LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht over Rabobank Dronten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Moedt
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2013 12:30

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door Moedt »

Dus er is een schuld van 2500 euro op een gezamelijke rekening bij de Rabobank en om die 2500 euro rood te kunnen staan moet je minimaal 1500 euro per maand verdienen/op die rekening storten?

Ik snap dan wel dat die bank voorzichtig is als er nog maar 50 euro binnen komt per maand.
En ik snap niet dat je ouders alle rekeningen opzeggen en naar andere banken overzetten en ik denk dat de Rabobank dat ook niet snapt.

Daarom zetten ze die spaarrekening van je broertje vast totdat het openstaande bedrag voldaan is.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Puma, je hebt tot op zekere hoogte wel gelijk. Maar als je goed onder de stress zit dan kunnen die dingen gebeuren, zelfs als iemand het bericht nog 3 x doorleest voor het gepost wordt.

Het is gebeurd, laat het nu maar rusten. Ik zie er zelf geen kwade bedoeling achter.

asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door asterix346 »

teleurgesteld- schreef:Het enige wat we willen is de spaarrekening opzeggen en het x bedrag laten overboeken naar de spaarrekening van mijn kleine broertje bij de ABN.
1. Geld spaarrekening broertje gebruiken voor aflossen krediet.
2. Spaarrekening broertje opheffen en saldo overboeken.
3. Zodra huis verkocht is de spaarrekening broertje bij de nieuwe bank weer aanvullen.

Probleem opgelost.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier een zeer leerzame link (van de telegraaf, zal er dus geen weken opstaan) inzake de situatie van TS. De bank zal hier ook wel bekend mee zijn, denk ik. Ok, Nederland is geen Amerika, maar net als daar wonen hier mensen, zal niet zoveel verschil uit maken.

En ja, als vrij veel mensen de rekening van de kleine menen te kunnen plunderen, dan is het niet gek als de bank de rekening van de kleine eventjes als borg gebruikt.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door ruud_a »

bprosman schreef:
zijn de ouders mede-eigenaar, of hebben ze alleen maar volledige volmacht?
In beide gevallen kunnen ze de rekening leegmaken, dus voor de bank maakt het niet zo'n verschil.
misschien dat mijn gevoel van recht weer eens tekort schiet bij de wet, maar stel eens:
het kleine broertje is 15 en heeft een krantenwijk
hij stort zijn verdiende geld op zijn spaarrekening om in de toekomst iets te kopen
[een Ferrari bijvoorbeeld]
dan krijg ik toch een onaangenaam gevoel over de beslaglegging op de spaarrekening
vooral, omdat er volgens mij ook nog eens ergens in de voorwaarden staat dat de spaarrekening gebruikt kan worden om de schulden af te betalen
daarbij is het kleine broertje helemaal geen partij in de openstaande schuld
vandaar mijn vraag of de ouders alleen maar een volmacht hebben, of dat ze ook eigenaar van de rekening zijn
het lijkt me dat als er sprake is van alleen een volmacht, de rabo bank een onrechtmatige daad pleegt door de rekening te blokkeren
het geld is namelijk van het kleine broertje en daar heeft de rabobank naar mijn mening geen rechten op

een beetje uit beeld geraakt is trouwens de afspraak met de bankdirecteur
daaraan zijn rechten te ontlenen
dat hier niets mee is gedaan maakt het verhaal wel wat ongeloofwaardig

hermanuss
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2013 21:02

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door hermanuss »

Ik geef de rabobank groot gelijk!

Ik had als ik het voor het zeggen had ook zo gedaan.Het spaargeld mag wettelijk achtergehouden worden totdat de schuld van jullie netjes is weggewerkt.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik geef de Rabo ook groot gelijk, ik denk dat de denkfout gemaakt wordt dat het geld van broertje is, dat is namelijk niet zo , tot dat een kind 18 jaar is , is het geld technisch gezien van de ouders. Ze kunnen wel op zijn naam iets sparen maar in werkelijkheid is er niets van hem bij.

Als er bijvoorbeeld een uitkering wordt aangevraagd wordt er ook terecht gevraagd naar spaar tegoeden ook in naam vd kinderen geloof me dat geld kan je eerst opmaken voordat je bijstand krijgt.

Als er schulden zijn kan de deurwaarder ook op dat geld beslag leggen....

En ergens is het ook wel terecht toch, als er instanties zijn die geld van je krijgen kun je niet zeggen nee ik heb niets maar ondertussen wel sparen voor je kind. Heel veel mensen zullen in deze tijd juist dat spaarpotje aan moet spreken of in ieder geval niet meer kunnen sparen.... helaas

Ik vind het zelfs nog netjes dat de rabo dat geld nog niet gebruikt heeft om het af te lossen terwijl ze nu maar 50 in de maand krijgen, duurt met de rente ruim 5 jaar voordat het is afgelost!!

asterix346
Berichten: 160
Lid geworden op: 22 jul 2012 11:41

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door asterix346 »

Leojes30 schreef: Ik vind het zelfs nog netjes dat de rabo dat geld nog niet gebruikt heeft om het af te lossen terwijl ze nu maar 50 in de maand krijgen, duurt met de rente ruim 5 jaar voordat het is afgelost!!
Ze krijgen over de lening ongetwijfeld meer rente dan ze over het spaargeld op de andere rekening vergoeden. Goeie deal dus voor de bank.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door Jolijn »

Misschien is het geld op de spaarbankrekening van broertje niet bij elkaar gespaard door de ouders, maar door broertje zelf? Dmv klusjes doen, geld van oma's en opa's voor verjaardag e.d.?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien is het geld op de spaarbankrekening van broertje niet bij elkaar gespaard door de ouders, maar door broertje zelf? Dmv klusjes doen, geld van oma's en opa's voor verjaardag e.d.?
Dat zou kunnen maar tot zijn 18e hebben de ouders daar nog steeds zeggenschap over.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door Jolijn »

bprosman schreef:
Misschien is het geld op de spaarbankrekening van broertje niet bij elkaar gespaard door de ouders, maar door broertje zelf? Dmv klusjes doen, geld van oma's en opa's voor verjaardag e.d.?
Dat zou kunnen maar tot zijn 18e hebben de ouders daar nog steeds zeggenschap over.
Maar het geld behoort de ouders niet toe en de zeggenschap hebben ze (nu ook even) niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door kweenie »

teleurgesteld- schreef:
bprosman schreef:Ik gok dat de "schuld" bij de bank in totaal hoger is dan de totalen van de spaartegoeden.
Nee, de totale schuld/krediet is 2.5 k en op de spaarrekening 3 k +
De bank zal een vorm van zekerheid willen voor de lening. Als er geen inkomen (meer) op een bankerekening bij de bank komt, dan zal ofwel de lening afgelost moeten worden, ofwel er moet kapitaal op een andere rekening tegenover staan.

Aangezien de ouders verantwoordelijk zijn voor het financiële handelen van hun kinderen en de kinderen formeel niet zonder de ouders financiële beslissingen mogen nemen, zouden kwaadwillende ouders hun eigen geld kunnen zetten op de rekening van een minderjarig kind. Als de rekening van de kinderen vervolgens helemaal los van de lening wordt gezien, zouden ze zo via een omweg ook hun geld van de bank kunnen wegsluisen. Dat is niet de bedoeling.

Makkelijkste oplossing is dus de lening aflossen, waarna de ouders een schuld bij het kind krijgen.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ja ik snap wat je bedoeld Jolijn en het is soms ook erg oneerlijk maar nog is technisch gezien het geld van de ouders....nogmaals deurwaarders kunnen er gewoon beslag op leggen ook op spullen van kinderen.....Ik ken een verhaal waarbij de playstation van zelf gespaard geld van een kind in beslag genomen is....

Kinderen hebben gewoon tot hun 18 geen eigen bezittingen en ook geen geld.....

Michael8maart83
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mei 2013 04:54

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door Michael8maart83 »

Komt vaker voor, acties van banken, waarbij je twijfelt aan de wetmatigheid van die acties. Maak ik als jurist in ieder geval geregeld mee.

pera

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door pera »

Ik vraag me af wat uw beroep is :D

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door ruud_a »

Michael8maart83 schreef:Komt vaker voor, acties van banken, waarbij je twijfelt aan de wetmatigheid van die acties. Maak ik als jurist in ieder geval geregeld mee.
het recht om beslag te leggen op geld op een [spaar]rekening door de bank is een onderdeel van het contract
de bank geeft zichzelf ook rechten over andere debiteuren en kan hiermee de rekeninghouder in problemen brengen met bijvoorbeeld huur en gas en licht
nu mogen consumenten geen bepalingen bevatten die onredelijk bezwarend zijn voor de consument

zou de bepaling die de bank het recht geeft het geld van iemand op een spaarrekening in geval van schuld als onredelijk bezwarend aangemerkt kunnen worden en dus nietig worden verklaard door de rechter?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door bprosman »

nu mogen consumenten geen bepalingen bevatten die onredelijk bezwarend zijn voor de consument
Volgens mij loopt oorzaak en gevolg hier een beetje door elkaar, als er beslag wordt gelegd is dat toch omdat de rekeninghouder wat limieten overschreden heeft eerst.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Klacht over Rabobank Dronten

Ongelezen bericht door ruud_a »

bprosman schreef:
nu mogen consumenten geen bepalingen bevatten die onredelijk bezwarend zijn voor de consument
Volgens mij loopt oorzaak en gevolg hier een beetje door elkaar, als er beslag wordt gelegd is dat toch omdat de rekeninghouder wat limieten overschreden heeft eerst.
meestal worden de limieten overschreden bij financiele problemen elders

1 de bank eigent zich prioriteit aan ten opzichte van andere debiteuren dit is bezwarend voor de consument
2 het voorbeeld van beslag leggen op een rekening van een kind vind ik ook erg bezwarend

Gesloten