Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
wispel1945
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2021 11:28

Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Ongelezen bericht door wispel1945 »

Qollect en andere collect groepen zijn momenteel erg actief om mensen aan te sporen zich te melden als ze in het verleden bij leningen en krediet zoals Wehkamp Tinka en andere banken, zelfs bij rood staan bij je eigen bank, hebben geleend en zo vermoedelijk veel te veel rente hebben betaald. Hoe betrouwbaar zijn deze groepen om hier mee in zee te gaan?
Laatst gewijzigd door Radar op 22 okt 2021 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel verhelderd

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Jablan »

De betrouwbaarheid moet nog blijken.

Als jij recht hebt op compensatie voor teveel betaalde rente, dan gaat een deel van die compensatie naar hen. En dat stoort mij al bij een snelle blik op de website: ik zie wel 'no cure, no pay' staan, maar niet het te betalen percentage.

Andersom is de site wel overzichtelijk opgezet en kun je redelijk snel inschatten om welke leningen en welke rente het gaat. Als je zelf nog de overzichten hebt bewaard, kun je al nagaan of je misschien recht hebt op compensatie. Daarna is het zaak op een rij te zetten hoeveel rente je hebt betaald en hoeveel rente je had moeten betalen. Als het verschil groot is, dan zou ik eerder zelf in actie komen en is het verschil klein, ben je misschien al tevreden met de schikking van de Consumentenbond of vind je het niet de moeite waard. Je aanmelden bij deze groep is en blijft een eigen keuze, op basis van je eigen inschattingen en daarmee ook je eigen verantwoordelijkheid.

Zie ook het topic Schikking Aegon en ConsumentenClaim over SprintPlan: Consumentenclaim is gaan dealen in plaats van doorprocederen. Zo'n oplossing is ook mogelijk bij partijen als Qollect, al zeggen ze nu van niet.

En als persoonlijke slotopmerking: De naam Qollect vind ik compleet fout gekozen. Het gebruik van een q, x of y in een naam in plaats van een gewone, duidelijke schrijfwijze roept jeuk op de verkeerde plekken op. Verder associeer ik 'qollect' eerder met een tolwegen-incassobedrijf dan met een financiële dienstverlener.

Om hoeveel gaat het in jouw geval?

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Wat een ongelofelijk fout gekozen naam! Verwarring met Qcollect is niet ondenkbaar. Scheelt slechts een c achter de Q, Die c klinkt logisch in de naam en zul je dan ook snel(ler) intikken en dat was een boekhoudkantoor dat inmiddels uit de registers van de KvK is uitgeschreven!
Ze zijn een collectieve actie op grond van 3:305BW gestart maar inmiddels heeft zich daarvoor een 2e partij gemeld:
https://www.rechtspraak.nl/Registers/ce ... 20b8f8b337
Ik zie ook al heel veel zaken die niet in overeenstemming zijn met de Wamca/Claimcode (geen statuten, bestuur en RvT zichtbaar op website). dat zijn zaken waarop rechters als eerste toetsen!
Wellicht dat je na aanmelding te horen krijgt hoeveel de successfee vanqollect bedraagt. Ook daar geen transparantie. Dat kan ik niet verifiëren. Normaal is 15/20% van het behaalde resultaat.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
22 okt 2021 20:10
De betrouwbaarheid moet nog blijken.

Als jij recht hebt op compensatie voor teveel betaalde rente, dan gaat een deel van die compensatie naar hen. En dat stoort mij al bij een snelle blik op de website: ik zie wel 'no cure, no pay' staan, maar niet het te betalen percentage.
Nota bene op de homepage: https://qollect.nl/
Alleen als wij erin slagen om voor jou rentevergoeding te halen ontvangen wij een succespercentage van 10% of in bepaalde gevallen 20% daarover. Als je geen teruggave krijgt, hoef je ook nooit iets te betalen

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Nou op de homepage ? Ja als je op FAQ klikt. en dan krijg je de volgende uitleg:

Wanneer je recht hebt op een uitbetaling dan rekenen wij een succespercentage van 10% voor onze dienstverlening. Mocht het nodig zijn om te procederen dan moet Qollect extra kosten maken en daarom vragen wij in deze gevallen een bijdrage van 20%. Als het even kan proberen we deze stap natuurlijk te voorkomen, maar als het nodig is om je geld terug te krijgen, doen we dat zeker. Op ons risico! Als je geen recht hebt op een terugbetaling gaan we namelijk uit van ‘no cure no pay’ en betaal je niets.

Dat zo lezend zegt men dus dat een "individuele behandeling" een successfee van 10% kost en een collectieve actie een successfee van 20% oplevert. Dan zegt mijn boerengevoel dat ze weinig aan individuele behandeling zullen doen maar zich meer op de collectieve actie richten want meer opbrengst. Maar als het niets oplevert (ze worden niet ontvankelijk verklaart bijvoorbeeld) dan hebben zij de kosten maar jij nog steeds niets. en vindt dan maar eens een andere partij die zich, op andere gronden, alsnog op de zaak wil storten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Albert1955 schreef:
22 okt 2021 22:42
Nou op de homepage ? Ja als je op FAQ klikt. en dan krijg je de volgende uitleg:
Onzin. Het staat direct op de homepage. Luid en duidelijk, zoals 16again aangaf.


Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Revoked »

Zolang die niet wordt bestuurd door een Quibus, is er niks aan de hand. Verder vond ik Q&Q een geweldige serie. Maar toen gingen we nog naar school op een brontosaurus.

Com-mcr
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2021 14:36

Re: Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Com-mcr »

Een consument met een klacht over variabel rente op doorlopend krediet kan gratis terecht bij Kifid. www.kifid.nl
Kifid behandelt alleen individuele klachten, dus geen collectieve claimacties.

Een aantal banken heeft aangekondigd dat ze klanten, die het betreft, gaan compenseren. Is uw klacht gericht tegen een van deze banken, ga dan bij uw bank na wat de compensatieregeling eventueel voor u betekent.

Lost uw financiële dienstverlener uw klacht niet naar tevredenheid op, dan kunt u terecht bij Kifid. Kifid zal de klacht tussen u en uw financiële dienstverlener proberen op te lossen via bemiddeling. Slaagt bemiddeling niet, dan zal de Geschillencommissie een uitspraak doen nadat u en uw financiële dienstverlener ieder hun verhaal hebben kunnen doen.

De uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid over variabele rente op doorlopend krediet zijn richtinggevend voor de beoordeling van dit soort klachten door Kifid. Deze uitspraken met bijbehorende nieuwsbericht vindt u via:
https://www.kifid.nl/commissie-van-bero ... arktrente/
https://www.kifid.nl/nieuws/commissie-v ... arktrente/

wispel1945
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2021 11:28

Re: Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Ongelezen bericht door wispel1945 »

Dank je wel voor alle adviezen, goed of slecht, ik weet voldoende.

Corhanna hobbelen
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jul 2021 21:52

Re: Qollect haalt teveel betaalde rente retour: zijn dit soort partijen betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Corhanna hobbelen »

Ik vind de bedragen van 10% of 20% best hoog. Bij andere zaak was ik 250, euro kwijt ongeacht wat er uit kwam. Als ik dat door dit bedrijf had laten doen had het me toch veel meer gekost. Wist toen nog niet van abn.. dus die nu maar via consumentenbond, en zelf goed opletten wat aanbod word.

Gesloten