LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NIBC Direct veilig?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
nicolaasbeets
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 apr 2007 18:55

NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door nicolaasbeets »

de NIBC bank biedt 5,25 procent rente via haar internetspaarrekening NIBC direct. Is deze bank veilig? Ze vallen onder de Nedrlandse depositoregeling. Echter ze hebben een slechtere Moody's rating ten opzichte van Icesave en traditionele banken als Rabo en ING. Moet ik me als spaarder iets aantrekken van deze Moody's rating? De turkse banken hebben ook niet zo'n goede Moody's rating... Als ik op financieel economische websites kijk, dan wordt er ook gewaarschuwd voor de NIBC. Wat moet ik nu?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoals je zelf al aangeeft, NIBC heeft een slechte rating, maar valt gewoon onder het garantiestelsel. Je kunt dus met een gerust hart tot 20.000 (of 40.000 bij een en/of rekening) bij ze sparen.

old no.7
Berichten: 55
Lid geworden op: 05 okt 2006 12:52

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door old no.7 »

Ik sluit me aan bij de reactie van Kweenie. Ik zou echter niet al mijn spaargeld bij NICB stallen ook al blijft het onder de grens van 20000/40000.

Ik spreid de boel een beetje over diverse spaarrekeningen. Ik ga ervan uit dat wanneer een bank omvalt je je geld wel terug krijgt maar dat zal niet binnen enkele dagen geregeld zijn.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

de NIBC bank biedt 5,25 procent rente via haar internetspaarrekening NIBC direct. Is deze bank veilig?
De bank is niet bepaald veilig te noemen. Dat blijkt ook uit de Moody's rating (bijna speculatief) en kan momenteel niet overleven zonder steun van de ECB en de instroom van nieuw spaargeld. Dat verklaart meteen waarom de rentevergoeding op het spaargeld relatief hoog is. De enige reden waarom men hier geld zou moeten stallen is het depositogarantiestelsel. Wellicht is het voorafgaand aan het openen van een rekening bij NIBC zinvol om dit artikel te lezen: http://www.fd.nl/artikel/8737849/nibc-ligt-infuus-ecb

agter
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2006 16:16

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door agter »

Ik heb begrepen / gelezen dat de NIBC veel investeringen heeft staan in de subprime-hypotheken markt van de VS. Je weet wel, daar waar de klappen vallen.
Absoluut een speculatieve bank. Niet kredietwaardig in de ogen van velen...
Het enige zekere aan die bank is het deposito-garantiestelsen van DNB.

Zonder dat garantiestelsel zal niemand zo gek zijn daar zijn/haar spaargeld te stallen. Dit garantiestelsel wordt gedekt door de andere NL-banken.

Dus NIBC laat eigenlijk andere banken betalen voor het risico wat ze de spaarders laat lopen.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het garantiestelsel precies gaat werken op moment dat de NIBC ten onder gaat...mooie testcase, zou ik zeggen...

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Ik ben wel heel benieuwd hoe het garantiestelsel precies gaat werken op moment dat de NIBC ten onder gaat...mooie testcase, zou ik zeggen...
Die 'testcase' hebben we al gehad bij het faillissement van Van der Hoop Bankiers.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

NIBC heeft als eerste bank in NL (en misschien wel in de hele wereld) zijn verliezen genomen wat betreft de subprime portefeuilles. De afwaardering is ook zeer conservatief geweest: nog maar 30% van de oorspronkelijke marktwaarde staat op de balans. Vergelijk dit eens met de grootbanken die met een veel geringere afwaardering tot zo'n 65% al bijna tenonder gingen.

NIBC heeft ook nog niet de behoefte om nu geld uit de dure kapitaalmarkt te trekken voor nieuwe activiteiten, aangezien voor de komende aantal jaren de financieringsbehoefte gedekt is door beleenbaar ECB papier. Het internetsparen is ook bedoeld als additionele bron van herfinanciering.

De hoge BIS en Tier1 ratio's van deze bank laten ook zien dat er niets mis is met de solvabiliteit. Je spaargeld is dus gewoon veilig in deze tijden van kredietcrisis, ook boven de 20.000 p.p.

Een NIBC Direct spaarder. :wink:

vivilari
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 okt 2008 19:15

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door vivilari »

Dennis,

je zou zo bij de afdeling Marketing van NIBC kunnen gaan werken.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Ik ken een insider bij NIBC, vandaar. 8)

supersaver
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2008 22:06

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door supersaver »

Argenta Spaarbank NV is al meer dan 50 jaar een onafhankelijke bank met 100% familiaal aandeelhouderschap. Argenta is dus niet beursgenoteerd, en is dus ook niet overgeleverd aan de grillen en speculaties op de beurs.

Zowel in België als in Nederland heeft Argenta een ijzersterke kredietportefeuille, waarbij altijd alleen kredieten zijn verstrekt aan zeer kredietwaardige particuliere cliënten. Ook heeft Argenta niet belegd in hypotheken aan minder kredietwaardige kredietnemers (zgn. sub-prime leningen) en houden zij geen aandelenportefeuille aan.

De huidige RENTE OP DE SPAARREKENING is 4.5%. Dit ZONDER voorwaarden.

Ik heb ben al jaren trouwe klant van Argenta en heb het volste vertrouwen hierin. Daaorm staan mijn pensioen centjes hier nog steeds.

P.S. ook Argenta vergoed in geval van nood 100.000 euro!!!!!

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Argenta vergoedt dat niet, de Belgische toezichthouder staat garant.

Maar als de staat het niet meer kan ophoesten (zoals in IJsland gebeurd is), dan zit je toch met een probleem.

En de Nederlandse Staat is wel wat kapitaalkrachtiger dan België, dus voor mij echt geen Argenta!

Willem1977
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2008 19:57

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door Willem1977 »

@supersaver: en jij werkt al op de marketing/ pr afdeling van Achmea?

Vermoeiend al die reclameteksten hier. Volgens mij vallen wij spaarders uiteen in (tenminste) 2 groepen:

1: Ik wil zeker zijn en ben bereid daar een lagere rente voor te vangen

2: Ik wil de hoogste rente en ben bereid daar wat risico voor te lopen

Voor beide valt wat te zeggen, maar hoe zeker is zeker nu nog? Je geld in een sok of matras stoppen lijkt me nu ook niet de oplossing. Verder: als een bank VOLLEDIG onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt is er volgens mij niet zoveel aan de hand als je onder de €100.000 (dank je Woutertje) blijft. Ratings zeggen kennelijk ook niet alles (zie Fortis, Icesave). Alleen moet je wel rekening houden met je geld wat langer niet te kunnen gebruiken bij een faillissement!

Volgens mij maakt het qua tijd die er overheen gaat bij faillissement niet uit of je een deposito hebt of vrij opneembaar.

En last but not least: ik word een beetje vervelend van alle paniekzaaierij. Zowel qua sparen als qua beurs. Hoe meer we elkaar op stang jagen, hoe meer we de neergaande spiraal van de huidige economie voeden. Laten we allemaal vooral de kop erbij houden!

Grz Willem

snagtor
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2008 16:30

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door snagtor »

Kredietbeoordelaar Moody's verlaagde woensdagavond de status van zakenbank NIBC tot bijna 'junk'. Spaarders die bij dochter NIBC Direct geld hebben uitstaan, moeten vooral letten op wat minister Bos van Financiën in 2009 doet.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee :oops:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door SJZ »

Kredietbeoordelaar Moody's verlaagde woensdagavond de status van zakenbank NIBC tot bijna 'junk'
Was dat niet het bureau dat de IJslandse banken Kauptin en Landsbanki zo'n goede rating (A of AA of zo) gaf?

snagtor
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2008 16:30

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door snagtor »

Klopt, maar het is toch oppassen geblazen :shock:

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: NIBC Direct veilig?

Ongelezen bericht door Consumentt »

Als je onder het garantie bedrag van 100K blijft is er toch niks aan de hand? Er van uitgaande dat DNB aan zijn verplichtingen voldoet.

Bij inwerking treden van het garantiestelsel moet je alleen even wachten tot je weer over het geld kunt beschikken.

Daarom is spreiden over meerdere banken nog steeds aan te raden.

Gesloten