LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
vivianne.cleiren
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2018 15:28

Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door vivianne.cleiren »

Ik kocht 23 oktober een kleidingstuk bij Pieces in Leiden. Dat retourneerde ik een dag later.
Mijn geld zou ik terugkrijgen met Pinretour. Toen na 5 werkdagen nog altijd het geld niet was
teruggestort ging ik terug naar de winkel.

Tja, de winkel kon helaas niets voor mij doen.

Ik moest maar bellen met Doek Retail, het bedrijf dat de transacties voor hen regelt.
Doek Retail kon helaas ook niets voor me doen. Zij zagen dat het bedrag was afgeschreven van hun rekening.
Ik moest maar met mijn credit-bonnetje van Pieces naar mijn (RABO) bank gaan.
Op dat creditbonnetje staat overigens niet mijn naam, noch mijn bankrekeningnr.

Ik belde mijn RABO Bank. Tja die kon niets voor me doen. Want de instellingen op mijn
bankrekeningnummer waren goed, en tja … ik moest maar met Doek Retail gaan bellen.
Doek Retail bleef immers in gebreke. Nee, de bank kon niet voor mij als klant contact leggen met Doek Retaill,
dat moest ik maar zelf doen. Ik moest maar met een bewijs komen dat Doek Retail het bedrag op mijn rekening had gestort.


Doek Retail weer gebeld: nee, doe konden geen betalingsbewijs geven. Iets met privacy enzo.
Ondertussen wacht ik vanaf 25 oktober op mijn geld.


Hoe is dit mogelijk? En wie is hier aanspreekbaar en aansprakelijk?


Een voorheen-Pieces klant., Vivianne

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door crazyme »

Bij retourpinnen komt een kwitantie uit de pinautomaat.

Dat is uw bewijs.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou maar naar die winkel terug gaan en daar opheldering eisen.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De winkel is aan u het bedrag verschuldigd. Waar het terugbetalen fout is gegaan, is niet uw probleem maar het probleem van de winkel. De winkel is bij retourpinnen immers de opdrachtgever van de betaling.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door crazyme »

Ivo.w schreef:
26 nov 2018 09:54
De winkel is aan u het bedrag verschuldigd. Waar het terugbetalen fout is gegaan, is niet uw probleem maar het probleem van de winkel. De winkel is bij retourpinnen immers de opdrachtgever van de betaling.
Net als met contant terugbetalen is er geen sluitend bewijs. De klant kan altijd op een later tijdstip stellen dat de winkel niet heeft terugbetaald. Maar wanneer de administratie in de winkel sluitend is gaan ze echt niet nog een keer terugbetalen. Is er niet terugbetaald dan moet je naar de betaalprovider.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
26 nov 2018 11:33
Net als met contant terugbetalen is er geen sluitend bewijs. De klant kan altijd op een later tijdstip stellen dat de winkel niet heeft terugbetaald. Maar wanneer de administratie in de winkel sluitend is gaan ze echt niet nog een keer terugbetalen. Is er niet terugbetaald dan moet je naar de betaalprovider.
De klant heeft geen overeenkomst met die betaalprovider. Waarom neemt de winkel geen contact op met die door hun zelf gekozen betaalprovider?

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Zo werkt retourpinnen https://www.pin.nl/ondernemer/retourpin ... n-werkt-3/:
<...>
Geeft uw klant desondanks aan dat hij het retourbedrag niet heeft ontvangen op de bankrekening die hoort bij de IBAN van de retourpintransactie? Ga dan in uw eigen administratie of in het journaal van uw betaalautomaat na of het retourbedrag door uw bank is verrekend met uw pinomzet. Het bestaan van de ondertekende retourpinbon én de verrekening met uw pinomzet zijn het bewijs dat het geld onderweg is. Uw klant kan een onderzoek laten instellen bij de bank die hoort bij de betaalpas waarmee de retourpintransactie is uitgevoerd. Vraag uw klant om de retourpinbon te tonen aan de bank.
<...>

Je zal dus bij je eigen RABO bank moeten klagen.
Dit systeem is dus gunstig voor de winkelier en slecht voor de klant.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooi verhaal. Er gaat iets fout tussen de winkelier en de bank, en de klant mag het met de bank gaan uitzoeken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:
26 nov 2018 13:21
Mooi verhaal. Er gaat iets fout tussen de winkelier en de bank, en de klant mag het met de bank gaan uitzoeken.
Wanneer de klant een pinbon heeft en de ondernemer geen geld, dan gaat de klant toch ook niets uitzoeken ?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Fair point.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Moneyman schreef:
26 nov 2018 13:21
Mooi verhaal. Er gaat iets fout tussen de winkelier en de bank, en de klant mag het met de bank gaan uitzoeken.
Zo is dat dus officieel geregeld. Maar moet je dat accepteren als klant, of is daar nog wat aan te doen? Ik zou zeggen dat ik contanten terug wil of een overschrijving naar mijn bankrekening.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Komt meestal alleen voor als iemand de betaling ook gepind heeft.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:
26 nov 2018 14:55
Komt meestal alleen voor als iemand de betaling ook gepind heeft.
Je kunt enkel retour pinnen op basis van een eerdere pin transactie, zou veel te fraude gevoelig zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pinretour werkt niet: banken wijzen naar elkaar

Ongelezen bericht door crazyme »

Cornelis7 schreef:
26 nov 2018 14:45
Moneyman schreef:
26 nov 2018 13:21
Mooi verhaal. Er gaat iets fout tussen de winkelier en de bank, en de klant mag het met de bank gaan uitzoeken.
Zo is dat dus officieel geregeld. Maar moet je dat accepteren als klant, of is daar nog wat aan te doen? Ik zou zeggen dat ik contanten terug wil of een overschrijving naar mijn bankrekening.
De kans is groter dat ts niet meer weet op welke bankrekening het geld is bijgeschreven (welke pas bij creditering is aangeboden) dan dat er door een storing iets mis is gegaan.

Kans is ook aanwezig dat er beslag ligt op de rekening.

Maar ok, techniek is niet onfeilbaar natuurlijk.

Gesloten