LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
freewilly134
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2018 14:37

onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door freewilly134 »

goedemiddag beste mensen,
Ik moet een probleem oplossen voor mijn oude moeder, en mijn gemachtigde zus. Laat ik van wal steken, omdat ik te ver weg woon om de bankzaken te doen voor mijn oude moeder is mijn zus gemachtigd om dingen te regelen voor haar, en dat gaat prima. Tot in januari 2018 2 maal € 1000 van haar rekening is afgeschreven en in februari nog eens €2000 naar een nummer in Roemenië. Volkomen onterecht, want zijn geen diensten/goederen bestelt daar. Mijn zus doet de bankzaken van mijn moeder via de ING mobiele app, en de fraudedienst van de ING zegt dat het vanaf haar telefoon komt, dus zij al het verkeerd hebben gedaan of de leden van haar gezin (die hebben geen toegang hiertoe), want de betaling kwam van haar IP-adres (dus haar telefoon), alleen mijn zus heeft geen TAN of persoonlijke pincode gebruikt hiervoor, en het Ibannummer klopt niet. Kortom we kunnen fluiten naar het geld, volgens de ING. Mijn vraag is wat kan ik er aan doen om de ING toch te laten onderzoeken, en contact opnemen met de Roemeense bank om dit geld terug te verkrijgen. Ik heb de bank in Roemenië gevonden, en om advies gevraagd, en die zijn heel meegaand en willen helpen, maar moet via de ING bank, en die doen dus niks. Mijn zus heeft geprobeerd om aangiften te doen bij de politie, alleen die deden dat niet, omdat ze er toch niks tegen konden doen. Nou neem ik het over van mijn zus en oude moeder om toch wat te proberen, en doe aangifte online (omdat ik te ver weg woon), en een gepeperde mail te sturen naar de ING. Zij (ING) hebben nagelaten om het Ibannummer te controleren, ne er is geen TANcode of persoonlijk pincode gebruikt, en zo geld overgeboekt naar Roemenië. Kunne jullie misschien nog meer advies geven?
MVG,
Rob B

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Praat eens wat indringender met uw zus.
Zij doet de bankzaken, u niet.
Zij zou zich in dit geval ook nadrukkelijk moeten inspannen om dit op te lossen.
Doet ze dat wel? Waarom zoekt zij dit niet uit en moet u dit doen?
Wat heeft zij precies gedaan en wanneer met de mobiele app ten tijde van de overboekingen na Roemenië? Was iets anders de bedoeling en ging er iets mis met die overboeking? Of komt deze Roemeense connectie uit de lucht vallen? U zus zou dit moeten kunnen beantwoorden.
Van wie heeft u de informatie dat de politie weigert aangifte op te nemen? Alleen van uw zus?
En wie heeft het trouwens ontdekt, na die laatste overboeking van 2000 euro?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 09 mei 2018 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door Lowieze »

"en het Ibannummer klopt niet"

Hoe weet u of uw zus dat het Ibannummer niet klopt als er niets moest worden overgemaakt?
Zoals u het schrijft is er bewust iets overgemaakt, maar dan naar het verkeerde ibannummer?
Vreemd verhaal.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik zou eerst eens een eerlijk gesprek hebben met zus en moeder. Ik vermoed (mogelijk ten onrechte) dat niet alles verteld wordt. Zomaar € 4.000 overmaken en na de eerste € 1.000 niet reageren of de rekening blokkeren.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Hoe weet de ING het IP-adres van jouw zus haar telefoon? Mijn IP-adres van de telefoon veranderd nog wel eens wanneer ik switch tussen WiFi en 4G. En hoe kan de ING bepalen dat het IP-adres destijds ook daadwerkelijk werd gebruikt door uw zus haar telefoon? Dit kan alleen de provider weten, niet de ING. De ING kan zien via welk IP-adres er is gebankierd, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze kunnen verifiëren dat het daadwerkelijk toegekend was aan uw zus, zonder tussenkomst van de telecomprovider.

Toch is het vreemd dat er in twee maanden iets is afgeschreven en uw zus hier niets tegen heeft gedaan... Als er tweemaal €1.000 wordt afgeschreven zou dat toch op moeten vallen. Laat staan dat er in februari ineens weer €2.000 wordt afgeschreven.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door tttlocke »

Mark1992 schreef:De ING kan zien via welk IP-adres er is gebankierd, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze kunnen verifiëren dat het daadwerkelijk toegekend was aan uw zus, zonder tussenkomst van de telecomprovider.
De ING kan natuurlijk wel zien of de bewuste Roemenië overboekingen via hetzelfde IP-adres zijn gegaan als sommige andere 'normale' overboekingen die niet betwist worden, of waarvan zelfs wordt erkend door zus dat zij die gedaan heeft.
Dat is voorlopig voor ING voldoende om de bal in het kamp van de familie te leggen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door sjohie »

freewilly134 schreef:goedemiddag beste mensen,
Ik moet een probleem oplossen voor mijn oude moeder, en mijn gemachtigde zus. Laat ik van wal steken, omdat ik te ver weg woon om de bankzaken te doen voor mijn oude moeder is mijn zus gemachtigd om dingen te regelen voor haar, en dat gaat prima. Tot in januari 2018 2 maal € 1000 van haar rekening is afgeschreven en in februari nog eens €2000 naar een nummer in Roemenië. Volkomen onterecht, want zijn geen diensten/goederen bestelt daar. Mijn zus doet de bankzaken van mijn moeder via de ING mobiele app, en de fraudedienst van de ING zegt dat het vanaf haar telefoon komt, dus zij al het verkeerd hebben gedaan of de leden van haar gezin (die hebben geen toegang hiertoe), want de betaling kwam van haar IP-adres (dus haar telefoon), alleen mijn zus heeft geen TAN of persoonlijke pincode gebruikt hiervoor, en het Ibannummer klopt niet. Kortom we kunnen fluiten naar het geld, volgens de ING. Mijn vraag is wat kan ik er aan doen om de ING toch te laten onderzoeken, en contact opnemen met de Roemeense bank om dit geld terug te verkrijgen. Ik heb de bank in Roemenië gevonden, en om advies gevraagd, en die zijn heel meegaand en willen helpen, maar moet via de ING bank, en die doen dus niks. Mijn zus heeft geprobeerd om aangiften te doen bij de politie, alleen die deden dat niet, omdat ze er toch niks tegen konden doen. Nou neem ik het over van mijn zus en oude moeder om toch wat te proberen, en doe aangifte online (omdat ik te ver weg woon), en een gepeperde mail te sturen naar de ING. Zij (ING) hebben nagelaten om het Ibannummer te controleren, ne er is geen TANcode of persoonlijk pincode gebruikt, en zo geld overgeboekt naar Roemenië. Kunne jullie misschien nog meer advies geven?
MVG,
Rob B
Euh, het kan ook een Roemeense bank zijn geweest die de betalingen voor een Duitse website afhandelt, of weet ik wat dan ook. Als ik in Nederland betaalde via Paypal vroegah, ging dat via Luxemburg omdat ze daar juridisch gevestigd waren in de EU. En afhankelijk van de instellingen in de app van de ING kan je daar ook (i-deal) betalingen mee doen via een afbeelding die je scant op het scherm voor je, ook voor grotere bedragen. Bij de ING houden ze bij op welk toestel een app is gemachtigd voor welke rekening, dat doen ze oa op basis van het MAC adres van het toestel, en dat is voor je telefoon altijd hetzelfde. Als ze dus IP-adres 12345678 zien die binnen de app voor deze rekening gemachtigd is met username "abcde", kunnen ze het IP-adres van de sessie waarmee deze overboekingen gedaan zijn, dus matchen aan de telefoon van je zus.

Dat betekent dat iemand toegang heeft gekregen tot de telefoon van je zus, maar om een smartphone "hackbaar" te maken op afstand, moet je er al wat behoorlijk stomme dingen mee doen, zoals apps installeren buiten de appstore om, er geen pincode/unlock patroon op instellen, wachtwoorden als 1234567 gebruiken dat soort dingen. Of, zoals al geopperd, tussen je zus en je moeder ligt het missende deel van de puzzel die de waarheid heet.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met de mobiel bankieren app is er trouwens helemaal geen Tancode nodig. En wat bedoelt u met “het Iban klopt niet”

En de ING hoeft al helemaal geen Iban te controleren.

Ik zou maar eens verder informeren bij degene die voor uw moeder bankiert. Waarom heeft zij niet in januari aan de bel getrokken?

Zijn alle bedragen naar hetzelfde nummer overgemaakt?

Overigens onverstandig zoveel geld op een betaalrekening te laten staan.

jankloet
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 feb 2012 18:49

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door jankloet »

Je kunt de kwestie voorleggen aan het Kifid (Klachteninstituut financiële dienstverlening)
Bij een geval van oplichting van mijn oude moeder, waar ING in eerste instantie ook geen krimp gaf, hebben zij een redelijke oplossing geregeld.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jankloet schreef:Je kunt de kwestie voorleggen aan het Kifid (Klachteninstituut financiële dienstverlening)
Bij een geval van oplichting van mijn oude moeder, waar ING in eerste instantie ook geen krimp gaf, hebben zij een redelijke oplossing geregeld.
Maar waar zit hier de oplichting?

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Heb het gevoel dat het verhaal ook niet helemaal klopt.
3 gigantische bedragen, en de bank geeft aan dat hetzelfde IP adres is gebruikt (moet dan wel wifi thuis zijn gezien 4G geregelt veranderd)
Even een gesprek met alle partijen, en doe voor de grap is een google search op het rekening nummer (als het een bekend oplichters adres is dan vind je die geheid daar terug)

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door vroem »

ik zou om te beginnen zus begeleiden bij het doen van de aangifte. Politie is verplicht een aangifte op te nemen, ook al kan die er niets mee om welke reden dan ook. Alleen al dit vind ik vreemd in het verhaal, net zoals andere dingen.
Ik begrijp dat het moeilijk te accepteren is wanneer (als..) zus de zwakke schakel is, echter dit komt in de beste families voor...en nog om meer geld ook.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

snuffel1 schreef:Uw zus is niet zo aardig als ze doet voorkomen want om daadwerkelijk geld van een ING bankrekening over te schrijven is een inlognaam en een gebruiksnaam noodzakelijk. Om een overschrijving te bevestigen is een bruikbaar 06 nummer nodig want de tan code wordt nu nog per sms verstuurd en dient te matchen met het volgnummer van de transactie.
Dat hoeft dus allemaal niet. De Ts geeft al aan dat zijn zus voor haar moeder via de app bankiert. En daar heb je maar éénmaal het zelfgekozen r vijfcijferige nummer voor nodig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door moederslink »

tttlocke schreef:Praat eens wat indringender met uw zus.
Zij doet de bankzaken, u niet.
Zij zou zich in dit geval ook nadrukkelijk moeten inspannen om dit op te lossen.
Doet ze dat wel? Waarom zoekt zij dit niet uit en moet u dit doen?
Wat heeft zij precies gedaan en wanneer met de mobiele app ten tijde van de overboekingen na Roemenië? Was iets anders de bedoeling en ging er iets mis met die overboeking? Of komt deze Roemeense connectie uit de lucht vallen? U zus zou dit moeten kunnen beantwoorden.
Van wie heeft u de informatie dat de politie weigert aangifte op te nemen? Alleen van uw zus?
En wie heeft het trouwens ontdekt, na die laatste overboeking van 2000 euro?
Exact! En waarom heeft uw zus niet gelijk in januari aan de bel getrokken en bv ook u toen al gelijk gewaarschuwd :roll:

Ik lees nog niet dat u al een echt goed indringend gesprek met uw zus heeft gehad.
En hoe ver woont u bij hen vandaan? Buitenland of andere kant van Nederland? Lastig!
U kunt het beste met zn drieën om de tafel gaan zitten en uw zus moet maar eens met haar verhaal komen..........
Alle bank transacties uitprinten vanaf januari j.l. en alles eens doorspitten.
Geld overmaken kan zonder inlogcodes, zonder sms , kan gewoon met de 5 cijferige code op de app.
En is uw moeder goed bij de pinken nog ?
En het Roemeense nummer moet toch ook te traceren zijn door de ING ?
Bij een vermoeden van malafide transacties plus dan ook de gedane aangifte bij de politie moet m.i. de ING wel in actie komen.

En wat heeft uw zus al daadwerkelijk aan stappen gezet? Ik bedoel, we zijn bijna 4 maanden verder!

Jujubetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2018 11:13

Re: onterecht geld van INGrekening van mijn moeder naar Roemenie

Ongelezen bericht door Jujubetje »

Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. Het beste kan eerst contact worden opgenomen met de ING om te achterhalen wat hier is gebeurd. Je kunt de bank verzoeken om een onderzoek te starten. Vraag de bankafschriften op (bij zus/moeder/bank).
Wellicht betreft het hier een onverschuldigde betaling http://www.wetrecht.nl/onverschuldigde-betaling/
De ING kan misschien bij een onverschuldigde betaling een verzoek doen aan de organisatie/persoon in Roemenië om het geld vrijwillig terug te storten als er niets geleverd is. Van welke organisatie/persoon is de bankrekening in Roemenië? Wellicht kan de ING dit via de bank in Roemenië achterhalen als je er niet zelf achter kunt komen.
De bank kan zien of er pogingen geweest zijn om het juiste wachtwoord te achterhalen. Als herhaaldelijk in één keer de juiste inloggevens gebruikt zijn, zal de politie (en bank) op dit moment weinig kunnen doen om het geld terug te krijgen, ben ik bang.
Als de inloggegevens (per ongeluk) bij onbevoegden terecht gekomen zijn, kan de bank e.e.a. blokkeren om herhaling te voorkomen. De bank zal hier verder weinig kunnen doen, omdat wachtwoorden etc. nooit mogen worden afgegeven of gemakkelijk mogen worden gevonden door derden. Wie kan er allemaal toegang hebben tot de app (met inloggegevens)?
Als er onterecht incasso's hebben plaatsgevonden, kunnen deze worden gestorneerd door de bank. HIervoor kan een verzoek worden ingediend bij de ING.

Gesloten