LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door Smartje »

Ik heb mijn woning Krediet Hypotheek afgelost naar 0,00 euro (voor de einddatum: is 2036)
Nu heb ik één jaar geen geld van de rekening opgenomen en deze als reserve buffer, voor als ik geld nodig heb voor verbouwen e.d. niet beeindigd.
De Krediet hypotheek is gekoppeld aan een rekeningnummer dat wel in gebruik is.
De ABN-AMRO wil deze Krediet hypotheek beeindigen omdat er een jaar geen geld is opgenomen.
Dit is een overgenomen oude Fortis Krediet Hypotheek op mijn woning waar ik geen aflossingen MOET doen.
Is ook ingeschreven en geen notariskosten tot eind datum bij opnames!
Mijn reactie naar de bank:
Maak de Krediet Hypotheek weer actief onder dezelfde voorwaarden als bij aanvang is afgesloten, met einddatum 2036.
16-12-2020 ABN-AMRO: Wordt jan-2021 weer aan gewerkt met nieuw nummer is heel veel werk volgens medewerker
18-12-2020 brief van ABN-AMRO: alle gegevens naar notaris voor hypotheekakte te onderteken (is nooit uitgeschreven vreemd)
Ik wil geen nw Hypotheek met nw voorwaarden maar de bestaande tot eind datum in gebruik houden.
Verbouwing gepland in 2021 nu kan ik niet opnemen en zal daardoor schade lijden doordat de ABN-AMRO de Krediet Hypotheek éénzijdig en vóór de einddatum heeft beeindigd. ik kan nergens terug vinden dat als 1 jaar geen geld opgenomen is de Hypotheek wordt
beeindigd.
Is de ABN-AMRO nu in gebreke?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Smartje schreef:
23 dec 2020 19:37
Is de ABN-AMRO nu in gebreke?
https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypothe ... theek.html

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leuk, dat artikel van de ABN, maar het geeft geen antwoord op de vraag van TS. Want als die beeindigingsbevoegdheid niet in de hypotheekvoorwaarden staat, of het gevolg is van een dwingend-rechterlijke wetswijziging, is die er gewoon niet. ABN heeft hier een probleem veroorzaakt en is gehouden dat ook op te lossen. Doen ze dat niet, dan zijn ze aansprakelijk voor de eventuele schade. Ik zou ze dat volledigheidshalve vast even formeel meedelen.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als ik de openingspost lees en de faq van abnamro via de link van sylvester bezie moet ik consateren dat moneyman deze keer inderdaad het bij het rechte eind heeft. De bank is vol verantwoordelijk voor alle geleden schade van TS indien zij eenzijdig zonder overheidsdwang de voorwaarden wijzigt.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door Smartje »

Nog een toevoeging:
Heb een maand voor 1 december 2020 nog even 200 euro opgenomen en na een week weer terug gestort om de Hypotheek actief te houden.
Onderzoek leerde mij dat er nog maar enkele Krediet Hypotheken zonder aflos verplichting zijn in de oude Fortis voorwaarden.
ABN-AMRO moet nu in mijn geval 76.000 euro in voorraad te houden voor een opname van mij.
Hier wil de Bank natuurlijk van af met de huidige rente.
Wacht nog even de bericht van de Bank af in januari of de rekening met nieuw nummer onder de zelfde voorwaarden blijft bestaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door kweenie »

J. Deltoer schreef:
23 dec 2020 23:22
Als ik de openingspost lees en de faq van abnamro via de link van sylvester bezie moet ik consateren dat moneyman deze keer inderdaad het bij het rechte eind heeft. De bank is vol verantwoordelijk voor alle geleden schade van TS indien zij eenzijdig zonder overheidsdwang de voorwaarden wijzigt.
Zolang je de originele voorwaarden niet kent, is moeilijk te bepalen of de bank niet conform de voorwaarden handelt. Het zal niet de eerste keer zijn dat een klant klaagt over wat de bank doet, terwijl de bank gewoon volgens 'de kleine lettertjes' handelt.

Ik ben dus vooral benieuwd naar die originele voorwaarden.

J. Deltoer
Berichten: 3077
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik niet. In de openingspost stelt TS heel duidelijk dat hij schade heeft door de eenzijdige aanpassingen. Dat is voldoende.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door Cro »

J. Deltoer schreef:
24 dec 2020 12:00
Ik niet. In de openingspost stelt TS heel duidelijk dat hij schade heeft door de eenzijdige aanpassingen. Dat is voldoende.
Dat is nu net juist de vraag, dat TS dat stelt betekent niet dat dit ook daadwerkelijk zo is. Dus nee, om een juiste conclusie te kunnen trekken is dat niet voldoende, daarvoor moeten toch echt de van toepassing zijne voorwaarden bekend zijn. Op basis van de nu door TS gegeven informatie is niet mogelijk te concluderen of de bank hier correct handelt of niet.

Het is immers maar de vraag of deze aanpassing eenzijdig zijn of dat in het verleden is afgesproken in de overeenkomst tussen TS en de bank dat deze mogelijkheid bestaat.

Moneyman
Berichten: 29993
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
24 dec 2020 12:05
Dat is nu net juist de vraag, dat TS dat stelt betekent niet dat dit ook daadwerkelijk zo is. Dus nee, om een juiste conclusie te kunnen trekken is dat niet voldoende, daarvoor moeten toch echt de van toepassing zijne voorwaarden bekend zijn.
Het feit dat ook de ABN zélf in hun statements uitdrukkelijk wegblijven bij de vraag of dit in de toepasselijke voorwaarden geregeld zou zijn, zegt mij wel genoeg. Als dat zo zou zijn, zou dat immers juist in de communicatie gemeld worden. En al helemaal aan TS, die de bevoegdheid tot wijzigen betwist.

Ik zie geen enkele reden om te twijfelen aan de lezing van TS.
Cro schreef:
24 dec 2020 12:05
Op basis van de nu door TS gegeven informatie is niet mogelijk te concluderen of de bank hier correct handelt of niet.
Juist op basis van de door TS gegeven informatie kan je prima die conclusie trekken. Pas als je die gegeven informatie in twijfel gaat trekken, wordt het schimmig. Maar daartoe bestaat geen concrete aanleiding.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door Smartje »

Zie dat er wel interesse in deze case is
Heb nog even in de oude doos gezocht:
9-mei-07
Fortis
1 Akte van verhogingslimiet Krediet hypotheek
2 bijlage
Het krediet wordt als beëindigd beschouwd, wanneer het aan de bank verschuldigde-blijkens boeken van de bank-
geheel is voldaan en de schuldenaar schriftelijk te kennen geeft, dat hij de overeenkomst tot kredietverstrekking
wenst te beëindigen.
3 Gedeeltelijke of algehele aflossing is te alle tijden toegestaan, zonder boete en zonder opzegtermijn.

14-okt-16
ABN-AMRO
Gebruik Vermogenshypotheek en Krediethypotheek verandert per 12 november 2016
Aan uw leningen en de hoogte daarvan wijzigt niets.

Laatste afschrift 25-9-2020 Renteherziening\Einddatum 1-11-2020/1-5-2034

Zijn enkele alinea's uit archief, gaat te ver om alle details te vermelden.
Denk zelf dat de ABN niet anders kan dan alles naar het oude terug te zetten zetten.
Gaat nu ook een principe kwestie worden,
WereldBank ABN-AMRO het was ook niet meer mogelijk om de aflossingen te automatiseren moest elke maand HANDMATIG aflossingen doen want de IT medewerkers waren\zijn daar nog mee bezig.
Heb nog wel advies gegeven maar dat komt bij een Wereld Bank natuurlijk niet binnen.
Heeft vervolg.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door Smartje »

Krediet Hypotheek ( bijna ) weer actief\herstelt.
ABN: Gefeliciteerd met uw NIEUWE Hypotheek. U heeft uw hypotheek bij ons afgesloten. Hartelijk welkom en bedankt voor het vertrouwen. Kunnen wij u ergens mee helpen? enz.
Smartje: Hoera de Hypotheek is weer zichtbaar in mijn ABN: staat ineens € 0,00 afgelost van (Max. bedrag ).
Ik heb nog geen Euro opgenomen, en afschrift van de ABN die heeft de maand aflossing al naar mij verstuurt met het termijn bedrag februari 2021. ( aut. Incasso). ABN denkt wel vooruit.
Kontakt met ABN: zijn er nog mee bezig en nog in bewerking “een zelfde geval heeft langer als een half jaar geduurd”.
Ben blijkbaar toch wel uniek met mijn oude Krediet Hypotheekje.
Zijn er nog meerdere van deze Hypotheken in Nederland actief?
Ben wel benieuwd of de ABN niet failliet gaat aan eigen reglementen.
Al de telefoon gesprekken, verstuurde afschriften, mij weer in de registers inschrijven incl.notaris hypotheek akte, ( oude was nooit uitgeschreven ! ) werkzaamheden van bankmedewerkers.
Al deze diensten hebben mij vorig jaar € 0,29 rente gekost.
ABN-AMRO blijft altijd mijn huisbank.
Nu nog even wachten tot ik ZELF weer de Krediet Hypotheek kan gebruiken.
Zijn nu al paar maanden van het half jaar om.
Zal de voorwaarden van de “NIEUWE HYPOTHEEK” wel goed doornemen of deze niet aangepast
en de oude\eerdere voorwaarden nog nog gehandhaafd blijven.
Wordt vervolgd.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Krediet Hypotheek: opnemen\aflossen

Ongelezen bericht door Smartje »

Krediethypotheek is weer hersteld tot einde looptijd 2034.
Openstaand bedrag is weer op 0,00 gezet.
Kan nu weer zelf bepalen of ik de hypotheek beëindig of tot
einddatum door laat lopen.
Ik kan mij voorstellen dat mensen met een hoge openstaande Hypotheek geen of weinig keuze
hebben als de Bank eenzijdig de voorwaarden verandert. ( gesteund door de politiek “aflossen”).
In mijn situatie heb ik het “spel” van de Bank met hun eigen voorwaarden terug kunnen fluiten.

Gesloten