LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING wisselt euro om in pond

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ING wisselt euro om in pond

Ongelezen bericht door Erthanax »

wimmonteiro schreef:
10 feb 2019 11:50
Dus met uw Tip zegt u eigenlijk dat ik beter mijn vragen kan stellen aan professional`s dan hier op het forum, misschien is dat ook wel beter.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel!

Als ik een "probleem" heb en een goede vriend een professional is op dat gebied, zou ik altijd bij hem te rade gaan en nooit op een zeer algemeen consumenten forum.

Jammer dat uw goede vriend en bankmanager in Zwitserland nu is afgewaardeerd tot kennis, maar zijn antwoord heeft u in ieder geval geholpen.

Waarom het UWV, zoals u schrijft, wel euro's kan overmaken naar een CV-IBAN in Kaapverdië, weet ik niet. Misschien omdat de huisbank van het UWV, de ING, standaard nooit transacties in Kaapverdische escudo's doet?

Als ik via de website een internationale betaling wil doen, kan ik kiezen uit 37 vreemde valuta (waaronder de Mauritaanse rupee!), maar de escudo staat er niet bij, ook niet de Braziliaanse real of de Argentijnse peso. Voor landen zonder een van die 37 valuta, wordt standaard de euro of een van de andere valuta gekozen (bv de Australisch dollar voor de Cocos Eilanden).

Waarschijnlijk kan een overboeking in de valuta van zo'n land niet via internetbankieren en moet dat via een veel tragere en veel duurdere traditionele procedure. Dan hoeft men weliswaar niet te wisselen, maar de kosten zijn nog hoger.

Bovendien vermoed ik dat het UWV een dergelijke "handmatige" betalingsprocedure niet wil gebruiken voor een maandelijkse uitkering om fouten te voorkomen en kosten te besparen.

Maar als het UWV kennelijk probleemloos euro's kan overmaken naar een CV-IBAN in Kaapverdië -- dat is toch precies wat u wil? -- waarom dan moeilijk doen met een Revolut-rekening? Het ging toch om een uitkering voor uw moeder? Nu heeft zij een paar tientjes per maand minder te besteden. Toch jammer.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ING wisselt euro om in pond

Ongelezen bericht door Erthanax »

angel1978 schreef:
10 feb 2019 13:21
Ziet iemand anders ook een patroon? :mrgreen:
Het is deels mijn schuld, omdat ik wimmonteiro blijf proberen te helpen.

wimmonteiro
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 jan 2019 13:13

Re: ING wisselt euro om in pond

Ongelezen bericht door wimmonteiro »

Dan kom je meteen bij de oplossing, niemand vraagt ernaar maar dan zal ik het zeggen, de ING rekent kosten voor Internationale overboekingen die gedeeld moeten worden. UWV wilt niet delen omdat het te duur is, en daarom zou ING mij de volledige transfer kosten moeten laten betalen. Als zij dat gewoon gedaan hadden dan had ik alleen transactie kosten betaald en euro op mijn euro account. Ik had dat logisch gevonden en gewoon geaccepteerd.

Wat doet ING nu, ze wisselen de euro om in ponden om uit de kosten te komen. Dat is er gebeurd en niet anders. Bevestigd door UWV in een formele brief.

Dat u mijn moeder die 45 euro niet gunt dat vind ik een beetje jammer, u heeft waarschijnlijk geen besef hoe arm de mensen daar zijn en met weinig geld moeten rondkomen. We proberen om zoveel mogelijk centjes naar haar toe te sturen, en dat u dan zegt...jammer toch dan krijgt zij maar wat minder centjes.
Laatst gewijzigd door wimmonteiro op 11 feb 2019 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ING wisselt euro om in pond

Ongelezen bericht door Erthanax »

De oorsprong van het wisselprobleem zit dus toch bij het UWV.

Wat ik nu nog niet helemaal begrijp: het begon met ponden op een Revulut-rekening, maar u had daar euro's willen hebben. U verweet ING dat zij de gewenste euro's ongevraagd omwisselden in ponden, die ú dan weer in euro's moet wisselen.
Wat doet u dan met die euro's? Omwisselen in escudo's? Het UWV maakt gewoon euro's over naar Kaapverdië, schreef u eerder. Dat is dan toch veel handiger voor uw moeder? Dan kan ze er direct over beschikken, zonder dat u er omkijken naar heeft.

Het gaat toch om de UWV-uitkering van uw moeder, naar ik aanneem? Natuurlijk gun ik haar die 45 euro, voor banken (inclusief ING) koester ik weinig sympatie. Daarom lijkt me overmaken op haar CV-rekening het meest efficiënt: automatsch, in euro's, rechtstreeks door het UWV.

Overigens, als uw moeder een uitkering van het UWV krijgt, moet zij wel in Nederland gewerkt hebben, omdat het UWV zich bezighoudt met werknemersverzekeringen. Als zij dan met die uitkering in Kaapverdië gaat wonen, zou ik verwachten dat zij daar een relatief hoog inkomen geniet.

Wijs uw moeder er nog wel op dat zij geen AOW meer opbouwt, nu zij daar woont. Afhankelijk van haar leeftijd, kan dat nog een vervelende verrassing worden als zij de AOW-leeftijd bereikt en daar wil blijven wonen. Snel een ander huis vinden hier in NL is dan ook niet gemakkelijk; bovendien wordt de AOW dan ook niet hoger. Als u of uw moeder nu vast uitzoekt hoe dat op termijn financieel uitpakt, is kan zij zich goed voorbereiden.

wimmonteiro
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 jan 2019 13:13

Re: ING wisselt euro om in pond

Ongelezen bericht door wimmonteiro »

?
Laatst gewijzigd door wimmonteiro op 11 feb 2019 00:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ING wisselt euro om in pond

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is wel een stapeling van problemen waarmee u te maken hebt; dat is niet gemakkelijk voor u en uw moeder.

Ik zie zojuist dat ruim 20% van de bevolking leeft van minder dan USD 1,25 per dag, dat is EUR 1,10! Het grootste deel van de bevolking heeft gelukkig wel meer te besteden, maar het BNP is nog maar 3700 dollar volgens Wikipedia; de ANWB noemt een gemiddeld inkomen van 6300 dollar per jaar, dus ongeveer 460 euro per maand. Zelfs met een kleine WAO-uitkering is een inkomen dan al gauw bovengemiddeld.

De WAO is overigens al heel wat jaren afgeschaft, dus uw moeder is al lange tijd arbeidsongeschikt. Dat is niet gemakkelijk. Des te meer reden om die gestaakte opbouw van de AOW goed in de gaten te houden, tenzij uw moeder pas kortgeleden is teruggegaan naar CV.

Bent u niet bang voor herkeuringen of zo? Dan heeft uw moeder helemaal een probleem als ze halsoverkop terug zou moeten komen naar NL om keuringsarts of arbeidsdeskundige te spreken.

Maar als de familie die nu voor uw moeder zorgt niet te vertrouwen is, waarom is ze dan teruggegaan? Nu laat ze tenimste een kind (u dus) in Nederland achter en misschien wel kleinkinderen ook. Om verzorgd te worden doir familie die haar bankrekening zou plunderen als ze de kans kregen. Dan had ze toch beter bij u in de buurt kunnen blijven wonen, bij de zoon (en wellicht schoondochter en kleinkinderen) die ze wél kan vertrouwen?

wimmonteiro
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 jan 2019 13:13

Re: ING wisselt euro om in pond

Ongelezen bericht door wimmonteiro »

Het is de keus van mijn moeder.
Laatst gewijzigd door wimmonteiro op 11 feb 2019 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ING wisselt euro om in pond

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tjonge, dat ook nog; het zit u niet mee hoor. Ik wens u oprecht het allerbeste!

wimmonteiro
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 jan 2019 13:13

Re: ING wisselt euro om in pond

Ongelezen bericht door wimmonteiro »

Mooie afsluiting, het leven zit vol risico`s wil je geen risico dan leef je niet.

Gesloten