LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maximaal Kredietlimiet

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
MeMe2011
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2011 19:23

Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door MeMe2011 »

Ongeveer 9 jaar geleden heeft mijn vriend een creditcard meegenomen op vakantie en hier 900 euro 'schuld' op gemaakt. Dit heeft hij in termijnen willen afbetalen. Het advies van de medewerker was om een kredietlimiet van 20.000 euro op zijn betaalrekening te nemen. Dit zou voordeliger zijn qua rente. Met als gevolg dat hij nu 20.000 euro in het rood staat. Destijds verdiende hij 1300 euro netto en hij had al een doorlopend krediet van 8000 euro.
Naar mijn weten is dit nooit verantwoord geweest en had hij nooit zo'n groot kredietlimiet mogen krijgen om alleen maar die 900 euro af te betalen. Kunnen jullie mij vertellen of de fout bij hem of bij de bank ligt?
Is hier iets tegen te beginnen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De 'fout' ligt natuurlijk altijd bij jezelf, je kan niet meer geld
uitgeven als je hebt en doe je dat wel dan kun je de bank niet
de 'schuld' geven.

MeMe2011
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2011 19:23

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door MeMe2011 »

Dat snap ik van de ene kant ook wel maar probeer tegenwoordig eens 5000 euro kredietlimiet te krijgen... Ging dat toen dan wel allemaal zomaar?

En de bank wilt geen persoonlijke lening ervan maken omdat het bedrag te groot is en dat niet verantwoord zou zijn. Terwijl dat juist al veel zou schelen op de rente en je hebt beter overzicht. :?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door SJZ »

Het advies van de medewerker was om een kredietlimiet van 20.000 euro op zijn betaalrekening te nemen. Dit zou voordeliger zijn qua rente. Met als gevolg dat hij nu 20.000 euro in het rood staat.
Een kredietlimiet betekent niet dat je zoveel rood staat, maar dat je zoveel rood MAG staan.

Ik heb ook een kredietlimiet van € 10.000, is soms heel handig, maar als je het afgelost hebt sta je niet meer rood hoor. Maar het mag dan wel weer.

MeMe2011
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2011 19:23

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door MeMe2011 »

Nee, dat is mij ook duidelijk maar door de jaren heen is het dus wel echt een roodstand geworden van 20.000 euro.
En voor dat kredietlimiet van 10.000 euro moet je toch volgens mij ook wel al een flink inkomen hebben ? En geen ander doorlopend krediet al hebben...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik heb gewoon meerdere rekeningen en overal kredietlimieten aangevraagd. Toen ik nog 2.000 netto per maand had had ik al 10.000 kredietlimiet. Handig hoor. Maar als ik het gebruik los ik het ook snel weer af.

Ik denk dat jouw vriend het beste zo snel mogelijk de schuld kan aflossen, da's het goedkoopste.

MeMe2011
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2011 19:23

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door MeMe2011 »

2000 euro netto is al een groot verschil met 1300 euro netto.
Plus het feit dat hij al een lening had van 8000 euro.

Het is inderdaad makkelijk om iets rood te kunnen staan. Maar het moet toch altijd verantwoord zijn..
Ze geven toch ook niemand met een uitkering 10000 euro kredietlimiet.

Het is ook de bedoeling om dit zo snel mogelijk af te lossen maar nu ben je al zoveel kwijt aan rente en alles omzetten naar een persoonlijke lening doen ze ook niet... Is toch belachelijk?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Blijkens jurisprudentie van de Hoge Raad rust op banken, op grond van de maatschappelijke functie die zij uitoefenen, een bijzondere zorgplicht ten aanzien van het verstrekken van krediet aan particulieren. Deze zorgplicht strekt tot bescherming van de (potentiële) klant tegen eigen lichtvaardigheid of ondeskundigheid en vloeit voort uit hetgeen de eisen van redelijkheid en billijkheid, gelet op de aard van de verhouding tussen financiële instellingen en haar particuliere cliënten, meebrengen
Betreft hier een lening aan een verstandelijk beperkt persoon.
Blijkens jurisprudentie voldoet een bank bij kredietovereenkomsten als de onderhavige aan haar zorgplicht wanneer voor het sluiten van de overeenkomst de kredietwaardigheid van de kredietnemer heeft gecontroleerd en zij de BKR toets heeft verricht. De aard van dit type overeenkomst geeft ook geen aanleiding tot het aannemen van een zwaardere zorgplicht. De zorgplicht reikt in casu derhalve niet zo ver dat banken bij het sluiten van de overeenkomst dienen te onderzoeken of de kredietnemer zich de omvang van de door hem/haar aangegane verplichtingen (voldoende) realiseert. Het betreft hier immers een relatief risicoloos en eenvoudig financieel product, waarbij de rechten en plichten duidelijk uit de overeenkomst blijken.
Zie bovenstaande overwegingen van de rechtbank bij de uitspraak LJN BL 4345

Het lijkt me dat je vriend geen poot heeft om op te staan en alleen bij zichzelf te rade kan gaan

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door sephora30 »

De schuld van de bank, hoe verzin je het :roll: :roll:

MeMe2011
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2011 19:23

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door MeMe2011 »

sephora30 schreef:De schuld van de bank, hoe verzin je het :roll: :roll:
Bedankt voor je intelligente bijdrage.. daar kan ik echt wat mee.

MeMe2011
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2011 19:23

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door MeMe2011 »

Leo The Emperor schreef:
Blijkens jurisprudentie van de Hoge Raad rust op banken, op grond van de maatschappelijke functie die zij uitoefenen, een bijzondere zorgplicht ten aanzien van het verstrekken van krediet aan particulieren. Deze zorgplicht strekt tot bescherming van de (potentiële) klant tegen eigen lichtvaardigheid of ondeskundigheid en vloeit voort uit hetgeen de eisen van redelijkheid en billijkheid, gelet op de aard van de verhouding tussen financiële instellingen en haar particuliere cliënten, meebrengen
Betreft hier een lening aan een verstandelijk beperkt persoon.
Blijkens jurisprudentie voldoet een bank bij kredietovereenkomsten als de onderhavige aan haar zorgplicht wanneer voor het sluiten van de overeenkomst de kredietwaardigheid van de kredietnemer heeft gecontroleerd en zij de BKR toets heeft verricht. De aard van dit type overeenkomst geeft ook geen aanleiding tot het aannemen van een zwaardere zorgplicht. De zorgplicht reikt in casu derhalve niet zo ver dat banken bij het sluiten van de overeenkomst dienen te onderzoeken of de kredietnemer zich de omvang van de door hem/haar aangegane verplichtingen (voldoende) realiseert. Het betreft hier immers een relatief risicoloos en eenvoudig financieel product, waarbij de rechten en plichten duidelijk uit de overeenkomst blijken.
Zie bovenstaande overwegingen van de rechtbank bij de uitspraak LJN BL 4345

Het lijkt me dat je vriend geen poot heeft om op te staan en alleen bij zichzelf te rade kan gaan


Kijk naar zo'n informatie ben ik op zoek! Heel erg bedankt voor de moeite! :)
Ik snap ook dat ik niet het hele bedrag op hun af kan schuiven maar ik vind wel dat ze wat beter mogen meedenken of in ieder geval alles op één persoonlijke lening kunnen zetten. Het blijft precies hetzelfde voor hun , alleen betaalt mijn vriend dan minder rente en kan meer aflossen.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door riddert »

Het blijft precies hetzelfde voor hun , alleen betaalt mijn vriend dan minder rente en kan meer aflossen.
Dat is voor een bank toch juist de reden om de kredietlimiet niet in een PL om te zetten? De bank wil toch zoveel mogelijk verdienen aan je? De bank heeft er geen belang bij dat de schuld afgelost word dus houden ze de situatie liever zoals die nu is.

Het blijven natuurlijk commerciële bedrijven waar geld verdiend moet worden.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door sephora30 »

alleen betaalt mijn vriend dan minder rente

Zo te zien ben je zelf ook niet een van de intelligentste.
De rente is juist waar een bank aan verdient!

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door riddert »

Dat schrijf ik toch?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

MeMe2011
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2011 19:23

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door MeMe2011 »

riddert schreef:
Het blijft precies hetzelfde voor hun , alleen betaalt mijn vriend dan minder rente en kan meer aflossen.
Dat is voor een bank toch juist de reden om de kredietlimiet niet in een PL om te zetten? De bank wil toch zoveel mogelijk verdienen aan je? De bank heeft er geen belang bij dat de schuld afgelost word dus houden ze de situatie liever zoals die nu is.

Het blijven natuurlijk commerciële bedrijven waar geld verdiend moet worden.
Dat klopt maar ik sta op het punt om alles bij deze bank weg te pakken en naar een andere bank of kredietverstrekker te gaan en dan verdienen ze helemaal niks meer aan ons. Dus dan kunnen ze het toch beter omzetten naar een PL?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door sephora30 »

riddert schreef:Dat schrijf ik toch?
Ik ook :D

MeMe2011
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2011 19:23

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door MeMe2011 »

Pindakaaspotje schreef:
sephora30 schreef:alleen betaalt mijn vriend dan minder rente

Zo te zien ben je zelf ook niet een van de intelligentste.
De rente is juist waar een bank aan verdient!
Aan jou opmerking te zien heb je zelf het wiel ook niet uitgevonden. Dat zal ze zelf ook wel weten.

Probeer zo snel mogelijk elders een krediet te krijgen (tegen lagere rente). Het blijft natuurlijk het verstandigst om het zo snel mogelijk af te lossen. Uiteindelijk heeft hij gewoon op te grote voet geleefd en terecht dat hij daar nu zelf voor moet boeten.
We gaan het ook zo snel mogelijk aflossen maar het liefste inderdaad bij een andere bank of kredietverstrekker tegen lagere rente. :wink:

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door jlthkoch »

MeMe2011 schreef:
Pindakaaspotje schreef:
sephora30 schreef:alleen betaalt mijn vriend dan minder rente

Zo te zien ben je zelf ook niet een van de intelligentste.
De rente is juist waar een bank aan verdient!
Aan jou opmerking te zien heb je zelf het wiel ook niet uitgevonden. Dat zal ze zelf ook wel weten.

Probeer zo snel mogelijk elders een krediet te krijgen (tegen lagere rente). Het blijft natuurlijk het verstandigst om het zo snel mogelijk af te lossen. Uiteindelijk heeft hij gewoon op te grote voet geleefd en terecht dat hij daar nu zelf voor moet boeten.
We gaan het ook zo snel mogelijk aflossen maar het liefste inderdaad bij een andere bank of kredietverstrekker tegen lagere rente. :wink:
Ik denk dat dat feest niet doorgaat: De schuldenlast is te hoog i.c.m. het inkomen dus een andere bank die zal het risico te groot vinden en jou/jullie niet als klant willen.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Maximaal Kredietlimiet

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten