LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik ken een jonge man wiens Rabo-pas geskimd bleek te zijn en die binnen twee dagen het geld weer terugkreeg van de Rabo.

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jack046 schreef:
15 mei 2019 20:49
Hallo, ik net alle reacties eens gelezen en bij sommige gingen me de haren rechtop staan. Iedereen die denkt dat banken het beste met je voor hebben die moeten toch eens bij zichzelf te raden gaan. We hebben het ook nu met onze zoon van 19 aan de de hand. Bankpas gestolen gelijk gemeld, 4 dagen later een reactie van de bank, hij moest maar eens naar het kantoor komen. Daar kreeg hij een Gestapo- verhoor voor zijn kiezen. Hij moest maar toegeven dat hij fraude had gepleegd en of hij er iets mee te maken had. 14 dagen later 2 aangetekende en een gewone brief in de brievenbus. Schuldig aan fishing fraude en gelijk geregistreerd in het EVR register. 8 JAAR nergens een gewone bankrekening kunnen openen. Zo gaat de RABO bank om met zij klanten. 19 Jaar onschuldig en nu als crimineel geregistreerd staan.
En hoe komt de bank daarbij? Of is er na de ‘diefstal’ iets gebeurt waardoor er vraagtekens kwamen? Na een diefstal gebeurt dit normaal gesproken niet. Tenzij u een hoofdrol hebt in GTST en 2 andere spelers de pas gestolen hebben om geld wit te laten wassen. Daar lijkt uw verhaal namelijk erg veel op.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door berndv »

Jack046 schreef:
15 mei 2019 20:49
Hallo, ik net alle reacties eens gelezen en bij sommige gingen me de haren rechtop staan. Iedereen die denkt dat banken het beste met je voor hebben die moeten toch eens bij zichzelf te raden gaan. We hebben het ook nu met onze zoon van 19 aan de de hand. Bankpas gestolen gelijk gemeld, 4 dagen later een reactie van de bank, hij moest maar eens naar het kantoor komen. Daar kreeg hij een Gestapo- verhoor voor zijn kiezen. Hij moest maar toegeven dat hij fraude had gepleegd en of hij er iets mee te maken had. 14 dagen later 2 aangetekende en een gewone brief in de brievenbus. Schuldig aan fishing fraude en gelijk geregistreerd in het EVR register. 8 JAAR nergens een gewone bankrekening kunnen openen. Zo gaat de RABO bank om met zij klanten. 19 Jaar onschuldig en nu als crimineel geregistreerd staan.
Bij mij gaan hier de haren ook recht overeind staan. Welke bewijzen had de rabobank dat er gefraudeerd is? En waarom heeft uw zoon die bewijzen niet kunnen weerleggen? Een dergelijke registratie moet echt goed onderbouwd worden en wordt niet gedaan op onderbuikgevoelens.

Als de registratie onterecht is, kan uw zoon bezwaar aantekenen, iets wat ik zeker zou doen. Geen bezwaar is in mijn ogen een verkapte schuldbekentenis, aangezien een dergelijke beschuldiging en registratie niet zomaar iets is. Dit is een serieuze registratie die de komende 8 jaar behoorlijk verstrekkende gevolgen heeft.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jack046. U schrijft o.a.: “Hij moest maar toegeven dat hij fraude had gepleegd en of hij er iets mee te maken had.”

Wat bedoelden ze met die laatste zin, dat hij er iets mee te maken had? Dan is er toch iets gebeurd wat verder ging dan alleen een gestolen bankpas?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lowieze schreef:
16 mei 2019 12:22
@Jack046. U schrijft o.a.: “Hij moest maar toegeven dat hij fraude had gepleegd en of hij er iets mee te maken had.”

Wat bedoelden ze met die laatste zin, dat hij er iets mee te maken had? Dan is er toch iets gebeurd wat verder ging dan alleen een gestolen bankpas?
Natuurlijk is er meer gebeurd dan enkel een gestolen bankpas. De dieven hebben ook de pincode en de rekening is voor frauduleuze acties misbruikt en de vermissing is erg laat gemeld. Dergelijke combinaties zorgen voor een dergelijk onderzoek. Als jij je bankpas verliest en dit gewoon binnen 24 uur meldt is er nooit wat aan de hand. De Rabobank beschuldigd je niet zomaar en zeker geen registratie zonder dat hier sterke vermoedens van zijn dat er fraude is.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door thecure »

Net als van de oorspronkelijke TS ben ik bang dat we hier niets meer van horen...

Erthanax
Berichten: 9613
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bankpas van zoon gestolen, meldt vader. Vragen genoeg om te stellen aan zoon. Hoe en waar dan? Alleen die bankpas? Niet de portemonnee of telefoonhoes waar de pas in zat? Is er geld opgenomen? Hoe zat het dan met de pincode? Welke andere transacties zijn er met die rekening gedaan?

Uit eigen en nabije ervaring weet ik dat er "normaal" verlies, diefstal of beroving niet vanzelf leidt tot beschuldiging van fraude. Een familielid van wie tot tweemaal toe o.a de portemonnee werd gestolen, werd snel en correct geholpen door de bank.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door k2p »

Zomaar een vermoeden: zoonlief moest langskomen op kantoor, zodat zijn gezicht kan worden vergeleken met de video-opname van de geld-automaat. Als ze vroegen om een bekentenis, vermoed ik dat de video-opname doorslaggevend was.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

sylvesterb schreef:
24 jul 2017 18:15
anette vs schreef:Ze had de app van de rabobank op haar telefoon en deze is gehackt.
Niet de app is gehacked maar dan vermoedelijk haar telefoon o.i.d. Maar wat is precies uw vraag? De Rabobank vermoed dat u dochter fraude heeft gepleegd, ik neem aan dat zij dit kunnen aantonen en gezien uw dochter onder de 18 is zullen ze dit gewoon aan u kunnen aantonen.
Dit geeft toch aan dat een betaalapp via de telefoon onveiliger is dan betalen via PC met elders TAN-codes.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door Revoked »

Cornelis7 schreef:
16 mei 2019 18:15
sylvesterb schreef:
24 jul 2017 18:15
anette vs schreef:Ze had de app van de rabobank op haar telefoon en deze is gehackt.
Niet de app is gehacked maar dan vermoedelijk haar telefoon o.i.d. Maar wat is precies uw vraag? De Rabobank vermoed dat u dochter fraude heeft gepleegd, ik neem aan dat zij dit kunnen aantonen en gezien uw dochter onder de 18 is zullen ze dit gewoon aan u kunnen aantonen.
Dit geeft toch aan dat een betaalapp via de telefoon onveiliger is dan betalen via PC met elders TAN-codes.
NEEN. Maar ik denk niet dat u te overtuigen bent met de feiten. Dus laat ik het hier maar bij.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Cornelis7 schreef:
16 mei 2019 18:15

Dit geeft toch aan dat een betaalapp via de telefoon onveiliger is dan betalen via PC met elders TAN-codes.
Over 2 jaar krijgt u reactie terug op uw bericht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door moederslink »

Cornelis7 schreef:
16 mei 2019 18:15
anette vs schreef:Ze had de app van de rabobank op haar telefoon en deze is gehackt.
Dit geeft toch aan dat een betaalapp via de telefoon onveiliger is dan betalen via PC met elders TAN-codes.
Cornelis u reageert op anette vs de ts van 24 juli 2017, waar van de dochter vermoedelijk de telefoon is gestolen.
Deze ts Jack046 heeft het over zijn zoon waarvan de pinpas is gestolen.
Zo krijg je verwarring ... :?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het probleem van gekaapte topics.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Theotrucker schreef:
16 mei 2019 20:25
Het probleem van gekaapte topics.
Volgens mij is er diverse keren de suggestie gedaan aan Radar om een slotje op oude topics te doen, juist om dit te voorkomen. Maar nee, ze vonden het handig als iemand op onderwerp zocht en dan nog (zoals nu na 2 jaar!) kon reageren.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Cornelis7 schreef:
16 mei 2019 18:15
sylvesterb schreef:
24 jul 2017 18:15
anette vs schreef:Ze had de app van de rabobank op haar telefoon en deze is gehackt.
Niet de app is gehacked maar dan vermoedelijk haar telefoon o.i.d. Maar wat is precies uw vraag? De Rabobank vermoed dat u dochter fraude heeft gepleegd, ik neem aan dat zij dit kunnen aantonen en gezien uw dochter onder de 18 is zullen ze dit gewoon aan u kunnen aantonen.
Dit geeft toch aan dat een betaalapp via de telefoon onveiliger is dan betalen via PC met elders TAN-codes.
Nee dat geeft het niet aan. Online betalen is veilig en via de app is nog wat veiliger dan via de PC. Een PC hacken is eenvoudiger en gebeurd ook veel vaker (in verhouding nog steeds heel weinig). De papieren TAN codes gaven nog vaker problemen. Veelal wordt er gebruik gemaakt van de onkunde van de consument en computers.

In deze gevallen is er sprake van fraude en niet van onkunde volgens de bank. Deze conclusie trekken ze niet zomaar er is dan gewoon meer gebeurd dan enkel een device die door criminelen is overgenomen. In alle berichten zie je ook dat er sprake is van jonge personen, veelal worden ze misbruik als katvanger en hebben ze een klein bedrag gehad om hun bankrekening te laten gebruiken door criminelen. Nu worden ze geconfronteerd met de gevolgen van hun handelen.

Uiteraard moet je altijd een dergelijke situatie aanvechten, maar banken gaan niet zomaar over tot dergelijke maatregelen. Veelal krijg je bij een hack/inbraak/verlies gewoon een vergoeding. Enkel als je zwaar nalatig bent geweest, bijvoorbeeld telebankieren op een Windows XP machine.

Jack046
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2019 20:34

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door Jack046 »

Goedenavond, ik wilde graag reageren op de zoveel antwoorden en de beterweters die er zijn op mijn bericht.
Ten eerste zal ik in een notendop uitleggen wat er tot nu toe is gebeurt is met mijn zoon en in ons gezin.
7 Feb. de laatste keer gepind. 11 Feb. ontdekt dat hij zijn pinpas niet meer had en hij niet meer op zijn bak app kon. Gelijk gemeld aan de bank. In dezelfde nacht om 01.00u is zijn opname limiet verhoogd met €5000,- terwijl hij zelf nergens meer in kon. En zijn er €70,- gestolen van zijn rekening. De dag erna, om 00.15u is er weer zijn dag limiet verhoogd met €5000,- en nog steeds niks gehoord van de bank. 11 Feb., dag 3 na zijn melding,om 00.15u, alweer zijn limiet verhoogd met €5000,- en nog steeds geen bericht van de bank. Diezelfde nacht heeft er om 01.12u een transactie plaats gevonden ,van een totaal vreemde vrouw, van €2120,- naar hem zijn rekeningnummer en zijn 2 minuten later, om 01.14u, €2000,- gepind bij een pinautomaat in de buurt van Sliedrecht. Wij zelf wonen in Sittard, ongeveer1,5 uur van ons vandaan. Mijn zoon had die avond tot 00.00u gewerkt en was omstreeks 00.30u thuis. Ging rond 01.00u naar bed. Later heeft de bank toegegeven dat mijn zoon niet te zien was bij deze opname op de camerabeelden.
15 Feb. kreeg hij een mailtje van de bank dat hij geen pinpas meer kreeg en hij telefonisch contact moest opnemen met de bank. Ik spreek voor alle duidelijkheid over de zo klantvriendelijke en betrouwbare RABO bank.
Hij is er toen heen gegaan en kreeg daar te horen dat er een GESPREK was gepland voor 27 Feb. op het hoofdkantoor hier in Sittard. Alweer 12 dagen later. Na gevraagd te hebben aan hem of ik mee moest gaan zei hij dat dit niet hoefde. De grootste fout van mijn leven!!!! Daar aangekomen bij het hoofdkantoor kreeg hij geen GESPREK maar een Gestapo verhoor door twee man en hij maar toe moest geven dat hij de fraude had gepleegd. Een jongen van 19 jaar, alleen en totaal onderste boven van wat hem daar ten laste werd gelegd. Beschuldigd van fraude waar hij totaal niks mee te maken had. Dit verhoor is naderhand door een van de twee ontkent en zeggen dat het een gewoon gesprek was geweest. Maar zij waren met zijn tweeën en mijn zoon alleen.
We zijn toen op 3 maart, eerder ging niet, naar de politie geweest om aangifte te doen van diefstal en het misbruiken van zijn pinpas. Na een week heb ik gevraagd of er al wat gedaan was met de camerabeelden van de opname in Sliedrecht krijg ik tr horen dat het onderzoek nog gaande was. Maar kreeg wel te horen dat in de week na zijn aangifte er meerdere soortgelijke aangiftes waren gedaan op het bureau in Sittard. En ja, hier heb ik bewijzen van, dat dit tegen ons is gemeld door de politie. Een dikke week later kregen we twee aangetekende brieven thuis van de RABO bank met de vermelding dat hij schuldig was bevonden van Fisching fraude, na twee maanden zijn verbintenis met de bank werd opgezegd en ze hem hadden geregistreerd in het EVR register. En dat hij voor 8 JAAR nergens meer een gewone bankrekening kon openen. En dat geldt voor de hele financiële wereld. Dus ook verzekeringen, hypotheken, enz. Er zijn moordenaars en verkrachters die krijgen minder straf in dit totaal gestoord land.
Toen zijn we naar DAS gestapt , waar ik al jaren premie aan betaald heb, en hebben gevraagd om hier tegen een verweer tegen te doen. Dit verzoek werd "na een deugdelijk onderzoek van de RABO bank" van tafel geveegd door deze klantvriendelijke en betrouwbare bank.
Daarna zijn we gaan zoeken om voor hem een nieuwe bankrekening te openen. Niks. Bij drie banken al afgewezen. Nu hebben we via de Krediet bank een verzoek gelegd weer bij de RABO bank omdat niemand hem wil. Het enige wat de bank voor onze zoon heeft gedaan is hem nog een maand uitstel heeft gegeven om een nieuwe rekening af te sluiten.
Na wat over en weer met DAS krijgen we steeds meer het gevoel dat wij en zeker onze zoon aan zijn lot wordt over gelaten. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Op bijna iedere vraag die we hebben krijgen we te horen, daar moet u zelf naar uitkijken of iemand anders naar vragen.
We gaan nog een poging proberen om met een brief in gesprek te komen met de RABO bank, wat ons tot heden nog steeds niet is gelukt, en dan moeten we kijken of we naar de rechter of het KIFID stappen.
Afgelopen week hebben we na aandringen bij de RABO bank de bankafschriften gekregen van de maanden januari, februari. Maar de limiet verhogingen kregen we niet op briefpapier van de RABO bank. Deze werden ons wel verteld door de bankmedewerker en opgeschreven op de afschriften. Dit is toch ook weer zo een raar verhaal. Het lijkt wel dat we niet te veel in handen mogen hebben, waar mijn zoon zelfs recht toe heeft wat hij is toch ook klant, om een steeds sterkere zaak tegen de RABO bank te krijgen

Jack046
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2019 20:34

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door Jack046 »

Het laatste stukje paste er niet bij het hele verhaal . Dus hier het laatste stuk van ons verhaal.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is over de situatie waar onze zoon in terecht is gekomen en hoop dat de betweters nooit in deze situatie komen met hun kind die nog een hele toekomst voor zich heeft en deze in een keer wordt ontnomen door een bank. Voor zeker de eerste 8 JAAR als niks verandert in de situatie waarin hij zich nu bevindt. Want wat is makkelijker dan een jongen van 19 jaar de schuld te geven, dan te zoeken naar de echte daders. Hun systemen zijn niet te hacken of te kraken of wat dan ook en er zijn verkeerde dingen waar zij schuld aan zijn, want zij zijn de grote RABO bank en doen alles goed.
Hopelijk zijn er mensen hier die ons met goede raad kunnen voorzien voor onze zoon en dat hij hier zo snel mogelijk uit deze nachtmerrie raakt. Want dat is het, een echte nachtmerrie voor ons hele gezin.
Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van het verloop van deze nachtmerrie.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik begrijp dat deze post heel lullig gaat overkomen maar zo is het nou eenmaal...

Als men enkel de pas van uw zoon had was er niets gebeurd. Maar ze hadden zowel zijn pas als zijn pincode. Puur sec is uw zoon dus niet veilig met zijn pincode omgegaan, en dan ga ik er nog niet eens vanuit dat hij (zoals velen) voor een snelle cent zijn pas en pincode vrijwillig heeft afgestaan.

Kunt u wellicht uitleggen hoe men, in uw ogen, naast zijn pas aan zijn pincode is gekomen?

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zijn rabopas, pincode en inloggegevens voor online bankieren waren gestolen? En dan gek vinden als daar een onderzoek op volgt?
Op 11 februari is er opgemerkt dat de pas weg was en pas op 3 maart is er aangifte gedaan? Noem mij maar heel sceptisch, maar dat is vragen om problemen.

Zijn rekening is gebruikt om geld door te sluizen. Daar heb je meer voor nodig dan alleen een bankpasje. Geen wonder dat dat grote vraagtekens geeft bij de bank.

sake1987

Re: Rabobank-app gehackt: beschuldigd van fraude?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Geld ezel ?

Gesloten