LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht geld van de rekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
mp3catcher
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2010 01:03

Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door mp3catcher »

Hallo forum members,

Ik heb het volgende probleem ik heb geld opgehaald bij een ing winkel 2900€ voor betaling van een auto. Niets aan de hand denk je maar toch wel namelijk 4 dagen later stort de ing na beslag legging belasting dienst 3280€ naar hun rekening. Dus kom ik diep in het rood te staan wat overigens niet mogelijk is op mijn rekening (bewust voor gekozen). Ze geven toe dat het schoonheids prijs verdient maar ze houden nu elke maand 200€ in dat wordt gestort naar de rekening die waar hun voor hebben gezorgd dat ik in het rood sta. Er is door hun een fout gemaakt en ik moet er voor boeten rente en elke maand wat hun zomaar overmaken van de ene rekening naar de ander. Ik heb contact gehad met de belasting dienst die zeggen dat ze daar niets mee kunnen en dat de banken verantwoordelijk zijn voor hun acties.

Groet,

Hans

verkeersleider
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 sep 2005 21:58

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door verkeersleider »

Tja misschien ben ik gek, maar ik snap het niet helemaal. U koopt een auto voor 2900 euro, terwijl u een belasting schuld heeft van ruim 3000 euro? Niet echt netjes toch? De belastingdienst heeft groot gelijk dat ze het geld opeisen en dat de bank het geld van uw rekening afschrijft? Tja dat is niet echt netjes, maar nog minder netjes is het van u dat u het geld heeft, maar er gewoon iets anders mee doet. Wie zich brandt moet op de blaren zitten hoor.

mp3catcher
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2010 01:03

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door mp3catcher »

Precies ik koop een auto om van Enschede elke dag naar zuidhoorn te rijden iedereen moet werken toch? En ik zeg niet dat de belastingdienst ongelijk heeft dat hebben ze wel. Maar waar het hier om gaat is dat de bank en hier ligt dan ook de essentie van het verhaal de bank hoeft voor mij niet de schuld bij de belasting dienst te betalen en of te regelen. Dat regel ik zelf wel. Als er een beslag op een rekening wordt gelegd krijg je echt geen bericht zou makkelijk zijn dan haal je iedere maal het geld eraf, je krijgt bericht als het beslag er af is. En de opmerking "Wie zich brandt moet op de blaren zitten hoor" gaat echt nergens over het gaat om wat deze bank doet, hun vergeten de rekening te blokkeren en onwetend dat ik ben als werknemer haal ik geld op.

Hans

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door courier »

TS: Die beslaglegging komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen: de belastingdeurwaarder heeft bij u een exploit betekend waarna beslag is gelegd op uw bankrekening. Als die beslaglegging is gebeurd vóórdat die € 2900 contant is opgenomen, had de ING u niet mogen uitbetalen omdat de fiscus nu éénmaal vóór gaat! Fout van de ING? Zeker, vandaar die vriendelijke betalingsregeling die ze u hebben opgelegd; hooguit zou verdedigbaar zijn dat over de roodstand geen debetrente wordt berekend. Ga daarover met ze in gesprek en wel schriftelijk en goed beargumenteerd.

mp3catcher
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2010 01:03

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door mp3catcher »

Ja van de belasting dienst wel ja. En als er die dag beslag ligt kan ik er niets afhalen. Als de bank dit goed had uitgevoerd was dit niet gebeurd. Dan had ik een probleem en kon niet naar mijn werk. Maar nu haal ik geld (met een rekening beslag dat weet je niet als consument) en 4 dagen later maken ze nog een geld over naar de belasting dienst. En ik kan niet in het rood staan, kan dit wel dan heeft de belasting dienst het recht dat eraf te halen plus dat wat je in het rood mag staan.

Hans

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Gaat hier niet om de beslag legging, gaat erom dat ING het toegestaan heeft om zoveel geld te laten afschrijven van zijn/haar rekening, afgesproken was dat men niet in het 'rood' mocht staan.

Dan erbij HOE kan belastingdienst beslag leggen op geld wat er NIET is, dus op een lopende rekening waar GEEN geld op staat.

mp3catcher
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2010 01:03

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door mp3catcher »

Vanaf het moment dat jij bericht van beslaglegging hebt gekregen van de BD, had je geen geld meer mogen opnemen. Daarmee ben je zelf in de fout gegaan. Je weet niet wanneer ze dit gaan doen zou betekenen dat als ze dit gaan beslissen ik maar niets geen betalingen moet gaan doen

De titel 'onterecht geld van de rekening' is niet correct, want de bank moet zo'n beslaglegging gewoon uit voeren. Dat je door de beslaglegging in het rood komt, doet er in dit geval niet toe, aangezien het beslaglegging door de belastingdienst betreft. Zeker wel de bd doet dit niet en kan dit niet als er op de dag van rekening beslag lig en niets opstaat ze geen gelden krijgen

Een beslag op de tegoeden van de bankrekening wordt gelegd bij de bank waar de rekening loopt.

In tegenstelling tot andere vormen van derdenbeslag, gaat het bij bankbeslag altijd om een momentopname. Hoewel de bank dus een doorlopende verplichting heeft ten opzichte van de rekeninghouder, hoeft de bank volgens de wet bij een bankbeslag alleen het banksaldo af te dragen dat op de bankrekening stond op het moment van het beslag.

Een voorbeeld.

Bart staat 1.000 euro rood op zijn bankrekening bij de ING als er derdenbeslag gelegd wordt. Twee dagen nadat dit beslag gelegd is, wordt er een bedrag van 5.000 euro op de rekening van Bart gestort. De ING is niet verplicht om het positieve saldo van 4.000 euro aan de deurwaarder af te dragen.

Op het moment van het leggen van beslag had de rekening van Bart immers een negatief saldo. De schuldeiser van Bart zal opnieuw beslag bij de ING moeten leggen om aan het positieve saldo te kunnen komen.

Bank moet meewerken met deurwaarder

Op het moment dat de deurwaarder beslag legt bij de bank (door het uitbrengen van een proces-verbaal), moet de bank controleren of er een rekening, of zelfs meerdere rekeningen lopen, en moet de bank de gelden die zij ten behoeve van de schuldenaar onder zich heeft bevriezen.

Zolang de bank het banksaldo bevroren heeft en nog niet heeft afgedragen aan de deurwaarder, kunnen ook andere partijen nog beslag leggen op het geld. In de praktijk komt het nog wel eens voor dat de belastingdienst bijvoorbeeld ook beslag legt.

En ook al is de belastingdienst dan later met het leggen van beslag, meestal moet het geld dan toch aan de belastingdienst worden afgedragen. De vorderingen van de belastingdienst zijn, zoals dat in vaktaal heet, preferent. De belastingdienst heeft dus als het ware een soort voorrangsrecht boven andere schuldeisers.

Tip: als u geldt had gespaard en er wordt door een schuldeiser beslag gelegd op uw bankrekening, neem dan contact op met de belastingdienst. U kunt de belastingdienst dan vragen om ook beslag te leggen. Op die manier is de kans groot dat het geld alsnog naar de belastingdienst gaat.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoe dan ook, vindt het belachelijk hoe dit verlopen is !

mp3catcher
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2010 01:03

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door mp3catcher »

vogels schreef:
afgesproken was dat men niet in het 'rood' mocht staan.
Deze afspraken tellen NIET voor de belastingdienst. Zo simpel is dat.
Zeker wel lees de site van de belasting dienst

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door Chocomelk »

mp3catcher schreef:
vogels schreef:
afgesproken was dat men niet in het 'rood' mocht staan.
Deze afspraken tellen NIET voor de belastingdienst. Zo simpel is dat.
Zeker wel lees de site van de belasting dienst
Ik vindt het een rare bedoeling, heel vreemd.
Men had beslag kunnen leggen op inkomen bijvoorbeeld maar niet op iets wat er niet is.

mp3catcher
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2010 01:03

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door mp3catcher »

Ja precies en dat geeft de Bd ook toe maar storten dit niet terug (gelijk hebben ze) En de bank geeft toe dat ze fout zitten en ik zit er tussen. En nu als het de bank uitkomt wel gedwongen rood kan staan. Met dat ik verplicht door de bank elke maand 200€ door hun wordt overgemaakt naar de andere rekening, en dat doen hun zelf. Kan ik zelf niets aan doen.

mp3catcher
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2010 01:03

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door mp3catcher »

Tros radar ik hoop dat jullie mee lezen ben benieuwd hoe jullie hier tegen over staan?

gabla
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2010 15:08

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door gabla »

Meneer, het is uw eigenschuld dat u een beslaglegging heeft gekregen.
De belastingdienst heeft het recht om het geld te innen zelfs als daardoor roodstand onstaat.

Dit is in de WFT opgenomen. bij schuldeising heeft belastingdienst meer rechten.

Voor de volgende keer zorg dat je geen schulden krijg of regel een betalingsregeling met de belastingdiesnt

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door crazyme »

vogels schreef:Vanaf het moment dat jij bericht van beslaglegging hebt gekregen van de BD, had je geen geld meer mogen opnemen. Daarmee ben je zelf in de fout gegaan.

De titel 'onterecht geld van de rekening' is niet correct, want de bank moet zo'n beslaglegging gewoon uit voeren. Dat je door de beslaglegging in het rood komt, doet er in dit geval niet toe, aangezien het beslaglegging door de belastingdienst betreft.
Feitelijk is de titel - jouw uitleg volgend - dan weer wel correct.

TS heeft onterecht geld van zijn rekening opgenomen. :mrgreen:

aavanputten
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2009 17:47

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door aavanputten »

Feitelijk krijgt u nu dus een lening bij de bank door de beslagegging en dat kan volgens mij niet. Beslag op kredietruimte is in Nederland (in tegenstelling tot bv Duitsland) niet mogelijk. De bank had de rekening kunnen leeghalen tot 0 en voor de rest niet. U kunt dit aanvechten maar wat schiet u ermee op? Betalen moet u toch, inclusief de rente. Bij de Belastingdienst is het heffingsrente en bij de bank de roodstand. Mogelijk nog het verschil in rentestand uitonderhandelen met de bank, maar Eur 200 per maand lijkt me een redelijke afbetaling. Een andere optie voor de Belastingdienst was beslag op het loon, dat levert weer moeilijke gezichten op bij de baas. Ik zou dus maar gewoon even door de zure appel heenbijten. Leuker kunnen ze het niet maken. En volgende keer eerde reageren bij de Belastingdienst; zij willen ook meestal wel een betalingsregeling treffen.

mp3catcher
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2010 01:03

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door mp3catcher »

aavanputten schreef:Feitelijk krijgt u nu dus een lening bij de bank door de beslagegging en dat kan volgens mij niet. Beslag op kredietruimte is in Nederland (in tegenstelling tot bv Duitsland) niet mogelijk. De bank had de rekening kunnen leeghalen tot 0 en voor de rest niet. U kunt dit aanvechten maar wat schiet u ermee op? Betalen moet u toch, inclusief de rente. Bij de Belastingdienst is het heffingsrente en bij de bank de roodstand. Mogelijk nog het verschil in rentestand uitonderhandelen met de bank, maar Eur 200 per maand lijkt me een redelijke afbetaling. Een andere optie voor de Belastingdienst was beslag op het loon, dat levert weer moeilijke gezichten op bij de baas. Ik zou dus maar gewoon even door de zure appel heenbijten. Leuker kunnen ze het niet maken. En volgende keer eerde reageren bij de Belastingdienst; zij willen ook meestal wel een betalingsregeling treffen.
Dit is niet waar lees de site van de belasting dienst zelf even er kan geen geld vanaf worden genomen als er niets op staat in de periode van bevriezing. Behalve als je rood mag staan kan de bank overmaken wat je rood mag staan. Het verhaal van mij is 3 maal bekrachtigt en dit is niet mogelijk ook niet door de Bd. Nu kom jij met wat wel en niet kan de bank kan dit dus niet doen ook al is het de Bdienst, kom net bij de rechtbank vandaan en in het gelijk gesteld. Ha Ha

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door SJZ »

de bank hoeft voor mij niet de schuld bij de belasting dienst te betalen en of te regelen. Dat regel ik zelf wel.
Volgens mij is nou juist het probleem dat je de betaling van je schuld NIET geregeld hebt. Je schrijft: dat regel ik zelf wel, maar had je dan die 3.000 al betaald aan de belastingdienst?

mp3catcher
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2010 01:03

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door mp3catcher »

Allen bedankt lees bovenstaande :D

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Bij de rechtbank er al voor geweest ?
Da's snel. :wink:

mp3catcher
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 sep 2010 01:03

Re: Onterecht geld van de rekening

Ongelezen bericht door mp3catcher »

Chocomelk schreef:Bij de rechtbank er al voor geweest ?
Da's snel. :wink:
Ja dit liep al en wou graag weten hoe de reacties zouden zijn. En ik kan je vertellen de mensen lezen niet, hier gaat het om recht en niet wat er gebeurd is (emotionele uitlatingen) Even op een rij,
1:Er is geld opgenomen (waarvoor doet niet ter zake) onwetend dat deze rekening bevroren had moeten zijn voor mij.
2:De bank heeft zijn fout 4 dagen later ingezien en een medewerker van derdenbeslag heeft dit op eigen initiatief zo geregeld, zonder ruggespraak te houden met leiding gevende.
3:de man die dit alles heeft veroorzaakt heeft onterecht en zonder medeweten van zijn meerdere elke maand 200€ ingehouden. Plus dat ik kon zien dat hij op vakantie was geweest want er was toen ineens 400€ afgeschreven, want hij kon dit doorgeven aan zijn medewerkers cq collega`s want wat hij deed mag niet.

Pro saldo heeft de rechter beslist dat alle gelden wat van mijn andere rekening is afgeboekt per direct moet worden terug gestort. De betaalde rente terug moet worden betaald. en dat ik zo snel alles weer het oude is de Bd ga betalen. en de bank moet het maar terug vragen aan hun.

Lang verhaal maar ik krijg nu 3000€ plus 1700€ wat hij mij heeft ingehouden van de andere rekening, en 685€ aan betaalde rente terug.

Dank jullie dus niet te snel oordelen zoals op de blaren zitten ed.

Mijn hartelijke dank.

Gesloten