin hebben je te helpen, want sommigen zijn van die beterweters.

Ik mocht de rekening niet opheffen, maar mocht hier gewoon dingen van betalen voor hun. Bij de Ing wilden ze niet opheffen na overlijdens, dat mocht ik niet doen, terwijl er vrijwel 0 op stond.

Kortom net wie je treft bij zoiets.

Ja bij bedrijven doen zeker niet moeilijk over. Anders verdienen ze niks.

Laatst kreeg ik al een voorstel van een van mijn banken om mijn rekeningnummers allemaal aan hun te geven. Tja dat kan allemaal.
Zoals nu bij de Rabo kan je nergens meer op een kantoor terecht. in 55 jaar wel 4x banken die sluiten. En wat als je met een buitenlander of buitenlands gehuwd ben....

Kortom ze willen alles van je weten maar je krijgt er niks voor terug.

Wie zijn de dienstverleners?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom de inkomens niet gewoon overgemaakt naar het land waar men woont? Natuurlijk mag een gemachtigde de rekening niet opheffen, ook niet bij overlijden. Daar is een verklaring van erfrecht voor nodig.

Gelukkig zijn er banken die zich aan de regels houden.

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: ING-rekening vanuit het buitenland aanpassen

Ongelezen bericht door honza »

Snah23 schreef:
02 aug 2021 19:22
Ik ben laatst langs geweest bij ING in Den Haag en daar werd mij verteld dat het helemaal niet mogelijk is om een rekening te hebben als je niet woonachtig bent in Nederland. Hiermee hadden ze in de jaren 90 kennelijk minder problemen.

Mijn vraag is nu als volgt; is er iemand die kan vertellen welke instantie zou kunnen helpen aangezien ING iedere keer weer de spelregels aanpast?
punt 1 is onzin: ik woon buiten NL en heb ook gewoon een ING-rekening. En toen de ING een toeslag ging heffen op de kosten van de betaalrekening werd er gesproken over tienduizenden betroffenen.....

punt 2: online via Mijn ING kan je zelf een heleboel aanpassen.

tip: als zaken niet lukken een officiële klacht indienen bij de directie. Klinkt heel wat maar is in feite gewoon een brief sturen. Situatie uitleggen en vragen om een oplossing (al dan niet aangeven hoe je zelf het zou willen oplossen).
Bij ontoereikend antwoord klacht indienen bij KiFid.
Klaag ook over dat domme foute antwoord dat u in Den Haag kreeg....

Gesloten