LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OPGELICHT VIA GIROFOON

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ilut
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:21

OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ilut »

Ik kreeg 28 jan. j.l. een schrijven van de postbank dat er waarschijnlijk "onterechte afschrijvingen"zouden zijn gedaan met een totaal bedrag van 1460 EURO via mijn girofoon!

Ik heb mijn girofoon in al die jaren slechts 1 x gebruikt.
Op 25 en 26 januari rond middernacht zijn er verscheidene transacties door criminelen die mijn girorekening voor totaal 1460 euro hebben geplunderd.

Ik heb een procesverbaal laten opmaken.

De postbank liet mij weten nog niet zeker te weten of ik het "gestolen" bedrag terug zal krijgen??! Dit vind ik onbegrijpelijk; het is hun systeem dat gekraakt werd.
Het opvallende aan het geheel is dat zij de "verdenking fraude" brief op 26 januari hebben verstuurd en notabene het bedrag op 27 januari TOCH nog overmaken op de rekening van deze criminelen!

Ik sta op het punt te gaan trouwen en voel mij dus extra gedupeerd om dat ik dit geld hard nodig heb om mensen te betalen.

[quote][/quote]

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Ricert »

Dit is wel heel erg. Vooral als je net op het punt staat te trouwen.
De postbank liet mij weten nog niet zeker te weten of ik het "gestolen" bedrag terug zal krijgen??! Dit vind ik onbegrijpelijk; het is hun systeem dat gekraakt werd.
Dat laatste is niet waar. Als namelijk het systeem gekraakt was had nu de helft van Nederland geld van zijn of haar rekening gemist.
Waarschijnlijk zal de postbank een onderzoek opgestart zijn hoe iemand aan uw girofooncode is gekomen.

Laten we hopen dat er snel duidelijkheid is en dat u uw geld gewoon terugkrijgt

Renate1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2006 15:09

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Renate1985 »

Hallo Ilut,

Tot mijn verbazing is mij hetzelfde overkomen als jou.
Alleen kwam ik er zelf achter. ik wou mijn rekening gaan betalen en tot mijn verbazing is er op een of ander manier 500 euro van mijn rekening afgeschreven. Wat voor mij een enorme klap was ik ben student en ik moet al dat geld gebruiken om mijn rekeningen te betalen voor deze maand. Ik viel bijna flauw toen ik er achter kwam.

Ik heb met de postbank gebeld. En na lang wachten kreeg ik een antwoord dat er met mijn rekening ook gefraudeerd is. precies op dezelfde dag en tijd als jouw. Ik zou echt niet weten hoe het heeft kunnen gebeuren en vooral met meerder mensen.
Er is tegen mij gezegd over de telefoon dat dit soort dingen binnen 2 weken afgehandeld word. ik hoop maar dat ik mijn geld terug krijg anders klaag ik de postbank aan vanwege hun waardeloze systeem.

Mijn vraag aan jouw is kan je gewoon bij de politie een aangifte doen? wat dit ben ik wel van plan, ik laat dit niet zo maar aan mij voorbij gaan. ik heb niet veel ervaring met dit soort dingen. en is het bedrag ook naar een of andere Veen in zaandam over geschreven?

Vriendelijk Groet
Renate Schipper

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door themaster »

feit blijft onzorgvuldigheid met je code.

als je je code bv je geboortedatum is je kiest het nl zelf is het voor criminelen heel handig om je te plunderen

verander daarom altijd een ww in een code die niemand weet of et weten kan komen.

zo werk je fraude zelf in de hand

Renate1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2006 15:09

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Renate1985 »

Het maakt totaal niet uit of je je geboortedatum of iets makkelijks gebruikt.
Mijne code was ook een code die niemand weet zelfs mijn ouders niet.
Dus maakt niet uit. ze komen er toch wel achter.
Ik hoop niet dat dit vaker voor komt

ilut
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ilut »

beste renate,
wat je direct moet doen is een "schadeformulier postbankprodukten" bij je postkantoor halen en aangifte doen bij de politie.
Stuur dit samen met je girorekening-afschrift op naar de postbank, postbus 99960, 8900 GA te Leeuwarden.

de postbank heeft mij dus geattendeerd op deze fraude-zaak(!), en mij geadviseerd een proces-verbaal etc. te laten opmaken.

succes ermee. echt verschrikkelijk dat zoiets kan gebeuren.

Ik had overigens ook geen makkelijke code. Bovendien ben ik de enige die deze code weet.

Heb ook direct alles geblokkeerd, voor mij girofoon meer.

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door themaster »

niemand kan het kraken tenzij je een makkelijke code hebt.

ik bankier al jaren via internet en via girofoon maar mij flikken ze dit niet daar niemand weet welke code ik heb.

naderhand komen mensen er ineens achter dat ze per ongeluk eens iets hebben gezegd tegen iemand of het is een ww wat je ergens anders ook gebruikt etc.

het systeem is echt zo waterdicht als het maar zijn kan.

welke bank het ook meemaakt als de fout bij hun ligt krijg je hhet meteen terug.
maar 99,9% is de eigenaar van de rekening zelf in gebreke

ilut
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ilut »

waarom accepteert het waterdichte ysteem dan al deze "makkelijke codes"???

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door themaster »

als de code goed is accepteerd ie het gewoon hetzelfde met een pincode is ie goed dan is ie goed


ik heb het net met 3 rekeningen getest mijn zakelijke mijn prive en die van mijn vriendin.

exppress een willekeurige code gekozen op 3 rekeningen en 3x de melding dit wachtwoord hoort niet bij het opgegeven rekeningnr.

dus accepteerd het systeem het gewoonweg niet.

was toen ook met passen copieereen jij bnet de gebruiker dus jij bent verantwoordelijk

ilut
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ilut »

eigen verantwoordelijkheid wat betreft beheer van pasjes en bijbehorende pincodes vind ik niet meer dan normaal.

maar inbreken via de girofoon is toch een andere kwestie.
bovendien moet de postbank waarschuwen voor "onveilig betalingsverkeer".
als het gebruik van GIROFOON onveiliger is dan bijv. internetbankieren dan moeten ze het product niet meer aanbieden.

Ricert
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 sep 2005 16:45

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Ricert »

als het gebruik van GIROFOON onveiliger is dan bijv. internetbankieren dan moeten ze het product niet meer aanbieden.
Ik denk hier toch anders over. Ik zelf vind interbankieren en de girofoon veiliger dan een overschrijvingskaart. Juist door de beveiliging die bij het internetbankieren en de girofoon zitten. Maar moet je daarom overschrijvingskaarten gaan verbieden?
Feit is dat het één altijd veiliger is dan het andere.
Een 100% veilig systeem bestaat gewoon niet.

ilut
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ilut »

Nou, lekker veilig die GIROFOON, met "al" z'n beveiliging.
Wordt er een beetje cynisch van.
Wil gewoon mijn zuur verdiende centjes terug.
[/quote]

Renate1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2006 15:09

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Renate1985 »

Ilut,

Ik voel totaal met je mee.
Ik word totaal gestresst hiervan
waneer kriig ik mijn geld terug!!!
en dan is het de vraag of ik het terug krijg!!
Ik heb het geld nodig nu heb ik totaal niks te besteden voor de rest van de maand. en ik krijg allemaal gezeur van het IBG en van de zorgverzekeraar.
POSTBANK BEDANKT ZEG!!!!

Ik open een andere rekening bij een andere bank!! :evil:

ilut
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:21

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door ilut »

renate,

Zorg dat je alle formulieren opstuurt, want zonder procesverbaal doet de postbank helemaal niks. Ben jij ook door hen geattendeerd middels een brief op het feit dat er "onterechte afschrijvingen"van jouw rekening zijn gedaan?
Zo nee, dan zou ik direct actie ondernemen.

De postbank heeft in mijn ogen gefaald. Mocht ik mijn geld niet terugkrijgen dan verdienen ze wat mij betreft de KOUDE DOUCHE!!

Renate1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2006 15:09

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Renate1985 »

Ik heb vandaag een brief thuis gekregen maar ik heb hem nog niet bekeken. Ik loop stage, en heb via mijn moeder vernomen dat er een brief was.
Mijn ouders en ik zijn inmiddels bezig met alle benodigde papieren bij elkaar te zoeken en op te sturen.
En ga zo gauw mogelijk aangifte doen. kon gister niet omdat ik nog geen brief had ontvangen.
Als ik mijn geld niet terug krijg, dien ik een aanklacht in tegen de postbank.
Want kom ik niet alleen financieel in de problemen, maar ook emotioneel!
Dat zal ook wel voor jou gelden denk ik.

p.s. hoop dat je ondanks deze problemen nog een prettige trouwdag hebt. Gefeliciteerd daarmee :D

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door themaster »

je komt in de problemen dat is niet goed.

maar vergeet 1 ding niet postbank en zowel elke bank kan terugkijken in hun systemen van waar er is gebeld etc.

blijkt er een foute code te zijn geweest en de postbank is fout geweest krijg je het geld terug,

blijkt het geld door een bekende van jou te zijn geplunderd wat in 99,9% van de gevallen dus zo is ben je de sigaar.

je bent sowieso zelf al onvoorzichtig geweest dat kan ik je nu al vertellen.

niemand weet jouw rekeningnr en sowieso je code niet dus ergens heb je wat laten slingeren.

ik lees dat je studeert dus je woont hoogstwaarchijnlijk in een studentenkot ga daar maar eens kijken wie in jouw spullen heeft gesnuffeld ik garandeer jouw dat het iemand is die jouw kent.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door henk51 »

De "fraudeur" heeft maar 3 kansen om een pincode te proberen, daarna is de girofoon geblokkeerd. Vervolgens krijg je een brief gestuurd waarin vermeld wordt, dat de girofoon geblokkeerd is. Dus als de fraudeur de pincode niet weet, is de kans heel klein dat hij die kan raden. Ik denk dat het merendeel van de rekeninghouders, zijn pincode ergens noteert, en thuis toch weglegt op een "veilige plek". Het kan ook zijn, dat diegene die de girofoon misbruikt heeft, die brief, en later de brief met de nieuwe girofooncode heeft onderschept. De postbank kan natuurlijk nagaan of er in het verleden een nieuwe code is aangevraagd. Ik hoop voor je dat ze de zaak snel oplossen.

Renate1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2006 15:09

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door Renate1985 »

aan themaster

Je bent wel mooi aan het oordelen dat ik zelf onvoorzichtig ben geweest!! Je kent me niet dus hoor je ook niet over mij te oordelen.
Ten eerste ik woon nog thuis. dus ik heb geen mede studenten die in mijn papieren zitten te neuzen.
En ten tweede ben ik aan het leren voor financieel management dus ik weet hoe belangrijk het is om belangrijke codes geheim te houden, daarom zorg ervoor ik dat ik alle papieren die ik van de postbank krijg en van andere belangrijke instanties in een map opberg en op een veilige plek opberg. dus niemand en dus ook niemand kan zomaar aan mijn girofoon codes zijn gekomen. al helemaal geen bekende!!
sorry maar dat moest er even uit.

Het enige wat ik heb gekregen van de postbank is een brief, waarin staat dat mijn girofoon geblokkeerd is.
Ik neem morgen een dag vrij en zal het allemaal ff goed uitzoeken.

en themaster hou asjeblieft op met suggeren over ons.
want iedereen is anders!! :!:

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door themaster »

o dus als je financieel management studeerd doe jij alles goed.

net wat henk typt 3x fout is geblokkeerd dus 99,9% zeker dat het een bekende is van je.

je maakt mij niet wijs dat iemand zo je pincode ff gokt dat is onmogelijk een kans van 1 op de miljoen of meer het is nl 5 cijfers en daar zijn echt veel combies mee.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: OPGELICHT VIA GIROFOON

Ongelezen bericht door SJZ »

niemand weet jouw rekeningnr

Themaster, jij plaatst hier toch wel een van de allerdomste opmerkingen die je maar kan verzinnen.

Ten eerste weten HEEL VEEL andere mensen (en organisaties) je rekeningnummer, da's niks bijzonders.

Ten tweede: rekeningnummers zijn via mijnpostbank.nl hartstikke makkelijk op te vragen. Geef jij maar een nummer en ik zeg je welke rekeninghouder er bij hoort.

Ten derde hoef je helemaal niet te weten op wiens naam een rekening staat. Je kiest een gironummer, en als het bestaat toets je willekeurig 3 keer een pincode. Dan heb je een kans van 1 op 3333 dat je raak gokt. Na een paar duizend telefoontjes heb je wel 200 euro aan telefoonkosten uitgegeven, maar als je een keer raakt gokt kun je gelijk een veel groter bedrag terugverdienen.

Gesloten