LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KiFiD

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
mcpietje
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2015 16:19

KiFiD

Ongelezen bericht door mcpietje »

Poging gedaan om hypotheek te verhogen i.v.m. ingrijpend onderhoud
Totaal hypotheek komt daarmee op nog geen 25% van de WOZ-waarde
Moet gemakkelijk kunnen, toch?
Kan volgens Rabobank niet zonder advies. Bank vraagt voor een knullig, zo uit de computer getrokken stukje tekst maar het liefst 1.100 euro. Bezwaar tegen gemaakt. De bank houdt in de volgende briefwisseling vol dat advies moet vanwege wet- en regelgeving en dat niet kan worden getornd aan het tarief.
Klacht ingediend bij het KiFiD.
Uit het verweerschrift van de bank: "Kortom, de bank mag de hypothecaire geldlening van consument niet verhogen zonder voorafgaand advies".
Uit de overwegingen van het KiFiD: "lngevolge de geldende wet- en regelgeving wordt een verhoging van een hypothecaire lening aangemerkt als een complex financieel product dat de Bank niet zonder advies mag aanbieden."
Klacht afgewezen.
KiFiD gevraagd waar ik die adviesverplichting in de wet kon vinden.
Uit het antwoord van het KiFiD: "ln uw brief vraagt u waar in de wet is geregeld dat de Rabobank de verhoging van uw hypothecaire lening niet zonder advies mag aanbieden, zoals de Commissie in de uitspraak heeft overwogen.
Het is juist dat de wetgever zulks niet met zo veel woorden heeft bepaald. Op zichzelf mag een financiële dienstverlener een product zonder advies aanbieden. Dat de bank wettelijk verplicht was u advies te geven bij de verhoging van uw hypothecaire lening is dan ook niet juist."

Geweldig zo'n onafhankelijk klachteninstituut.

adviseur1972
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:44

Re: KiFiD

Ongelezen bericht door adviseur1972 »

U gaat met een adviesvraag naar uw bank.

Uw bank overhandigd u haar dienstverleningsdocument. Hierin worden alle aspecten en kosten van de dienstverlening uitgelegd.

En toch maakt u bezwaar tegen de kosten?

U vraag een schilder een offerte voor het schilderen van uw huis

De schilder doet u een prijsopgave

Hier tegen maakt u dan ook bezwaar?

Voor het adviseren, aanvragen en verwerken van uw hypotheekvraag en uiteindelijke hypotheek verhoging is de bank voor u aan het werk.

U vindt het geen bezwaar de schilder te betalen voor zijn werkzaamheden, maar een bank / hypotheekadviseur wel?

enig verschil tussen beiden is dat de werkzaamheden van de schilder makkelijker zichtbaar en meetbaar zijn.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: KiFiD

Ongelezen bericht door CB »

@mcpietje,

Lees het artikel op onderstaande link eens door. Speciaal de alinea "Zelf een hypotheek afsluiten: execution only". Let wel ook dat is niet gratis, maar geeft wel aan dat een advies niet verplicht is bij de wet.

http://www.iexgeld.nl/Artikel-Checklist ... etten.aspx

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: KiFiD

Ongelezen bericht door 16again »

adviseur1972 schreef: U vraag een schilder een offerte voor het schilderen van uw huis
De schilder doet u een prijsopgave
Hier tegen maakt u dan ook bezwaar?
Dat is kromme vergelijking, dit komt beter in de buurt:
De ramenlapper doet de voorkant al maandelijks. Nu wil TS dat ramenlapper achterkant ook maandelijks meeneemt, uiteraard tegen meerprijs. Ramenlapper wil dat niet zomaar, die wil eerst nog een advies verkopen.
adviseur1972 schreef: Voor het adviseren, aanvragen en verwerken van uw hypotheekvraag en uiteindelijke hypotheek verhoging is de bank voor u aan het werk.
TS wil, naar mijn mening, best betalen voor aanvragen/omzetting, maar heeft geen extra advies nodig, en zeker niet voor die prijs.

mcpietje
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2015 16:19

Re: KiFiD

Ongelezen bericht door mcpietje »

Adviseur 1972 schreef: ”U gaat met een adviesaanvraag naar uw bank.”

Ik ging naar de bank, waarmee ik al meer dan 40 jaar een hypotheekrelatie heb, om mijn hypotheek met een relatief klein bedrag te verhogen. Niet om advies.
Omdat de bank zichzelf ”adviesbank” noemt en beweert dat advies verplicht is moest ik dus een advies afnemen.
Een advies heb ik niet gehad; in de offerte zat een stukje tekst dat er op moest lijken.

Belangrijkst reden om met mijn verhaal naar Radar te gaan was de leugenachtige wijze waarop men mij dat advies trachtte te verkopen. Het advies zou volgens de geldende wet- en regelgeving verplicht zijn. Een aperte leugen. Dat heet als ik het goed begrepen heb ”misleidende of oneerlijke handelspraktijk”.

De bank liegt, maar wat erger is dat het KiFiD daarin meegaat en achteraf nog zonder blikken of blozen toegeeft ook gelogen te hebben.
Was overigens geen reden de uitspraak over mijn klacht te herzien.

En de schilder die mijn huis niet schildert? Die betaal ik niet.

CB, Ben al bezig met een adviesloze hypotheek. Betaal liever de notaris voor zijn werk dan voor een waardeloos nepadvies van de bank

16again, Spijker op de kop.

[email protected]
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2015 17:12

Re: KiFiD

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik heb zelf ook wel eens een conflict gehad over een verzekering bij de creditcard bij de ING ook hier heb ik KIFID om een uitspraak gevraagd en had ook al de indruk dat deze niet onafhankelijk is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: KiFiD

Ongelezen bericht door kweenie »

Een bank mag inderdaad ook een hypotheek verstrekken zonder advies. De bank moet dan wel met een kennistoets nagaan of je voldoende kennis hebt. Het feit dat je dit niet weet, geeft naar mijn mening al aan dat je (te) weinig kennis van zaken hebt om een en ander zelf te regelen.

Overigens is een bank ook niet verplicht om execution only aan te bieden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: KiFiD

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Er is wel degelijk een wettelijk kader:
Zorgplicht: De aanbieders van financiële producten hebben een zorgplicht. Dat betekent dat zij volgens de Wet Financieel Toezicht (WFT) u geen complex product mogen verkopen dat niet bij u past. Wilt u zonder advies een dergelijk product kopen, dan zal de aanbieder een kennistest afnemen. Daarmee bepaalt hij of u voldoende kennis heeft om hierover te beslissen. (Bron: Nibud)
Maar zoals kweenie al aangeeft, een bank is niet verplicht om execution only aan te bieden

mcpietje
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2015 16:19

Re: KiFiD

Ongelezen bericht door mcpietje »

Beste Kweenie,

Niet al te snel conclusies trekken. Heb bij drie geldschieters zo’n testje met goed gevolg doorlopen. Slaat in mijn geval nergens op omdat 9 van de 10 vragen over situaties gaan die zich bij mij niet meer zullen voordoen.
Een adviesbrief zoals de Rabo in zijn folders belooft heb ik nooit gehad. In plaats daarvan was in de offerte een hoofdstukje opgenomen dat met een heleboel fantasie als advies kon worden beschouwd.

Enkele citaten daaruit:

Belangrijke risico’s zijn:
u wilt voor uw lening een variabele rente betalen. Deze rente kan op ieder moment hoger of lager worden. Wij kunnen deze rente altijd veranderen.
(heb al 40 jaar variabele rente bij die club)

het kan dat wetten en regels die nu gelden veranderen. Bijvoorbeeld de belastingregels. Hierdoor kunnen uw lasten hoger worden. (Tjonge, daar is over nagedacht)

U loopt het risico dat u de lasten van de lening niet kunt betalen als uw inkomen minder wordt door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid (Geweldige risico’s voor een gepensioneerde)

Voor dit soort prietpraat werd ik geacht 1.100 euro neer te tellen.
Dat was de reden om naar het KiFiD te gaan.
Een in zijn uitspraak liegend KiFiD die dat in een latere brief ruiterlijk toegaf was ”bijvangst”.

mcpietje
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2015 16:19

Re: KiFiD

Ongelezen bericht door mcpietje »

Klaas Jan schreef: De aanbieders van financiële producten hebben een zorgplicht………

Inderdaad; zij moeten er voor zorgen dat de klant zich met hun product niet in de financiële nesten werkt.
Dat vergt onderzoek.
Onderzoek dat n.m.m. tot de normale bedrijfsvoering van zo’n dienstverlener behoort.
Maar ja dat kost geld.
En toen heeft een of andere slimmerik bedacht dat je dat onderzoek ook door de klant kunt laten betalen.
En dan noemen we het ”advies”.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: KiFiD

Ongelezen bericht door sacredfour »

mcpietje,
De rente kan op ieder moment hoger of lager worden.
Dit maakt de geld leenovereenkomst van het begin af al nietig. (art 6:227 BW)

Gesloten