De bijbehorende Postbank-rekening was er nog wel. En gaandeweg ging die langzaam het rood in, puur 'afrekening betalingsverkeer', 'debetrente', etc. Mijn fout: ik heb die rekening nooit opgeheven, ik stond op gegeven moment rond de €100 rood en het terugbetalen daarvan was geen prioriteit voor me, toen. Dat is niet slim, geef ik toe, hoewel ik in mijn "huishoudboekje" destijds wel steeds had staan: 100 euro terugbetalen aan ING. Maar omdat ik er verder niets meer mee deed, ontving ik het afschrift en het verdween in een map. Op 5 februari 2009 kwam het laatste rekeningafschrift. Negatief saldo: 129.35.
Daarna kwam er niets meer. Dacht aan het einde van het jaar: geen slapende honden wakker maken. Ze zullen de rekening hebben opgeheven daar, er was tenslotte al twee jaar geen échte transactie meer op geweest (in juli 2007 is de laatste transactie mijnerzijds van die rekening geweest). Dus de "notering" in het huishoudboekje dat ik nog eens 100 Euro moest sturen naar (inmiddels) ING, verwijderde ik.
Na 3 jaar stilte komt vandaag een brief van een gerechtsdeurwaarder. Of ik even 305.20 wil dokken, "binnen vijf dagen na heden". Het duurt even enkele minuten voordat ik ook maar weet waar het over gaat: de naam van het bedrijf staat er niet meer op. Die Postbankrekening ben ik al lang vergeten. Dan daagt het me.
Dat ik toen stom ben geweest is duidelijk, ik had dat moeten betalen, dat staat buiten kijf. Maar kan de ING het zomaar maken me 3 jaar lang echt helemaal geen enkel afschrift (- brief - herinnering - waarschuwing) te sturen, om vervolgens zomaar, na 3 jaar, een gerechtsdeurwaarder op me af te sturen?
Het lijkt me nu verstandig dat bedrag te betalen, ik heb geen zin om dat bedrag te laten oplopen terwijl ik waarschijnlijk juridisch geen poot heb om op te staan.
Maar ik vraag me dus af of dat nu zomaar kan, na 3 jaar echt helemaal geen correspondentie ... zomaar een gerechtsdeurwaarder sturen. Ik ben nalatig geweest in het betalen van dat negatieve saldo, dat weet ik en dat hoeft me in dit forum ook echt niet ingewreven te worden

Het bedrag is nu dus stilzwijgend -vanaf dat laatste teken van leven van de ING van 3 jaar geleden- gegroeid van 129.35 naar 305.20 (plus kosten etc = 334.49), terwijl de rekening, blijkens het schrijven van de gerechtsdeurwaarder, op 10 november 2009 is opgeheven. Ook nooit bericht van gehad overigens.
Met ING en mij zal het nooit meer goedkomen, zoveel weet ik wel.