PayPal conflict. Wat moet ik doen tegen deze reus?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Dracoon
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2021 18:35

PayPal conflict. Wat moet ik doen tegen deze reus?

Ongelezen bericht door Dracoon »

Goedenavond,

Sinds een half jaar ben ik een bedrijf gestart. We kregen de vraag of het mogelijk was om met Paypal te betalen. Na van alles te hebben nagekeken hebben we besloten om Paypal aan te gaan bieden. Onze producten kan je in onze webshop op pre-order basis bestellen.

In de periode waarin dit mogelijk was regende het bestellingen met betalingen via Paypal. Het ging dus goed en daar waren we erg blij mee. Echter vond Paypal het een beetje te goed gaan en hield een gedeelte van het geld vast om eerst te onderzoeken of ons bedrijf wel echt was. We moesten met bewijzen komen dus dit deden we. Alles werd goedgekeurd en het bedrag werd weer vrijgegeven.

Vervolgens bleven de bestellingen binnenkomen en werd de rekening weer geblokkeerd. We moesten met nog meer bewijzen komen omdat het om een hoog bedrag ging. Ook deze bewijzen hebben we weer geleverd en het bedrag werd weer vrijgegeven. Belangrijk om te vermelden is dat we tijdens de conversatie steeds hebben aangegeven dat het om pre-order producten ging.

Wederom kwamen er weer bestellingen binnen en uiteindelijk werd weer de rekening geblokkeerd. We moesten opnieuw met bewijzen komen maar dit keer werd het bedrag niet vrijgegeven maar vastgehouden. De reden Paypal wilde eerst zien dat de klanten hun product krijgen voordat het geld werd vrijgegeven.

Op dit moment staat er dus een bedrag van 65.000 euro op onze Paypal rekening wat dus vastgehouden word door Paypal en waar we tot we hebben geleverd niet aan mogen komen. Dit bedrag hebben wij eigenlijk nodig om de producten in te kunnen kopen. Je begrijpt dus wel dat dit een groot probleem voor ons is omdat we net startend zijn. We begrijpen Paypal heel goed in dit stuk maar dit hadden ze wel eerder aan kunnen geven zodat we hier rekening mee konden houden met onze pre orders.

Maar goed we moeten hierdoor dus waarschijnlijk een lening af gaan sluiten om onze leverancier te kunnen betalen. Je zou denken als dat alles is dan komt het wel goed maar helaas is dit niet zo. Na telefonisch contact te hebben gehad met Paypal en over en weer berichten via de berichtenservice kregen wij ook nog eens het bericht dat als een klant annuleerde dit van onze zakelijke rekening af word gehaald in plaats van het vastgehouden bedrag. Dit gaat ons net een stapje te ver aangezien het bedrag wat de klant betaald heeft in de vastgehouden pot zit. Paypal geeft aan daar geen boodschap aan te hebben. Dit geld blijft vaststaan totdat er word geleverd. Met andere woorden ook dit bedrag moeten wij van onze zakelijke rekening terug gaan betalen naar de klant toe. De kosten worden hierdoor dus enorm.

Maar dit is het nog steeds niet. Er komen momenteel annuleringen binnen en dat hoort erbij. Echter hebben wij in onze algemene voorwaarden aangegeven dat mensen verschillende opties hebben om mee te betalen. Indien er gekozen word om met Paypal te betalen dan zijn de Paypal fee kosten voor de klant zelf. De klant gaat hier dus mee akkoord op het moment dat ze een bestelling plaatsen en een betaling doen met Paypal.

Nu wilde een klant annuleren maar eiste deze ook de Paypal fee op. Hierop hebben we aangegeven dat dit volgens de algemene voorwaarden niet mogelijk is. Hierop geeft de klant aan een claim in te gaan dienen bij Paypal. Dit is ook gebeurt en we hebben bij Paypal gevraagd hoe groot de kans is dat de klant deze claim wint. De kans blijkt dus 100% te zijn aangezien de klant dus kennelijk het recht heeft om het volledige bedrag terug te krijgen. We hebben nu een annulering van een bestelling van 1200 euro waar ook nog eens 67 euro aan Paypal fee in zit. Ook deze moeten wij dus zelf betalen en krijgen we niks van terug te zien.

Al met al zie je hoe enorm wij gedupeerd worden door Paypal. Ik heb er gewoon slapeloze nachten van. Paypal geeft via de telefoon aan dat Paypal helemaal niet geschikt is voor pre-order producten dus dat ik Paypal beter uit kan zetten in mijn webwinkel. Dit heb ik dus uiteindelijk ook gedaan. Waar ik mij in dit stuk erg aan stoor is dat er niet eerder bij mij aan de bel is getrokken door paypal aangezien ik bij de eerste blokkade al aan heb gegeven dat het om pre-order producten gaat.

Het probleem in dit stuk is ook dat door Paypal aan te bieden in je webshop enorm veel klanten krijgt. Paypal is hier dus heel sterk in en het niet aanbieden van Paypal zal de halvering van klanten gaan betekenen. Paypal heeft dus hierin een machtspositie en kunnen daardoor van alles maken en dat doen ze ook. Het uitsluiten van Paypal kost ons meer geld dus uiteindelijk is het beter om Paypal aan te blijven bieden maar dit neemt niet weg dat ze naar ons idee misbruik maken van hun machtspositie.

We zijn nu weer een aantal maanden verder. We hebben een aantal pre-orders afgehandeld maar Paypal weigert de afgehandelde orders aan ons uit te betalen.

Ik hoor graag wat ik nu nog kan doen.

Met vriendelijke groet,

Jeffrey mohringer

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: PayPal conflict. Wat moet ik doen tegen deze reus?

Ongelezen bericht door kuklos »

Dit is een forum voor consumenten en jij bent ondernemer. Je vraag kan je beter op Higher Level stevllen, dat is een forum voor ondernemers.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: PayPal conflict. Wat moet ik doen tegen deze reus?

Ongelezen bericht door Cro »

Maar dit is het nog steeds niet. Er komen momenteel annuleringen binnen en dat hoort erbij. Echter hebben wij in onze algemene voorwaarden aangegeven dat mensen verschillende opties hebben om mee te betalen. Indien er gekozen word om met Paypal te betalen dan zijn de Paypal fee kosten voor de klant zelf. De klant gaat hier dus mee akkoord op het moment dat ze een bestelling plaatsen en een betaling doen met Paypal.

Nu wilde een klant annuleren maar eiste deze ook de Paypal fee op. Hierop hebben we aangegeven dat dit volgens de algemene voorwaarden niet mogelijk is. Hierop geeft de klant aan een claim in te gaan dienen bij Paypal. Dit is ook gebeurt en we hebben bij Paypal gevraagd hoe groot de kans is dat de klant deze claim wint. De kans blijkt dus 100% te zijn aangezien de klant dus kennelijk het recht heeft om het volledige bedrag terug te krijgen. We hebben nu een annulering van een bestelling van 1200 euro waar ook nog eens 67 euro aan Paypal fee in zit. Ook deze moeten wij dus zelf betalen en krijgen we niks van terug te zien.
Dat soort voorwaarden zijn leuk, maar heb je deze ook juridisch laten toetsen voordat je deze voorwaarden in gebruik hebt genomen? Ik kan me namelijk voorstellen dat dit soort voorwaarden in Nederland wettelijk niet eens toegestaan zijn en het is dus terecht is dat PayPal deze claim toewijst. In dat geval is het ook raar hier PayPal op aan te kijken, immers had je dat ook vooraf zelf uit kunnen zoeken en er voor kunnen zorgen dat je voorwaarden in overeenstemming zijn met het consumentrecht in Nederland.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PayPal conflict. Wat moet ik doen tegen deze reus?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Deze zaak kent teveel facetten en is te onduidelijk om een standpunt in te kunnen nemen over de vraag of Paypal juist handelt. Ik zou je adviseren om een advocaat te bezoeken, zodat je met zekerheid de juiste stappen kunt zetten.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: PayPal conflict. Wat moet ik doen tegen deze reus?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een consument word tot in den treure beschermd. En om te voorkomen dat een oplichter op deze manier veel geld binnen haalt word er snel en tijdig ingegrepen. Vervelend voor u, maar de bescherming van een consument gaat voor.
Even heel l*llig gezegd, winkeltje spelen is meer dan geld vragen aan de klant, inkopen en leveren. Als er nu €65.000 vast staat en daarvoor al een hoop geld weg door gegaan is, dan gaat het over aanzienlijke bedragen. Dat moet u voor uzelf goed juridisch dichtgetimmerd hebben. Zelf voorwaarden maken in de hoop dat dat mag en kan hoort daar echt niet bij.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: PayPal conflict. Wat moet ik doen tegen deze reus?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Paypal schrijft op zijn website:
"Als je een online besteld artikel niet ontvangt of als het niet voldoet aan de omschrijving van de verkoper, kunnen we het volledige bedrag van de aankoop en de oorspronkelijke verzendkosten aan je terugbetalen. Dus als je niet ontvangt wat je hebt besteld, kun je het aankoopbedrag terugkrijgen."

Dit is ongetwijfeld de reden waarom er zoveel extra orders binnenkomen. Het risico voor de consument is nihil.
Echter: Paypal loopt dankzij deze garantie nu zèlf een risico en dat risico willen ze, begrijpelijk, beperken.

Dus:
1) Maak met Paypal afspraken over welk bedrag zij redelijk vinden om vast te houden om dit risico af te dekken. Daar hebben ze vast al ideeën over.
en/of
2) Geef de eindgebruikers vergelijkbare 'garantie' als ze op een andere wijze betalen (bijv door achteraf te laten betalen, of betalen op het moment van verzenden, betalen via CreditCard, afterpay o.i.d.). Hierdoor blijft de verkoop op peil.
en
3) Neem een lening voor het 'vastzittende' geld in beide situaties hierboven of vindt een investeerder die vertrouwen in je heeft.

Ik ga er vanuit dat als je alle orders uitgeleverd hebt, dat je dan een aardige winst overgehouden hebt. Daarmee kan je alle verplichtingen voldoen en is je probleem verdwenen.

Gesloten