LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Dick Groen
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2006 16:32

Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door Dick Groen »

Contractbreuk door de Giro.
Het is onbegrijpelijk dat een Bank in dit geval de Giro contractbreuk kan plegen door adhoc de voorwaarden en mogelijkheden te wijzigen, daarbij de kosten continue op de klant afwentelende terwijl men miljoenen winst maakt.

Voorbeeld. Onder het mom van afspraken met europese banken heft men de Giropasbasis op ( was voor gebruik binnen nederland.). Het alternatief is de Giropas maar deze is een stuk duurder.
Consequentie van het niet willen van deze nieuwe pas is dat je niet meer bij je geld kan. Alle basis handelingen nodig om bij je geld te komen worden geblokkeerd. Hoezo keuze.
Dit is gewone uitklopperij, maakt men nog niet genoeg winst met ons geld. Op de rekeningcourant krijg je toch al geen fatsoenlijke rente. (Uberhaupt niet bij de Giro.)

Vraag wat kun je er tegen doen? Kan men zomaar een dergelijke vorm van contractbreuk doen, waarbij men je basisrechten gewoon intrekt?
Laatst gewijzigd door Dick Groen op 08 dec 2006 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

henkru
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 dec 2005 20:02

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door henkru »

Ik ben gauw overgestapt naar www.argenta.nl :D kost niets.

khata
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mar 2006 22:43

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door khata »

Hele maal mee eens.

Volgens mij zitten ze juridisch ook fout.
Waar gaat het ook al weer over?
- Een bank kan beschikken over mijn geld (uitlenen, belegen etc) en daar geld mee verdienen
- Als tegen prestatie krijg ik rente of een andere dienst zoals betaal mogelijkheden (eigenlijk zou dat beide moeten)
En hoe noemen wij dit ook al weer? Een bank!

"afspraken met europese banken" wat een slappe smoes. Ze bedoelen prijs verhogen. Voor het gemak zijn er wat meer voor de handliggende oplossingen vergeten.
- De pas gewoon in heel europa geldig maken zonder meer kosten.
- De prijs van de een duurder pas halveren en vervolgens maar een pas instellen.
- Beter onderhandelen met de andere banken want de postbank is niet echt opgekomen voor zijn klanten.

Betalings verkeer duur ja voor de klant niet voor de postbank. De winkels moeten betalen voor pin, ik moet betalen voor een pas, ik krijg geen rente


Khata

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door Mk »

henkru
Geplaatst op: 08 Dec 2006 18:53 Onderwerp:



Ik ben gauw overgestapt naar www.argenta.nl kost niets.
Heel goed joh, let je wel even op dat je max 250 per dag cash kan pinnen (en max 1250 bij een betaalautomaat)?


En voor wat betreft het kostenverhaal: de Nederlandse banken en het Nederlandse betalingsverkeer waren tot nu toe het goedkoopst in Europa. Door die fijne Europese harmonisatie betekent dat dus dat de zaken in NL fijn duurder gaan worden.

mark2005
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 dec 2006 12:24

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door mark2005 »

Ik ben absoluut geen postbank fan, laat ik daarover even heel duidelijk zijn. Maar het verhaal klopt geheel

De eenwording van Europa brengt voor banken een aantal gevolgen met zich mee. ik zal er twee kort benoemen:
- een overboeking vanuit een bepaald land naar een Euroland (mits die overboeking voldoet aan een aantal criteria) mag niet meer kosten dan een zelfde binnenlandse overboeking in dat bewuste land
- Vanaf 2008 moeten alle ingezete van de Eurolanden kunnen pinnen en betalen in alle eurolanden

Dit betekend dat of je nu wel of niet over die grens gaat, jouw bank verplicht is vanaf 2008 alle klanten een (dure) pas te verstrekken waarmee je uit de voeten zou kunnen in alle eurolanden.

Nederlandse banken hebben eigenlijk 1 probleem vanuit het verleden: ze zijn te efficiënt geweest!!

Als je het betalingsverkeer in Nederland vergelijk met de rest van de wereld, staan we echt aan de top in de wereld. Hiermee bedoel ik niet alleen qua gemak, maar ook qua kosten.
Het gevolg van bepaalde maatregelen vanuit de "Europese eenwording" is dat de dienstverlening en het kosten niveau in vergelijking steeds meer gelijk word getrokken. Dit wordt opgelegd vanuit de heren in Brussel. Het gevolg is dus dat het goedkope betalingsverkeer wat wij zijn gewend (ook al lopen we lekker te zeuren dat het zo duur is) in de komende jaren zal gaan stijgen.

Van contractbreuk is hier geen sprake, de postbank heeft met jou afgesproken dat ze voor jou je betalingsverkeer zullen faciliteren. In mijn ogen doen ze dit nog steeds. Het vervelende is dat er nu alleen een hoger tarief aan wordt gekoppeld.

Kijk anders eens op deze link: (gevonden via google)
http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=24414

Hierin staan wat gevolgen van de europese eenwording.
Let vooral eens op stukken tekst zoals:
,, gevolg: Verhoging kosten voor bank en klant zonder hogere opbrengsten”

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door mr T. »

Let vooral eens op stukken tekst zoals:
,, gevolg: Verhoging kosten voor bank en klant zonder hogere opbrengsten”
Die hogere opbrengsten heeft de Postbank al binnen door het afschaffen van een rentevergoeding over de rekening courant tegoeden, door het slechts leveren van standaardprodukten, door een zeer lage rentevergoeding over spaarrekeningen en door het in rekening brengen van overschrijvingskaarten.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Waarom willen we altijd alles maar gratis houden in dit land? Waarom mag een bedrijf geen geld vragen voor verleende diensten?

wimmie
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2006 16:23

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door wimmie »

volgens mij reageren een heleboel bankmedewerkers !!, mijn moeder en schoonmoeder heben/hadden een gratis bankpas nu plots moeten ze gaan betalen voor diensten waar ze nooit gebruik van maken, europesche regels ??? waarom zien wij nooit regels die het voor ons goedkoper zouden maken zoals auto's benzine cd/dvd huren huizenprijzen e.d.

grietjern
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2006 15:34

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door grietjern »

Je hebt gelijk Wimmie, en dat europese gedoe hebben wij niets mee te maken dat zijn gewoon groffe leugens.
De postbank schaft twee betaal pakketten af en de graties pinpas daar moet je nu voor betalen. Waarom??? Nu de rijkeren onder ons maken massaal gebruik van de graties pas dus als zij dat betaald maken dan brengt het meer op. Dus meer winst, en daar gaat het werkelijk om.
Ik weiger te betalen en ga er ook tegen in, de tweede kamer fractie van de SP gevraagd om hier na te kijken want het betekent ook dat de mensen met een lage inkomen er weer een vast lasten plaatje bij krijgen en daar helemaal niet op zitten te wachten.
Want let wel als je een rekening nummer hebt op je beide namen dan moet je ook twee pasjes aanschaffen en dat is op jaar basis toch weer 22 euro.
Ik heb dan ook vragen gesteld aan de postbank per email en ondertussen vermeld hoe ik en nog een paar mensen er over dachten.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

de tweede kamer fractie van de SP gevraagd om hier na te kijken
Ik heb dan ook vragen gesteld aan de postbank per email en ondertussen vermeld hoe ik en nog een paar mensen er over dachten.
Hier zullen ze ongetwijfeld diep van onder de indruk zijn en meteen alles terugdraaien. :roll:
Dat komt omdat ze veel geld verdienen met de saldo's van de klanten.
ja en? De functie van elk bedrijf is winst maken, dat lijkt me nogal logisch. Dat jij dat onrechtvaardig vind is nog geen enkele reden om het allemaal maar gratis te houden.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door G7 »

ja en? De functie van elk bedrijf is winst maken, dat lijkt me nogal logisch.
Ja en? Door eerst mensen eerst binnen te lokken, om later te moeten betalen, terwijl ze ieder jaar miljarden winst maken met jou/mijn geld?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ten eerste zal het met die miljarden winst nog wel meevallen. Hou je ook rekening met de kosten die er tegenover staan?

Verder ben je nog altijd zelf degene die zich naar binnen laat lokken. Op dit moment is Argenta misschien nog gratis, maar ik voorspel je dat er binnen afzienbare tijd geen enkele bank meer gratis is. En terecht ook, waarom moeten ze alle diensten gratis verstrekken? Al die mensen die er werken kosten niets? Kantoren kosten niets?

Die mentaliteit van alles moet maar gratis zijn kan echt niet meer in deze tijd.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door G7 »

Ten eerste zal het met die miljarden winst nog wel meevallen. Hou je ook rekening met de kosten die er tegenover staan?
En daar lig jij wakker van?
Die mentaliteit van alles moet maar gratis zijn kan echt niet meer in deze tijd.
Waarom? Ze verdienen zat aan ons.

Maar Dilbert jongen, droom lekkker verder in je zwembad met geld. Ik ga ook maar weer eens verder met mijn werk. Ja, de bank toch inkomsten hebben!!! :wink:

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Een zwembad met geld? Ik zou wensen dat het waar was...

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door Fiore »

dan kan jij mooi alle pasjes voor ons betalen, dilbert

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Precies....

grietjern
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2006 15:34

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door grietjern »

Dilbert, je vroeg je af of de tweedekamer fractie van de SP wel onder de indruk zou zijn.
Nou ik kan je vertellen dat zij al druk bezig zijn met het uitzoeken over deze zaak. Ben persoonlijk door hun telefonisch benaderd.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door Fiore »

het zal toch van den zotte worden
Als de postbank de een wel en de ander niet laat betalen voor dezelfde bankpassen, zijn ze mij kwijt als klant
en de SP een stem lichter bij de volgende verkiezingen

grietjern
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 dec 2006 15:34

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door grietjern »

Heel goed fiore, je past toch niet binnen deze groep.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Opheffen GiroBasispas ten koste van de klant

Ongelezen bericht door Fiore »

lol zeg, als jullie ons voor dingen willen laten betalen mogen we er wel bij
als jij dat zo zegt klink je zelf ook niet erg SP hoor! (of bedoelde je dat ik niet bij de postbank pas?)
Laatst gewijzigd door Fiore op 13 dec 2006 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten