LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Omzetting AEGON rendementPlan

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
EdwinN71
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2012 09:34

Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door EdwinN71 »

Onlangs heb ik een brief gekregen van AEGON dat mijn rendementplan wordt omgezet. AEGON stopt met de polis (die nog bijna 10 jaar loopt) en geeft ons 2 opties om te doen

1) omzetten naar een Beleggingsrekening bij AEGON
2) Uitkeren van de waarde

Nu hebben wij deze polis afgesloten met een zekerheidsgarantie dat wij op de einddatum MINIMAAL onze inleg uitgekeerd krijgen. Bij de "nieuwe" beleggingsrekening heb ik deze garantie niet meer. De waarde van mijn polis is momenteel lager dan mijn inleg, maar er is mij destijds verteld dat er op de einddatum wellicht de koersen weer stijgen en ik dus een bepaalde rendement behaal. Echter door het EERDER stopzetten van deze polis DOOR AEGON wordt nu de waarde bepaald van mijn "participaties" en aangezien de koers erg laag is, krijg ik dus ook weinig uitgekeerd. AL met al kost mij dit dus veel geld en heb ik bijna 10 jaar VOOR NIKS gespaard, integendeel het heeft mij geld gekost.

Bellen met AEGON heeft geen zin ...... heb ik al gedaan, maar die houden zich aan de brief......omzetten of stopzetten.

* Kan dit zomaar? Een polis die 18 jaar zou lopen op hun initatief stopzetten en dat het mij dus geld kost ?? Want als ik hem stop wilde zetten en laten uitkeren kon dat niet...
* Hebben meer mensen hiermee te maken nu?

Ik hoor graag van jullie!

tulp.h2
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2012 10:19

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door tulp.h2 »

Hallo EdwinN71 (en eventuele anderen)

Zelfde schuitje als jij, alleen liep mijn Rendementplan pas 6 jaar (van de 10). Ik heb Aegon een brief gestuurd dat ik ze aan het contract wil houden maar daar nog geen reactie op gekregen. Als ze het contract niet respecteren ben ik voornemens naar de KIFID (Klachteninstituut Financiele Dienstverlening, wordt aanbevolen door AFM) te stappen, moet die er maar uitspraak over doen. Ik houd je via dit medium op de hoogte.
Gr

Harm

ozbob
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 apr 2012 12:45

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door ozbob »

Tja zoals zoveel banken lijkt het erop dat we het toestaan de ze op legale wijze gewoon de boel belazeren. Ik heb ook een paar Aegon woeker polissen, je kunt je geld beter in een wollen sok stoppen dan hou je er meer aan over dan wanneer je geld bij Aegon stort.
Bij Aegon zijn ze claims m.b.t. woeker polissen maar aan het rekken.
Banken zijn debet aan de crises maar gaan onvermindert door met hun praktijken van daarvoor; slechte producten, bonus cultuur etc. het woekert vrolijk verder. De overheid doet er ook geen reet aan want ookal schudden zij met het vingertje en zeggen dat we dat niet meer moeten doen we gaan nog steeds op de oude voet verder. Garanties krijgen van een dergelijke organisatie lijkt dan ook en zoals je aangeeft tot de deur te gaan en niet verder.

Voor zover mij bekend geeft het gilde van dieven ook geen garanties op geld wat onrechtmatig is ontvreem van de rechtmatige eigenaar :lol:

Judy65
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2012 18:32

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door Judy65 »

Vandaag ook de brief van Aegon gekregen over de omzetting van het rendementsplan in een beleggingsrekenin. Mijn polis loopt nog 5 jaar en ik had gehoopt de (ergste) crisis af te wachten zodat er nog wat overblijft van de inleg. Mag een verzekeraar zomaar eenzijdig een contract openbreken? Ik moet binnen 4 weken reageren anders wordt mijn rekening automatisch overgezet in een beleggingsrekening die ik zelf moet gaan beheren.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Kort antwoord, ja. In de voorwaarden staat dat Aegon dit product mag beëindigen, net zoals de onderliggende participaties / fondsen.

De zogenaamde Garantiemodule word ook behandeld op hun website. De garantie word nu uitgekeerd en niet gecontinueerd. Dit mag Aegon ook doen, gezien het een soort verzekering is - die je via de maandelijkse inleg betaald.

http://www.aegonbank.nl/docs/overige-pr ... e-plus.pdf

Maar volgens mij snapt OP het verhaal niet: je behoud gewoon je beleggingen, alleen niet in de huidige polis-variant. Je krijgt nu, als de waarde lager is dan de garantiewaarde, het verschil bijbetaald door Aegon. Vervolgens heb je zelf de beschikking over de beleggingen. Je kan ze behouden, verkopen of zelfs bijkopen.

Het fijne is wel dat je die verzekeringspremie kwijt bent. Als je destijds bent mee gaan doen tegen de minimale €25 per maand, dan is de verzekeringspremie van € 2,13 - dat is ruim 8,5% Daarnaast gaan ook de beheerskosten van 2 naar 1,2%

Ga je dus door met inleggen van die € 25, dan leg je vanaf nu circa 9% per jaar meer in. Anders was je dat geld kwijt. In plaats daarvan draag je nu geheel zelf het beleggingsrisico en niet Aegon.

Als je kijkt naar de koersen, is het zo gek nog niet dat je NU al bij je geld kan. (Eerder stoppen door de klant kost 5% boete)

http://www.beursgorilla.nl/beleggingsfo ... D=60155043

----------------------

Kort gezegd zijn dit de feiten:

1) Heb je een garantie, dan kan je er nu kosteloos vanaf en thans je inleg terugkrijgen. Dan kan je NU het geld weer anders wegzetten, in plaats van wachten tot de polis afloopt.
Stel dat je polis 5jr loopt en je moet nog 5 jaar. De afgelopen 5jr was het rendement -49.82%, dat betekend dat als het fonds met 60% stijgt in de komende 5jr - je in totaal 10% rendement hebt behaald. Oftewel 1% per jaar. Per saldo heb je méér uitgegeven aan de garantie, dan je behaalde rendement.

2) Heb je geen garantie, mooi. Je beleggingen blijven gewoon staan, en de jaarlijkse beheerskosten gaan omlaag. In feite wijzigt er weinig.

Beurs-Stijl
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 sep 2011 20:11

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door Beurs-Stijl »

Artikel 35 van de voorwaarde.

Opzegging van de relatie
Zowel de cliënt als de bank kan de relatie tussen hen schriftelijk
geheel of gedeeltelijk opzeggen. Als de bank de relatie opzegt,
deelt zij desgevraagd de reden van de opzegging aan de cliënt
mee. Na opzegging van de relatie worden de tussen de cliënt en de
bank bestaande individuele overeenkomsten zo spoedig mogelijk
afgewikkeld met inachtneming van de daarvoor geldende
termijnen. Tijdens de afwikkeling blijven deze algemene
bankvoorwaarden en de op de individuele overeenkomsten
toepasselijke specifieke voorwaarden van toepassing.


Het antwoord is dus -ja- zowel de klant, als de bank mogen de overeenkomst beëindigen.

loenen73
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2012 12:38

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door loenen73 »

Ook ik heb het zelfde probleem. gisteren heb ik ook een brief gekregen waar in stond dat mijn zekerheidsgarantie plus wordt stop gezet. Vandaag gebeld met de klanten service die vertelde mij dat ik deze kon omzetten naar een beleggingen rekening en dan zelf moet gaan beleggen met alle risico's of het resterende bedrag naar hun spaarrekening kon overboeken en het rendementsplan stop zetten.Wel moet ik deze beslissing voor 17 mei doen anders kan het geld minder of meer waard zijn. Het verlies is heel groot Ik had een plan voor 20 jaar en was al 10 jaar bezig. Ik legde elke maand €50,- in met de zekerheid van 3%. Als ik dit elke op de spaarrekening bij mijn eigen bank had gestort had ik nu €6000,- gehad + rente. Nu heb ik €4000,- als ik stop. Het was nooit de bedoeling om zelf te beleggen en elke week de koers na te kijken, bovendien gaat het ook niet goed met de economie en kan ik beter stoppen. Niemand bij Aegon aan de telefoon kon of mocht mij advies geven. Wat moet ik nu doen? en kan dit zomaar, want dit is toch contract breuk?. Wie kan mij Helpen?

hilda1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2012 13:29

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door hilda1 »

Ook ik ontving een brief dat mijn rendementplan zou worden omgezet. Dit omdat Aegon hun klanten graag 'moderne en eenvoudige producten aanbiedt via internet'. Modern: ja, maar eenvoudig:nee. Zij kunnen van hun klanten toch niet zomaar verwachten dat zij zelf kunnen en willen beleggen? Ik heb voor de optie gekozen om mijn rendementplan stop te zetten. Ik neem mijn verlies. Door de zekerheidsgarantie plus module krijg ik weliswaar mijn inleg plus 3 % terug. Maar de premie die ik betaalde voor die module is zo hoog (14% van mijn inleg) dat ik mij helaas nu pas realiseer dat ik dat er naar alle waarschijnlijkheid nooit had uitgehaald met beleggen. Ik realiseer mij dat zowel deelnemer als Aegon te allen tijde het product mogen stopzetten. De deelnemer dient dan een boete te betalen. Maar hoe zit dat met Aegon?

mvans
Berichten: 109
Lid geworden op: 16 nov 2008 21:12

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door mvans »

loenen73 schreef:Ook ik heb het zelfde probleem. gisteren heb ik ook een brief gekregen waar in stond dat mijn zekerheidsgarantie plus wordt stop gezet. Vandaag gebeld met de klanten service die vertelde mij dat ik deze kon omzetten naar een beleggingen rekening en dan zelf moet gaan beleggen met alle risico's of het resterende bedrag naar hun spaarrekening kon overboeken en het rendementsplan stop zetten.Wel moet ik deze beslissing voor 17 mei doen anders kan het geld minder of meer waard zijn. Het verlies is heel groot Ik had een plan voor 20 jaar en was al 10 jaar bezig. Ik legde elke maand €50,- in met de zekerheid van 3%. Als ik dit elke op de spaarrekening bij mijn eigen bank had gestort had ik nu €6000,- gehad + rente. Nu heb ik €4000,- als ik stop. Het was nooit de bedoeling om zelf te beleggen en elke week de koers na te kijken, bovendien gaat het ook niet goed met de economie en kan ik beter stoppen. Niemand bij Aegon aan de telefoon kon of mocht mij advies geven. Wat moet ik nu doen? en kan dit zomaar, want dit is toch contract breuk?. Wie kan mij Helpen?
Wat een gejammer. Dat is nu het risico van beleggen.
http://www.aegonbank.nl/docs/overige-pr ... e-plus.pdf
Je krijgt gewoon keurig je garantie plus 3%.

jerren
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2012 17:16

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door jerren »

dat heeft niks met gejammer te maken want het rendement is nu zowieso negatief.

er werd tijdens de start van dit plan geschermd met 'laag risicio' en een 'gegarandeerde waarde op einde van het plan'

nu blijkt dat als je 100 euro per maand totaal erin gestoken hebt (incl zekerheidsgarantie) je dus alleen je basisinleg terugkrijgt en het geld wat je gestoken hebt in de zekerheidsgarantie niet uitbetaald wordt.

ik heb dus 100 euro per maand overgemaakt, 88 euro aan participaties en 12 euro in de zekerheidsgarantie module.

nu blijkt dat bij beeindiging ik alleen het bedrag terugkrijg wat ik heb geinvesteerd heb in de basisinleg, de 1300 euro totaal die gebruikt is voor de zekerheidsplus module verdwijnt en daarvoor krijg ik dus die 3% over het ingelegde bedrag terug.

of te wel het is een sigaar uit eigen doos, daarnaast weegt die 3% bij lange na niet op tegen het bedrag wat geinvesteerd is in de zekerheidsmodule

omgerekend zou ik totaal nu 10.000 euro geinvesteerd hebben, 8700 euro als basisinleg en 1300 euro voor de zekerheidsmodule.

dit zou mij in 2003 tijdens de start 38 jaar later een gegarandeerd bedrag opleveren van 73000 euro, want de zekerheidsgarantie module gegarandeerd dat er een bepaald bedrag zowieso wordt behaald.

volgens de 'geleerden' bij AEGON krijg ik dus nu alleen die 8700 euro terug, MAAR omdat u de zekerheidsmodule heeft krijgt u 3% over die 8700 extra.

dan nog steeds betaal ik zelf die 3% en heb ik nog steeds een gat van 1000 euro over die niet aangevuld wordt.

ik vind deze gang van zaken ook zeer discutabel en heb hierover nu op meerdere manieren mijn beklag gedaan bij AEGON, op deze manier met je klanten omgaan zou niet mogen, zeker niet als er is voorgedaan tijdens de start van het plan dat je altijd een gegarandeerd bedrag zou behalen

tulp.h2
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2012 10:19

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door tulp.h2 »

Het is heel simpel; Aegon moet gewoon (te) veel toeleggen op deze spaarvorm en daarom kappen ze hem af. De Garantiewaarde regeling is, gelet op de huidige en waarschijnlijk ook toekomstige beurs noteringen, stervens duur, althans veel duurder dan ze in eerste instantie hebben (kunnen) voorzien. Ze wentelen gewoon HUN RISICO (m.i. een ondernemers risico) af op de deelnemers. Ik heb ook nog wat internetspaarrekeningen bij Aegon maar die gaan daar dan ook subiet weg. Parkeer mijn geld wel bij een andere bankinstelling. Heb het helemaal gehad met dit bedrijf.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door loveyou234 »

@Jerren:

wat een gezever. Zelfs nu houd je er nog meer aan over dan dat je hebt ingelegd, dankzij die 'garantie'. Ze geven je daardoor 3% op jaarbasis, mét rente op rente. Met jou totale inleg van 8700 euro (en 1300 kosten) ontvang je straks € 11.351,-

Dus je houd over die jaren dat je totaal € 10.000 hebt ingelegd, nog € 1.351,- over als winst. Dat is dus 13,51% winst over 9 jaren, oftewel 1,50% per jaar.

Als je gaat calculeren over de feitelijke inleg in de fondsen, is je winst € 2651,- Dat is 30,47% rendement over die feitelijke inleg, wat neerkomt op 3,38% per jaar. (De garantie is 3% per jaar, met rente op rente.)

Even kort gezegd, de 'gedupeerden' klagen dat ze geen verstand hebben van beleggen. Stap dan ook niet in zo'n product.

jerren
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2012 17:16

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door jerren »

loveyou234 schreef:@Jerren:

wat een gezever. Zelfs nu houd je er nog meer aan over dan dat je hebt ingelegd, dankzij die 'garantie'. Ze geven je daardoor 3% op jaarbasis, mét rente op rente. Met jou totale inleg van 8700 euro (en 1300 kosten) ontvang je straks € 11.351,-

Dus je houd over die jaren dat je totaal € 10.000 hebt ingelegd, nog € 1.351,- over als winst. Dat is dus 13,51% winst over 9 jaren, oftewel 1,50% per jaar.

Als je gaat calculeren over de feitelijke inleg in de fondsen, is je winst € 2651,- Dat is 30,47% rendement over die feitelijke inleg, wat neerkomt op 3,38% per jaar. (De garantie is 3% per jaar, met rente op rente.)

Even kort gezegd, de 'gedupeerden' klagen dat ze geen verstand hebben van beleggen. Stap dan ook niet in zo'n product.
ik ben benieuwd waar jij deze 'kennis' dan vandaan hebt? er is een iets actiever topic op de site van kassa.nl en hier zijn meer gedupeerden die allemaal hetzelfde zeggen.

er wordt alleen een uitkering gedaan van de basisinleg en er wordt nergens gesproken over de uitbetaling van het bedrag wat gestoken wordt in het zekerheidsgarantie plus verhaal.

ik weet niet of jezelf ook meedoet hiermee want je doet voorkomen alsof je weet hoe de uitbetaling geschiedt, dan ben ik benieuwd waar je deze info vandaan haalt, want het is voor veel mensen namelijk niet duidelijk...

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Beste Jerren,

Op de site van Aegon, in de FAQ van de omzetting is dit te lezen:
De uitkering van het Aegon Rendementplan is gebaseerd op de inleg in de basis gedurende de looptijd of de inleg in de basis +3% rente op rente.
Dus, heb je die Garantiemodule, dan krijg je dus 3% rente op rente voor de jaren dat je hebt ingelegd.

(bron: http://www.aegonbank.nl/klantenservice/ ... ?version=1)

Gesekram
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2012 17:57

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door Gesekram »

Ook ik ben er ingetuind. In 2004 gekozen voor zekerheid, voor een toen een goed produkt, maar nu wordt het vertrouwen weer geschonden. Of het u woekeren of bedriegen is, het maakt hun niets uit. Schriftelijk een verzoek ingediend om een adviseur te sturen, die mij de voor en tegens zou kunnen uitleggen, echter hier komt geen reactie op. In een aangetekende brief aegon geschreven de beslissing op te schorten totdat iemand het fatsoen heeft gehad te komen praten. Ook hier wordt niet gereageerd. Ik kan mijn spullen opsturen naar DAS rechtsbijstand met de hoop dat zij mij kunnen helpen, de siuatie te laten zoals ik hem in het begin samen met dhr Robert van der Tol de polis heb opgesteld en getekend.

ruba
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:15

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door ruba »

Ook wij zijn zeer ontevreden over de wijze van handelen en communiceren van Aegon rondom de omzetting van het rendementplan. Onze ontevredenheid is gebaseerd op de brief (8 mei en 10 mei) waarin Aegon de omzetting mede deelt. In deze brieven ontbreken de volgende gegevens:
- de exacte datum waarop in juni de omzetting plaats vindt (juni is wel een erg ruim tijdsbestek)
- er ontbreekt een datum waarbinnen wij moeten reageren om onze keus duidelijk te maken (van andere deelnemers horen wij 17 mei 2012 als uiterste datum)
- in de brief ontbreekt de bevestiging dat op de betreffende rekening de garantieregeling van toepassing is.
- in de brief worden de consequenties van de keuze totaal niet toegelicht

Daarnaast zegt het reglement van het rendementplan dat een wijziging in de regeling minimaal 2 maanden vooraf dient te zijn gecommuniceerd.

Al met al veel twijfels bij de werkwijze en communicatie. In deze moeilijke financiele tijd en bankencrisis waarin vertrouwen een issue is, is dit een extra zwaar gelag.

Ik heb een afspraak gemaakt met een "adviseur" van Aegon en een klacht ingediend bij Aegon. Indien dit niet correct wordt opgepakt overweeg ik serieus een externe klachtenprocedure.

Azafata
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mei 2012 10:46

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door Azafata »

Ook ik heb een RendementPlan, loopt nu 8 jaar en 1 maand. Gelukkig heb ik de ZekerheidsgarantiePlus, dus inleg plus 3% rente op rente gegarandeerd terug.
Kan mij iemand vertellen hoe je dit uitrekent ( de formule voor rente op rente)? Ik wil het graag zelf ff checken.
Ook heb ik mijn overeenkomst maar eens opgegraven en daar staat een garantiewaarde in vermeld. De looptijd van mijn overeenkomst was 20 jaar. Heb er 97 maanden op zitten. Wordt dat bedrag gehanteert voor de uitkering als je een ZGP hebt?
Alvast bedankt :D

drako
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 okt 2010 11:54

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door drako »

ja mensen we zijn wéér eens bij de neus genomen, en inderdaad het wordt Aegon te warm onder de voeten en stoppen het product voor dat ze moeten gaan uitkeren, stel je voor dat hun wat over komt!!!Nee met ons wordt géén rekening gehouden want wij zijn een nummer.
Ik ben bij Centurion (vastgoed in Porterico) gaan informeren voor beleggen in grond of huizen, deze projecten lopen hooguit 3 jaar en geven op dit moment een rendement van 7.3%. Maar...is dit verstandig???
:idea: Heeft er iemand ervaring met Centurion?
Ja het banksparen is natuurlijk veiliger bij de bank of schotland krijg je 2.8% rente, bij een faillisement van de bank is het 100% gegarandeerd en wordt het betaald in ponden.
Wie heeft er een idee wat wij allemaal het beste kunnen doen.
Helaas hebben wij 2 rendementplannen, de ene zou in 2015 en de andere in 2021 aflopen.
Ik ga na half juni, want dan wordt het bij iedereen op de E-rekening gestort, alles over zetten bij de schotse bank en kijk op mijn gemak verder, en Aegon wordt voor mij verledentijd, ik zal er nooit meer iets aan produkten gaan nemen.
Allemaal sterkte, mocht ik een goede raad ontvangen, dan zet ik het direct op dit forum
je mag het rechtstreeks naar mijn emailadres zenden: [email protected]


loenen73
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2012 12:38

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door loenen73 »

Na aanleiding van mijn klacht naar Aegon over mijn rendementplan met zekerheidsgaratie plus, ben ik vandaag ben gebeld door een medewerker van Aegon die mij vertelde dat het bedrag dat ik terug zal krijgen als ik zou gaan stoppen niet klopte. Het was foutief uitgelegd door haar collega. Zij heeft het bedrag genoemd en dat was juist. Ik ben dus gestopt en ben nu tevreden :) Gelukkig is alles vriendelijk opgelost.

jerren
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2012 17:16

Re: Omzetting AEGON rendementPlan

Ongelezen bericht door jerren »

drako schreef:Ik ben bij Centurion (vastgoed in Porterico) gaan informeren voor beleggen in grond of huizen, deze projecten lopen hooguit 3 jaar en geven op dit moment een rendement van 7.3%. Maar...is dit verstandig???
:idea: Heeft er iemand ervaring met Centurion?
http://www.telegraaf.nl/overgeld/expert ... ica__.html

succes, AEGON of Centurion, beide gevallen val je waarschijnlijk met je neus in de boter..

Gesloten