LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Ik wordt steeds meer bevestigd in mijn vermoeden dat er een verband is tussen de kwaliteit van de service van de internet Postbank-shop en de kwaliteit/betrouwbaarheid van het Postbank- internet-bankieren.

Na een kleine twee weken informeerde ik onlangs bij de Postbank hoe het stond met mijn ingediende klacht.
Het gaat over een ruim anderhalf jaar oude Postbank-computer (HP Comnpaq Presario) waarvan de harde schijf een paar fatale fouten vetoont die leidden tot een crash en op elk moment opnieuw tot een crash kunnen leiden. Destijds werd deze computer geleverd zonder een windows XP-schijf, waardoor ik zelf geen nieuwe harde schijf kan installeren. HP wil de computer wel ophalen repareren en terugbrengen, maar vraagt daar ongeveer de nieuwprijs van een computer-toren voor.
Maar goed: ik kreeg via de mail het zoveelste typische korte ((semi)-automatisch?) antwoord:

"Uw bericht is inmiddels in behandeling bij Klantenservice Rentepunten. Deze afdeling informeert u zo spoedig mogelijk."

Eerstens duurt het dus wel erg lang eer ik duidelijkheid krijg over de reparatie- (on)mogelijkheden van mijn op crashen staande Postbank-computer.

Ten tweede is het niet zo best, dat de aanhef van het betreffende ((semi-) automatische?) antwoord helemaal niet klopte: er stond immers geschreven “Geachte meneer Verhaegen” , terwijl mijn naam geheel anders is.

Toevalligerwijs las ik afgelopen zaterdag (dd 4 augustus) in Trouw dat de Postbank al geruime tijd last heeft van storingen op haar internet-site. De site heeft al meermalen uren plat gelegen. En wat nog erger is: klanten die via deze site inlogden kregen de financiele gegevens van andere klanten te zien.
Mocht u als forum-lezer toevallig Verhaegen heten en bankieren bij de Postbank; misschien kunnen we binnenkort elkaars financiele gegevens inzien en misschien zelfs wel wijzigen.
Het lijkt er al met al op dat niet alleen de service en de service-kommunikatie mbt de internet-Postbank-shop niet oke is, maar dat ook het Postbank-internet-bankieren problematisch verloopt. Wat dit laatste betreft wijt de Postbank, aldus Trouw, de problemen aan een grote toeloop van klanten. Ik vrees, dat er nog iets anders aan de hand kan zijn.

Wat mij verontrust is, dat de Postbank op éen en dezelfde www-site zowel het financiele verkeer met haar ingelogde klanten regelt, alsook de internet-shop- kommercie en kommunikatie. Ik ben geen automatiserings-deskundige; als nuchtere hollandse leeuw lijkt het mij echter vanzelfsprekend dat name de grootschalige shop-aktiviteiten de www.postbank.nl - site extra belasten en kwetsbaar maken. Als Postbank-klant verontrust het mij, dat mijn financiele transakties door dezelfde pijplijn lopen als de shop-aktiviteiten. Mijn verontrusting wordt nog versterkt nu blijkt, dat zelfs in de mail-kommunikatie door de Postbank wezenlijke fouten (Verhaegen!) worden gemaakt.

Ik vind het zoiezo zeer gevaarlijk, dat een bank zonder extra bescherming het financiele verkeer met haar klanten rechtstreeks via het open world wide web laat verlopen. Zoals bekend is dit een soort riool van virussen en hackers. De PC's die door de internet-bankierende klanten worden gebruikt zijn kwetsbaar. Zelfs de komputers die de Postbank via haar eigen shop verkoopt lijken niet al te betrouwbaar; in ieder geval ervaar ik de postbank-service daarvan als niet soepel en inadekwaat.
Talloze ict-www-kriminelen (sommigen doen waarschijnlijk niet onder voor de Postbank-ict-ers!) zoeken hoogstwaarschijnlijk koortsachtig naar mogelijkheden om dit soort Bank-sites te ontregelen en te kraken. Ze hebben er waarschijnlijk heel veel zwart geld en inspanning voor over om sites als die van de Postbank in hun greep te krijgen. Wanneer dat lukt kan dat uitlopen op de grootste bank-overval aller tijden! En dan eentje waarbij waarschijnlijk ook de klanten rechtstreeks de dupe worden. Het is immers een grote vraag, of de Postbank in dat geval al zijn internet-bankieren-klanten wil en kan schadeloosstellen. Dat de Postbank 40 miljoen gaat investeren, om haar internet-site te verbeteren, stelt mij niet echt gerust.

Beter lijkt mij overigens het systeem wat door de Rabobank wordt gehanteerd. Daar krijgen alle internet-bankierende klanten een losstaand elektronisch “kastje” en een digi-pas. Alle kwetsbare gegevens worden in het Rabo-systeem op een speciale (door www-kriminelen niet te onderscheppen) wijze versleuteld alvorens zij via internet van/naar de Rabo-server gaan.

Laat de Postbank zich maar eens gaan konsentreren op een probleemloze vorm van internet-bankieren, ipv zich op zeer grootschalige wijze in de shop-kommercie te storten. Ook als klant vrees ik dat het anders op beide geldfabriek-terreinen flink fout gaat lopen.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door D1RK »

Als je computer nog werkt en buiten garantie is, code van Windows XP opschrijven, en copy maken op CD of DVD van belangrijke dingen.

Ga naar een PC winkel die zelf ook computers bouwde, en vraag of ze een harde schijf willen monteren, en copyeren via IDE kabel!

Daarna kan de oude eruit en staat als het goed gaat allles op de nieuwe harde schijf, als het fout gaat word het Vista kopen, OEM versie mag bij verkoop Harde Schijf.. dus goedkoper dan volle versie.

Kijk tevens of er nog geheugen bij kan, werkt deze gelijk sneller en als je meer koopt, prikken het er gelijk bij, en dan zullen ze het op een middagje winkelen doen, behalve zaterdags...

Dit is vaak voordeliger dan die officiele Compaq HP spullen, die zijn zo duur!
Er kunnen ook nog schoonmaak kosten bijzitten, voor het stofvrij maken van de processor met koeling ter voorkoming problemen, zou ik zeker doen.

Postbank, ja bekend offline probleem, daarom lopen vele over naar Rabo of Argenta, de Belg die rente geeft en beter berijkbaar is zonder jaarlijkse kosten voor pasjes en zo!
Wel zelf afschriften uitprinten, maar daar is die ½% rente ook voor!

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Beste D1RK. Bedankt voor je adviezen. Bij installatie van een nieuwe hard-disk vraagt de compu volgens mij niet niet een windows-code maar een windows-schijf. En ik heb al helemaal geen behoefte aan Vista. Verder nog even de laatste stand van zaken:

Op 23/7 (eerder ook al per mail op 12/7) diende ik bij de Postbank dus een schriftelijke klacht in over de manier, waarop het hard-disk-probleem van mijn in juni crashende, door de Postbank geleverde, computer werd aangepakt door de (HP-/Compaq-)reparatieafdeling. Omdat er (standaard) geen windows-schijf was meegeleverd was het voor mij onmogelijk om zelf een nieuwe hard-disk te monteren. Nu, 31 augustus en we zijn weer terug van vakantie, doet de krakkemikkige computer het gelukkig nog wel, al kan de harddisk elk moment crashen. Eigenlijk nog erger is het, dat de door de Postbank aan mij (foutief aangesproken als dhr Verhaegen) aangekondigde schriftelijke reaktie nog steeds niet binnen is. Op deze manier kan het blijkbaar erg lang duren eer de reparatie van een Postbank-computer afgerond kan worden.
Het lijkt me daarom beter dat de Postbank zich weer alleen op haar financiele dienstverlening gaat concentreren, en afstand doet van haar postbank-internet-winkel.
De Postbank winkel-aktiviteiten zijn volgens mij ook daarom niet ok, omdat ze de Postbank-site zwaar belasten en kwetsbaar maken voor hackers ed. Je kunt als klant immers inloggen op de Postbank-site en vervolgens lange tijd allerlei shop-links en andere aktie-links openen om tenslotte ook nog eens een geld-bedrag over te schrijven. Al die tijd dat een klant op de PB-site zit kan er van alles gebeuren op het gebied van Hacken ed.

Zojuist krijg ik trouwens weer een mailtje van de Postbank binnen (mijn naam is ditmaal bijna goed gespeld) met de melding, dat ze abusievelijk er van uitgingen dat mijn computer via de afdeling rentepunten was gekocht. Dit terwijl ik duidelijk order-nummer, type-nr en aankoopdatum ed had doorgegeven. Om verdere verwarring te voorkomen wordt me nu gevraagd om opnieuw de klacht te formuleren, waarna hij dan naar weer een andere afdeling kan worden doorgestuurd.
Tjonge, dat schiet lekker op. Mazzel dat mijn computer het nog steeds doet.
Groet Heijn

particulier
Berichten: 438
Lid geworden op: 09 jun 2005 22:24

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door particulier »

Bij de ABN AMRO hebben klanten ook een apparaatje, de e-dentifier. Je stopt je pas erin, tikt je pincode en de inlogcode op de site in en het apparaatje geeft een getal waarmee je kunt inloggen. Deze combinatie is iedere keer anders.

Ondanks dat werden kort geleden ca. 200 klanten de dupe van een computervirus wat heel sneaky extra betaalopdrachten kon uitvoeren als de gebruiker een overboeking deed. Kortom, niets is 100 % veilig. De gebruiker is soms ook een zwakke schakel in de keten.

Met de pinpas zijn we ook niet meer veilig. Laatst grote fraude met betaalautomaten in een grote bioscoop in Amsterdam en in een bouwmarkt. Met de nieuwe EMV chip straks wordt het wel iets veiliger, maar ook daar kan aan de betaalautomaten geknoeid worden waardoor fraude mogelijk is.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Beste particulier,
Het is duidelijk dat het moderne digitale geldverkeer fraude-gevoelig is. Regelmatig maken allerlei media daar melding van. De Postbank komt al een tijdlang opvallend slecht in het nieuws.
Onlangs was o.a. in Trouw te lezen dat de Postbank in een onafhankelijk wereldwijd onderzoek slecht skoorde met haar internet-bankieren-site, vooral qua bereikbaarheid en storingen.
Ik snap nog steeds niet, dat de Postbank haar www.postbank.nl heeft opgetuigd tot een soort Wehkamp-site waar je en passant ook nog even geld kunt overmaken. Op deze manier wordt de fraude-gevoeligheid en kwetsbaarheid van de site natuurlijk onnodig groot.
Ik vraag me ook af wat voor de Postbank het belangrijkste is: haar winkel-aktiviteiten of haar bank-aktiviteiten.
Naar mijn idee heeft een Bank een bijzondere verantwoordelijkheid naar haar klanten, omdat zij het geld van die klanten beheert en daar uiterst zorgvuldig mee moet omgaan.
Vriendelijke Groet Honda

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

D1RK

Een OEM product is net zo volledig als elk ander produkt. De service krijg je alleen niet van Microsoft die moet je halen bij je verkoper. Inderdaad wat jij schrijft mag deze enkelt worden verkocht bij een nieuwe pc.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

- Ruim anderhalfjaar oude Postbank-Computer crasht in juni wegens ernstig
hard-disk-probleem.
- Ongelooflijk slecht reparatie-aanbod van HP/Compaq.
- Ik kan de computer niet zelf (laten) repareren wegens ontbreken windows-
schijf.
- Heb in juli klacht ingediend bij Postbank.
- Tot op heden, 16 september, nog geen reaktie van de Postbank gekregen.
- Computer nog steeds niet in orde dus.

Groet Honda

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Tot op heden (4 oktober) heb ik van de Postbank nog steeds geen inhoudelijke reaktie gekregen op mijn klacht dd 12/7 jl over de service-verlening aan mijn Postbank-computer. Ik weet ook nog steeds niet hoe mijn computer gerepareerd moet worden. Resumerend het mail-kontakt tot op heden :
a) Eind juni neem ik kontakt op met de HP/Compaq klantenondersteuning ivm een paar fatale fouten op de hard-disk. De disk is al eens gecrashed en kan niet meer gedefragmenteerd worden; is heel kwetsbaar geworden dus.
HP vraagt 470 euro reparatie-geld om de hard-disk te repareren. Ik kan mijn nieuwe gekochte hard-disk (a 60 euro) ook niet legaal zelf installeren, omdat HP geen Windows-schijf meelevert en de compu om een schijf vraagt.
b) Ik dien op 12/7 een klacht in bij de Postbank-E-commerce contactlijn ([email protected])
c) Het hoofd E-commerce meldt op 18/7 dat de productverantwoordelijkheid bij de leverancier ligt, en dat zij mij verwijst naar HP.
d) Ik teken op 20/7 hiertegen protest aan.
e) De PB (hoofd E-commerce) legt mij nu 2 mogelijkheden voor: ik kan kontakt opnemen met HP of ik kan een schriftelijke klacht indienen bij de PB-klachtenservice in Arnhem.
f) Ik kies voor de klacht.
g) Op 3/8 mail ik dat ik nog geen reaktie heb gehad.
h) Op 7/8 krijg ik een foutief geadresseerde mail, met de belofte dat ik een reaktie per post krijg. Tot op heden niet gekregen.
i) Op 26/8 mail ik aan hoofd E-commerce, dat ik nog steeds geen reaktie heb gekregen.
j) Op 31/8 mailt de PB dat uit onderzoek is gebleken dat ik de computer niet heb aangeschaft via Rentepunten, doch via de Postbank-Actielijn. Het is raadzaam om kontakt op te nemen met de Actielijn (20 cent p/m). U kunt eventueel ook de klacht door ons laten doorsturen.
k) Ik heb op 1/9 gemailed, dat zij de klacht moesten doorsturen.
Ik heb overigens nooit gezegd dat ik mijn compu via Rentepunten zou hebben aangeschaft. Ik noemde het klant-nr. l) Op 3/9 krijg ik een bevestiging van Hoofd E-commerce dat de mail is doorgestuurd naar de verantwoordelijke afdeling.
m) Op 21/9 meld ik dat ik nog geen reaktie heb ontvangen.
n) Op 24/9 meldt Hoofd E-commerce: " Wij hebben uw e-mail (klacht!) doorgestuurd maar u heeft waarschijnlijk geen reactie ontvangen omdat het e-mail adres (van de betreffende PB-instantie!) is opgeheven. Wij hebben telefonisch contact opgenomen….zij hebben gemeld dat ze een en ander gaan uitzoeken en u zsm zullen bellen. Als het lang duurt kunt u zelf bellen naar de Actielijn (20 cent p/m)".
o) Op 24/9 mail ik, dat de PB zelf in de gaten moet houden hoe haar aktie naar mij toe verloopt.
p) Op 26 september mailt Hoofd E-commerce dat zij over 3 weken mij zullen mailen met de vraag of ik al iets heb vernomen van de PB-Actielijn.
g) Tot op heden heb ik dus niks relevants gehoord van de Postbank. Alleen de bovengenoemde Mails, plus een groot aantal automatische Reply's.

Mijn ervaring met de Postbank-E-commerce: GEEN ENKELE SERVICE!
Een en al schimmigheid!
Mijn mening als ervarings-deskundige: Laat de Postbank zich concentreren op een probleemloos financieel internet-bankieren (het was de laatste weken weer goed mis!), en haar www.postbank.nl site niet belasten en vervuilen met allerlei produkt-E-commercie. De Postbank kan de verkoop van Computers ed beter overlaten aan echte winkels.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Op vrijdag 5/10 neemt eindelijk iemand van de Postbank kontakt met me op, op mijn werk. Het blijft enigszins vaag van welke afdeling hij is; hij stelt zich voor als sprekend namens de Postbank Voordeelwinkel, maar zijn e-mailadres is Emailcontactcentre.
Ik kan de komputer samen met de door mij gekochte nieuwe harddisk naar Service Planet brengen of opsturen, met een duidelijke klacht-omschrijving; SP gaat me dan na onderzoek een offerte doen voor de reparatie. Ik kan daarna beslissen of ik de reparatie wel/niet laat doen. De reparatie kan een paar weken duren. De Postbank (-Voordeelwinkel?) gaat me de helft van de reparatie-kosten vergoeden.
In eerste instantie ga ik akkoord (SP is 1 van de 2 HP service-stations in NL, het komt me goed uit dat SP voor mij niet al te ver weg is gelokaliseerd), maar thuis aangekomen zie ik al voor me hoe een en ander zou kunnen gaan lopen; gezien de eerdere HP-offerte van 475 euro (ik had toen dezelfde probleem-omschrijving als nu) zal de nieuwe offerte niet veel lager zijn, en de helft van een dergelijk bedrag vind ik nog teveel. In dat geval moet ik de computer na een aantal dagen weer gaan ophalen. Andere mogelijkheid: ik laat de komputer bij SP repareren en dan zal het hoogstwaarschijnlijk een paar weken gaan duren.
Op zondag 7/10 mail ik terug naar het Emailcontactcentre (CC naar E-commerce Postbank) met de vraag o.a. of ze vantevoren een prijs met me kunnen afspreken, omdat ik geen zin heb om vergeefs tweemaal op en neer naar SP te rijden.
Ik krijg op maandag 8/10 van het Emailcontactcentre een mail, die aansloot op de afspraak van vrijdag (5/10), alsof ze de mail van zondag 7/10 niet ontvangen hebben. Van E-commerce krijg ik op dezelfde maandag per mail een telefoon-nummer Postbank Actielijn 0900 a 30 c/p/m. Ik mail ‘s-avonds terug dat ik vanaf mijn werk, overdag, geen 0900-nr kan bellen en ook niet mobiel kan bellen. Dan krijg ik op dinsdag 9/10 een re dat ik tot 21.00 uur een ander 0900-nr kan bellen.
Als ik dan dinsdag-avond om 19.15uur het betreffende 0900-nr bel word ik twee keer doorverbonden naar de verkeerde afdeling, en als ik dan naar de (volgens de telefoniste) juiste afdeling word doorverbonden meldt een automatisch-bandje (het is inmiddels bijna 10 minuten verder): “…wij zijn geopend van …tot 19.00 uur”.

Ik heb inmiddels mijn buik helemaal vol van dit schimmige van het kastje naar de muur Postbank-no service-spel. Ik besluit de volgende dag bij een kleine komputer-zaak in de buurt langs te gaan; nadat ik hen kort het probleem heb beschreven zeggen zij de komputer voor 50 euro te kunnen repareren. Heel vriendelijk geven ze me ook wat tips, waarmee volgens hen een gevorderde komputer-freak (ik ken toevallig een dergelijk iemand) de klus zelf zou moeten kunnen klaren.

Ik gun deze freak 50 euro voor zijn ingewikkelde klus, en……het probleem van mijn komputer is nu tot mijn grote opluchting ineens opgelost. Had ik maar eerder afscheid genomen van die schimmige ingewikkelde Postbank/HP-service.
O ja, zojuist (11/10 laat in de avond) zie ik van Hoofd E-commerce als mosterd na de maaltijd nog het volgende goed-bedoelde (???)mailtje: “Helaas is de Actielijn niet bereikbaar op een ander nummer dan het gegeven 0900-nummer. Wij hopen dat u alsnog in de gelegenheid bent contact op te nemen met dit 0900-nummer” Zucht!

Ik konstateer dat noch HP noch de Postbank me fatsoenlijk heeft kunnen helpen bij mijn Computer-probleem.
De Postbank heeft overigens naar mij toe nog steeds de verplichting om te reageren op mijn oude meermalen ingediende (per mail, op hun verzoek ook schriftelijk, enzovoorts) klacht over de wijze van omgaan (non-service) met het betreffende komputer-probleem .

Ik adviseer kandidaat-komputer-kopers om een komputer niet te kopen via dit soort mistige postorder-kanalen. Beter ook niet via grote winkel-ketens ed; het beste lijkt mij een kleinere plaatselijke komputer-zaak, die zelf vanuit eigen werkplaats konkrete reparatie-service en tips e.d. kan geven. En nog een tip; zorg dat je een reserve-komputer hebt (als je het kunt betalen en er ruimte voor hebt!) en dat je ook regelmatig backups maakt van je bestanden.

Het zijn juist banken als de Postbank, die hun best doen om hun klanten over te halen tot internet-bankieren. Als ze hun klanten eenmaal hebben overgehaald, dan zijn die klanten voor hun financiele administratie/transakties helemaal afhankelijk van die komputer.
En juist voor de komputers, welke de Postbank zelf verkoopt via haar www.postbank.nl, geeft de Postbank geen enkele service. De PB weet zelf niet eens precies waar je terecht kunt of moet binnen haar eigen ingewikkelde shop-business-organisatie, voor konkrete tips en hulp en voor het indienen van een klacht. Hun enige boodschap was aanvankelijk: wij bemoeien ons niet met de service, daarvoor moet u bij HP zijn. Als ik de HP-service had gebruikt, dan was ik 475 euro kwijt geweest, terwijl ik nu voor 50 euro klaar ben. Het is werkelijk van de gekke. De Postbank moet zich diep schamen, en zet hiermee haar van ouds goede naam als “Bank voor het gewone volk” op het spel.

Tientallen jaren geleden reeds heeft een filosoof, Huxley is zijn naam meen ik, dit soort schimmige onpersoonlijke anonieme bureaucratische toestanden als horror-toekomst-scenario beschreven! En nu ziten we er gewoon midden in.
In feite wordt een moderne konsument via internet overgehaald zijn geld te storten voor een inmiddels levens-noodzakelijk apparaat, de konsument krijgt zijn spullen per post thuis en wordt vervolgens, als er problemen ontstaan met het produkt, het bos ingestuurd via o.a. onwezenlijke schimmige mail-korrespondentie (deels automatic reply) en dure al dan niet funktionerende 0900-nrs.
Het valt me erg moeilijk om op een dergelijk nederlands bedrijf (blauwe leeuw) trots te zijn!
Ik ervaar de Postbank niet als een bijdrage aan mijn welzijn, en ik vraag me inmiddels zer ernstig af, of het verstandig is om mijn welvaart (geld en goederen) nog langer via dit bedrijf te regelen.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Vandaag 26 oktober word ik gebeld door een vriendelijke dame, die netjes haar naam noemt en meldt dat naar aanleiding van mijn mailtje aan de POSTBANK 50 euro gestort gaat worden op mijn postbank-rekening (ik moet nog wel even dat nummer noemen).
Navraag leert dat ik gebeld word vanuit het CallCentre FATHER BUSINESS, wat klachten afhandelt namens PROJECTION (dat is wat ik versta). Dat is volgens de dame het bedrijf wat destijds namens de Postbank mij de computer leverde. De naam Projaxales (niet Projection) vind ik later terug op 1 van de papieren bij de destijds door de Postbank VOORDEELWINKEL (PC actie 2b) geleverde Computer.

Mijn zoektocht naar reparatie van de Postbank-computer en mijn poging een klacht in te dienen en daarop een reactie te krijgen heeft absurde dingen boven tafel gebracht. Het rijtje bedrijven en postbank-afdelingen wat ik inmiddels ben gepasseerd is zeer divers en talrijk:

1) Eerst mailde ik voor reparatie van mijn komputer naar HP (Compaq-)Klantenondersteuning.
2) Na enig over en weer-mailen werd ik gebeld door HP die mij doorverbond met Service Planet. Via hen kreeg ik het absurde aanbod van een reparatie a 470 euro.
3) Toen mailde ik naar Postbank Contact, dat ik niet tevreden was over het reparatie-aanbod van HP.
4) Toen kreeg ik een mail van hoofd Postbank E-commerce, die mij te kennen gaf dat ik mijn service toch via HP moest regelen.
5) Op mijn protest kreeg ik van E-commerce als reaktie dat ik schriftelijk een klacht kon indienen bij Postbank Klachtenservice in Arnhem.
6) Na mijn melding bij e-commerce vele weken later dat ik nog steeds geen reaktie had gekregen op mijn schriftelijke klacht, reageerde E-commerce: u hebt uw komputer niet gekocht bij de PB Rentepunten doch bij PB-Actielijn (???).
7) Na mail-korrespondentie meldt E-commerce mijn klacht zelf door te sturen naar de juiste afdeling, maar weken later meldt E-commerce dat zij de klacht abusievelijk naar een niet meer bestaand e-mail adres heeft doorgestuurd.
E-commerce meldt nu mijn klacht te hebben doorgegeven aan de Actielijn.
9) Ik word na enige tijd op mijn werk gebeld door iemand van/namens (?) de PB Voordeelwinkel en/of Emailcontactcentre, die meldt kontakt te hebben gehad met Service Planet. Ik kan de computer naar SP brengen waarna offerte zal kunnen volgen etc.
10) Als ik snel daarna meld aan E-commerce en Emailcontactcentre dat ik (oa) toch vooraf een prijsopgave wil, dan krijg ik daarop alleen van E-commerce een reaktie. Ik kan bellen naar 0900 0900 0933 en - als ik daar niet kan worden doorverbonden naar het juiste adres - blijk ik later weer naar naar 0900 3832284 te moeten bellen. Latstgenoemd nr weet mij alleeen te melden, dat ik gebeld ga worden.
11) Twee weken later - ik heb inmiddels mijn komputer laten repareren door een kennis voor 50 euro, met daarbij een nieuwe harddisk van 60 euro - word ik gebeld door CallCentre Father Business.
OK, Klinkt nostalgisch. Na haar melding dat ik 50 euro ga ontvangen komen we overeen dat zij aan het hoofdkantoor van Projection of (?) is het Father Business het volgende gaat melden: "Klant geeft aan, dat hij wil dat er eerst kontakt met hem wordt gezocht door de Postbank om te overleggen over een regeling".

Beste forum-lezers, Ik ben zeer benieuwd of deze melding door alle bureaucratie heen de juiste plek van de Postbank gaat bereiken. Nog benieuwder ben ik binnen welke termijn ik werkelijk overleg krijg met de juiste PB-instantie. Ik ga proberen u wekelijks de stand van zaken te melden, zodat ook u te weten kunt komen hoe dit afloopt.

Vriendelijke Groet Honda

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Beste forum-lezers,
Het lijkt er op, dat CallCenter FatherBusiness vrij snel de Postbank heeft weten te bereiken. In ieder geval belde een mevrouw van “de Postbank” mij vandaag 31 oktober op, op mijn werk. Dat was voor mij even omschakelen, waardoor ik er niet toe kwam te vragen van welke afdeling precies zij was. Zij was heel kordaat in haar melding: er gaat 50 euro op uw rekening gestort worden.

Mijn reaktie: “en verder…..?” “
Zij: “verder niks…dit is de reaktie van de Postbank op uw mail van 8 oktober…”
Ik: “misschien weet u dat ik op 12 juli al een klacht heb ingediend….dat ik op advies van E-commerce ook schriftelijk een klacht heb ingediend bij Postbank-Arnhem…is dit dan de reaktie van de Postbank op het feit dat ik maanden vergeefs heb moeten wachten op service en nog steeds geen fatsoenlijke reaktie heb gekregen op mijn klacht…ik verwacht minstens een fatsoenlijke schriftelijke reaktie van de Postbank, waarom en hoe dit allemaal zomaar heeft kunnen gebeuren?”.
Zij: “Het enige wat ik weet is, dat er destijds een klacht-mail is verstuurd naar een verkeerd mail-adres en dat u inmiddels zelf het computer-probleem heeft opgelost. U krijgt daarom nu 50 euro op uw rekening gestort”.
Ik: “Die mail is destijds door E-commerce zelf naar het verkeerde adres doorgestuurd (Honda: zoals E-c zelf meldde; ze zouden het zelf rechttrekken)…ik ben al heel lang klant van de Postbank…ik ben werkelijk geschokt door het service-niveau van de Postbank en door de manier waarop zij mijn klacht afhandelt”.
Zij: “ Ik zal hier noteren dat u geschokt bent door het service-niveau van de Postbank en door de manier waarop zij uw klacht afhandelt”.
Ik: “ Goed…”

Ik had geen zin om verder nog in diskussie te gaan, en te vragen naar welke afdeling de notitie precies gaat. Nadat ik de telefoon had uitgedrukt merkte ik dat ik van mijn à propos was.
Ik ben gewoon echt verontwaardigd, niet alleen voor mezelf, maar ook omdat een oud bekend NL-bedrijf zo met haar klanten omgaat. Dit mag toch niet normaal worden in een beschaafd land. De Postbank vertoont zich aan mij als een ordinaire geld-machine, die alleen maar in geld-termen kan denken; niet alleen gemakkelijk geld verdienend met digitale overschrijvingen maar sinds enige tijd ook met grootschalige internet-verkoop zonder service. Het lijkt er op, dat het binnen de Postbank-kultuur al heel speciaal is dat ik als klant nu life door mensen word gebeld; in plaats van de situatie dat je als klant via schimmige absurde mails en automatical replys van het kastje naar de muur word gestuurd; in plaats van de situatie dat je gevraagd word naar 0900-nrs te bellen om hun eigen mist op te lossen.
Het lijkt er op dat De Postbank zelf – Ecommerce voorop - allang niet meer weet naar welke afdelingen/nrs ze me al die tijd hebben proberen door te verwijzen en waar mijn klachten ed gebleven zijn. Beste Tante Pos; als u door uw eigen bomen het bos van dit service-gevalletje niet meer ziet, dan kunt u (uw ongetwijfeld dure public relations-afdeling misschien?) in mijn onderhavige forum-verhaal altijd nog terugvinden hoe het vanuit mijn klant-perspektief gegaan is en wat mijn klachten zijn.
Maar vergeet nooit dat echte klantvriendelijkheid en service de beste reklame is! Klanten worden niet graag het slachtoffer van chaos desinteresse en laksheid binnen een bedrijf, zeker niet als het om een Bank gaat. Doei!

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Beste Forum-lezers,
Er is inmiddels 50 euro op mijn Postbank-rekening gestort door "21stPartners BV 3454 PK De Meern. Ovv "Reparati". Dit lijkt het door "dePostbank(?)" aangekondigde bedrag te zijn. Dat zou dan de zoveelste nieuwe instantie/bedrijf zijn waarmee ik te maken heb gekregen ivm mijn Postbank-komputer.
Omdat ik nog steeds geen goed kontakt met de Postbank heb gehad over mijn klacht heb ik het volgende mailtje opgestuurd naar hoofd Postbank-E-commerce:
" Geachte mevrouw vd W.. / E-commerce,
Ik ben een paar weken geleden gebeld door een mevrouw van "De Postbank", die kortaf meldde dat er nav mijn mail van 8 oktober (?) 50 euro op mijn rekening gestort zou gaan worden. Dit is inmiddels ook gebeurd. Maar ik heb nog steeds geen fatsoenlijke reaktie gekregen op mijn lang geleden via u ingediende klacht. Ik verwacht een inhoudelijke schriftelijke reaktie van De Postbank op mijn klacht, waarbij ook gemotiveerd wordt op grond waarvan en waarom de Postbank 50 euro op mijn rekening heeft gestort.
Groet .... "

Ik ben benieuwd.

Groet Honda
PS Zie ook mijn forum stuk over "ANWB voor PC's".

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Irritante dubbelpost!

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Het Postbank-verhaal is inderdaad irritant.
Op mijn vraag om een inhoudelijke reaktie op mijn klacht kwam het volgende antwoord van de Postbank binnen:

" Graag informeren wij u, waarom wij niet inhoudelijk op uw klacht van 12 juli 2007 in kunnen gaan. De Postbank heeft gehandeld conform de voorwaarden. Deze voorwaarden houden in dat problemen van producten, gekocht via de Actielijn door worden gestuurd naar de leverancier en dat deze inhoudelijk gaat kijken naar de oorzaak en de oplossing van het probleem. Als u hierover een klacht heeft, welke u eerder heeft gestuurd en u wilt hier inhoudelijk antwoord op hebben, dienen wij in te gaan op onze voorwaarden. Dit kunnen wij niet doen, wij vragen om uw begrip hiervoor. Uw klacht, kunt u daarom sturen naar de directie van de Postbank: Postbank Particulieren t.a.v. de directie Antwoordnummer 230 1000 XA Amsterdam ".

Ja ja, het is bij de Postbank blijkbaar heel belangrijk om tevoren goed de kleine lettertjes te lezen!

In de door mijzelf ervaren praktijk heeft het in ieder geval zo gewerkt , dat de Postbank zich niet meer bemoeit met de service aan door haar verkochte produkten. Je kunt wel een klacht indienen bij de PB, als je problemen hebt met de service van de fabrikant, maar het is niet duidelijk waar je die klacht precies moet indienen. Het direktie-adres wat ik nu heb gekregen is in feite het derde door de Postbank genoemde adres. De eerdere twee adressen bleken geen (inhoudelijke) reaktie op te roepen.

Ik heb nu mijn eerder ingediende klachten (per mail 12/7 en schriftelijk
kort daarna) maar weer opnieuw ingediend bij dit derde adres, met daarbij nog de nieuwe klacht dat er na 4 maanden nog steeds niet (inhoudelijk)op die juli-klachten is gereageerd.

Ik ben benieuwd wat dit derde klacht-adres oplevert. Hopelijk zijn mijn klachten nu bij de juiste Postbank-instantie terechtgekomen. Tot nu toe heb ik heel wat harder gewerkt aan dit computer-probleem dan de Postbank zelf, die deze computer zelf aan mij (een PB-klant sedert vele jaren) heeft verkocht.
Beste Lezers, wordt vervolgd!
Groeten Honda

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Twee weken geleden dus heb ik schriftelijk opnieuw mijn klacht ingediend bij de Postbank, ditmaal bij het eerder genoemde door de Postbank zelf geadviseerde adres van Postbank Particulieren/afdeling Directie.
Als je de Postbank benadert via de gebruikelijke e-mail-contact-adressen dan krijg je meteen een ontvangst-bevestiging. Echter: Als je op advies van de Postbank schrif ... ht indientmet uitgebreide bijlagen ed, dan krijg je geen ontvangst-bevestiging. De eerste keer dat ik schriftelijk een klacht indiende (medio juli, bij een door de Postbank zelf aan mij gegeven adres) hoorde ik wekenlang niets. Toen ik tenslotte zelf informeerde waar de reaktie op mijn klacht bleef werd mij gemeld dat de klacht niet naar dit adres gestuurd had moeten worden.
Ik ben benieuwd hoe het met deze klacht gaat lopen.
Vriendelijke Groet, Honda
P.S.: zie ook mijn forum-bijdrage "ANWB voor PC"

berchris

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door berchris »

Ik heb zo'n 75000 rentepunten, maar bij aangeboden artikelen worden dingen vermeld, die ik niet nodig heb of artikelen, die in winkels goedkoper zijn.
Voorbeeld: een bepaald type TV, bij It's € 1100,00; bij aanbieding postbank € 1500,00, te betalen met 750,00 euro en 75000 rentepunten.
En het is exact hetzelfde apparaat.
Afgezien dat de rentevergoeding bij Postbank ver onder het huidige nivo is, is het niet mogelijk deze rentepunten te verzilveren.
Inmiddels andere bank genomen, maar de punten die in mijn geval ongeveer € 750,00 waard zijn zouden in het genoemde geval €400,00 waard zijn. Zonde toch !

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door SJZ »

Zonde toch !
Toch niet. In de winkel ben je € 1.100 kwijt, bij de Postbank € 750. Dan weet ik wel waar ik het zou kopen.

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door Consumentt »

Het voordeel van rentepunten is dat je meestal bij aanschaf van een product uit het aanbod van de postbank goedkoper uit bent, dan wanneer je het zonder rentepunten elders koopt.

Maar dan moet je wel iets nodig hebben en dan moet dat ook nog in hun beperkte aanbod te kiezen zijn.
Ze verkopen veelal dure merken/producttypen die je misschien niet zou kiezen bij normale aankoop in een winkel. Dus per saldo ben je dan niet eens goedkoper uit.

Om het voordeel van rentepunten te genieten moet je dus geld uitgeven. Bij een hogere rente heb je het voordeel altijd.

Dus geef mij maar een hogere rente. Elke 10.000 rentepunten=€100 te weinig rente ontvangen!

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

Beste,
Ik vind dat een Bank zich moet konsentreren op een goede en verantwoorde financiele dienstverlening. Al dat gedoe met rentepunten slaat nergens op; dezelfde dingen kun je elders vaak net zo goedkoop vinden, en dan vaak wel met service! Het zijn gewoon lokkertjes.
Het ergste is nog, dat de www.postbank.nl site (via welke de klant zijn financiele zaken moet regelen) wordt misbruikt voor een stortvloed aan reklame en shop-aktiviteiten. Niet voor niks dat die site regelmatig verstopt raakt. Naar mijn idee wordt de site door al die reklame- en shop-ballast bovendien ook nog eens extra kwetsbaar voor hackers.
Maar goed: mag ik u op de hoogte stellen van de laatste ontwikkeling mbt de allerbelabberdste service (non-service! dus)van de Postbank bij haar shop-aktiviteiten:

Op 8 december stuurde ik de volgende mail naar Hoofd E-commerce en E-mail van de Postbank:


"...........Op 14 november j.l. heb ik mijn schriftelijke klacht , met allerlei aanvullende informatie, verzonden naar het door u in uw mail van 12 november aan mij genoemde directie-adres. Ik heb hierop nog steeds niets vernomen, ook niet een ontvangst-bevestiging.Omdat het mij zinloos lijkt om opnieuw naar hetzelfde adres te gaan schrijven, vraag ik u bij deze of u voor mij zou kunnen en willen nagaan, of mijn schriftelijke klacht is ontvangen bij de directie in A'dam, en ook binnen welke termijn ik op deze klacht antwoord ga krijgen van die directie? Naar mijn mening kan dit niet teveel gevraagd zijn. Bovendien vind ik een reaktie-termijn van 3 weken al te lang , zeker gezien de achterliggende geschiedenis van deze kwestie.Vriendelijke Groet, .......

Op 11 december kreeg ik per mail de volgende reaktie terug

" Geachte meneer ....,
Door omstandigheden hebben wij uw e-mail niet eerder kunnen behandelen. Onze excuses hiervoor. Uw brieven zijn ontvangen. U hebt via e-mail echter verkeerde informatie ontvangen. Uw klacht kan namelijk alleen door de Voordeelwinkel Actielijn worden behandeld. Uw brieven zijn inmiddels doorgestuurd naar deze afdeling. De medewerkers van de voordeellijn nemen de behandeling van uw correspondentie over.
Met vriendelijke groet,Postbank N.V. Mw. .... E-commerce en E-mail ".

Dit is dus de zoveelste keer dat ik als klient-klager van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Ik vind het erg raar, dat de Postbank-direktie "Partikulieren" mijn klacht, die een ongelooflijk falen van haar E-commerce-organisatie blootlegt, niet zelf oppakt maar hem opnieuw weer bij derden terecht laat komen. En dit zonder mij als klant hiervan op de hoogte te stellen.
Ik ben als Postbank-klant destijds benaderd via de Postbank-site met een Postbank-Computeraanbieding. Nu lijkt het alsof geen enkele van de vele betrokken Postbank-afdelingen, inklusief de direktie, de verantwoordelijkheid wil/kan nemen voor het afhandelen van mijn klacht over de ongelooflijk slechte service. Niet te geloven.


Vriendelijke Groet Honda wordt vervolgd
(gelukkig heb ik mijn Postbank-computer dus elders kunnen laten repareren!

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank - Shop en Postbank - Internetbankieren

Ongelezen bericht door honda »

De PostBank raakt steeds meer de weg kwijt in deze PostBank Computer-kwestie.
Duidelijk was al, dat “men” bij de PB niet weet wie of welke afdeling/partij verantwoordelijk is voor de service en voor de klacht-afhandeling van PB-computers. Gisteren werd verder nog extra duidelijk, dat “men” bij de PB erg slordig omspringt met het op juiste wijze aanspreken van de juiste klant-partij.

De betreffende PC is destijds door mij gekocht, niet door iemand anders dus; hij staat in de faktuur ook op naam van dhr…. . In alle korrespondentie hierover was ik ook steeds degene die kommuniceerde met alle betrokken PostBank-afdelingen en alle daarmee verwante of samenwerkende bedrijven.
In september presteerde PB “E-commerce” het al, om mij met een geheel verkeerde achternaam aan te schrijven (geen spellings-kwestie!). Maar gisteren maakte “de PostBank” het nog bonter. De PB belde naar mijn thuis-telefoon, waar mijn echtgenote het telefoontje aannam. Mijn echtgenote maakte duidelijk dat ik, als aanpreekpunt voor deze PC-kwestie, niet thuis was en dat de PB later opnieuw moest bellen. Dat vond de PB echter teveel werk, waarop de PB in een adem mededeelde dat men 60 euro zou gaan overmaken op de rekening van haar echtgenoot als deze de aankoop-bon van de destijds aangeschafte reparatie-harde schijf zou opsturen naar het volgende adres: PXN/Postbank Postbus 89 3454 ZH De Meern.

Interessant adres trouwens: van PXN had ik nog niet eerder gehoord, alweer een nieuwe ster aan het PB-firmament dus! Het betreffende postbus-nummer heb ik eerder gezien als behorend bij “Projaxales”. Al met al is het mij niet duidelijk wat dit precies te maken heeft met de “Voordeelwinkel Actielijn”, welke volgens “E-commerce” (dd 11 december) de partij is naar wie de “PB-direktie afdeling particulieren” de klacht zou hebben doorgeschoven.

Op 13 december heb ik overigens een (tweede) Brief geschreven naar de betreffende PB-direktie, met de mededeling dat ik het verbijsterend vind dat de direktie niet zelf reageert op mijn klacht-brief van 14 november, en dat ik alsnog van hen een fatsoenlijke reaktie verwacht. Ook op de brief van 13 december heb ik dus nog geen reaktie gehad van de direktie.

De PostBank laadt de verdenking op zich, alleen maar in geld-termen te kunnen denken en handelen. Als Bank regel je via een internet-site op goedkope haast automatische wijze allerlei geld-transakties; en passant verkoop je via diezelfde bank-site op snelle wijze ook nog allerlei konsumptie-artikelen. Zodra er echter iets is wat het automatisme verstoort, dan lijkt die hele PB met de handen in het haar te staan. Niemand weet waar de service thuishoort, niemand weet bij wie door de klant een klacht kan worden ingediend cq door wie die klacht moet worden afgehandeld. Zelfs de direktie, als laatste doorverwijs-adres, blijkt haar/zijn verantwoordelijkheid niet te nemen, en stuurt de klacht gewoon weer terug naar beneden.

Het lijkt er sterk op, dat “men” de ontevreden lastige klant denkt te kunnen afschepen met een geld-kluifje. Net zoals men ongetwijfeld prima advokaten in dienst heeft om juridisch-ingediende klachten te pareren.
Voor de duidelijkheid: ik ga mijn aankoop-bon dus niet opsturen! Het gaat mij ook niet om geld. “De PostBank” kan op mijn PB-rekening zien dat er ruim voldoende geld op staat. Ik wacht gewoon op een fatsoenlijke serieuse en vooral ook echt-inhoudelijke reaktie van de direktie op mijn klachten.

Beste PostBank-direktie; het wordt hoog tijd, dat u en uw organisatie uw klanten serieus gaat nemen. In plaats van afschepen zou u moeten proberen om iets te leren van hun ervarings-verhalen. Als u die ervarings-verhalen serieus zou nemen, dan zou u er meer van kunnen leren dan van welk officieel duur doorlichtings-bureau ook.

Ik begin het eigenlijk steeds leuker te vinden om u, forum-lezers, op de hoogte te houden van het verdere verloop van dit PB-Computer-verhaal! Gezien de forum-cijfers vinden erg veel mensen het interessant om dit te lezen. Helaas zullen erg veel mensen zich herkennen in de cynische non-service van de Postbank. Velen zullen er last van hebben, maar niet de moeite willen nemen om er stevig tegen in te gaan. Mij is het een eer, om deze “moderne” stress-verhogende non-service-ontwikkeling bij de PostBank – in wellicht mindere mate ook bij andere grote online-leveranciers alsook bij grote ketens als Mediamarkt en Dixons – aan de kaak te stellen.

Zalig Kerstmis, Honda
P.S. Zie ook mijn bijdrage ANWB voor PC.., in het Forum Computers

Gesloten