LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oversluiten hypotheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
nana 3
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 jan 2006 01:18

oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door nana 3 »

hallo allemaal
Ik heb een hypotheek bij de ING bank waarvan de rentevaste
periode per 1 augustus afloopt
Ik heb deze hypotheek nu bijna 5 jaar (looptijd 30 jaar)
Nu heb ik een aanbieding van hun gekregen die ik
te hoog vind.
Nu wil ik mijn hypotheek oversluiten naar een andere bank.
Ik hoor van bekenden dat je dan geen boete hoeft te betalen.
Ik had ING vandaag aan de telefoon en die zegt van wel.
Ik heb dus mijn tussenpersoon opgebeld en die zegt van niet.
Het word me allemaal een beetje onduidelijk.
Heeft er hier iemand verstand van dit soort zaken die mij
kan helpen?

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Nana,

Indien je oversluit aan het einde van de rentevaste periode hoef je geen boeterente te betalen !!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door SJZ »

De ING werkt met een boete die bestaat uit een vast bedrag plus boeterente. Die vaste boete kunnen ze dus misschien wel opeisen. Vraag bij de ING bank hoe hoog het bedrag van de boete is.

nana 3
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 jan 2006 01:18

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door nana 3 »

bedankt voor de reacties

Pientjelien
Berichten: 105
Lid geworden op: 03 dec 2005 19:32

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door Pientjelien »

Als jij een rentevastperiode hebt gehad van 5 jaar die per 1/8 afloopt, dan is (bij ING) per 1/8 geen boeterente verschuldigd !!!!!!!!!!!!!!!!

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door Mk »

Dat is afhankelijk van de hypotheekovereenkomst. Lees die eens na zou ik zo zeggen (hoofdstuk vervroegde aflossing en boetebepalingen).

Nadeel van oversluiten is wel dat je opnieuw afsluitprovisie zult moeten betalen + dat er een nieuwe hypotheekakte opgemaakt moet worden (notariskosten dus). Tevens zal het huis opnieuw getaxeerd moeten worden. Dat zal al met al een paar duizend euro zijn; weegt dat op tegen de hogere offerte van de ING?

nana 3
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 jan 2006 01:18

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door nana 3 »

hoi
bedankt voor jullie reacties
heb het e.e.a. uitgezocht en ga mn hypotheek oversluiten.
Boete hoef ik inderdaad niet te betalen vind het wel
belachelijk dat het door een telefoniste van de ING wel werd gezegd
maar dat schijnt daar gewoon te zijn
de bijkomende kosten neem ik wel voor lief want ik ga er echt veel op
vooruit

simmetje
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 jun 2005 21:27

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door simmetje »

Ik zou het aanbod nog even bij de ing neerleggen. Misschien kunnen ze het je dan ook aanbieden. is altijd goedkoper als oversluiten.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door kampvuur »

Ik had eerst ook een hypotheek bij de ING.
Ben echt blij en opgelucht dat ik daar weg ben...ze verstrekken botweg verkeerde informatie, heb wel een boete rente betaald, maar had dat er graag voor over om bij die laaierlichters vandaan te komen.
Zit nu bij de ABN/AMRO en wat een wereld van verschil!, alles overzien zit ik nu op rozen, en jij zal ook wel je redenen wel hebben gehad om bij de ING weg te gaan.
Had tevens alles al afgelost aan de ING incl. de boeterente, maar over mijn aandelendepot werd totaal niet over gesproken.
Het bedrag waar ik recht op had +/- 5000, euro hadden ze op de al mijn afgeloste beleggingshyptheek rekening gestort, dit moest wel op mijn priverekening gebeuren, heb het 3 maal gevraagd het geld over te maken op mijn eigen prive-rekening. Maar je wordt nog net niet de deur uitgeduwd, maar toch hebben ze het geld laten zweven (in hun eigen geldlade)

Hun hypotheekadviseurs zijn gehaaide tantes die op kantoor werken, en dit er "effen" bij doen. Dus echt niet objectief, nee zelfs opzettelijk misleidend en gespeend met leugens, en halve waarheden. (over de anderen banken)
Bij een andere bank krijg je als nieuwe klant tenminste nog rente korting, en zelfs de afsluitprovisie werd in mijn geval gehalveerd....vervolgens heeft de ING -bank de benodigde stukken te laat ingestuurd naar de notaris, daardoor moest ik mijn andere al gemaakte afspraken een maand verzetten.
Hun huisstijl...een rode tapijt met de ingedraaide 3 zessen :twisted: zegt mij nu dan ook meer dan genoeg. (let er maar eens op)

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Kampvuur,

Het is goed dat je een goed gevoel hebt bij je huidige hypotheek.

Ik wil er echter wel aan toevoegen dat ook de adviseur van de ABN Amro niet objectief is, zij bieden immers alleen hun eigen produkten.

Bovendien krijg je als nieuwe klant wel rentekorting, maar als je een nieuwe rentevaste periode moet kiezen, betaal je als bestaande klant meer !!!

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door kampvuur »

Offerteselect,

Denk dat iedere bank dat wel doet, dat heet toch continuerente handhaven??
Waar het mij om ging is de eerlijke open benadering van de ABN/AMRO echt profesioneel. Eerst een vrijblijvende soort in-take gesprek met een vriendelijke dame die er echt verstand van heeft.
Daarna indien gewenst een gesprek met hun eigen hypotheekadviseur (die er duidelijk voor geleerd heeft) en alle persoonlijke wensen en info van de klant al bestudeert heeft.
Ben inderdaad zeer goed geholpen op alle punten, ze denken echt mee in het voordeel van de klant, 3,8% 10 jaar vast (okt 2005) verder allerlei extra's die mij heel weinig geld kost als ik er evt. gebruik van zou willen maken. geen onnodige verzekeringen ...alleen de rente en verder nada! nul komma nul.
Mocht de rente over pakweg 10 jaar waarschijnlijk veel hoger liggen , neem ik een optie van 1 jaar of variabel om zolaag mogelijk te blijven zitten. (was ook hun persoonlijke advies) We zatten gewoon op dezelfde golflengte en kreeg ongevraagd meer kortingen dan ik verwacht had.

Die gespreken die ik bij de ING had waren op zijn minst gezegd gluiperig, kreeg iedere keer een smaak van "die draaien we een poot uit" en vooral werd je niet serieus genomen. Specifieke vragen of wensen werden gewoon genegeerd, wel zaken door je strot geduwd waar ik geen belang bij had, maar veel geld moesten kosten. (verzekering aansmeren).
Daarna werd ik nog verschillende malen telefonisch benaderd op een opdringerige belerende toon, en ze wilde tekst en uitleg horen waarom ik zo snel mogelijk van de ING afwilde.

<maar ik zal blijkbaar wel niet de enigste zijn>

nana 3
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 jan 2006 01:18

Re: oversluiten hypotheek

Ongelezen bericht door nana 3 »

Beste Kampvuur

Bedankt voor je reactie
Ik herken in jou verhaal veel waar ik zelf mee te kampen
heb bij ING
Boel vertragen,foutieve informatie over de boeterente
Het perse' willen weten hoe en waarom ik naar een andere
bank wil op niet al te vriendelijke wijze
Maar heb het geluk dat degene die ook borg voor de
hypotheek staat er iets meer verstand van heeft dan ik
en die is naar de ING toegestapt en ze hebben belooft
alles nu een keer te gaan regelen dus ik wacht af

Gesloten