LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Delicate
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:57

Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Delicate »

Aan: AFM
Betreft: klacht over Becam en DSB Bank
Rotterdam 23 maart 2007

Geachte heer/mevrouw,
Graag wil ik u op de hoogte stellen van mijn horror-hypotheek bij de DSB Bank.
In 2005 werden wij benaderd door Becam financiering met de vraag of wij interesse hadden onze hypotheek over te sluiten. Door over te sluiten zou onze maandlasten flink omlaag kunnen. Ik vertelde geen interesse te hebben. Ondanks dat werd ik toch steeds gebeld met de vraag om tenminste een proefberekening te laten doen. Dat kon telefonisch en zou niet teveel tijd in beslag nemen. Nadat ze mij voor de 3e keer hadden gebeld, heb ik de proefberekening laten doen. Ik heb gegevens van mijn hypotheek verstrekt en al snel werd mij een voorstel gedaan. Mijn maandlasten zou bij hun inderdaad een stuk lager kunnen. Ze vroegen of zij een adviseur langs konden sturen. Ik heb daarmee ingestemd omdat het allemaal zo overtuigend over kwam. Mij werd lagere maandlasten gegarandeerd, dus ja ik werd heel erg nieuwsgierig.

In april is de adviseur langs geweest, keurig in 3-delig pak. Die heeft alles zo mooi in elkaar weten te vertellen. Achteraf gezien hebben wij een contract naar onze financiële ondergang getekend.
En ja natuurlijk heeft hij alles met ons doorgenomen en uitgelegd. Natuurlijk hebben wij vragen gesteld. Maar onze twijfels werden snel weggepraat. We zouden minder gaan betalen, Dat is ons toegezegd, dat is ons beloofd. Ik heb 6 A-4tjes waarin hij schetst dat het echt wel gunstig zou uitvallen. Hij sprak over spaarpolissen wat achteraf beleggingspolissen blijkt te zijn met enorm veel risico’s.
Er is ons een WAO verzekering. aangepraat van Cardiff. Ook wilde hij ons een WW-verzekering aansmeren. Maar die hebben we uiteindelijk toch maar overgeslagen. Er werd verteld dat koopsompolissen voordeliger uitvallen omdat je geen premie hoeft te betalen. Wat niet duidelijk werd gemaakt is dat onze hypotheek wel enorm groeit door alle koopsommen. Het enige waar op gehamerd werd is dat de rente zo gunstig is en wij nergens anders goedkoper uit zouden zijn.
Hij heeft ons geadviseerd het volgende te kiezen: Rente zou het 1e jaar 2% zijn en het 2e jaar gegarandeerd maximaal 3,2 %. We hebben zelfs een garantie-certificaat gekregen voor een tweede rentevaste periode met gunstige rente.

Bij het laatste gesprek moesten de contracten snel getekend worden omdat hij haast had. Het is niet prettig lezen als er iemand naast je zit die haast heeft en ondertussen nog van alles zit te vertellen. Maar wij waren in de veronderstelling dat wij een goede deal hadden gesloten.
Toen wij alle papieren binnen kregen, zag ik de bomen door het bos niet meer. Ik heb Becam zo vaak gebeld om tekst en uitleg, ik kwam er maar niet uit. De adviseur die bij ons is geweest, kreeg ik niet te pakken en ze weigerden zijn nummer te geven. “Adviseurs die bij je thuis zijn geweest krijg je nooit meer te spreken, ik moet het maar met de klantenservice doen” volgens Becam. Van ellende bel ik maar niet meer want ik kan u vertellen dat deze klantenservice niet altijd weet waar ze over praten.

Toen het tijd was voor de renteherziening schrok ik mij een ongeluk. Alles was hoger dan ons was toegezegd. De adviseur had immers een schets gemaakt waarin hij duidelijk had gemaakt dat de rente nooit met grote sprongen vooruit zou gaan. In ieder geval moesten we een keuze maken dus zijn we weer voor 1 jaar gegaan, want de garantiecertificaat was alleen geldig bij een 2e rentevast periode voor 1 jaar. Nou met dat certificaat is niks gedaan. We zijn in 1 jaar tijd van 2% naar 4,8% gegaan.

Ik heb een onafhankelijk adviseur benaderd omdat ik er geen goed gevoel meer over had. Hij zag al gauw dat er iets niet klopte. We hadden een goed hypotheek van € 220.000 met 5.9% rente voor 10 jaar vast. Met alleen hoogstnodige verzekeringen en niet al te veel poespas. Ik ben één en ander gaan uitzoeken en beetje bij beetje ben ik gaan inzien dat Becam/DSB mijn oude hypotheek verziekt heeft en geen enkel moment het beste met ons voor had.

De feiten nu:
-Na 1 jaar zijn wij al meer gaan betalen dan vóór wij met hun in zee gingen.
-Wij zitten met maandlasten die we nauwelijks kunnen opbrengen. In het ergste geval gaan wij dit niet meer kunnen opbrengen en moeten we gedwongen verkopen. Dan zullen we alsnog in de problemen zitten want in feite is onze hypotheek gewoon verhoogd en zullen we met een restschuld zitten.
-Voorheen hadden wij een hypotheek van € 220.000. Nu zitten we aan € 264.000. En waarom? Allemaal dure koopsommen van diverse verzekeringen van Hollands welvaren en Anglo Dutch. En een boeterente waar je u tegen zegt. We zitten nu met een hypothecaire lening van 220.000 en een hypothecair doorlopend krediet van €43.762,00. In dit laatste zitten al die koopsommen e.d. Met ons is niet eens gesproken over een doorlopend krediet, een hypothecaire nog wel.
-De WAO en WW verzekeringen van Cardiff blijken waardeloze polissen te zijn want mensen die echt in de wao/ww zijn beland hebben veel klachten over deze verzekering.
-De zogenaamde spaarpolissen zijn in werkelijkheid risicovolle beleggingspolissen.
-Het aller ergste is om te weten dat dit allemaal te doen was voor zogenaamd lagere maandlasten.

Wij hadden vertrouwen in die adviseur maar hij heeft misbruik gemaakt van onze onwetendheid. Want ja, ik ben administratief medewerkster in de zorg, mijn partner is productiemedewerker. Al die mooie bijsluiters zijn voor ons abracadabra. We vertrouwden erop correcte, volledige informatie en antwoorden van de adviseur te hebben gekregen. Mensen kunnen wel zeggen; eigen schuld je hebt getekend. Maar de manier waarop met ons is omgegaan, de manier waarop ons dingen verteld is. Wat ons beloofd is, hebben zij niet waar gemaakt. Doel was lagere maandlasten. Niks meer, niks minder. Zij hebben ons benaderd en niet andersom.
Gevaarlijk is dat je helemaal “vastgebonden” wordt.
Contractueel zitten we zo aan hen vastgeketend, we kunnen niet weg, al zouden wij dat willen.
Ze hadden niet graag dat wij contact zochten met onze oude adviseur. Dat was volgens Becam niet nodig. Ja, nu weten wij wel waarom.

Een hypotheek afsluiten is een van de belangrijkste beslissing in je leven. Als je niet goed geïnformeerd wordt kan het gevolgen hebben voor de rest van je leven. Ik dacht dat ik te maken had met professionele, eerlijke mensen, die het beste met ons voor hadden. Maar wij hebben getekend op basis van leugens. Natuurlijk, wij zijn verantwoordelijk voor ons eigen doen en laten. Maar wij zijn slecht behandeld door Becam. Dit was misleiding, list en bedrog. De adviseur was alleen maar uit op het verdienen van geld.
Becam/DSB is geen eerlijke bank. Als het een eerlijke bank zou zijn, hadden zij ons niet zoiets belachelijks aangesmeerd. En ze wijzen je onvoldoende/niet aan alle risico's en gevolgen. Want gelooft u mij, als ik toen wist wat ik nu allemaal weet, had ik NOOIT getekend. Mijn partner en ik mogen niet eens een zodanig hoge hypotheek hebben. De manier waarop Becam/DSB zaken doet is niet normaal.

Duidelijk is dat de wetten lang niet altijd gehandhaafd worden. Die adviseurs die bij ons langs is geweest zou nooit meer als adviseurs aan de slag mogen. Maar ja, wie houdt hem tegen? Zo’n bank als DSB- bank zou zich geen bank mogen noemen. Die werkt onder namen als Postkrediet , Lenen.nl en nog veel meer. Waar je bij andere banken niet terecht kan omdat je al 2 ton schuld hebt, kan je bij DSB wel terecht voor nog een ton. Zij hebben echt geen verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de klant. Want geloof het of niet, wij worden nog steeds door Becam/DSB gebeld of wij behoefte hebben aan extra financiële ruimte!

Voor mij zijn alle waarschuwingen die ik nu lees te laat. Maar door mijn verhaal zoveel mogelijk te vertellen hoop ik dat ik andere mensen kan behoeden. Situatie waar wij ons in bevinden gun ik niemand. Ik zie met angst en beven de volgende renteherziening tegemoet. Mijn nachten zijn gestolen want ik heb geen zekerheid en vertrouwen meer. Ik ben zelfs ziek geweest door deze ellende, want het breekt je op.
Wij zijn nu bezig met een advocaat en hopelijk kunnen wij ons hypotheek redden.

Veel mensen hebben hetzelfde meegemaakt als ik. Uit schaamte praten ze er niet over. En dat begrijp ik, ik vind het ook niet leuk om toe te geven dat ik in de maling ben genomen waar ik zelf bij stond. Het is de harde waarheid. Maar het neemt niet weg om voor mijzelf en mijn gezin op te komen. Door mijn verhaal te vertellen hoop ik dat de ernst van deze praktijken serieus wordt genomen en niet de in de doofpot wordt gestopt. Ik hoop op strenger toezicht op hypotheek- en leningverstrekkers. Dat banken als de DSB-bank en zijn adviseurs verder onder de loep worden genomen, want dit mag zo niet verder gaan.
Met vriendelijke groet,

MAXIEM

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag delicate,

Ik heb je verhaal helemaal gelezen en na de eerste alinea wist ik eigenlijk de hele story al. Zet je verhaal ook op de diverse oplichtingssites, want hoewel je het formeel geen oplichting mag noemen, mag je wél andere consumenten waarschuwen voor deze onfrisse praktijken.

Sterkte en vriendelijke groet, Maxiem.

Miles79
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2006 14:38

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Miles79
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2006 14:38

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Jan1 »

Zou het niet zo zijn dat, de verzekeringen al vooruit betaald zijn, vandaar de verhoging van 45.000,00 euro, annuleren heeft dan geen zin meer. Het is maar een suggestie hoor, hoe het in werkelijkheid zit weet ik ook niet.

old no.7
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2006 12:52

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door old no.7 »

tekenen bij de notaris; nergens hebt gezien dat de inschrijving € 264.000 was en dus bijna € 45.000 hoger dan je oude...? En dat nergens de vraag op is gekomen waar dat geld voor bestemd is?
Een hogere inschrijving hoeft niet automatisch te betekenen dat je hypotheek ook zo hoog is. Ik heb bewust een hogere inschrijving zodat ik bij een eventuele verbouwing niet meer de gang naar de notaris hoef te maken. Scheelt weer duiten.

Verder wens ik Delicate veel sterkte en laat dit verhaal een waarschuwing zijn voor alle mensen die in zee willen gaan met de DSB en/of haar vele vage dochterondernemingen. Bij mij komen ze er nooit in.....

ikmirjam
Berichten: 182
Lid geworden op: 23 feb 2005 23:06

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door ikmirjam »

Over de hogere hypotheek en de notaris kan ik kort zijn...Ik maak t dagelijks mee dat mensen bij onze bank een eenvoudig krediet op de betaalrekening af willen sluiten maar dit niet kunnen door de BKR toetsing. Pas dan blijkt dat er een hypothecair krediet is afgesloten, wat als Doorlopend Krediet wordt geregistreerd bij het BKR. En een Doorlopend krediet gaat NIET via de notaris.....Zo gehaaid zijn die lui van de DSB. Klanten schrikken dan ook heel erg en het blijkt altijd nooit verteld te zijn tegen de klanten..

Delicate
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:57

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Delicate »

Hallo Miles,

Toch is het echt zo. We hebben nooit een telefoonnummer van die adviseur gekregen, ook geen kaartje.
We hebben die man nooit meer gesproken. Dat kon niet volgens de klantenservice.

Dat de schuld hoger zou uitvallen snapte ik wel. Maar mijn zorgen werden gewoon weggepraat snap je? Ze brengen je in de waan dat je door die lage rente lage maandlasten hebt en dus dat het goed is al die verzekeringen af te sluiten. Dmv koopsommen, want daar verdienen die adviseurs het meeste aan weet ik nu.

Maxiem,
Bedankt voor je tip

Miles79
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2006 14:38

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

wrx
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 jan 2005 23:11

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door wrx »

Vreemde dingen zeg.Maar een vriend van mij moest wel via tadas een 150% hypotheek nemen,doordat hij in de problemen was gekomen,dit terzijde.

Maar het tweede deel,boven de 125% excutiewaarde werd niet als hypothacair krediet gemeld,maar gewoon als tweede hypotheek bij de notaris.

En hij heeft geen polissen erbij genomen,rente was dan wel 0,3% hoger maar hij heeft niet die rare polissen.

Hoe kan dit dan,want tadas is toch een dochtermaatschappij van de dsb groep.

wrx
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 jan 2005 23:11

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door wrx »

@miles 79,jij zegt dat die tweede hypotheek extern niet zichtbaar zou zijn als dit niet gemeld zou zijn bij het bkr,maar je moet toch je lasten van een hypyheek laten zien als je een lening wilt afsluiten bij de bank?

En jij zegt ook dat een aanvraag voor een tweede hypotheek ook word getoest bij het bkr,maar dat is toch altijd zo.Of bedoelde je het anders,want het staat een beetje raar geformuleerd,vandaar.

Miles79
Berichten: 119
Lid geworden op: 27 jan 2006 14:38

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Allereerst een groot compliment voor de helderheid waarmee je het verloop van het proces bij DSB beschrijft. Exact zo gaat het iedere keer weer. Exact die verhalen komen ook van alle andere mensen die bij DSB en dochterbedrijven iets gesloten hebben.

Mocht iemand u niet geloven. Ik wel en ik kan het beamen. Het verhaal zit zo gewiekst in elkaar. Ze krijgen echt training.
Je gelooft deze brutaliteit alleen als je bij de gesprekken zelf geweest bent.
Het ergste is dat je er niets tegen kunt doen. Niet anders dan wat u doet, namelijk bekend maken.

Het geheel is een spel van het tactisch weglaten van informatie, op het allerlaatste pas met stukken komen en achteraf niet thuis geven.
En dat is niet tegen de wet, maar wel misleiding. Maar daarvoor teken je zelf.. etc. Je mag tenslotte veel te dure en onnodige diensten verkopen als de klant ervoor tekent.

De nazorg is overigens inderdaad prut.

Ik ben het overigens met eerder advies eens. Zorg dat je daar weg komt. De rente loopt alleen maar op. Neem je verlies.
:cry:

wiltin
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:55

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door wiltin »

Vandaag waren berichten over mensen met schulden vaak in het nieuws en ook de mogelijkheden voor een nieuwe vorm van schuldregestratie. Tot mijn grote schrik hoorde ik dat er 3 partijen waren die met zo,n systeem bezig zijn en deze werden van harte gesteund door de meeste politici.. de partijen zijn: Gemeente Tilburg, het Leger des Heils en schrik niet de DSB BANK.... De organisatie die er juist alles aan doet mensen in de schulden te krijgen..

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door SJZ »

Laatst stond in de Intermediair een gesprek met de directeur van de Nederlandse vereniging van volkskrediet, die mensen met schulden helpen. Hij vertelden dat van alle banken de Postbank het meest a-sociaal is om met een schuldsanering mee te werken, en de DSB het meest soepel.

Leger des Heils mocht een paar jaar geleden al bij DSB op kantoor komen om dossiers door te nemen en te kijken of klanten niet te veel konden lenen. Andere banken weigerden dat.

Janjaap1
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 apr 2006 08:23

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Janjaap1 »

Dat kan kloppen SJZ

Blijft het verhaal dat wel heeel veel mensen zich achteraf bedrogen voelen en (rekenkundig in ieder geval) ook zijn. De schuld is hoog en de winst is al binnen via de koopsommen, etc.

Alles is zoveel mogelijk opgehangen aan het huis. Geloof me, dat betalen mensen wel. Net als leningen voor auto's.

Daarnaast kunt je op gepaste wijze bij wanbetaling ook weer oversluiten.

Het eerste verhaal blijft wel degelijk staan en is eerljk.

Heinzz
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 nov 2007 09:38

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Heinzz »

Delicate, hoe nu verder?
Wat heb je verder nog gehoord, van de AFM bijvoorbeeld?

succes, Heinzz

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Jonjo »

Met grote zekerheid niets! Zelf zo DOM geweest om alles maar te accepteren en te tekenen. Te gulzig geweest!!!!!!!!!!

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Ik zeg het wel vaker hier ga naar een adviseur met een kantoor bij je in de buurt, waar je naar terug kunt gaan! Alle adviseurs die je via een telefonisch contact of via een website toegestuurd krijgt, zie je nooit meer terug!

Goedkoop is vaak duurkoop mensen laten zich in de maling nemen met een lokkertje, zoals het terugbetalen van de afsluitprovisie, maar zitten achteraf met dure polissen.

Delicate
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:57

Re: Klacht tegen DSB bank/ BECAM aan AFM

Ongelezen bericht door Delicate »

hallo allemaal,

Wel degelijk reactie ontvangen.

We zijn bezig met een rechtszaak, dus wil nu niet al te veel kwijt over de voortgang

1 ding is zeker; wij staan er goed voor.
Dat wij "dom" zouden zijn geweest en uit gulzigheid getekend hebben gaat in ons geval niet op....

Gesloten