LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik durf je bijna te garanderen dat je de omzetting NIET mag aftrekken.

Storten in levensloop doe je vanuit je netto-loon (dus NAdat er belasting over geheven is), en daarom is de inleg aftrekbaar (en de uitkering belast).

Wat nu in je levensloop zit is al vrij van belasting (vanuit je bruto-loon, dus VOORdat er belasting over geheven is), dus daar krijg je echt niet nog een keer aftrek over (anders zou je 2 x aftrek / voordeel hebben en maar 1 x belast, dat is bij levensloop / vitaliteit / lijfrentepremie / pensioen(premie) enz. allemaal nou net NIET de bedoeling).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt deze omzetting inderdaad niet aftrekken. Het gaat nl. niet om een storting van nieuw saldo maar alleen om een omzetting van het ene in het andere product.

schilder1964
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2012 12:05

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door schilder1964 »

ik heb ook gespaart, werk in de bouw en nog geen collega's gehad die gezond de vut haalden laad staan tot 67 op de steiger. eerst met lijfrente ,daarna levensloop. ook weer afgeschaft door de staat. ga verder nergens meer aan meedoen ben er wel klaar mee.
einde van het jaar wil ik alles opnemen ,wat is de gunstigste manier?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door thecure »

eerst omzetten naar vitaliteitssparen. je kunt dan ook de opgebouwde levensloopverlofkorting gebruiken op je aangifte. teminste, zo heb ik dat begrepen uit de berichten.


daarna kun je het gewoon opnemen, de vitaliteitsregeling is immers vrij te besteden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij heb je geen recht op de levensloopverlofkorting als je het bedrag laat omzetten naar de vitaliteitsregeling. Je hebt alleen recht op die korting als je over je levensloopsaldo 'beschikt' en het dus (gedeeltelijk) laat uitkeren.

Overigens kun je het levensloopsaldo aan het eind van de rit ook gebruiken om extra pensioen in je pensioenregeling in te kopen. Je kunt in de levensloopregeling ook meer storten, je mag een saldo hebben tot ruim twee keer je jaarsalaris.

De vitaliteitsregeling zou je kunnen gebruiken voor deeltijdpensioen, maar er mag daarbij vanaf 62 jaar maar 10.000 per jaar uitgehaald worden. Ook kan er maximaal 20.000 worden gespaard.

Als je bijvoorbeeld een inkomen van 30.000 hebt en 2 jaar eerder met pensioen zou willen, dan kun je met de vitaliteitsregeling maximaal 20.000 sparen en ook maar maximaal 10.000 per jaar eruit halen. Daar moet dan ook nog belasting vanaf, dus je houdt dan erg weinig over om van te leven. Als je nog aan de levenslooregeling meedoet, dan kun je tot ruim 60.000 sparen en zou je dat saldo kunnen gebruiken om extra pensioen in te kopen. Binnen je pensioenregeling kun je dan vervolgens gebruik maken van de mogelijkheden om te vervroegen en om tot 65 jaar een hoger uitkeringsbedrag te kiezen dan na 65 jaar.

Als je zo snel en voordelig mogelijk bij je geld wilt kunnen, dan kun je het beste gebruik maken van een doel waar de levensloop regeling voor bedoeld is. Dat betekent: een periode minder gaan werken (dwz minder inkomen krijgen) en het inkomensverschil betalen uit de levensloop. Je hebt dan nl. recht op de levensloopverlofkorting.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

Volgens mij heb je geen recht op de levensloopverlofkorting als je het bedrag laat omzetten naar de vitaliteitsregeling.
Nou, die discussie is op dit forum al eerder gevoerd. Toen mensen erop wezen dat je die korting WEL kreeg schreef jij zelf op 29 februari 2012:
Ja, het blijkt dat je dan ook levensloopverlofkorting kunt krijgen. Kamp heeft in september gezegd:

Voor deelnemers die op 31 december 2011 ten minste 3.000 euro op hun levenslooprekening hebben staan, blijft het mogelijk om onder de huidige voorwaarden door te sparen. Vanaf 1 januari 2012 wordt echter geen levensloopverlofkorting meer opgebouwd. Tot dan toe opgebouwde rechten kunnen wel verzilverd worden bij opname van het spaartegoed of bij de omzetting van levensloop in vitaliteitssparen.

Dat kan dus toch weer een paar honderd euro voordeel opleveren.
(zie http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... g#p1482172 )

Wat is dan de reden dat je nu weer probeert te doen alsof je het niet krijgt? Heb je nieuwe informatie of is het slechts onrust stoken?
een periode minder gaan werken (dwz minder inkomen krijgen) en het inkomensverschil betalen uit de levensloop. Je hebt dan nl. recht op de levensloopverlofkorting.
Voor wie het geld nodig heeft lijkt me dit een overbodig en onzinnig advies: je loon valt nl. ook terug, dus per saldo niet meer geld in handen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

SJZ schreef:Voor wie het geld nodig heeft lijkt me dit een overbodig en onzinnig advies: je loon valt nl. ook terug, dus per saldo niet meer geld in handen.
Ja, maar schilder1964 zegt niet dat hij het geld nodig heeft. Hij geeft alleen aan dat hij van zijn regelingen af wil komen en dat op de meest gunstige manier wil doen. Dan is een van de gunstiger mogelijkheden om het geld van de levensloopregeling te gebruiken waar het voor bedoeld is, namelijk de inkomensval bij tijdelijk minder werken opvangen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

OK Kweenie, dan laat ik aan schilder 1964 over of hij het een goede tip vindt.

Maar die levensloopverlofkorting, hoe zit het daar nu mee. Waarom zei je eerst dat je daar wel recht op had bij overzetten naar vitaliteitsregeling, en zeg je nu van niet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Omdat het vrij onduidelijk is of daar recht op blijft.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

Klopt, zoals jij zelf ontdekt hebt heeft de minister toegezegd dat die korting er wel komt. Tevens zal het nog wel tot eind november of december duren voordat het belastingplan 2013 door de Eerste Kamer is.

En tot die tijd ga jij dan de ene keer zeggen dat je die heffingskorting (bij levensloop naar vitaliteitsregeling) wel krijgt, en de andere keer ga je zeggen dat je 'm niet krijgt? Lijkt me niet handig.

schilder1964
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2012 12:05

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door schilder1964 »

ik heb geen geld nodig maar heb nu pensioen opbouw dit is al goed,levensloop meer dan jaarsalaris, en lijfrentepolissen, alleen de staat veranderd de wetgeving steeds ik ga niet meer sparen in regelingen ik maak alles maar op nu kan het nog. maar wil natuurlijk zo min mogelijk afdragen aan belastingen

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

Schilder64, dat begrijp ik niet. Jij hebt zelf voor levensloop gekozen. En voor jou blijft de regeling ook gewoon bestaan. Je wordt dus niet benadeeld, alleen zit je geld "vast" tot je levensloopverlof opneemt, precies wat je zelf wilde.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door thecure »

het blijkt nu dus dat ook het vitaliteitssparen is gesneuveld nog vóór de introductie.

Voor wie meer dan 3000 euro gespaard had in de levensloop, kon het tegoed omzetten naar het vitaliteitssparen.

wie weet wat er nu gaat gebeuren met het levenslooptegoed als je meer dan 3000 euro hebt gespaard? kun je dit behalve doorsparen, ook laten uitbetalen in 2013?

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

thecure schreef:het blijkt nu dus dat ook het vitaliteitssparen is gesneuveld nog vóór de introductie.

Voor wie meer dan 3000 euro gespaard had in de levensloop, kon het tegoed omzetten naar het vitaliteitssparen.

wie weet wat er nu gaat gebeuren met het levenslooptegoed als je meer dan 3000 euro hebt gespaard? kun je dit behalve doorsparen, ook laten uitbetalen in 2013?
Wat mij betreft gaan ze het verplicht uitbetalen met een laag belastingtarief (bijvoorbeeld allles 25%); dat zou voor mij in ieder geval best voordelig zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het al uitbetaald mag worden, dan tegen het normale tarief. Ik zie niet waarom dat tegen een lager tarief zou moeten.

Dex van Bosman
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:08

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door Dex van Bosman »

kweenie schreef:Als het al uitbetaald mag worden, dan tegen het normale tarief. Ik zie niet waarom dat tegen een lager tarief zou moeten.
Dat zou dan kunnen betekenen dat je alles of een gedeelte uitgekeerd krijgt tegen het 52 procents terwijl je het gespaard hebt tegen een lager percentage. Dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Datzelfde risico liep je als de regeling ongewijzigd was gebleven. Als je dat niet wil, dan hoef je het toch ook niet uit te laten keren? Dan laat je het gewoon staan, net als wat je in de oude situatie zou doen. Waarom zou er dan nu ineens een extra mogelijkheid moeten worden geboden, die dan ook nog eens extra fiscaal voordeel op zou leveren?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

Datzelfde risico liep je als de regeling ongewijzigd was gebleven.
Nou, dan had je het als pensioen kunnen uitsmeren vanaf je 65e gedurende een aantal jaren. Of je kon het opnemen als je tijdelijk minder of helemaal niet werkte. De kans dat het dan hoger belast zou worden is wel heel erg klein.
Dan laat je het gewoon staan, net als wat je in de oude situatie zou doen.
Laten staan? Waarin? Levensloop wordt afgeschaft (voor in ieder geval een grote groep) en vitaliteitssparen gaat niet door. Waarin laat je het dan staan?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

SJZ schreef:
Dan laat je het gewoon staan, net als wat je in de oude situatie zou doen.
Laten staan? Waarin? Levensloop wordt afgeschaft (voor in ieder geval een grote groep) en vitaliteitssparen gaat niet door. Waarin laat je het dan staan?
Levensloop wordt niet voor iedereen afgeschaft. Als je per 31-12-2011 meer dan 3000 euro had, dan kun je gewoon de levenslooprgegeling houden. Je bouwt dan alleen geen extra levensloopverlofkorting meer op. Het is daarom onzinnig om, zoals Ad Verkaad suggereert, voor wie meer dan 3000 euro had gespaard, te bepalen dat dat nu ineens ook tegen een laag belastingtarief uitgekeerd zou moeten kunnen worden.
SJZ schreef:
Datzelfde risico liep je als de regeling ongewijzigd was gebleven.
Nou, dan had je het als pensioen kunnen uitsmeren vanaf je 65e gedurende een aantal jaren. Of je kon het opnemen als je tijdelijk minder of helemaal niet werkte. De kans dat het dan hoger belast zou worden is wel heel erg klein.
Je kon het levenslooptegoed niet zomaar laten uitbetalen vanaf je 65ste. Wat wel kon, was dat áls je pensioenregeling daar de mogelijkheid voor bood, je het geld een dag voor je 65ste kon gebruiken voor de inkoop van extra pensioen binnen je pensioenregeling. Mits je niet al een volledig pensioen had opgebouwd. Dit is nog steeds zo.

Daarnaast geldt dat als je een pensioengat hebt, je ook altijd bij het stoppen met werken een extra pensioenvoorziening zou kunnen 'kopen'. Omdat de storting in dat geval ook aftrekbaar is betaal je per saldo op dat moment ook geen belastingen. Simpel voorbeeld, levensloopsaldo 10.000 euro wordt uitbetaald. Daarover moet je bv. 5.200 belastingen betalen. Vervolgens stort je meteen die 10.000 euro in bijvoorbeeld een (aftrekbare) lijfrentepolis. Van die storting krijg je weer 5.200 terug. Per saldo betaal je dan geen belastingen. Dus ook geen hogere belastingen dan eerst.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

Ad Verkaad schreef:
thecure schreef:het blijkt nu dus dat ook het vitaliteitssparen is gesneuveld nog vóór de introductie.

Voor wie meer dan 3000 euro gespaard had in de levensloop, kon het tegoed omzetten naar het vitaliteitssparen.

wie weet wat er nu gaat gebeuren met het levenslooptegoed als je meer dan 3000 euro hebt gespaard? kun je dit behalve doorsparen, ook laten uitbetalen in 2013?
Wat mij betreft gaan ze het verplicht uitbetalen met een laag belastingtarief (bijvoorbeeld allles 25%); dat zou voor mij in ieder geval best voordelig zijn.
Misschien was mijn idee zo gek nog niet:

http://www.nu.nl/economie/2953954/vvd-e ... geven.html
http://www.nu.nl/geldzaken/2954359/vvd- ... chuld.html

Gesloten