LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
charles56
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2008 12:56

Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door charles56 »

Ik heb al vele jaren rekeningen lopen bij de Postbank. Om precies te zijn, 2 prive rekeningen en 2 zakelijke rekeningen (ik ben ondernemer). Enige tijd geleden kreeg ik een verzoek om al deze rekeningen samen te voegen om zodoende makkelijker/efficienter gebruik te kunnen maken van internet-bankieren bij de Postbank. Hierna kon ik dus al mijn rekeningen via internet benaderen via 1 portaal, met 1 gebruikersnaam en 1 wachtwoord. Van daar uit kon ik alle online handelingen verrichten. Ik kreeg per post eens in de zoveel tijd een lijst met unieke 'TAN'-codes (Transactie Autorisatie Nummer) toegezonden die je moet gebruiken bij elke transactie/overboeking. Dit werkte prima.

Nu krijg ik een brief dat mijn prive en zakelijke rekeningen weer uit elkaar gehaald moeten worden(!) (ontkoppeld) en bovendien ontvang ik geen TAN-codes meer voor mijn prive rekeningen via de post. Nu wordt ik gedwongen deze codes elke keer via mijn mobiele telefoon (SMS) te ontvangen. Dit omdat het veiliger zou zijn dan via de post, zegt de bank.

Ik vindt dit een idiote gang van zaken. Ik wil helemaal niet mijn TAN codes via mijn mobiele telefoon ontvangen. Ik wil uberhaubt niet dat de bank zich bemoeit met mijn prive-zaken en dat doet de bank indirekt wel door mij te dwingen op deze manier nu prive te bankieren (zakelijk kan het klaarblijkelijk gewoon wel). Men geeft mij als klant niet eens de keus om voor het een of voor het andere te kiezen. Desgewenst tegen betaling of anderszins.

Ik heb hierover formeel mijn beklag gedaan bij de bank. Bovendien denk ik dat vele mensen net zoals ik hierover zullen klagen dat ze plotseling worden gedwongen ook hun mobiele telefoon te moeten gebruiken voor transacties. Bovendien zijn er nog genoeg mensen die helemaal geen mobiele telefoon hebben. Los daarvan, ik vindt dit een ongewenste gang van zaken en zou willen weten of er nog meer mensen zijn die dit ook vinden.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Gelukkig bestond dit onderwerp nog niet :s

char59
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2008 18:12

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door char59 »

Ook ik was jarenlang klant bij de Postbank, privé- en een zakelijke rekening. Niet te geloven dat ze trouwe klanten nu verplichten een gsm te gebruiken, laat staan aan te schaffen. Ik heb begrepen dat ook klanten met alleen een privé rekening en internetbankieren, dit ook binnenkort kunnen verwachten. Onvoorstelbaar dat de Postbank cq. ING bank ouderen hiermee opzadelt en ongelooflijk dat de aankondigingsbrief van de Postbank over deze ontkoppeling, 15 september gedateerd is en waarin deze ontkoppeling 'half september' zal plaatsvinden. Kortom, de trouwe klant wordt hiermee plots geconfronteerd en bellen naar hen, levert alleen volgens draaiboek opgeleidde studenten die alleen uitkramen: 'zit niks anders op'. Ik kan me hier nog dagelijks over opwinden omdat de inmiddels gedane ontkoppeling (wat niet zonder slag of stoot ging), met behulp van de helpdesk zelfs, toch problemen oplevert waardoor ik nu met de zgn. nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord nog niet kan inloggen op mijn privérekening. Wat een ellende!! Ik overweeg de Rabobank of ABN te nemen. Iemand suggesties?!

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Hoi Char59

Zet de volgende zaken op een rij bij een keuze voor een betaalrekening:

1. de gewenste betaalfuncties/diensten die een bank kan leveren: pas bestedingen/ geldopnames, internet bankieren, iDeal, e-nota/factuur, buitenlandse overboekingen, balie/storting functie voor papier en evt. muntgeld, overboeking met papieren opdrachten, aankoop Vreemde Valuta, credit card, etc...);

2. de kosten verbonden aan de voorgaande functies/diensten (betaalpakket/pas, stortingen, buitenlandse non-euro geldopnames/ bestedingen, buitenlandse non-euroland overboekingen, etc...), waarbij je wel rekening moet houden hoe vaak je gebruik maakt van een dienst van deze bank.

3. wil je een bank dicht in de buurt voor bijv. balie/storting functie en/of direct persoonlijk oogcontact

4. sociale/maatschappelijke/duurzame verantwoording die een bank neemt

Wil je een beperkte betaalfunctie (geen iDeal, geen kas/balie functie, geen papieren opdrachten, geen credit card, geen Vreemde Valuta, etc...) en daar tegenover geen kosten + wel rentevergoeding op je betaalrekening + een bank in de buurt is niet belangrijk voor je en je hebt maling aan het bovenstaande vierde punt dan adviseer ik je DSB (of Argenta).

Bekijk je het anders...dan kies je voor de andere banken. Kijk dan vooral naar de betaalpakketten van deze banken, de verbonden kosten/tarieven en de condities per betaalpakket. Ikzelf heb zitten dubben over Triodos (maar was beperkt), SNS en Rabobank. Uiteindelijk voor SNS gekozen.

Ninette
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2008 20:13

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ninette »

Wij hebben al 50 jaar een rekening bij de Postbank. Nu krijg ik al sinds een jaar de tancode via de GSM.
Tot mijn verbazing kreeg ik deze week de Tan-code gesproken door via mijn mobiel en gelijktijdig een andere Tan-code via SMS.
Het wordt nu echt te gek.
Ik zit er toch over te denken om van bank te veranderen.

sei cilindri
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:44

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door sei cilindri »

Ai, ik zie nu pas dat er over dit onderwerp twee draadjes zijn, ik had al een reactie geplaatst bij "splitsen van zakelijk en prive"
Desalniettemin toch even gelezen natuurlijk en de reactie van Venco dropje zegt het eigenlijk al.
Ik zal noodgewongen een nieuwe bank zoeken, en ook ik denk daarbij aan de SNS bank alhoewel ik het wel een nadeel vind dat ze in het westen erg weinig filalen hebben waar je ook nog geld kan storten
Gelukkig is er hier niet zoveel kontant betalingsverkeer meer maar als ik wat af te storten heb is het natuurlijk niet heel ahndig om ruim een 1 tot 1,5 uur onderweg te zijn om dat te regelen
Desalniettemin zal ik dat denk ik maar voor lief nemen om van de giro af te komen

Dydi
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2008 13:48

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Dydi »

Bij het ontkoppelen van mijn privérekening van mijn zakelijke rekening vulde ik in geen mobiel telefoonummer te hebben. Ik vond het namelijk vreemd dat er geen alternatieven werden geboden op het ontvangen van tan-codes via een mobiele telefoon.

Tot mijn verbazing werd zonder waarschuwing de betaalfunctie van mijn rekening geblokkeerd en kan ik niet meer inloggen op mijn privérekening. Ik heb hierover een klacht ingediend bij de Postbank maar nog geen reactie ontvangen.

Vaketra
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2008 20:31

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Vaketra »

Ook wij werden door de Postbank gedwongen de zakelijke en prive rekening te ontkoppelen. Hier de Postbank voor benaderd (25 min in de wacht) en aangegeven dat ik GEEN mobieltje heb.
Dit was echter geen probleem, als ik m'n geld van internet sparen naar een top rekening liet overzetten dan kreeg ik van de Postbank een gratis mobieltje.
Na enige dagen kreeg ik de benodigde informatie, geld was inmiddels omgezt naar een toprekening.
Tot mijn verbazing lees ik dat de kosten voor dat gratis mobieltje €25,00 zijn en daar had ik niet om gevraagd.
Weer kontact opgenomen met de Postbank wederom 20 min in de wacht voor er een medewerker beschikbaar was. Mijn ongenoegen kenbaar gemaakt over de gang van zaken, het antwoord luide dit is het beleid van de Postbank en ik kan er ook niets aan doen.
Tot opheden kan ik dus nog steeds geen geld overmaken.
Vandaag 30-09 krijg ik de voorwaarden van de Postbank over het hebben van een toprekening, wat schetst mijn verbazing er staat dat er minimaal €5000 op deze reking moet staan en dat dit zelfde bedrag ook de eerste storting moet zijn, had echter maar €3400 op de rekening staan.
Dit rammeld dus aan alle kanten, echter geld overmaken kan ik niet.

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door justme1 »

Onvoorstelbaar dat de Postbank cq. ING bank ouderen hiermee opzadelt

Dit vind ik persoonlijk een hele foute opmerking!!!Je moest eens weten hoeveel ouderen aan het internetbankieren zijn met hun mobieltje!!! En ze begrijpen het vaak nog beter dan dat jongeren dat doen!!

maar voor de rest begrijp ik je frustratie!!


En wat betreft je toprekening...die E5000,- geldt alleen als je je salaris niet stort op je girorekening, als je dit dus wel doet, dan is er geen minimale inleg vereist....

Dydi
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2008 13:48

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Dydi »

Inmiddels heb ik een reactie van de Postbank op mijn klacht ontvangen; voor 25 euro hebben ze wel een mobieltje voor me en natuurlijk mag ik voor 10 cent per minuut de helpdesk bellen.

Mijn klacht was dus dat ze je dwingen kosten te maken voor iets waar je zelf niet voor gekozen hebt.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Noble »

en nu komt het belangrijkste:

ga je het pikken?? of ga je iets DOEN ??

Dydi
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2008 13:48

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Dydi »

Ik heb mijn paard en mijn zwaard uit de kast gehaald en ik ga de Postbank te lijf als een echte Don Quichot!

Want dat is het toch: vechten tegen windmolens?

Ik heb zo'n vermoeden dat ze het systeem niet op mijn verzoek gaan aanpassen en ik denk niet dat ze er bij de Postbank wakker van liggen als ik dreig over te stappen naar een andere bank.

Bij andere banken zijn er weer andere problemen. Dus welke kies je dan met de garantie dat ze zoiets nooit zullen doen.

Het was ook "maar" een principe kwestie.

vivilari
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 okt 2008 19:15

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door vivilari »

Je kan ook een andere bank zoeken.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Noble »

@ Dydi
Het was ook "maar" een principe kwestie.
Principe's kosten meestal geld.... en/ of moeite doen...
dat is wat principe's "waardevol" maakt.

Vandaag de dag zijn principe's bij veel mensen nét zoveel waard,
als de huidige waarde van de aandelen van financials.

Hoeveel zijn jóuw principes waard????


Míjn principe's zijn soms prijzig, maar zéér waardevast...
ik HOU mij aan mijn principe's, tótdat blijkt dat er een fóut is...
dán gaat de betreffende principe pas overboord...
NIET als ik wat moeite moet doen..

iceman61
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2008 12:26

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door iceman61 »

juist met de consumentenbond gebeld en die zegt dat de postbank aan hun heeft toegezegd dat oude klanten hun Tan-codes op papier kunnen blijven krijgen. ik heb ze hier een aangetekende brief over gestuurd. staat overigens in hun alg voorwaarden 1.3

char59
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2008 18:12

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door char59 »

Bericht voor Iceman61,
Ook enig idee of de Postbank dit zelf officieel bekend maakt bij de klanten zelf? Want de Postbank helpdesk weet zelf nog van niks nl.
En geldt dit dus ook voor klanten die reeds hun zakelijke en privé rekening ontkoppeld hebben?

plinders
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2008 10:46

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door plinders »

Het sturen van een tan-code per SMS is goedkoper dan het versturen van brieven. De Postbank doet het echt niet voor ons gemak hoor.

Maar ik ga wraak nemen. Ik schaf echt geen mobieltje aan om de kosten van de de ING te helpen verlagen. In plaats daarvan doe ik voortaan mijn overschrijvingen weer met een overschrijvingskaart.

Erg omslachtig, alsof je dertig jaar terug in de tijd gaat, maar ze vragen erom. En als u mijn hadschrift zou kennen...

En dat blijf ik doen totdat ze me een keuze bieden of de rekening die ik elders ga openen actief is.

Fortis lijkt me een goede, die zitten weer goed bij kas dankzij de overheid.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Noble »

@ plinders
Maar ik ga wraak nemen. Ik schaf echt geen mobieltje aan om de kosten van de de ING te helpen verlagen. In plaats daarvan doe ik voortaan mijn overschrijvingen weer met een overschrijvingskaart.

Erg omslachtig, alsof je dertig jaar terug in de tijd gaat, maar ze vragen erom. En als u mijn hadschrift zou kennen...

kijk, DAT zijn nu mensen waar je de "oorlog" mee kan winnen...
zijn principe is KOSTBAAR en dus NIET tekoop/betalen

oh wat zouden die "fratsen" van de banken snel afgelopen zijn, met een leger van deze ( niet murw geslagen) mensen... :wink:

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Nu wil ik niet vervelend doen maar ..... het zou kunnen dat Postbank
- je kosten in rekening brengt bij gebruik van overschrijvingskaarten (bestellen boekje -- 5 euro in rekening igv Basis pakket)
- je overschrijvingskaart niet accepteert omdat je handtekening verouderd is.

Het is maar dat je het weet.... 8)

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

Ik erger me toch zo vreselijk aan de houding van de helpdesk medewerkers.
"dan gaat u toch gewoon naar een andere bank?"
Niet proberen de klanten tevreden te houden. ben je gek joh. Je stuurt ze gewoon naar de concurrentie.
Das de Postbank. "Makkelijker kunnen we het niet maken. Ingewikkelder wel."

Gesloten