LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door bprosman »

TAN codes via SMS, desnoods via papieren lijst, zijn zoveel veiliger.
Als je EN een pincode af kunt kijken EN een pas stelen moet een papieren lijst stelen ook niet zon probleem zijn.
Fraude met internetbankieren steeg in 2017 met 392.000 euro, naar 1,2 miljoen euro. Daarvan is 96,7% door de banken vergoed aan de gedupeerden. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken.
de meest onveilige bank (qua internet bankieren) van Nederland
Die stelling kun je dan vast wel onderbouwen met cijfers ?

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De Rabo begint eind van dit jaar met het uitfaseren van de Rabo Scanner https://www.nu.nl/internet/5256326/rabo ... ingen.html

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lady1234 »

bprosman schreef:
25 sep 2018 22:16
TAN codes via SMS, desnoods via papieren lijst, zijn zoveel veiliger.
Als je EN een pincode af kunt kijken EN een pas stelen moet een papieren lijst stelen ook niet zon probleem zijn.
Fraude met internetbankieren steeg in 2017 met 392.000 euro, naar 1,2 miljoen euro. Daarvan is 96,7% door de banken vergoed aan de gedupeerden. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken.
de meest onveilige bank (qua internet bankieren) van Nederland
Die stelling kun je dan vast wel onderbouwen met cijfers ?
Maar om bij ING in te loggen, om een overboeking te kunnen doen, heb je een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, plus daarnaast die tancode en heb je dus helemaal niets aan de pas en pincode

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een 386, tjonge wat was die snel, vergeleken met de 286. Net als mijn Tornado High-Speed Modem, een solide aluminium kastje met ingebouwde netvoeding en instelbare snelheid van maar liefst 300, 600 of 1200 baud!

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door alfatrion »

renewouters schreef:
25 sep 2018 22:04
Je moet je ook afvragen of je ZELF überhaupt wel een verouderde telefoon wilt gebruiken. Niet alleen bankieren wordt onveiliger, maar alles wat je doet als je een lek OS hebt wordt onveiliger.
Het OS van een verouderde telefoon wordt niet lek als gevolg van het verstrijken van tijd.
renewouters schreef:
25 sep 2018 22:04
En je kunt ook niet verwachten dat nieuwere OS-en blijven werken op oude hardware.
Waarom niet? Windows 10 draait ook nog altijd op een 386. Toegegeven het is traag, maar het werkt wel.
renewouters schreef:
25 sep 2018 22:04
Op een gegeven moment wordt dat gewoon te zwaar.
Er is een grote mate van onzekerheid of je stelling waarheid zal worden.
renewouters schreef:
25 sep 2018 22:04
Je werkt nu ongetwijfeld ook niet meer op de PC met een 80386 CPU.
De vergelijking gaat niet op. In de tijd van de 80386 ging nog op dat het aantal transistoren per CPU eens in de twee jaar verdubbelde. Tegenwoordig kan dat niet meer.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door zeug »

Lady1234 schreef:
25 sep 2018 22:48
bprosman schreef:
25 sep 2018 22:16
TAN codes via SMS, desnoods via papieren lijst, zijn zoveel veiliger.
Als je EN een pincode af kunt kijken EN een pas stelen moet een papieren lijst stelen ook niet zon probleem zijn.
Fraude met internetbankieren steeg in 2017 met 392.000 euro, naar 1,2 miljoen euro. Daarvan is 96,7% door de banken vergoed aan de gedupeerden. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken.
de meest onveilige bank (qua internet bankieren) van Nederland
Die stelling kun je dan vast wel onderbouwen met cijfers ?
Met 775 miljoen boete valt die bank als eerste weer om en daarna stort de huizenmarkt weer in, net zoals in 2008 :mrgreen:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door sjohie »

Zombiemaster schreef:
25 sep 2018 22:08
Lady1234 schreef:
25 sep 2018 21:34
Zombiemaster schreef:
25 sep 2018 19:58
Zeg eens die befaamde random reader is die universeel of persoonsgebonden? Kun je dus wel of niet gebruik maken van die van de overbuurman op je eigen computer met je eigen rekening en je eigen bankpas als jouw eigen reader kapot is bijvoorbeeld?
Volgens mij zijn die dingen universeel, waardoor je, als je iemands pas en pincode hebt, die bijvoorbeeld al op de parkeerplaats bij de winkel kunt misbruiken,
Net 2 minuten geleden bij "Opgelicht" op NPO1: Pincode afgekeken, bankpasje gestolen: en de hele rekening + spaarrekening van de Rabo rekening leeggetrokken. Meer is niet nodig. Het is (bijna) altijd de Rabo bank, de meest onveilige bank (qua internet bankieren) van Nederland. Dus alsjeblieft voer nooit zo'n RABO apparaatje in als alternatief. TAN codes via SMS, desnoods via papieren lijst, zijn zoveel veiliger.
ING zegt zelf dat phishing ook per sms plaats vindt, dus die zijn ook niet zo veilig, of zo veilig als je het als gebruiker zelf maakt.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lowieze »

sjohie schreef:
28 sep 2018 13:17
Zombiemaster schreef:
25 sep 2018 22:08
Lady1234 schreef:
25 sep 2018 21:34


Volgens mij zijn die dingen universeel, waardoor je, als je iemands pas en pincode hebt, die bijvoorbeeld al op de parkeerplaats bij de winkel kunt misbruiken,
Net 2 minuten geleden bij "Opgelicht" op NPO1: Pincode afgekeken, bankpasje gestolen: en de hele rekening + spaarrekening van de Rabo rekening leeggetrokken. Meer is niet nodig. Het is (bijna) altijd de Rabo bank, de meest onveilige bank (qua internet bankieren) van Nederland. Dus alsjeblieft voer nooit zo'n RABO apparaatje in als alternatief. TAN codes via SMS, desnoods via papieren lijst, zijn zoveel veiliger.
ING zegt zelf dat phishing ook per sms plaats vindt, dus die zijn ook niet zo veilig, of zo veilig als je het als gebruiker zelf maakt.
Hoe werkt dat phishing per sms dan? Of bedoelt u dat de TAN-code per sms niet veilig is?

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
28 sep 2018 13:27
Hoe werkt dat phishing per sms dan? Of bedoelt u dat de TAN-code per sms niet veilig is?
Gewoon, exact hetzelfde als via de email: je krijgt een SMS die van de bank lijkt te zijn, met link uiteraard.

timmerbedrijf010
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jun 2018 15:53

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door timmerbedrijf010 »

Zombiemaster schreef:
25 sep 2018 22:08
Dus alsjeblieft voer nooit zo'n RABO apparaatje in als alternatief. TAN codes via SMS, desnoods via papieren lijst, zijn zoveel veiliger.
Zo'n papieren lijst hing bij vele (senioren) gewoon op het prikbord naast de pc, even een foto maken van de lijst, code afkijken en je kunt doen en laten wat je wilt. Zeer veilig ja..

mrdummy
Berichten: 14
Lid geworden op: 24 apr 2017 21:22

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door mrdummy »

Tegenwoordig is gebruikte smartphone niet zo duur meer en je kan ook voor nieuwe Huawei gaan, welke al rond 100 Euro kost. Het is daarom vreemd dat je lang doorgaat op de verouderde smartphone. Het is inderdaad allang bekend dat Windows Mobile niet meer verder gaat.
Misschien heeft u wat nieuws misgelopen.

De overgang naar Android is gelukkig niet zo erg en je zal snel aan wennen. Als je weinig geld op zak hebt, vraag vriend of familie of er ergens een oudere smartphone ligt. Maar ik weet dat je al redelijk smartphone kan halen voor 100 euro. Zorg wel ervoor dat deze NFC heeft, want je kan ook mee betalen met ING app. Het is stuk handiger dan je denkt en je hoeft geen pas meenemen.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lowieze »

Moneyman schreef:
28 sep 2018 13:28
Lowieze schreef:
28 sep 2018 13:27
Hoe werkt dat phishing per sms dan? Of bedoelt u dat de TAN-code per sms niet veilig is?
Gewoon, exact hetzelfde als via de email: je krijgt een SMS die van de bank lijkt te zijn, met link uiteraard.
Lijkt me sterk. Precies op het moment dat je een transactie bij ING doet, krijg je een phishing-sms met het juiste bedrag, het volgnummer én de begunstigde waar het geld naar toe gaat?
Dan nog krijg je een TAN-code waar je niets mee kunt, want die moet matchen of je krijgt de goede TAN-code, dan gaat het ook naar de begunstigde die jij hebt ingevuld.


Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lady1234 »

timmerbedrijf010 schreef:
28 sep 2018 13:33
Zombiemaster schreef:
25 sep 2018 22:08
Dus alsjeblieft voer nooit zo'n RABO apparaatje in als alternatief. TAN codes via SMS, desnoods via papieren lijst, zijn zoveel veiliger.
Zo'n papieren lijst hing bij vele (senioren) gewoon op het prikbord naast de pc, even een foto maken van de lijst, code afkijken en je kunt doen en laten wat je wilt. Zeer veilig ja..
En hingen de inlogcodes er ook bij?

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft dus niets met tan codes van doen.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
28 sep 2018 13:57
Heeft dus niets met tan codes van doen.

Dat schrijf ik ook niet. @Lowieze vraagt hoe phishing werkt via sms, daar geef ik antwoord op.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
28 sep 2018 13:51
Moneyman schreef:
28 sep 2018 13:28
Lowieze schreef:
28 sep 2018 13:27
Hoe werkt dat phishing per sms dan? Of bedoelt u dat de TAN-code per sms niet veilig is?
Gewoon, exact hetzelfde als via de email: je krijgt een SMS die van de bank lijkt te zijn, met link uiteraard.
Lijkt me sterk. Precies op het moment dat je een transactie bij ING doet, krijg je een phishing-sms met het juiste bedrag, het volgnummer én de begunstigde waar het geld naar toe gaat?
Dan nog krijg je een TAN-code waar je niets mee kunt, want die moet matchen of je krijgt de goede TAN-code, dan gaat het ook naar de begunstigde die jij hebt ingevuld.
Je koppelt een en ander ten onrechte aan het doen van een transactie, maar dat hoeft helemaal niet. Phishing ziet op het ontfutselen van de benodigde gegevens, los van transacties.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat hier toch over internetbankieren bij de ING met het gebruik van tan codes, en dat die komen te vervallen?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
28 sep 2018 13:28
Lowieze schreef:
28 sep 2018 13:27
Hoe werkt dat phishing per sms dan? Of bedoelt u dat de TAN-code per sms niet veilig is?
Gewoon, exact hetzelfde als via de email: je krijgt een SMS die van de bank lijkt te zijn, met link uiteraard.
Volgens mij zit je niet bij de ING. :wink:

Bij de ING gaat het zo: je vult via het scherm van de ING de betaalgegevens in. Als je alle nota's compleet hebt druk je op 'verzenden'. Op dat moment krijg je op je mobiel een Tancode van 6 cijfers. Die vul je in op een nieuw scherm, je drukt nog een keer op verzenden, en het is klaar. Meer als dat is het niet.

Je zult er uiteraard op moeten letten dat je via de 'echte' ING betaalt. Maar dan nog, de betaalgegevens vul je toch echt zelf in. De Tancode is geldig tot hij gebruikt is, dat is dus ontvangen, intoetsen, en op 'verzenden' drukken. Dat duurt nog geen minuut.

Ik zou niet weten wat er onveilig aan is. En ik zou al helemaal niet weten hoe het zou kunnen dat het onveiliger is dan gebruik maken van een vaste code die op de computer of een mobiel staat.

Lowieze
Berichten: 6535
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ING stopt met TAN-codes en mijn mobiel is te oud voor app

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
28 sep 2018 14:03
Het gaat hier toch over internetbankieren bij de ING met het gebruik van tan codes, en dat die komen te vervallen?
Precies, de mensen lezen half een waarschuwing van ING, verzinnen er zelf van alles bij en vertellen dat vervolgens door. Slaan nergens op die indianenverhalen.

Gesloten