LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten correspondent bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Toosjeabrikoosje
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:49

kosten correspondent bank

Ongelezen bericht door Toosjeabrikoosje »

Graag wil ik het volgende aan de kaak stellen:

Ik ben momenteel woonachtig op Bonaire (bijzondere gemeente van Nederland) en heb zowel hier als in (Europees) Nederland een bankrekening.
Nu wil ik geld overmaken van de ene naar de andere rekening. Het valt niet valt onder "SEPA banking", omdat er op Bonaire met de dollar wordt betaald.
Nu zijn er uiteraard kosten verbonden aan het overmaken van het geld. Niet alleen vanwege de koerswisseling, maar ook omdat er één of twee correspondent banken tussen zitten. Echter is nergens op te vragen wat de kosten voor deze banken zijn. Ik heb met 3 Nederlandse banken contact gehad (waaronder ook mijn eigen bank natuurlijk) en de bank hier op Bonaire. Niemand kan het me vertellen. Het enige wat bekend is, is dat er per correspondent bank 10 tot 100 euro gevraagd kan worden.

Ik weet dat dit al langere tijd bestaat. Het verbaasd me dan ook dat er geen enkele transparantie of wetgeving hieromtrent is.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken? Of is er iemand die weet hoe ik op een veilige transparante manier toch geld kan overmaken? De optie "pinnen als je in Nl bent" of via Paypal heb ik overwogen, maar in het 1e geval moet ik per €500,- ook een behoorlijk bedrag betalen en zit ik met een pak cash (onveilig) en Paypal kan geen koppeling met een Bonairiaanse bank maken.

Groet, Toos

Moneyman
Berichten: 30019
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: kosten correspondent bank

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toosjeabrikoosje schreef:
23 sep 2018 22:20
Graag wil ik het volgende aan de kaak stellen:

Ik ben momenteel woonachtig op Bonaire (bijzondere gemeente van Nederland) en heb zowel hier als in (Europees) Nederland een bankrekening.
Nu wil ik geld overmaken van de ene naar de andere rekening. Het valt niet valt onder "SEPA banking", omdat er op Bonaire met de dollar wordt betaald.
Nu zijn er uiteraard kosten verbonden aan het overmaken van het geld. Niet alleen vanwege de koerswisseling, maar ook omdat er één of twee correspondent banken tussen zitten. Echter is nergens op te vragen wat de kosten voor deze banken zijn. Ik heb met 3 Nederlandse banken contact gehad (waaronder ook mijn eigen bank natuurlijk) en de bank hier op Bonaire. Niemand kan het me vertellen. Het enige wat bekend is, is dat er per correspondent bank 10 tot 100 euro gevraagd kan worden.

Ik weet dat dit al langere tijd bestaat. Het verbaasd me dan ook dat er geen enkele transparantie of wetgeving hieromtrent is.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken? Of is er iemand die weet hoe ik op een veilige transparante manier toch geld kan overmaken? De optie "pinnen als je in Nl bent" of via Paypal heb ik overwogen, maar in het 1e geval moet ik per €500,- ook een behoorlijk bedrag betalen en zit ik met een pak cash (onveilig) en Paypal kan geen koppeling met een Bonairiaanse bank maken.

Groet, Toos
Begrijp ik nu goed dat je eigen bank je niet kan vertellen wat het kost om geld over te maken?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: kosten correspondent bank

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je OUR kiest bij het overboeken met euro's vanaf NL bank dan moet het precieze tarief toch bekend zijn?

Verder is Paypal voor deze situatie volkomen ongeschikt want extreem duur. Er zijn al jaren veilige alternatieven voor zoals TransferWise. Ik denk dat u bij deze laatste optie uitkomt omdat deze goedkoop snel en veilig is.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: kosten correspondent bank

Ongelezen bericht door lordi »

Het is niet in alle gevallen mogelijk om te kiezen voor kosten OUR, zeker als de betrokken banken niet weten hoeveel kosten de correspondentbanken in rekening gaan brengen en dat is hier het geval.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: kosten correspondent bank

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb het bij ING net even nagekeken en je bent daar 15 euro kwijt voor OUR van NL naar Bonaire ongeacht het overboekingsbedrag. Koers EUR - USD onbekend. Je kan dus niet eens zien hoeveel $ je krijgt. Verwerkingsduur 5 dagen. Volkomen achterhaald en duur.

Toosjeabrikoosje
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 sep 2018 21:49

Re: kosten correspondent bank

Ongelezen bericht door Toosjeabrikoosje »

Dank voor de reacties.
@moneyman, dat is correct. En geen enkele bank blijkt dat exact te kunnen zeggen.
Helaas komen de kosten voor de correspondent bank er nog los bij, naast de kosten van de eigen bank. En het maakt niet uit wie de kosten op zich neemt. (al lijkt shared nog de hoogste kosten met zich mee te brengen).
Ik heb bij Transferwise gekeken, maar dan zijn de kosten zelfs €65,- met een redelijk ongunstige wisselkoers.

Ik ben blij dat jullie het net zo verbazingwekkend vinden als ik.

Ps. Excuus voor de late reactie. Bij het plaatsen kreeg ik het bericht te zien dat mijn bijdrage eerst goedgekeurd moest worden en ik daarover een mail zou krijgen. Die mail is nooit gekomen...

Gesloten