LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Openen zakelijke rekening minderjarigen

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Markalblas
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2021 13:18

Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door Markalblas »

Het openen van een zakelijke rekening voor minderjarigen is onmogelijk. Terwijl het inschrijven bij de KVK geen probleem is voor minderjarigen. Voor mijn webshop heb ik een betaalprovider nodig en hierbij is een zakelijke rekening een voorwaarde. Na alle banken meerdere keren gecontact te hebben werdt ik overal afgewezen door mijn minderjarigheid. Alleen ABN AMRO lijkt een mogelijkheid te hebben voor minderjarigen maar hier zijn de wachttijden enorm lang. Ik heb in Januari een zakelijke rekening aangevraagd en deze zal ik waardchijnlijk pas eind Mei op zijn vroegst in mijn bezit hebben. De KVK snapte er ook helemaal niks van en zij gaven aan dat het vroeger gewoon mogelijk was.

Voordat ik een rekening had aangevraagd was ik ook nog bij ING langs geweest omdat ze telefonisch hadden gezegd dat het mogelijk was om een zakelijke rekening te openen als ik een volmacht zou inschrijven bij kvk. Na dit gedaan te hebben kwam ik bij ING en ze gaven gelijk aan dat het op deze manier echt niet mogelijk was terwijl ze via de telefoon iets anders hadden gezegd.

Ik ben al vanaf Oktober bezig met het proberen te openen van een rekening en nu lijkt het dan eindelijk te lukken maar dit duurt echt veel te lang.

Hebben jullie hier ervaring mee of kunnen jullie hier meer aandacht aan besteden zodat andere minderjarigen wel gewoon makkelijk hun bedrijf kunnen starten en snel hun zakelijke rekening kunnen openen?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn niet voor niks allerlei "halt-momenten" ingebouwd voor minderjarigen in dit soort situaties, een eigen bedrijf hebben en alle zaken er omheen regelen kent risico's, welke jij als minderjarige geniet onder de wettelijke verantwoordelijkheid van je ouders. Die zijn namelijk van wetswege tot je 21e, financieel verantwoordelijk.

Lomp gezegd, zonder heel veel moeite, kan jij met je zolderkamer idee, het hele gezin in de financiële afgrond duwen als je zomaar alles zelf zou kunnen afsluiten en regelen.

De juiste route zou volgens mij zijn, handlichting aanvragen bij de kantonrechter, en daarmee naar de Rabobank, ING en ik meen ook Bunq. Dan heb je mogelijk een grotere kans. Of het anders samen met je ouders regelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het ook niet gek dat dit niet kan. Een minderjarige is in principe handelingsonbekwaam en alle zakelijke transacties die niet als gebruikelijk voor minderjarigen gelden, zijn daarmee vernietigbaar. Dat is natuurlijk geen goede basis voor een onderneming.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ouders hebben een financiële zorgplicht voor hun kinderen tot hun 21e jaar, echter geen financiële aansprakelijkheid. Die stopt bij hun 18e, ze zijn dan voor de wet volwassen en handelingsbekwaam.

@Markalblas. Heeft u al bij deze tips gekeken:

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... n-18-bent/

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door sjohie »

Lowieze schreef:
24 feb 2021 08:30
Ouders hebben een financiële zorgplicht voor hun kinderen tot hun 21e jaar, echter geen financiële aansprakelijkheid. Die stopt bij hun 18e, ze zijn dan voor de wet volwassen en handelingsbekwaam.
>18 jaar had TS volgens mij wel zelfstandig een zakelijke rekening kunnen openen, dus mijn aanname is dat we in dit geval over echte minderjarige spreken. Naja, jongvolwassene eerder voor mijn gevoel, de wet zal het minderjarig noemen.

Het kan heel goed zijn, dat deze jongere gewoon een goed idee heeft, en dat wil uit gaan bouwen, en tegen drempels aanloopt, dus laten "we" 'm hier nou ook niet meteen helemaal afserveren ofzo. :wink:

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door Lowieze »

sjohie schreef:
24 feb 2021 08:50


>18 jaar had TS volgens mij wel zelfstandig een zakelijke rekening kunnen openen, dus mijn aanname is dat we in dit geval over echte minderjarige spreken. Naja, jongvolwassene eerder voor mijn gevoel, de wet zal het minderjarig noemen.

Het kan heel goed zijn, dat deze jongere gewoon een goed idee heeft, en dat wil uit gaan bouwen, en tegen drempels aanloopt, dus laten "we" 'm hier nou ook niet meteen helemaal afserveren ofzo. :wink:
Volgens mij serveert niemand TS af.

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door 16again »

Wat is het risico voor de bank? Als het een rekening is waar je niet op rood kan staan, zie ik het risico niet.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vraag me dan gelijk af: is er sprake van handlichting? Als dat zo is, zou er geen probleem moeten zijn. Tegelijk ben je ingeschreven in de KvK, dus neem ik die handlichting wel aan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
24 feb 2021 09:31
Wat is het risico voor de bank? Als het een rekening is waar je niet op rood kan staan, zie ik het risico niet.
Banken hebben iets meer verantwoordelijkheden en een zorgplicht. Een bankrekening straalt ook iets van vertrouwen uit. Los dat de ouders tot de 18 jaar financieel verantwoordelijk blijven.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik kan mij voorstellen dat bankrekeningen, zakelijke en voor 18 min, zeer strak bekeken worden. Er zijn vele echt eerlijke lieden met goede bedoelingen en ideeen, echter, er zijn ook tegenwoordig vele dropshippers bij de vleet die erop uit zijn om wel te incasseren en niet of fout leveren, dus denken gemakkelijk geld te kunnen verdienen. Een goede controle is dus bepaald niet overbodig. Ik zeg dus niet dat dit laatste van toepassing is op de vraagsteller. Een goede controle is zeker belangrijk, dat dan weer wel, voor alle partijen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
24 feb 2021 09:31
Wat is het risico voor de bank? Als het een rekening is waar je niet op rood kan staan, zie ik het risico niet.
.
Bijvoorbeeld dat bij alles wat met die rekening gedaan wordt er in principe het risico is dat het ongedaan moet worden gemaakt. Omdat die minderjarige handelingsonbekwaam is.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door Sira »

Waarom opent één van jouw ouders die rekening niet? Zo is Ben Woldring ook ooit begonnen omdat hij minderjarig was.

Markalblas
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2021 13:18

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door Markalblas »

Ik heb al geprobeerd een rekening te openen op naam van mijn ouders door haar in te schrijven als volmacht. Maar dan geven ze aan dat alle eigenaren van het bedrijf 18+ moeten zijn en het dus niet mogelijk is.

Markalblas
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2021 13:18

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door Markalblas »

Moneyman schreef:
24 feb 2021 09:51
Ik vraag me dan gelijk af: is er sprake van handlichting? Als dat zo is, zou er geen probleem moeten zijn. Tegelijk ben je ingeschreven in de KvK, dus neem ik die handlichting wel aan.
Ik heb geen handlichting. Dit is niet nodig om je in te schrijven bij de kvk. En als ik deze zou aanvragen zouden hier ook vele maanden overheen gaan dit kan tot een half jaar duren

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat verklaart een hoop natuurlijk.

noorkuiper
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2021 15:45

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door noorkuiper »

Ik zou inderdaad ook een ouder gebruiken voor het openen van de zakelijke rekening
Laatst gewijzigd door noorkuiper op 25 feb 2021 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Markalblas
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 feb 2021 13:18

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door Markalblas »

noorkuiper schreef:
25 feb 2021 11:12
Ik zou inderdaad ook een ouder gebruiken voor het openen van de zakelijke rekening
Maar dat is dus niet mogelijk

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Markalblas schreef:
25 feb 2021 21:02
noorkuiper schreef:
25 feb 2021 11:12
Ik zou inderdaad ook een ouder gebruiken voor het openen van de zakelijke rekening
Maar dat is dus niet mogelijk
En als je een ouder toevoegt aan het bedrijf bij de KVK inschrijving? Ook met tekenbevoegdheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door kweenie »

theodorus.k schreef:
25 feb 2021 21:46
Zakelijk Revolut, 18 jaar en woonachtig in Europa. En geen gezeur met derden.
Dus niet voor minderjarigen...

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Openen zakelijke rekening minderjarigen

Ongelezen bericht door angel1978 »

En dus zinloos voor TS, aangezien dat nu juist het punt was.

Gesloten