LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgelicht door Paypal/koper?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
lotte.lotte
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2016 13:43
Contacteer:

Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door lotte.lotte »

Via Ebay heb ik een dure designertas verkocht voor € 2290,- euro. De koper betaalt via Paypal en ik stuur de tas met verzendservice (verzekerd) op naar het buitenlandse adres. Vervolgens claimt de koper dat bij aankomst het object 'sterk afwijkt van de advertentie', zij beweert dat de inhoud van de doos leeg was. Ondanks mijn verzendbewijzen waaruit blijkt dat ik het pakket met een gewicht van 600 g heb verstuurd. Paypal heeft haar nu in het gelijk gesteld en claimt de € 2290,- terug bij mij. Ik had inmiddels al het geld overgemaakt naar mijn bankrekening. Ik heb nu dus een negatief saldo op mijn Paypal account. Heel bizar hoe zij trouwens kunnen beslissen dat de koper gelijk heeft terwijl ik al mijn verzendbewijzen heb gestuurd. Onderzoek bij PostNL loopt nog maar hoogstwaarschijnlijk zal hier toch wel uit blijken dat het pakket met de 600 g aangekomen is.
Tot die tijd betaal ik geen cent terug aan Paypal, mijn vraag is hoe sterk sta ik als ik inderdaad kan bewijzen dat het pakket met inhoud is aangekomen, mocht deze zaak voor de rechter komen middels het incassobureau wat Paypal nu ongetwijfeld zal inschakelen. Inmiddels heb ik ook aangifte gedaan van internetoplichting, alhoewel ik me toch wel realiseer dat dat weinig zin heeft.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 nov 2016 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door berndv »

lotte.lotte schreef:Heel bizar hoe zij trouwens kunnen beslissen dat de koper gelijk heeft terwijl ik al mijn verzendbewijzen heb gestuurd.
die kunt u wel sturen, maar de ontvanger claimt zo te zien ook niet dat u niets verzonden heeft of dat er niets ontvangen is:
lotte.lotte schreef:Via Ebay heb ik een dure designertas verkocht voor € 2290,- euro. De koper betaalt via Paypal en ik stuur de tas met verzendservice (verzekerd) op naar het buitenlandse adres. Vervolgens claimt de koper dat bij aankomst het object 'sterk afwijkt van de advertentie', zij beweert dat de inhoud van de doos leeg was.
lotte.lotte schreef:Heel bizar hoe zij trouwens kunnen beslissen dat de koper gelijk heeft terwijl ik al mijn verzendbewijzen heb gestuurd. Onderzoek bij PostNL loopt nog maar hoogstwaarschijnlijk zal hier toch wel uit blijken dat het pakket met de 600 g aangekomen is.
Het enige wat aan te tonen is op basis van onderzoek door postnl is dat er "een" pakket aangekomen is. Postnl kijkt niet naar de inhoud, die kijkt alleen of het pakket is afgeleverd op het aangegeven adres en dit pakket had bij het inboeken een gewicht van 600 gram. De verzekering van postnl zal op basis hiervan zeer waarschijnlijk geen cent uit keren, en zal ook niet helpen in uw bewijsvoering.
lotte.lotte schreef:Tot die tijd betaal ik geen cent terug aan Paypal, mijn vraag is hoe sterk sta ik als ik inderdaad kan bewijzen dat het pakket met inhoud is aangekomen, mocht deze zaak voor de rechter komen middels het incassobureau wat Paypal nu ongetwijfeld zal inschakelen.
Ik zou op zijn minst proberen om in gesprek te komen en te blijven met paypal en de houding die ik hier in uw verhaal lees, zal zeker niet meewerken aan een constructieve oplossing. De bewijslast ligt bij u, u heeft een pakket verstuurd, postnl weet alleen dat er een pakket is verstuurd, paypal weet nu ook dat er een pakket is verstuurd, en de ontvanger weet dit ook. Wat alleen niemand weet is wat er in het pakket zat, de ontvanger beweert dat het pakket leeg was, u beweert dat er een tas t.w.v. 2290 euro in zat.
lotte.lotte schreef: Inmiddels heb ik ook aangifte gedaan van internetoplichting, alhoewel ik me toch wel realiseer dat dat weinig zin heeft.
why? Aangifte tegen wie? Paypal? De ontvanger? Als hier mogelijk sprake is van oplichting, dan zou dat gedaan zijn door de ontvanger. De ontvanger woont in het buitenland, dus zou u aldaar aangifte moeten doen bij de politie, de nederlandse politie gaat geen buitenlandse internetoplichters onderzoeken of aanhouden, dat doen ze al niet bij nederlandse oplichters.

lotte.lotte
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2016 13:43
Contacteer:

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door lotte.lotte »

Dank Bernd voor je bericht maar hoe moet ik dan in godsnaam bewijzen dat de doos NIET leeg was bij aankomst? Zij
kan dan wel beweren dat de doos leeg was maar het bewijs wat ik heb is dat ik een pakket met inhoud heb verstuurd.
Dus Paypal geeft de koper nu gelijk op basis van wat? Haar woord? Een valse aangifte?
En sorry dat ik het zeg maar welke houding heeft u het over, ik ben inmiddels al dagen bezig met Paypal te bellen en heb overal medewerking
aan verleend door middel van het opsturen van mijn gegevens en verzendbewijzen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

lotte.lotte schreef:Heel bizar hoe zij trouwens kunnen beslissen dat de koper gelijk heeft terwijl ik al mijn verzendbewijzen heb gestuurd.
Niet beslissen, maar wel vinden; als je het er niet mee bent kun je naar de rechter; waarmee zij natuurlijk heel goed en jij niet bekend bent; zo iets heet onderdeel van een business model. zie b.v. hier:
Voor verzekeringsmaatschappijen is niet uitkeren simpelweg hun core business!

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door beusen »

lotte.lotte schreef:Dank Bernd voor je bericht maar hoe moet ik dan in godsnaam bewijzen dat de doos NIET leeg was bij aankomst? Zij
kan dan wel beweren dat de doos leeg was maar het bewijs wat ik heb is dat ik een pakket met inhoud heb verstuurd.
Dus Paypal geeft de koper nu gelijk op basis van wat? Haar woord? Een valse aangifte?
En sorry dat ik het zeg maar welke houding heeft u het over, ik ben inmiddels al dagen bezig met Paypal te bellen en heb overal medewerking
aan verleend door middel van het opsturen van mijn gegevens en verzendbewijzen.
Er worden zelf pakketten verstuurd met stenen als inhoud.
Dus dat je een bewijs hebt een pakket met 600 gram verstuurd te hebben, zegt nog niet, dat er ook daadwerkelijk. Deze tas inzat.

naar welk land heb je deze verstuurd?

Misschien zelf fraude bij het postbedrijf in dit land.

Tip voor de volgende keer.

Verstuur met DHL, en laat het pakket thuis ophalen, want de koerier kijkt, of ook daadwerkelijk het aangegeven onderwerp er in zit.

Dus het pakket niet sluiten voor deze opgehaald wordt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door berndv »

De houding bedoel ik niet negatief, dat allereerst. Als dat als negatieve kritiek over is gekomen, excuses :oops:

Ik bedoel, probeer niet de beschuldigende kant op te gaan richting paypal. Zij zijn de dienstverlener hierin en hebben inderdaad de ontvanger gelijk gesteld, dat gebeurt meestal volgensmij. Heel goed dat u volledig medewerking verleend. Ik vrees alleen dat u er met alleen verzendbewijzen niet komt. Hoe u het wel kunt aantonen? Dat gaat een heel lastig punt worden, ik vrees dan ook dat dit nagenoeg onmogelijk gaat worden. De verzendbewijzen zeggen namelijk niets. Zoals ik hierboven al aangaf, dit verzendbewijs geeft alleen aan dat u "iets" heeft verzonden, maar zegt helemaal niets over de inhoud van het pakket. En laat nou net daar het geschil over gaan, niet over het wel of niet verzenden van een pakket.

Het lastige in dit hele verhaal is dat paypal als financieel dienstverlener feitelijk buiten deze transactie staat, hoewel het lijkt van niet, door hun oordeel. Een koper krijgt meer bescherming dan een verkoper. Paypal heeft nu een vordering op u, terwijl het eigenlijk zo zou moeten zijn dat u een vordering op de koper zou moeten hebben. Tussen die beide partijen bestaat het geschil. En om dit op te lossen, zult u dit zeer waarschijnlijk voor de rechter moeten uitvechten. De rechter in het land van de ontvanger, om het makkelijk te maken.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar het land waar u het heen heeft gestuurd?

lotte.lotte
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2016 13:43
Contacteer:

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door lotte.lotte »

Hoi Bernd no problem, waarschijnlijk heb je zelf vaker gelezen over problemen met Paypal. Ik heb het naar Italië verstuurd. Inmiddels heb ik dus wel online aangifte gedaan van internetoplichting tegen de koper, een klacht ingediend bij Paypal, en een klacht ingediend over de koper op Ebay, koper was slechts 1 dag actief.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik ga er van uit dat dit een verkoop op eBay is geweest. Ik ben ook benieuwd naar welk land er is verzonden. Je kan als koper nergens schade claimen omdat PostNL zal beweren dat er voor de zending is getekend. Zij keren dus geen schade uit. Paypal geeft de koper gelijk. Sommige producten zijn zeer fraudegevoelig. Dure merkartikelen en consumentenelectronica dragen een hoog risico.

Daarnaast zijn bepaalde landen waaronder Italie en Frankrijk riskant. De pakketbezorging is daar onbetrouwbaar.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door newmikey »

lotte.lotte schreef:koper was slechts 1 dag actief.
En dat is dan ook de essentie van het verhaal: nooit verkopen aan kopers met minder dan 99% positieve feedback en een gedegen geschiedenis. Dit lijkt inderdaad op gerichte fraude. U kunt alleen aangifte doen bij de Italiaanse politie.

lotte.lotte
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2016 13:43
Contacteer:

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door lotte.lotte »

Klopt het is mijn woord tegen die van Paypal en de koper. Lekker makkelijk dit, simpelweg aangeven dat de doos leeg is en dan heb je even gratis gewinkeld op Ebay. Maar alsnog ga ik er niet bij laten.

lotte.lotte
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2016 13:43
Contacteer:

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door lotte.lotte »

beusen schreef:
Er worden zelf pakketten verstuurd met stenen als inhoud.
Dus dat je een bewijs hebt een pakket met 600 gram verstuurd te hebben, zegt nog niet, dat er ook daadwerkelijk. Deze tas inzat.
Nee maar wel bewijs dat er IETS in zat, en die koper claimt dat het leeg is...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door berndv »

lotte.lotte schreef:Klopt het is mijn woord tegen die van Paypal en de koper. Lekker makkelijk dit, simpelweg aangeven dat de doos leeg is en dan heb je even gratis gewinkeld op Ebay. Maar alsnog ga ik er niet bij laten.
zoals ik al aangaf, paypal staat hier feitelijk buiten. Paypal heeft nu een terechte vordering op u, ongeacht hoe het geschil met de ontvanger loopt, de vordering van paypal is legitiem. Zo liggen nu eenmaal de voorwaarden van paypal, en dat deel van de voorwaarden is naar mijn idee wel correct.

Zoals ik het nu zie zijn er 2 vorderingen. 1 vordering van paypal tegen u, en een vordering van u tegen de ontvanger van het pakket. De eerste kan voor een Nederlandse rechter uitgevochten worden, die 2e zal voor een italiaanse rechter moeten.

lotte.lotte
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2016 13:43
Contacteer:

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door lotte.lotte »

Ik ben nu weer met Paypal aan de telefoon om tot een oplossing te komen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

lotte.lotte schreef:Ik ben nu weer met Paypal aan de telefoon om tot een oplossing te komen.
Daarbij heb je mogelijk met lieden te maken zoals in een uitzending van Zembla, waarvan een link is opgenomen in deze post in een ander onderwerp op dit forum.

lotte.lotte
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 okt 2016 13:43
Contacteer:

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door lotte.lotte »

chrisd1 schreef:
lotte.lotte schreef:Ik ben nu weer met Paypal aan de telefoon om tot een oplossing te komen.
Daarbij heb je mogelijk met lieden te maken zoals in een uitzending van Zembla, waarvan een link is opgenomen in deze post in een ander onderwerp op dit forum.
Jep, ik gaf aan bij PayPal: lekker makkelijk geld verdienen op deze manier, iets kopen en dan claimen dat het niet goed is aangekomen, zo kan ik ook wel mijn geld verdienen. "Dan doet u dat toch mevrouw". Zucht.. dat is toch niet wat ik bedoel, wat is dit voor manier van zaken doen. Dit gaat gewoon niet opschieten, van Paypal krijg ik toch te horen dat zij voldoende bewijs hebben dat de doos leeg is aangekomen en dat dat grondig onderzocht is. Heb nu maar een claim bij postNL ingediend.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door berndv »

misschien heel vervelend om te zeggen en wellicht ben ik wat te vlug met de conclusie, maar ik vrees dat u dit gaat verliezen. En het geld kwijt, want dat zal vermoedelijk toch echt bij paypal terecht gaan komen, en de tas kwijt. Hopelijk kan PostNL hier nog iets in betekenen, maar zoals hierboven ook al aangegeven, staat Italie niet echt bekend als betrouwbaar land betreffende de pakketbezorging. Als hier een pakketbezorger de inhoud achterover gedrukt heeft, dan zal uit het onderzoek van postnl natuurlijk blijken dat het pakket gewoon ongeschonden afgeleverd is.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

berndv schreef:...dan zal uit het onderzoek van postnl natuurlijk blijken dat het pakket gewoon ongeschonden afgeleverd is.
Mijn ervaring met iets vergelijkbaars is, dat er (door sukkels zoals in de video van Zembla) echt hele rare dingen worden gecopy/paste, waarvan toch onmogelijk kan worden bewezen, dat ze 100% niet waar zijn; daar worden ze immers voor betaald; ben zelf echt benieuwd naar met wat voor onzin ze eventueel in dit geval op de proppen komen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door newmikey »

lotte.lotte schreef:...van Paypal krijg ik toch te horen dat zij voldoende bewijs hebben dat de doos leeg is aangekomen en dat dat grondig onderzocht is. Heb nu maar een claim bij postNL ingediend.
Maar dat zou toch ook zomaar kunnen? Iets met die waarde moet ook eigenlijk per verzekerde koeriersdiens worden verzonden maar daar heeft u uiteraard nu weinig aan. Paypal kan hier niets aan doen, eBay zou hier eerder de aangewezen partij zijn. Negatieve feedback achterlaten kan wel maar zal u niet helpen, misschien de volgende verkoper waarschuwen. Maar ja, een eBay profiel is ook zo weer verwijderd.

Fraude is gewoon moeilijk te voorkomen maar PayPal zelf valt hier niet veel te verwijten eigenlijk.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door beusen »

berndv schreef:misschien heel vervelend om te zeggen en wellicht ben ik wat te vlug met de conclusie, maar ik vrees dat u dit gaat verliezen. En het geld kwijt, want dat zal vermoedelijk toch echt bij paypal terecht gaan komen, en de tas kwijt. Hopelijk kan PostNL hier nog iets in betekenen, maar zoals hierboven ook al aangegeven, staat Italie niet echt bekend als betrouwbaar land betreffende de pakketbezorging. Als hier een pakketbezorger de inhoud achterover gedrukt heeft, dan zal uit het onderzoek van postnl natuurlijk blijken dat het pakket gewoon ongeschonden afgeleverd is.
PostNL is alleen verantwoordelijk tot aan de grens, dus PostNL trekt zijn handen terug, want het pakket heeft Nederland verlaten en is zoals het doel was in Italië bezorgd.

Voor de inhoud is PostNL niet verantwoordelijk, mits je de inhoud voor het bedrag van waarde verzekerd.
Je kan nooit een pakket, dat Nederland heeft verlaten trasseren.

Ik ben blij, dat PayPal de koper nu meer beschermd, want vroeger liep het de spuitgaten uit, hoe een koper vaak door de verkopende partij opgelicht is.

Nu is ook de kat uit de zak, dat je dit artikel aan een member van Ebay verkocht hebt, die pas 1 dag een account had.

Het is jammer, maar je zou de tas en het geld kwijt zijn, maar het is niet anders.

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Opgelicht door Paypal/koper?

Ongelezen bericht door Eres »

De koper stelt toch, dat het opgestuurde afwijkt van de advertentie.
Dus de ontvangen tas lijkt niet op het geadverteerde product, de doos was dus niet leeg, wat wel beweerd wordt.
Wie vertelt niet de waarheid?
Ik zou dit aan paypal melden en die kunnen aan de hand van de gedane en nog te komen reacties concluderen aan wiens woorden je kan twijfelen.
Ik zou me niet zo gemakkelijk aan paypal overgeven, ze beschermen terecht meestal de kopende partij, maar moeten dan maar een sluitend systeem bedenken waarin levering en ontvangst goed beschermd is.
Niet het risico aan anderen laten en slechts geldelijk gewin voorop stellen.

Gesloten