LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Knab gaat gebruik van app verplichten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
DDekker
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2020 20:15

Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door DDekker »

Vandaag kreeg ik een e-mail van de KNAB bank. Zij geven aan dat ze de voorwaarden gaan veranderen. Onderdeel van deze verandering is dat het verplicht wordt om in te loggen en betalingen te doen via de Knab app. De andere mogelijkheid met een cardreader is vanaf juni 2020 niet meer te gebruiken. Dit betekent dat ik verplicht wordt gesteld om een smartphone te hebben met ofwel een Apple account of een Google account. Ik heb heel bewust gekozen voor een telefoon zonder deze twee organisaties omdat ik weet hoeveel persoonsgegevens ze zichzlef toeëigenen. Mijn telefoon is wel in staat Android applicaties te gebruiken, dus in theorie zou ik de verplichte Knab app kunnen gebruiken. Echter het downloaden van de Knab app moet verlopen via de Google Play Store, waar een Google account voor nodig is. Alternatieve App Stores worden niet ondersteund. Aangezien Google momenteel de grootste criminele organisatie ter wereld is, wil ik daar geen account hebben en wil ik hun software niet op mijn telefoon. Temeer omdat het installeren van de Google Play Store inhoudt dat Google elke twee seconden persoonlijke gegevens naar Google toestuurt.
Ik vind het te gek voor woorden dat Nederlandse banken hun klanten kunnen (gaan) verplichten om een account te openen bij Apple ofwel Google en dus ook een telefoon aan te schaffen die iOS of Android met Google apps heeft. Er zijn andere smartphonesystemen en App Stores die op deze manier buiten spel worden gezet in Nederland en het stelt twee Amerikaanse bedrijven in staat alle Nederlanders 24 uur per dag te volgen in al hun doen en laten. Deze voorwaarde is dus gebaseerd op koppelverkoop, aangezien het niet meer mogelijk is om een bankrekening te hebben als er geen persoonsgegevens worden uitgewisseld met de twee buitenlandse bedrijven. Andere banken die ik inmiddels heb gebeld geven aan dat ze niet uitsluiten dat ze deze voorwaarde op termijn ook gaan stellen.
Graag zou ik willen weten of banken dit beleid mogen voeren en tevens of ze hun klanten twee maanden de tijd mogen geven om alle bankzaken over te brengen naar een andere bank (die dit beleid vooralsnog niet hanteert)? Na deze twee maanden is het dus onmogelijk om nog bij mijn geld en/of afschriften te komen.
Laatst gewijzigd door Radar op 27 mar 2020 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt dus uw afschriften downloaden en dan overstappen naar een bank waar u nog met overschrijvingskaarten kunt werken, en papieren afschriften thuisgestuurd krijgt.

Wat extra veel werk, maar ja, dan weet Google niets.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door juliomariner »

U kunt toch direct overstappen naar een andere bank. Daar heeft u geen 2 maanden voor nodig. Het mag duidelijk zijn dat het DNA van deze bank niet bij de uwe past. Stap dus gewoon over.

Feinel
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jan 2018 01:11

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Feinel »

Je kunt gewoon een wegwerp mail account aanmaken, daarmee een google account aanmaken en dan de app installeren. Daar hoef je geen enkele persoonsgegevens voor vrij te geven.
Verder sluit ik me aan bij de reactie van juliomariner, kies een andere bank die wel aan uw eisen/behoeften voldoet. KNAB is een online only bank, dan kun je zo'n stap als deze op een gegeven moment verwachten.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als u niet wilt dat er gegevens van u verzameld worden zou ik de telefoon maar ook uw pinpas en creditcard wegdoen.
Denkt u dat uw telefoonprovider b.v. geen gegevens van u verzameld?

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Koop een Huawei telefoon, hefft u niets met Apple of Google te maken.
Ben wel benieuwd hoe u hier ingelogd bent, Jan namelijk alleen na akkoord. Waarbij een aantal gegevens ook worden opgeslagen.
Buiten Google of Apple om hebben honderden bedrijven uw gegevens al verzameld of gekocht. Van de bibliotheek, tot de supermarkt die weet welke telefoon welke route aflegt en hoe lang deze in de winkel is.
Uw tankstation, gemeente en ziekenhuis, de brillenwinkel, bol.com.coolblue.amazone en fa zo naar door.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@DDEkker

Ik begrijp je weerzin tegen het claimen van je telefoon.
Voorzover ik weet ben je niet verplicht er een te hebben.
Als je er al heen hebt geeft dat derden niet het recht om over jou telefoonmogelijkheden te beschikken.
Mijn veiligheidsbeleid laat dat niet toe: internet op de laptop en telefoongebruik moeten juist gescheiden blijven.

Ik voel ook de steeds sterkere wurggreep van banken en DigID om je telefoon te claimen.
Tot op heden heb ik me dapper verzet.
Bank 1 heeft me de mogelijkheid verschaft om zonder 2-factor te werken, dus gewoon met inlog. Ik heb het gewoon GEËIST. Ze wilden me houden, dus kreeg ik mijn zin.
Bank 2 (ING) heb ik half jaar "kaltgestellt" toen ze me zomaar met een pas met contactloos betalen opzadelden. Pas toen ik dat zelf kon uitschakelen gebruikte ik die weer.
Bank 2 (ING) dramt ook al jaren met apps, die ik niet wil. Uiteindelijk kwamen ze met een QRreader. We kunnen voorlopig dus weer even verder met elkaar.
Bank 3 (NIBC) is nooit geïnteresseerd geweest in mijn telefoon. Daar kon en kan ik gewoon met inlog terecht.
Zorgverzekering wil ook persé een DigID met SMS als je je rekeningen wilt inzien. Ik vertik het, vooral omdat de SMS instelling bij DigID onomkeerbaar lijkt. Omdat SMS niet verplicht is moet de Zorgverzekeraar het rekeningenoverzicht opsturen per post, en dat hebben ze in mijn geval gedaan.
Pensioenfondsen is hetzelfde verhaal, vissen ook steeds naar DigID plus SMS. IK laat ze gewoon de zaak opsturen en vul de formulieren in. Allemaal zonder SMS.
Kortom, een beetje je poot stijf houden!

Ik heb even gekeken bij Knab, en ik lees daar:
Inloggen zonder Knab App

Let op: Wil je toch met je gebruikersnaam en wachtwoord inloggen, bijvoorbeeld omdat je de Knab App niet hebt gedownload? Dat kan, maar dan moet je het inloggen steeds bevestigen met je betaalpas en cardreader.

Erg vreemd dat ze dat nu (nog) verkondigen, terwijl dat vanaf juni afgeschaft wordt.

Volgens mij moet Knab je een alternatieve oplossing bieden als ze hun pas+cardreader afschaffen.
Die mogelijkheid is er, zie de QRreader van ING.

P.S.:
Ik heb bij DigID de suggestie gedaan om (zoiets als) de QRreader van ING te kunnen gaan gebruiken. Zij gaven (uiteindelijk) dit antwoord:
U heeft een vraag over het verplicht gebruik van DigiD door instanties.

Wij danken u hartelijk voor uw suggestie. Deze informatie zullen wij gebruiken om ons product en/of onze werkwijze in de toekomst te verbeteren.

Op dit moment is het helaas niet mogelijk.

Verschillende organisaties zoals zorgverzekeraars hebben het inloggen met de sms-controle of met de DigiD app verplicht gesteld. Dit besluit hebben zij genomen als extra veiligheidsmiddel. Het verkleint namelijk de kans dat onbevoegden bij uw gegevens kunnen komen.

We begrijpen heel goed dat u zich nu gedwongen voelt om een sms code of de DigiD app te gebruiken. Het lijkt erop dat u geen keuze heeft. Terwijl u eigenlijk niet wilt of het een onaangenaam idee vindt.

Misschien weet u nog niet hoe dat precies moet. In dat geval zijn er organisaties beschikbaar, zoals vakbonden, ouderenverenigingen en bibliotheken die u kunnen helpen en trainingen aanbieden, zodat u het zelf kan leren. U kunt ook iemand vragen zaken voor u te doen. Dat doet u door iemand (bv. een familielid) te machtigen.

Tenslotte: niemand kan u dwingen u om een DigiD aan te vragen of te gebruiken. Het hebben van een DigiD is wettelijk niet verplicht. Maar om uw gegevens van de overheid op internet te kunnen zien, is een DigiD wel nodig. Als u echt niet wil of kunt en machtigen is voor u geen optie, dan adviseren wij u de instantie waar u mee te maken heeft te vragen om een (papieren) alternatief.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik snap niet hoe zo iemand op een forum terecht komt. Ik zou bij de ingezonden stukken in de krant zijn gebleven. Met antwoord op nummer.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik ben juist zo blij dat ik DigiD heb en van al die papierrommel verlost ben.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Net zoals bij de Amish is het vaak alleen aan de buitenkant als camouflage. In plaats van te paard zitten ze toch in een auto.

sake1987

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kan me de constignatie nog herinneren toen mijn vader zijn wekelijkse bruine zakje met salaris niet meer kreeg. Zo maar in 1 keer een bankgiro moeten openen en maandelijks salaris. Waarom moesten die bankmedewerkers het salaris kunnen zien ( groot dorp) wee o wee Doet me aan die laatste reclame van Ziggo denken waar hij eerst ook overal op tegen is

DDekker
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2020 20:15

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door DDekker »

Ik zie dat het niveau van de reacties uiterst triest is. Voor de duidelijkheid:
Ik weet heel goed hoe internet werkt. Ik gebruik het, waarschijnlijk in tegenstelling tot de meeste reageerders, al bijna dertig jaar privé en zakelijk . Daarmee hoorde ik bij de voorhoede van de thuisgebruikers in Nederland. Ook gebruikte ik telebankieren toen het nog niet over internet ging en je er nog voor moest inbellen. Dat was voor de meeste mensen ook een brug te ver. Eigenlijk heb ik alle vernieuwingen altijd als een van de eerste opgepakt. Maar, en dat is waarom ik me verzet tegen het verplichte gebruik van een aantal diensten, ik verdiep me altijd in hoe zaken werken en lees de voorwaarden in tegenstelling tot de meeste gebruikers van tegenwoordig.
Het internet is begonnen als een plek waar mensen vrij gegevens konden uitwisselen. Als je in het verleden zocht op 'fiets', dan vond je websites van mensen die fietsen verzamelden of verbeterden of die er leuke dingen mee deden. Zoek nu maar eens naar 'fiets' en het enige wat je ziet is een lijst met verkopers. Tegenwoordig wordt internet vrijwel alleen gebruikt als een commercieel platform dat geregeerd wordt door één bedrijf dat alles en iedereen in zijn macht heeft. Het doet een beetje denken aan de NSDAP voor de tweede wereldoorlog. Je hoefde er niet lid van te zijn, maar als je het niet deed waren de consequenties enorm. Dit konden ze omdat hun macht veel te groot was. Iets dergelijks is nu gaande op internet en ik verbaas me erover hoe makkelijk Nederlandse ondernemingen daarin meegaan en hoe makkelijk mensen dat accepteren (maar dat had ik natuurlijk uit het verleden kunnen leren).
Dat banken werken met internet is helemaal niet slecht en ik hoef de betaalkaarten niet terug te hebben. Het probleem is dat ik gedwongen wordt om met dat ene bedrijf dat internet en de telefoonmarkt lijkt te domineren in zee moet gaan. Dit bedrijf weigert belasting te betalen en lapt alle wetten aan zijn laars. Als ze ervoor worden beboet lachen ze erom want de boetes zijn een fractie van wat ze ermee binnenharken. Verder huren ze een paar goede lobbyisten in die ervoor zorgen dat politici niet al te kritisch zijn. Ze financieren zelfs Europese controleïnstanties die daardoor niet meer objectief zijn.
Door wat Knab oplegt kun je dus geen Huawei telefoon meer kopen. Zelf heb ik een ander type met LineageOS (een Android variant). Het Nederlandse Fairphone zal ook niet blij zijn als gebruikers dat niet mogen gebruiken (op die telefoons kun je diverse alternatieve OSsen zetten). Maar ook de nieuwe Nokia telefoons kun je wel vergeten. Ook mag je telefoon niet zijn geRoot om de Apps te gebruiken. Het komt er dus op neer dat de bank bepaalt welke telefoon wij moeten kopen en wat we met je telefoon mag doen. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Het is dus triest dat de reacties getuigen van de totale onkunde en desinteresse van de meeste gebruikers. Toch hoop ik dat er mensen zijn die kritisch blijven nadenken over wat ons wordt opgelegd en niet zomaar klakkeloos alles accepteren omdat het zo lekker makkelijk is. Als je regelmatig de Radar uitzending volgt kun je goed zien wat het resultaat is van niet of slecht voorwaarden lezen en akkoord gaan met dingen die je niet volledig begrijpt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Jablan »

DDekker schreef:
30 mar 2020 18:16
Ik zie dat het niveau van de reacties uiterst triest is. [...] Het is dus triest dat de reacties getuigen van de totale onkunde en desinteresse van de meeste gebruikers. [...]
Ik vroeg mij al af wanneer een reactie niet triest zou zijn. Wellicht hebben de reacties te maken met een onvolledige vraagstelling.

Oplossingen om je privacy online overeind te houden zijn er genoeg. Kwestie van niet alles op 1 apparaat of 1 account doen, daarnaast regelmatig naar de instellingen en opruimen maar. Facebook/Whatsapp zijn overigens taboe, als je een mens wilt blijven. Dat ben ik wel met je eens: het is verbijsterend wat voor je reacties je krijgt, wanneer je aangeeft iets anders dan FB of Whatsapp te gebruiken voor de privé communicatie. Gelukkig helpt Corona - momenteel ontdekken scholen bijvoorbeeld dat andere programma's veel gebruiksvriendelijker zijn, minder stroom verbruiken en ook nog beter voor de privacy van de scholieren.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik mag wel mijn nieuwe Huawei gebruiken bij elke bank.

DDekker
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2020 20:15

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door DDekker »

Ik mag wel mijn nieuwe Huawei gebruiken bij elke bank.
Jouw Huawei is nog door Google goedgekeurd en bevat de zogenaamde Google Apps, waaronder de Google Play Store. Door het beleid van Trump worden nieuwe modellen niet meer voorzien van deze programma's. Daardoor zou je de apps van de banken niet meer kunnen installeren omdat de banken het verdommen om hun apps bij andere stores onder te brengen. Ze dwingen hun klanten om dat via Google te doen. Dat is precies mijn punt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Jablan »

Mooi. Nu wordt het duidelijker. Feitelijk moeten de Apps niet meer bij Google, maar ook bij Huawei en Samsung te downloaden zijn. Daar heb je zeker een punt - niet alleen voor de apps van banken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Via Aptoide kan ik knab bankieren en de ING app downloaden, alleen mijn SNS is er nog niet.

DDekker
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 mar 2020 20:15

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door DDekker »

Via Aptoide kan ik knab bankieren en de ING app downloaden
Bedankt voor de tip Theotrucker! Ik kende deze Appstore niet. Zelf gebruik ik alleen F-Droid. Ik heb vandaag nogmaals met Knab gebeld en gevraagd of Aptoide ook wordt ondersteund. Knab geeft aan Aptoide niet te ondersteunen en raadt officieel dus af om deze store te gebruiken voor hun app. Dan blijft natuurlijk de vraag hoe hun app daar terecht komt. Ik heb aangegeven dat het voor gratis apps niet nodig zou hoeven zijn om in te loggen met een account en dat hun app dus prima via Aptoide verspreid zou kunnen worden als alternatief voor de Google Play Store. Zeker omdat grote partijen als Huawei en Oppo met ze samenwerken. Dit zou intern worden doorgegeven.
Overigens werd me vandaag verteld dat het voor de huidige klanten niet direct nodig is om afstand te doen van inloggen met de cardreader. De termijn van twee maanden die mij eerder was doorgegeven gaat dus niet meer op, wat de druk voor mij weer van de ketel haalt.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Knab gaat gebruik van app verplichten

Ongelezen bericht door grun »

Theotrucker schreef:
30 mar 2020 19:37
Via Aptoide kan ik knab bankieren en de ING app downloaden, alleen mijn SNS is er nog niet.
Jawel hoor.
https://en.aptoide.com/search?query=bankieren&type=apps

Gesloten