LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door svdmeer »

De levensloopregeling wordt afgeschaft. Deze gaat over in de vitaliteitsregeling.

Zie ook http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... regelingen

Wat vinden jullie er van?

Ik ben een van de weinigen die heeft gekozen voor de levensloopregeling.

Een paar punten die mij opvallen:

* De levensloopregeling bestaat pas 5 jaar. Hiermee toont de overheid aan dat deze onbetrouwbaar is. De levensloopregeling is namelijk een regeling voor de langere termijn, voor de meeste mensen ligt de horizon verder dan 5 jaar.

* De levensloopregeling wordt al enige tijd verwaarloosd door banken. Er wordt al jaren geen promotie meer gedaan voor de producten. De rente is laag. SNS biedt een van de hoogste rentes en die is zelfs een magere 3%. En dat terwijl bekend is dat meer dan 50% het geld wil gebruiken voor eerder stoppen met werken / deeltijd werken en dat betekent dat het geld zeer lang zal blijven staan. Daar past zo'n lage rente niet bij.

* Hoe zit het met polissen? Helaas biedt de levensloopregeling de mogelijkheid voor zowel polissen als spaarrekeningen. Die zullen bij afschaffing van de regeling afgekocht moeten worden, metname als de waarde per 31-12-2011 minder is dan 3000 Euro (een minimaal saldo van 3000 Euro geeft de mogelijkheid om de regeling voort te zetten, al is mij niet duidelijk voor hoe lang). Moet er dan afkoop plaatsvinden met alle bijbehorende kosten?

* Worden voor de vitaliteitsregeling ook verzekeringsproducten mogelijk? Ik hoop dat de overheid heeft geleerd van het verleden en uitsluitend bancaire producten toelaat. Een vermogen opbouwen via een verzekering is duur en ondoorzichtig. Verzekeraars uitsluiten geeft geen problemen meer met eerlijke concurrentie, aangezien de meesten inmiddels een bankvergunning hebben ivm. banksparen.

* De vitaliteitsregeling is heel sober ivm. de levensloopregeling. Biedt wel meer vrijheid.

* Mijn grootste punt van zorg: De vitaliteitsregeling biedt volledige opnamevrijheid. Saldo uit de levensloopregeling kon alleen opgenomen tijdens een dienstverband of op het moment van je pensionering. De vitaliteitsregeling kan op elk moment leeggetrokken worden. Daarin zie ik een groot risico dat het nemen van eigen verantwoordelijkheid wordt afgestraft. Als je onverkoopt in de bijstand komt, zul je verplicht zijn om eerst die vitaliteitspot leeg te eten. Stel dat je inkomen daalt en je hebt ineens recht op een hoge huur- of zorgtoeslag, dan zie ik het wel gebeuren dat de overheid die toeslag verlaagt als je nog geld in je vitaliteitspotje hebt zitten. Met de levensloop was je daar goed tegen beschermd, juist door de strenge regels.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door Rema »

Aangezien de overheid de laatste jaren totaal niet meer te vertrouwen is, doe ik nergens meer aan mee, ik stop mijn geld liever in een ouwe sok.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kiz »

Rema schreef:Aangezien de overheid de laatste jaren totaal niet meer te vertrouwen is, doe ik nergens meer aan mee, ik stop mijn geld liever in een ouwe sok.
Dat is altijd al mijn bezwaar geweest tegen spaarloon-, levensloop- en andere door de overheid gefaciliteerde regelingen.
De vitaliteitsregeling is overigens met name bedoeld om een periode "tussen twee banen" te kunnen overbruggen. Naast de sociale verzekeringspremies word je dus kennelijk geacht ook nog zélf te sparen voor "slechtere tijden" en kan een dergelijke pot als "voorliggende voorziening" worden aangewend vóórdat je een beroep kan doen op collectieve voorzieningen (waar je wel gewoon aan hebt meebetaald).
Met als beetje wrang resultaat dat de "spaarzamen" verplicht worden hun pot leeg te eten terwijl degenen die er maar op los leven meteen toegang krijgen tot collectieve voorzieningen.

Ienepien
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:48

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door Ienepien »

01.01.2013 ben ik 62 jaar stopt mijn WW-uitkering (baan verloren 2009 als gevolg van economische crisis). Zoals het er nu uitziet heb ik voordat ik AOW krijg geen inkomen en moet ik tweeeneenhalf jaar overbruggen.
Heb toen ik nog werkte versneld gespaard voor de fiscaal vriendelijke levensloopregeling (dacht ik!) om eerder te kunnen stoppen met werken en geleefd van mijn spaarcentjes die ik toen op de bank had staan. Zoals het er nu uitziet kan ik alleen aan mijn geld komen als ik 65 jaar wordt om af te rekenen tegen progressief tarief.
Voel mij erg benadeeld door de overheid. En wat te doen als ik geen werk meer kan vinden? Ik zal bij de bank moeten aankloppen voor een dure verhoging van mijn hypotheek (als ik die al krijg) om tweeeneen half jaar van te kunnen leven. Ik maak me heel erg veel zorgen.
Mijn spaarcentjes van toen houden was een veel betere optie geweest, maar ja. Vertrouwen?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

Levensloop kon je (ook de afgelopen jaren) alleen gebruiken ALS je een werkgever had (uitbetaling ging via de werkgever). Levensloop kon je dus al nooit gebruiken om na een WW-uitkering te stoppen met werken. Vervelend, maar zo was de regeling.

Heeft u helemaal geen spaargeld vrij, alles in levensloop gestopt?

Ienepien
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:48

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door Ienepien »

Ja, alles zit in de levensloop. Natuurlijk wist ik dat na een WW uitkering niet aan mijn levensloop kon komen.
Ben ontslagen, ook weer buiten mijn wens om, dus best heel moeilijk. Heb mijn oude werkgever gevraagd mij voor een 0-urencontract t.z.t. op de loonlijst te plaatsen. Daar wil hij niet aan meewerken.
Huis verkopen is in deze tijd is ook geen optie. Misschien moet het wel omdat het niet anders kan.
Vanuit de vitaliteitsregeling heb ik begrepen kun je jaarlijks max. 10.000 € opnemen. Opname uit de vitaliteitsregeling is wellicht een optie.
Weet iemand of opname uit de vitaliteitsregeling gaat via de werkgever of via de aangifte inkomstenbelasting?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

Die vitaliteitsregeling, daar heeft geen werkgever wat mee te maken. Je zou het levenslooptegoed naar vitaliteitsregeling en dan naar eigen goeddunken (maximaal) 10.000 per jaar er uit op kunnen nemen.

antoinemachinist
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2010 16:18

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door antoinemachinist »

Ook ik was een fervent voorstander van de levensloop en ben volle bak gaan sparen, echter straks na 6 jaar gaat de stekker eruit.
Dat de regeling geen succes is/was blijkt wel dat bijna geen enkele collega dit heeft. Mijn partner had het wel maar het opnemen ging niet soepel en zelfs de levensloopkorting verrekenen met de IB aangifte kostte destijds div. telefoontjes naar belastingkantoor goes en zelfs een (prettig) bezoekje aan kantoor bleef niet uit. Ze kende het niet dat je bijv. 3 deelname jaren kon aftrekken (haha)

Maw veel te omslachtig was de regeling en diende wel een upgrade

Ben gaan deelnemen met de achterliggende gedachte om op het laatst part time te gaan werken ook dat de spaarregeling geblokkeerd was heeft geholpen.

Dat nu met de vitaliteits regeling max 20000 gespaard mag worden is erg karig.

Gedeelte van mijn levensloop heb ik belegd (of dat slim was weet ik niet) maar heb nog niet gehoord hoe dit overgeheveld gaat/kan worden naar de vitaliteisregeling. Hoop dus niet dat dit eind volgend jaar verplicht ten gelde gemaakt moet worden. Want zoveel rendement is het niet. Ben inmiddels wel gestopt met aankopen en spaar nu alles.
Wie weet hier meer over. Beleggen en vitaliteitsregeling??

Ik zit al boven de maximale inleg en twijfel zal ik uitkeren of niet?

Wie weet hoe het precies zit met de levensloopkorting welke ieder jaar vastgesteld werd (schommeld nu zo rond +-200euro) ik weet dat deze in 2012 niet bestaat maar heb ook iets gelezen dat deze wel verrekend wordt of gaat worden over de afgelopen 5 jaren bij uitbetalen??


wie weet daar meer van, her en der staan tegenstrijdige berichten zelfs op de site van abn staan fouten

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

Ook ik was een fervent voorstander van de levensloop en ben volle bak gaan sparen, echter straks na 6 jaar gaat de stekker eruit.
Voor jou gaat de stekker er toch niet uit? Jij zit boven de € 3.000 saldo.
Wie weet hoe het precies zit met de levensloopkorting welke ieder jaar vastgesteld werd
Die korting verdwijnt, geldt alleen nog voor 2006 t/m 2011. Dus bij uitkering krijg je 6 x de levensloopkorting (jij kon toch al niet meer sparen omdat je boven het maximum zit, dus je zou toch al geen korting meer op kunnen bouwen).

antoinemachinist
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2010 16:18

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door antoinemachinist »

Ja ik weet ik kan in 2012 nog "volle bak"" meedoen ivm saldo groter dan 3000
Maar dan is het toch gedaan.
waar je eerst tot 210% kon sparen is nu 20.000 euro de norm scheelt toch een factor 5a6.


Dat je bij uitbetalen straks 6 jaar (2006 tm 2011)de korting mag aftrekken was ik niet zeker van. Zou ik tenminste nog enig voordeel hebben.

Temeer omdat dit voorheen enkel was als je daadwerkelijk verlof nam (bijv. ouderschapsverlof ect.) en dus je inkomen minimaal gelijk of lager moest zijn alls het jaar ervoor.

Zou het ook mogelijk zijn om een gedeelte uit te laten betalen ivm de levensloopkorting? Bedenk ik mij nu

En weet iemand al of het ergens mogelijk is om mijn belegging levensloop over te laten zetten naar een vitiliteitsregeling beleggen ofzo?

groeten

antoinemachinist
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2010 16:18

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door antoinemachinist »

De vraag wordt dan wat is beter in mijn geval.
saldo is boven de maximale 20000 er komt/is een overgangsregeling welke bepaald dat het complete saldo overgeheveld mag worden (dus permissie boven de 20000) maar verdere inleg zal niet mogen. En geen enkel fiscaal voordeel van de levensloop genoten.

Als ik laat uitkeren heb ik recht op 6 jaar levensloopkorting a 201euro = 1206euro aftrek
Daarna kan ik vervolgens weer inleggen tot max. 20000

Wat zijn de consequenties dan van uitkeren, belasten tegen het 52% tarief? Want mijn inkomen in 2013 zal dan behoorlijk stijgen en zal in bovenste tarief vallen terwijl ik "gespaard heb" in het 42% tarief. Dus dat is ook niet echt aantrekkelijk.

Wie heeft hier een passend antwoord op?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou het gewoon in de levensloopregeling laten staan. Dan heb je wel als nadeel dat het alleen via je werkgever uit te keren is, of gebruikt kan worden voor pensioenaanvulling. De vitaliteitsregeling heeft dan wel als voordeel dat je het ook zonder medewerking van de werkgever kan worden uitgekeerd, maar dat kan dan weer tot maar een maximumbedrag. Bovendien kun je met de levensloopregeling nog van de al opgebouwde levensloopverlofkorting gebruik maken (wordt helaas niet meer opgebouwd).

Even van de rijksoverheid:
"Heeft u op 31 december 2011 minimaal € 3.000 gespaard in de levensloopregeling, dan kunt u onder de huidige voorwaarden (voor wat betreft de maximum bedragen en het opnemen voor onbetaald verlof) doorsparen tot de pensioengerechtigde leeftijd. Ook kunt u het spaartegoed in 2013 onbelast doorstorten naar vitaliteitssparen."
Je kunt dus blijkbaar zelfs nog gewoon doorsparen.
"Voor alle deelnemers aan de levensloopregeling geldt ook dat zij in 2012 geen levensloopverlofkorting (een korting op de inkomstenbelasting) meer kunnen opbouwen. Deze korting komt per 1 januari 2012 te vervallen. Kortingen die u tot die datum heeft opgebouwd, kunt u nog wel verzilveren bij de opname van het tegoed voor onbetaald verlof."
Je kortingen blijven dus ook gewoon staan.

antoinemachinist
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2010 16:18

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door antoinemachinist »

aan kweenie

Het is geen kwestie van keuze!!

Ook de levensloopregeling stopt! namelijk per 1-1-2013

Het wordt
of uitbetalen
of naar de nieuwe vitaliteitsregeling gaan

Nu heb ik de vraag of ik vraag me af wat beter zal zijn in mijn situatie uitbetalen maar dan betaal ik waarschijnlijk 52% maar heb wel de 6 jaar levensloopkorting (2006-2011) Heb wel tegen het 42% tarief "gespaard".
Zijn er nog andere mogelijkheden??????????

Of alles doorzetten naar de vitaliteitsregeling


Zal er een mogelijkheid bestaan om een gedeelte uit te laten betalen????????
Om zo toch een gedeelte van de fiscale voordelen te genieten.

antoinemachinist
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2010 16:18

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door antoinemachinist »

aan kweenie

begrijp nu dat met de overgangsregeling toch nog gebruik kan maken van de levensloop en zelfs kan blijven sparen onder de zelfde voorwaarden

de levensloopkorting verdwijnt wel maar onduidelijk is wanneer ik bedoel zou ik nog recht hebben op 6jaar korting als ik besluit om in 2020 met verlof te gaan??

Echter boven de 20000 moet belasting? betaald worden (vermogensbelasting?)

dus inderdaad blijven zitten waar ik zit

ronaldv2
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 aug 2009 13:09

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door ronaldv2 »

De "overheid" zal er alles aan gaan doen (via omwegen, regelingetjes, wetjes) dat de rest van de Nederlandse bevolking zal moeten blijven werken tot ie sterft.. Hoe leuk ze het ook verpakken.

Zo hoeven ZIJ hun eigen stelselmatige blunders op belasting en pensioengebied zelf niet - uit eigen zak - te corrigeren, maar kunnen ze hun politieke handjes in onschuld blijven wassen onder het motto "We haben es nicht gewust" ;-)


Vraag, tip aan Tros Radar Redactie:
Ik ben trouwens erg benieuwd geworden hoe de ouderdags voorziening van overheids-medewerk(st)ers en politici is geregeld in dit landje
- Waar en hoe zijn zij verzekerd?
- Bij wie hebben zij hun pensioen opgebouwd?
- Op welke banken staat hun oude-dag kapitaaltje ?

Kunnen jullie daar eens een aflevering aan wijden?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door SJZ »

de levensloopkorting verdwijnt wel maar onduidelijk is wanneer ik bedoel zou ik nog recht hebben op 6jaar korting als ik besluit om in 2020 met verlof te gaan??
De OPBOUW van de korting verdwijnt 1.1.2012. Als je dus van 2006 t/m 2011 ieder jaar (minimaal € 1) levensloop hebt gespaard heb je (recht op) 6 jaar levensloopverlofkorting opgebouwd.

In WELK jaar jij deze korting krijgt? Het (eerste) jaar waarin je tegoed opneemt uit je levenslooppotje.
Echter boven de 20000 moet belasting? betaald worden (vermogensbelasting?)
Nee, levenslooppotje zit niet in box 3, is niet belast met vermogensredementsheffing.
(Ooit is natuurlijk wel de rente belast: die zal je ooit als levensloop uit laten keren en die uitkering is dan belast).

maat0062
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2009 22:29

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door maat0062 »

Is het ook mogelijk om volgend jaar de levensloopregeling te gebruiken voor ouderschapsverlof.
Ik ben dan van plan om dan een dag minder te werken i.s.m. de werkgever natuurlijk.
Ik zit wel boven de 3000 euro grens.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

En ik ben al een tijdje naarstig op zoek naar het antwoord of het levenslooptegoed aan het eind van 2012 (als de levensloop definitief ophoudt voor "jongeren" zoals ik) fiscaal onbelast in een pensioenvoorziening kan worden bijgestort. Zelfs de bank waar ik levenslooptegoed opbouw (de Rabo) wist het antwoord niet... :roll:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij mag het levenslooptegoed tot 1 dag voor je 65ste worden omgezet in een storting in de pensioenregeling, maar is er geen minimumleeftijd of zo waarop dat moet. Dat mag dus in principe op elk moment. Maar je moet je dan wel blijven houden aan de fiscale maxima voor je pensioensopbouw, het telt dus niet extra.

Vaak is het dan niet anders dan als je het (belast) laat uitkeren en het meteen weer aftrekbaar in een pensioenproduct stopt. Dan betaal je per saldo immers ook geen belasting over het 'doorgestorte' bedrag, mits je nog ruimte hebt om dat geld aftrekbaar te storten.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Levensloop -> Vitaliteitsregeling

Ongelezen bericht door thecure »

Ik las ergens dat je een inleg in het vitaliteitssparen van maximaal 5000 euro per jaar kunt aftrekken.

Eind van dit jaar kan ik mijn levenslooptegoed (ongeveer 4000 euro) omzetten in vitalitetissparen.
Kun je deze inleg dan ook aftrekken? Of ziet de belasting deze omzetting niet als een inleg?

wie weet het antwoord? Kan dit namelijk nergens vinden.

Gesloten