Mag een bank mijn volledige bankafschrift opvragen?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Jilbil
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2022 18:52

Mag een bank mijn volledige bankafschrift opvragen?

Ongelezen bericht door Jilbil »

Omdat wij in onze verbouwing een klein beetje te kort komen willen we wat bijlenen bij onze bank middels persoonlijk krediet.

Nu wordt een bankafschrift gevraagd (van andere bank en rekeningnr) van afgelopen maand. Maar mag dit?

Nu hoor ik u denken, ‘logisch toch, gaat al jaren zo’. Punt is, bij onze gemeente moeten wij alles verantwoorden en moet er een goede reden voor zijn om deze gegevens rechtmatig te verwerken.

Ik snap uiteraard dat een bank de gegevens wil controleren waar zij op toetsen. Dat betreft de specifiek de uitgaven die wij hebben moeten benoemen in onze aanvraag. Denk aan hypotheeklasten, kinderopvang kosten en toeslagen, autokosten, etc.

Deze gevens heb ik bewezen door de afschrijvingen op onze bankrekening aan te tonen (middels filter en printscreen).

Op mijn vraag waar in de wet staat dat zij een geheel bankafschrift mogen opvragen, incl al mijn overige uitgaven, kunnen ze mij niet verschaffen….

Mag dit eigenlijk wel??
Zo ja, waar staat dat?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een bank mijn volledige bankafschrift opvragen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De bank wil uiteraard een risicoinschatting maken, en dat gebeurt aan de hand van je volledige bankafschrift. Logisch ook: daaruit blijkt immers veel gedetailleerder wat je financiële plaatje is dan sec uit de gegevens uit de aanvraag.

De AVG biedt verschillende grondslagen om gegevens te verwerken. De bank zou kunnen gaan voor de grondslag “ toestemming” (maar dat zullen ze niet doen, want die kan worden ingetrokken). De bank kan ook gaan voor de grondslag “ wettelijke verplichting” (als gevolg van de zorgplicht moeten ze een goede inschatting maken). En natuurlijk kunnen ze ook nog kiezen voor de grondslag “gerechtvaardigd belang” (ze moeten immers hun eigen risico in kunnen schatten).

Maar ik vraag me bij dit soort vragen vooral af: waar ben je bang voor? Jij wilt iets van hun (namelijk geld), dan is het toch vrij logisch dat zij ook iets van jou willen (namelijk een risico-inschatting)?

En als je het om wat voor reden dan ook toch niet wilt, dan moet je keuzes maken. Ga sparen, in plaats van lenen (is soms sowieso verstandiger), of leen bij de bank waar je rekeningen al lopen en al je informatie toch al bekend is.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mag een bank mijn volledige bankafschrift opvragen?

Ongelezen bericht door scontra »

Jilbil schreef:
21 jan 2022 19:01
Omdat wij in onze verbouwing een klein beetje te kort komen willen we wat bijlenen bij onze bank middels persoonlijk krediet.
Even terzijde van uw vraag, maar mocht uw woning een behoorlijke overwaarde hebben, dan zou het een stuk goedkoper kunnen zijn door een deel van de overwaarde van de woning te benutten.
Op de site van uw bank kunt hier nadere info over vinden.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Mag een bank mijn volledige bankafschrift opvragen?

Ongelezen bericht door kuklos »

@Jilbil, wat Moneyman zegt is 100% waar het om gaat:
Moneyman schreef:
22 jan 2022 10:19
Jij wilt iets van hun (namelijk geld), dan is het toch vrij logisch dat zij ook iets van jou willen (namelijk een risico-inschatting)?
Jij wil geld van de bank, en zij willen weten of dat verstandig is. Dan kan je hele discussies gaan voeren over wat ze wettelijk zouden mogen, maar daar krijg je het geld niet mee. Zoals scontra al zegt, kijk of je dit bij de hypotheek kan invoegen, of ga sparen, of zoek een andere partij die jullie wel zonder voorwaarden geld wil lenen, maar vermoedelijk een hoger tarief gaat vragen, of werk mee.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mag een bank mijn volledige bankafschrift opvragen?

Ongelezen bericht door scontra »

Een afschrift van een andere bank aanleveren bij de aanvraag voor een lening is heel gebruikelijk.
Het interesseert de bank geen snars of u bij de Spar of Lidl uw boodschappen doet en of u buiten de deur gaat eten enz. enz.
Waar zij wel inzicht in willen hebben is of u (maandelijkse) vaste uitgaven heeft m.b.t. andere verplichtingen, zoals bijv. een lening, lease, hypotheek, Smartphone(s) op de reutel of andere zaken waar u een financiële verplichting aan heeft.
U heeft. zoals u al aangeeft, reeds aan deze vraag voldaan en nu maar afwachten of de bank het voldoende vindt om u een lening te verstrekken.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Mag een bank mijn volledige bankafschrift opvragen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Even omdraaien: als iemand geld wil lenen van jou, dan wil je toch ook weten wat voor vlees je in de kuip hebt? Dus waarom zoubdat andersom niet zo mogen zijn?

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een bank mijn volledige bankafschrift opvragen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jilbil schreef:
21 jan 2022 19:01
Omdat wij in onze verbouwing een klein beetje te kort komen willen we wat bijlenen bij onze bank middels persoonlijk krediet.

Nu wordt een bankafschrift gevraagd (van andere bank en rekeningnr) van afgelopen maand. Maar mag dit?

Nu hoor ik u denken, ‘logisch toch, gaat al jaren zo’. Punt is, bij onze gemeente moeten wij alles verantwoorden en moet er een goede reden voor zijn om deze gegevens rechtmatig te verwerken.
Eigenlijk begrijp ik niet goed waar je heen wil. Wat heeft de gemeente te maken met het verstrekken van een persoonlijk krediet en het opvragen van een bankafschrift van een andere bank?

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mag een bank mijn volledige bankafschrift opvragen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een gefilterd overzicht is niet volledig. Op basis daarvan kan de bank dus niets vaststellen.

U kunt wel zeggen dat u alleen uw boodschappen, kinderopvang etc gefilterd heeft, maar het kan net zo goed zijn dat u ook bijvoorbeeld een lopende alimentatieplicht gefilterd heeft, of de afbetaling van uw studielening. Zomaar twee voorbeelden van lasten die van invloed zijn op de hoogte van het extra krediet wat u zou kunnen krijgen (of niet), maar die niet BKR-geregistreerd zijn.

De bank heeft een zorgplicht. Eén van de onderdelen daarvan is dat ze grondig moeten nagaan wat uw huidige maandlasten zijn, voordat zij aan u een nieuw krediet verstrekken. Alleen met volledige afschriften is dat mogelijk. Meestal worden zelfs afschriften van meerdere opeenvolgende maanden opgevraagd.

Gesloten