LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RABO-bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Yellowrose

RABO-bank

Ongelezen bericht door Yellowrose »

Voor het uitkopen van mijn ex-man ben ik een tweede hypotheek aangegaan bij de RABO-bank. Er werd mij verteld, dat ik beter wat ruimte extra kon laten vastleggen, zodat, als ik bv. een nieuwe keuken of badkamer wilde, dat geld zonder tussenkomst van de notaris opgenomen kon worden. Leek mij een prima idee en heb dan ook 25.000 euro extra ruimte laten opnemen.

Nu wil ik mijn huis gaan verkopen, maar er zijn aan paar reparatie's nodig. Reparatie's die ik zelf niet kan doen, maar moet laten doen. Dat kost geld, dat weten we.
Dus ...... op naar de RABO-bank om een paar duizend euro op te nemen van de ruimte die ik heb in de tweede hypotheek.

Geen cent krijg ik uit de extra ruimte omdat mijn inkomen voor de toekomst niet zekergesteld zou zijn.

Ik heb ruim 100.000 euro overwaarde op mijn huis, ruimte in de tweede hypotheek, maar nu moet ik via de notaris aan mijn geld zien te komen.
Dat is de RABO-bank !!!!!!!

Producten met beloftes verkopen die niet nakomen.

kweenie

Re: RABO-bank

Ongelezen bericht door kweenie »

Je haalt twee dingen door elkaar: de hypotheekinschrijving bij de notaris en de hoogte van de hypotheeklening die je krijgt.

De hoogte van de hypotheeklening die je krijgt is afhankelijk van je inkomen en de waarde van de woning en zo, die is dus vaak begrensd door de bank. De hoogte van de hypotheekinschrijving bij de notaris geeft alleen aan tot hoeveel je bij de bank zou mogen lenen zonder opnieuw naar de notaris te hoeven. Dat zou dus in principe een ton hoger kunnen zijn (of van mijn part een miljoen hoger). Maar dat zegt dus niets over hoeveel financiele ruimte je van de bank krijgt.

Het voordeel is dat je niet voor een kleine verhoging opnieuw naar de notaris hoeft (scheelt je zo weer 500 euro). Nadeel is dat het soms een paar euro duurder is bij de notaris.

Maar op het moment dat je feitelijk van de bank extra geld wilt lenen, dan wordt dat wel steeds opnieuw getoetst aan het inkomen en de waarde van het onderpand. Dit is iets wat voor alle banken zo werkt, dus het heeft niets te maken met de rabobank.

Noble

Ongelezen bericht door Noble »

op naar de RABO-bank om een paar duizend euro op te nemen
Ik heb ruim 100.000 euro overwaarde op mijn huis,
Deze 2 uitspraken zeggen mij dat het geen echt probleem mag zijn...
maar ik weet niet de rest van de situatie..
Producten met beloftes verkopen die niet nakomen.
ALs je alles via RABO geregelt heb...

dan zou ik daar de RABO op gaan aanspreken.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Deze 2 uitspraken zeggen mij dat het geen echt probleem mag zijn...
Onzin, je inkomen moet wel de ruimte geven rente (en eventueel aflossing) te betalen. Met alleen overwaarde kom je er niet.

Er zijn mensen die een afgelost huis hebben (dus bijvoorbeeld € 300.000 overwaarde), maar nu een laag inkomen (bijvoorbeeld alleen aow). Nou, die kunnen echt geen € 300.000 lenen met als argument dat er genoeg overwaarde is (maar te weinig inkomen om de rente te betalen).

Ik durf te wedden dat de Rabo ook nooit gegarandeerd heeft dat zij bij zou MOGEN lenen. (alleen maar dat ALS ze bij wil lenen, dat dat kan ZONDER naar de notaris te gaan - maar wel MET inkomenstoetsing!)

Noble

Onzin, je inkomen moet wel de ruimte geven rente (en eventueel aflossing) te betalen. Met alleen overwaarde kom je er niet.
Even ter verduidelijking.

Ik ben daytrader( stockmarket) en heb dus GEEN vast inkomen...
Heb genoeg "overwaarde" en ja, er zijn banken welke dit ENG vinden en je zelfs geen paar duizend willen "lenen". STOM....

Er zijn ook banken.....
welke de verhouding lening/vermogen afwegen en tot de conclusie kunnen komen dat hun risico nihil is voor zo'n laag percentage, en dus graag aan je verdienen.

kijk.... MOCHT je gedurende diverse maanden NIET meer aan de aflossingplicht voldoen, hebben ze je "onderpand"

En áls... je je geld verdient per daytrader/freelance/interim etc etc..
zal een "slimme" bank op een ándere manier afwegen/toetsen.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

en ja, er zijn banken welke dit ENG vinden en je zelfs geen paar duizend willen "lenen". STOM....
Ja, dat vind ik ook stom (ik heb zelf ook geen vast inkomen, dus ik weet daar alles van, hoef je mij niet te vertellen dat veel banken overdreven moeilijk doen).

Maar jij hebt niet door waar de discussie over gaat: heeft Yellowrose RECHT op dit geld? Is de Rabobank VERPLICHT deze lening te verstrekken? Yellowrose zegt zelf
nu moet ik via de notaris aan mijn geld zien te komen.
. Is het al HAAR geld?
beloftes verkopen die niet nakomen
schrijft zij ook. Heeft de Rabobank ooit BELOOFD die lening te verstrekken? Het antwoord is duidelijk NEE!

Jij probeert het over een andere boeg te gooien (namelijk: is dat stom van de Rabobank, beiden zeggen wij dan ja) maar dat was de discussie niet.

Yellowrose

De RABO-bank heeft mij verzekerd, dat ik het geld uit de tweede hypotheek zonder meer kon opnemen 8 jaar geleden.
Mijn inkomsten zijn per maand plm. 2320 euro. Ik kom nooit onder de 2000 euro per maand, eerder meer dan 2320.

Waar ik niet aan gedacht heb, is de overeenkomst erop na te zien. Dat zal ik morgen gaan doen.

Binnen een jaar ga ik mijn huis verkopen, omdat het een kast van een huis is en mijn zoon in Amerika gaat studeren.
Nu heb ik echter voor mijn werk een betere auto nodig. Daar wil ik 5000 voor hebben. De rest plm.2000 of 3000 euro wil ik besteden aan het verkoopbaar maken van mijn huis,
De bank weet dit allemaal.

Noble

@ SJZ

Dat zij récht heeft op dat geld haal ik er niet direkt uit, en ik stel ook:
...geen echt probleem mag zijn...
maar ik weet niet de rest van de situatie..
ik hou dus wel dégelijk een slag om de arm in het voordeel van de bank.

Heeft de bank dit wél beloofd??
of doorlaten schemeren/ wellicht misleid???

Dat wéét ik niet, maar ik neem aan dat we dat nog gaan lezen hier

Jack747

Ongelezen bericht door Jack747 »

Een hogere inschrijving is ter voorkoming van notariskosten, indien men in de toekomst de hypotheek wil verhogen, bijvoorbeeld voor een verbouwing.
Wil men direct de gelden zeker tot zijn beschikking hebben, dan moet er een bouwdepot worden geopend, waar de gelden geparkeerd staan. Of men neemt een deel krediethypotheek, waar bij het geld direct ter beschikking komt en er mag worden afgelost en opgenomen, net zoals bij een doorlopend krediet. In deze laatste twee situaties beoordeeld de bank dit deel van de hypotheek gelijktijdig met het 'hoofd'hypotheekdeel op basis van inkomen en waarde onderpand. Als er dan geld wordt opgenomen hoeft er dus geen beoordeling meer plaast te vinden.

Bij een hoger inschrijving beoordeeld de bank alleen het deel dat daadwerkelijk wordt opgenomen. Zoal Kweenie al opmerkte, ook al wil je een miljoen hoger inschrijven kan dat in principe.
Zodra je de hogere inschrijving te gelde wilt maken, vindt er een nieuwe beoordeling plaats van inkomen en waarde onderpand, als ware het een geheel nieuwe hypotheekaanvraag. Dit is een normale gang van zaken en dit gebeurt bij elke bank op die manier.

Dat is ook logisch, want stel iemands inkomen is gehalveerd, de hypotheek dan verhogen, ook al is de waarde van de woning toereikend zal uiteindelijk tot financiele problemen leiden.

Normaliter staat dit ook in de offerte. Of het in de voorlichting juist is verteld is lastig te beoordelen, maar een beetje hypotheekadviseur weet dit.
Zie ook bijvoorbeeld: http://hypotheken.blog.nl/tips/2008/03/ ... ijven-doen

Succes!

Jack

Yellowrose

De waarde van mijn huis is sinds de opname van de tweede hypotheek, twee keer over de kop gegaan. Mijn inkomen is hetzelfde als toen.

Omdat mijn zoon het huis uitgaat en mijn huis veel te groot is voor mij alleen, ga ik het verkopen.
De bank krijgt dus binnen een jaar al het geleende geld terug van beide hypotheken.
Om het huis goed te verkopen zijn er aan paar reparatie's nodig, waar ik dus geld voor nodig heb.

Jack747

Ongelezen bericht door Jack747 »

Hoi Yellowrose,

Met alle respect, de vraag was welke betekenis heeft een hogere inschrijving. Er is door verschillende mensen aangegeven dat opname van de hogere inschrijving leidt tot een hernieuwde beoordeling als ware het een nieuwe hpotheekaanvraag. De vraag was of dat duidelijk is gemaakt, en of er vanuit dat oogpunt een goede voorlichting is gegeven.

Dat is van belang, althans, volgens mij.

groet,

Jack

Poohbear

Ongelezen bericht door Poohbear »

Yellowrose, je hebt het over iets van 8 jaar geleden. Wat ze je (al dan niet) beloofd hebben is op basis van de zaken zoals het toen was.
Niet alleen de risicohouding van de banken is veranderd, maar ook de wet- en regelgeving is in die 8 jaar veranderd.
Een jaar geleden kon je veel makkelijker een groot bedrag lenen als nu, waarom? doordat de regels zijn veranderd, om te voorkomen dat mensen meer schuld hebben als ze kunnen betalen.
Je hebt zelfs kans dat als je nu een even hoge hypotheek zou willen sluiten als je hebt, dat niet mogelijk is.
Het is niet leuk, maar je kan de bank dat ook niet helemaal kwalijk nemen.
en met betrekking tot de opmerking dat het "jouw geld" is: als je iets leent is het niet jouw geld, ookal staat er een onderpand tegenover, het geld is en blijft van de bank.

Yellowrose

Poehbear,

Het is al opgelost. Ik heb geld vrijgemaakt uit de overwaarde.
Maar dank allen voor de reactie's, ik kijk er nu idd. anders tegenaan .-))

Gesloten