LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Efje
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:36

Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door Efje »

Kreeg net een mailtje van de Visacard.
Nou gebruiken we die amper, maar goed.

Volgens mij valt dit toch onder regels voor lenen en kredieten zo'n kaart ?
Dus hebben ze zich toch te houden aan maximale wettelijke krediet rente die ze mogen berekenen ?

Ha ! Hebben ze het volgende op gevonden. Visa noemt het geen rente meer, maar BOETE !
Top hé..... nu rekenen ze dus 2 % per maand op het uitstaande bedrag.
Volgens mij is dat dan 24 % op jaarbasis !!! WOW :shock:
Nééééé.......GEEN RENTE HOOR, gewoon BOETE, dus geen last van wettelijke regeltjes over kredieten of leningen.

Maar.... mag dit wel ? Het lijkt mij meer een slimme truck om wetgeving te omzeilen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Er zijn 2 soorten credit cards:
- credit cards waarbij je tot aan de limiet kan uitgeven en terugbetalen met een minimumbedrag per maand (en rente betaalt over het restant)
- credit cards waarbij aan het einde van een periode (meestal maand) het openstaande bedrag moet worden betaald (zelf of via automatische incasso). Betaal je niet dan krijg je een boete (je betaalt immers netje aan het einde van de maand).

Wat voor cc heb jij?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door kokka »

je hebt de voorwaarden niet goed gelezen. je betaalt 1 keer die 2% boete De maand erop wordt, als het bedrag nog steeds niet voldaan is, meteen je kaart geblokkeerd, en dan ga je rente betalen.

Efje
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:36

Re: Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door Efje »

Er is maar één soort kaart.
Alleen kan je kiezen om de twee opties zoals je beschrijft zelf in te stellen. Dat klopt.
In mijn geval heb ik er geen last van, maar het feit blijft dat mensen die saldo op afbetaling hebben geen rente maar boete gaan betalen.
Op afbetaling wil dus zeggen dat het een geldlening is. Dat moet naar mijn inzien dus rente heten ( met de daarbij behorende wettelijke regels, zoals maximum rente dat berekend mag worden) en geen boete. En dit vindt ik dus zeer dubieus.

Efje
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2014 19:36

Re: Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door Efje »

kokka; waar staat dat dan ? Ik kan gelukkig redelijk goed lezen, maar zie het niet staan. Dit is de tekst van de mail;

U bent momenteel in het bezit van een ANWB Visa Card. Per 1 februari 2015 wijzigen de Algemene Voorwaarden van uw ANWB Visa Card. Niet iedereen merkt hier iets van. Wanneer u altijd op tijd betaalt en geen overboeking van uw Card naar uw bank doet, verandert er voor u niets.

De wijzigingen in de Algemene Voorwaarden zijn:
1. Indien u niet binnen 21 dagen na ontvangst van uw rekeningoverzicht het volledig openstaande saldo terugbetaalt, wordt er een boete in plaats van rente in rekening gebracht. De boete bedraagt 2% van het openstaande saldo.

2. Indien u geld overboekt van uw Card naar uw bank betaalt u 2% kosten over het bedrag dat u overboekt. Wanneer uw saldo positief is, dan kost het u niets.

---------------

Dus elke maand als er geld in het krediet staat, betaal je dus 2 % boete.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door sacredfour »

Ook als de klant in gebreke is geldt het wettelijk maximum van 15 % . De benaming die ze er geven doet er niet toe.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door sacredfour »

De mini krediet verstrekkers hebben dit ook geprobeerd met allerlei constructies zoals garant kosten enz.
De rechter heeft hier korte metten mee gemaakt en ziet dit dus ook gewoon als verkapte rente.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door berndv »

Ik zie hetzelfde als kokka.

Er staat niet dat u maandelijks 2% gaat betalen, u betaalt bij het uitblijven van betaling 2% over het openstaande bedrag. Dat van die blokkade na het herhaaldelijk uitblijven van betaling zie ik niet, maar ik moet afgaan op wat u hier aangeeft. Heeft u misschien ook een linkje naar de algemene voorwaarden?

laurens043
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jun 2013 23:13

Re: Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door laurens043 »

men moet gewoon de rekening van de vorige maand binnen 21 dagen voldoen na ontvangst ,doet men dat niet ,dan krijg je 2 procent kosten over het openstaande saldo ,lijkt me niks mis mee

https://www.icscards.nl/ics/actueel/201 ... nuari-2015

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door bprosman »

Van Eurocard/MasterCard de zelfde brief in de bus gekregen vandaag (maar wordt ook afgehandeld door ICScards). Aangezien de creditcard aan het einde van de maand bij mij automatisch afgeschreven wordt is de brief rechtstreeks naar het oud papier gegaan.
Overigens heeft AMEX ook zo iets dergelijks maar als je belt en meteen betaald wordt die "boete" meteen kwijtgescholden.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Nieuwe voorwaarden Visacard ? Maas in de wet ??

Ongelezen bericht door sacredfour »

Artikel 27. Terugbetalen en de gevolgen van niet (tijdig of volledig) terugbetalen
27.1. Op het rekeningoverzicht staat het openstaande saldo van uw Card dat u aan ons moet terugbetalen.
U moet het openstaande saldo binnen 21 dagen na de datum van het rekeningoverzicht volledig aan
ons terugbetalen. Betaalt u niet het volledige openstaande saldo aan ons terug dan brengen wij
daarvoor een boete in rekening. De boete is 1,17% (nu dus 2%)van het openstaande saldo. De boete staat vermeld
op het eerstvolgende rekeningoverzicht en is onderdeel van het openstaande saldo.
27.2. Als u het openstaande saldo ook niet binnen 21 dagen na de datum van het daaropvolgende rekeningoverzicht
volledig terugbetaalt, blokkeren wij uw Card.
27.3. Als u na blokkering van uw Card alsnog het volledige openstaande saldo (inclusief boetes)
terugbetaalt, dan kunnen wij op uw verzoek uw Card deblokkeren. Voordat wij op uw verzoek ingaan,
kunnen wij mogelijk uw financiële situatie opnieuw beoordelen. Na deblokkering kunt u uw Card
opnieuw gebruiken.
27.4. De genoemde boete wordt meteen door ons in rekening gebracht zonder dat daarvoor eerst een
aanmaning wordt verstuurd. U moet de boete direct aan ons terugbetalen. Het maakt hierbij niet uit
wat de reden is waarom u niet volledig en/of niet tijdig heeft betaald en of dit aan u te wijten is of niet.
Behalve de boete moet u ook nog steeds het openstaande saldo terugbetalen.
27.5. Als uw Card geblokkeerd is, brengen wij vertragingsrente in rekening over het openstaande saldo tot dit
saldo volledig door u is terugbetaald
. De vertragingsrente is gelijk aan de wettelijke rente voor niethandelstransacties.

De boete is dus eenmalig. Als de kaart geblokkeerd is wordt de wettelijke rente in rekening gebracht

Gesloten