LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
roadrats
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:00

Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door roadrats »

Door een fout bij de energieleverancier werd abusievelijk 2x de jaarnota ten laste van onze rekening geïncasseerd. Kan gebeuren ware het niet dat we hierdoor ineens onverwacht over onze limiet gingen en in een winkel werden geconfronteerd met het niet kunnen pinnen wegens saldo tekort.
Wij hebben bewust een lage limiet op onze rekening, bij onverhoopt misbruik hopen we zo de schade te beperken.
Toen we de Rabobank opheldering vroegen hoe het kon dat deze incasso wegens het overschrijden van onze betaallimiet niet werd tegengehouden kregen we dit antwoord:
Beste heer ,
Ik begrijp dat het erg vervelend voor u is, om op deze manier over uw limiet te geraken.
Helaas kunnen wij dit niet tegengaan. Automatische incasso's gaan ten alle tijden door op een rekening.
Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Rabobank Zuid-Holland Midden


We zijn werkelijk met stomheid geslagen !

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Beetje late reactie - maar dit is compleet onzin.

De Rabobank blokkeert namenlijk de rekening bij tekort / overschrijding limiet direct. (Zelfs zonder u, als rekeninghouder te informeren).
Mensen die proberen af te schrijven - of bedrijven - krijgen dan de melding dat de incassomogelijkheid (tijdelijk) is opgeheven.

Ik neem aan dat de energieleverancier alle bijkomende kosten (roodstand, herinneringskosten voor mislukte incasso`s etc.) wel vergoed?

roadrats
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:00

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door roadrats »

Gardian72 Bedankt voor de reactie maar helaas is dat niet de ervaring die wij hebben met de Rabobank. Door de dubbele incasso's van het energiebedrijf overschrden wij fors onze limiet. Nadta we de Rabo om opheldering vroegen was het cursief gedrukte de reactie van de Rabobank, daaruit zou juist blijken dat er van de kant van de Rabobank geen enkele saldo controle wordt uitgevoerd ! Zo is het dus helaas ook bij ons gegaan. Je zult maar op vakantie in het buitenland zijn en langere tijd je rekening niet controleren, klaar ben je !

student538

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door student538 »

Dit was bij ABN-AMRO ook het geval. Eneco incasseerde zomaar een bedrag van 7000 euro terwijl ik dat bedrag niet zo ver in het rood mocht staan! Foutje bedankt.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door courier »

Inderdaad een vreemde reactie van de Rabobank: bij overschrijden van de limiet dient de afdeling kredietbewaking van de bank de incasso's te storneren in volgorde gerekend vanaf de laatste totdat de klant weer binnen z'n limiet zit. Daar kunnen dus ook best storno's tussen zitten waar de klant helemaal niet gelukkig mee is, maar daar heeft de bank geen boodschap aan, ze gaan immers voor hun eigen belang.
Overigens heeft de klant tegenwoordig 8 weken de tijd om een onterechte incasso zelf te storneren; dat gaat met internetbankieren reuze makkelijk met 1 muisclick.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Guardian72 schreef:Beetje late reactie - maar dit is compleet onzin.

De Rabobank blokkeert namenlijk de rekening bij tekort / overschrijding limiet direct. (Zelfs zonder u, als rekeninghouder te informeren).
Mensen die proberen af te schrijven - of bedrijven - krijgen dan de melding dat de incassomogelijkheid (tijdelijk) is opgeheven.

Ik neem aan dat de energieleverancier alle bijkomende kosten (roodstand, herinneringskosten voor mislukte incasso`s etc.) wel vergoed?
Lauter kwats! De rabobank laat de automatisch incasso''s gewoon plaatsvinden en laat storneren indien de kredietlemiet langer dan vier dagen is overschreden. Dat u niet kunt pinnen is het resultaat van alleen de overschrijding van de kredietlemiet.

roadrats
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:00

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door roadrats »

Lauter kwats! De rabobank laat de automatisch incasso''s gewoon plaatsvinden en laat storneren indien de kredietlemiet langer dan vier dagen is overschreden. Dat u niet kunt pinnen is het resultaat van alleen de overschrijding van de kredietlemiet.
Voor de bank natuurlijk "kassa" , immers de klant staat lekker rood tegen een fors rentetarief. Ik kom als klant met de Rabobank een maximale limiet overeen, mag ik dan erop vertrouwen dat de bank dit ook handhaaft zonder mij op extra kosten te jagen ! Langzaam maar zeker zie je dat we steeds meer de controle over onze bankrekeningen aan het verliezen zijn. Je wordt door menig bedrijf gedwongen om een incassomachtiging af te geven, de bank faalt in haar toezicht, de consument is de dupe en draait uiteindelijk voor alle kosten op, ook is dit buiten haar schuld. Willen we dit systeem of durven we eens een keer STOP te roepen ! Ik zoek een advocaat die met mij de strijd wil voeren om in rekening gebrachte debetrente over het bedrag waarmee de overeengekomen limiet is overschreden terug te vorderen !

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Chanmaster schreef:
Guardian72 schreef: De Rabobank blokkeert namenlijk de rekening bij tekort / overschrijding limiet direct. (Zelfs zonder u, als rekeninghouder te informeren).
Mensen die proberen af te schrijven - of bedrijven - krijgen dan de melding dat de incassomogelijkheid (tijdelijk) is opgeheven.
Lauter kwats! De rabobank laat de automatisch incasso''s gewoon plaatsvinden en laat storneren indien de kredietlemiet langer dan vier dagen is overschreden. Dat u niet kunt pinnen is het resultaat van alleen de overschrijding van de kredietlemiet.
Kwats??
Sorry - maar dit is mij dus gebeurd - door inderdaad een overschrijding - heeft de Rabobank behalve reeds gedane betalingen (allemaal!) teruggeboekt - OOK de rekening geblokkeerd voor verdere incasso`s ..
Gevolg - een hoop brieven met "u heeft uw machtiging ingetrokken..."

Het is wel eens eerder gebeurd - en toen kwam een brief met 'de automatische incasso is teruggedraaid, wilt u alsnog voldoen op... '

Dus er is wel degelijk een totale blokkade gedaan.

schoepioen
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 okt 2010 10:13

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door schoepioen »

Dat is dan puur geluk (als je dat zo kunt/wilt noemen tenminste...), maar zeker geen normale c.q. standaard gang van zaken. Banken laten nl. bijna altijd betalingen doorgaan behalve die van je eigen pinpas. Zo worden bijv. ook automatische incasso's van verzekeringen altijd doorgevoerd. Als een betaling niet door zou gaan, zou dat nl. kunnen betekenen dat je op een gegeven moment niet meer verzekerd bent. Een beetje in die strekking gaat het denk ik ook m.b.t. energierekeningen. De bank gaat er (blijkbaar) van uit dat roodstand tijdelijk is. Misschien dat er wel alarmbellen bij een bank gaan rinkelen als die roodstand op een bepaald niveau komt en/of een bepaalde periode blijft bestaan en zelfs groeit.

bolleke
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 nov 2006 00:05

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door bolleke »

roadrats schreef:
Lauter kwats! De rabobank laat de automatisch incasso''s gewoon plaatsvinden en laat storneren indien de kredietlemiet langer dan vier dagen is overschreden. Dat u niet kunt pinnen is het resultaat van alleen de overschrijding van de kredietlemiet.
Voor de bank natuurlijk "kassa" , immers de klant staat lekker rood tegen een fors rentetarief. Ik kom als klant met de Rabobank een maximale limiet overeen, mag ik dan erop vertrouwen dat de bank dit ook handhaaft zonder mij op extra kosten te jagen ! Langzaam maar zeker zie je dat we steeds meer de controle over onze bankrekeningen aan het verliezen zijn. Je wordt door menig bedrijf gedwongen om een incassomachtiging af te geven, de bank faalt in haar toezicht, de consument is de dupe en draait uiteindelijk voor alle kosten op, ook is dit buiten haar schuld. Willen we dit systeem of durven we eens een keer STOP te roepen ! Ik zoek een advocaat die met mij de strijd wil voeren om in rekening gebrachte debetrente over het bedrag waarmee de overeengekomen limiet is overschreden terug te vorderen !
De fout ligt primair bij de energieboer die 2x heeft geincasseerd! en niet bij de bank.

Maar waar ik me zeer aanstoor is het het zielig doen. Ik denk niet dat je een advocaat vindt die voor deze schade een zaak gaat aanspannen, want wat heb je nu aan werkelijk schade??

Daarnaast heb je zelf diverse mogelijkheden om je bankzaken up to date te houden. Je kan bij de rabobank divers alerts instellen voor bijvoorbeeld bij/afschrijvingen, saldocheck en wanneer je rekeningsaldo onder een bepaald minimum komt.
Je zegt dat de bank faalt in haar toezicht. Ik zeg beste roadrats je faalt zelf in je eigen toezicht!!! Maar het is makkelijk om met iedereen mee te huilen over de waardeloze banken en die doen het allemaal fout en wij allemaal als consument moeten beschermd worden tegen deze "boeven". Op heel veel vlakken ga ik mee, maar in dit geval is mijn mening dat jezelf ook aan het stuur heb kunnen zitten om het voor joker staan in de winkel dat je niet kunt pinnen te voorkomen.

roadrats
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:00

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door roadrats »

De fout ligt primair bij de energieboer die 2x heeft geincasseerd! en niet bij de bank.

Maar waar ik me zeer aanstoor is het het zielig doen. Ik denk niet dat je een advocaat vindt die voor deze schade een zaak gaat aanspannen, want wat heb je nu aan werkelijk schade??

Daarnaast heb je zelf diverse mogelijkheden om je bankzaken up to date te houden. Je kan bij de rabobank divers alerts instellen voor bijvoorbeeld bij/afschrijvingen, saldocheck en wanneer je rekeningsaldo onder een bepaald minimum komt.
Je zegt dat de bank faalt in haar toezicht. Ik zeg beste roadrats je faalt zelf in je eigen toezicht!!! Maar het is makkelijk om met iedereen mee te huilen over de waardeloze banken en die doen het allemaal fout en wij allemaal als consument moeten beschermd worden tegen deze "boeven". Op heel veel vlakken ga ik mee, maar in dit geval is mijn mening dat jezelf ook aan het stuur heb kunnen zitten om het voor joker staan in de winkel dat je niet kunt pinnen te voorkomen.
Dat het primair bij de energieleverancier mis is gegaan ben ik met je eens maar voor de rest ga je me toch iets te kort door de bocht.

Het is al heel wat jaartjes geleden dat we min of meer gedwongen werden onze financiële zaken via banken te gaan regelen en niet meer contant. Daar stond tegenover dat banken service en diensten verleenden tegen een geringe rentevergoeding op de aangehouden saldi. Maar van lieverlee werd er steeds meer beknibbeld op de dienstverlening en mogen klanten voor heel veel zaken inmiddels betalen Een proces dat de banken heel slim gespeeld hebben.
Natuurlijk kun je allerlei allerts (tegen betaling ! ) instellen, elk uur je saldo checken maar hiermee draaien we de zaak natuurlijk wel om. Ik heb een overeenkomst met de bank, dan mag je toch ook verwachten dat beide partijen zich aan zo’n overeenkomst houden. Bij een bank verwacht je daarnaast een zorgvuldig omgaan met de door klanten toevertrouwde middelen, het nakomen van afspraken etc. Steeds meer zien we dit soort zaken verder afbrokkelen, dienstverlening afnemen etc. Door als “schaapachtige” consumenten maar braaf achter de feiten te blijven aanlopen en geen tegengas te geven zien de banken hun kans schoon, nog minder dienstverlening, nog meer kosten in rekening brengen en allerlei nieuwe “handige” slimmigheidjes in de markt zetten om tegen betaling je saldo overal te kunnen checken, SMS-jes te ontvangen bij saldo tekorten etc. waar weer vrolijk nog meer aan verdiend wordt. Maar zo’n nonchalante consument wil ik niet worden !

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Tip, start een melding onterechte incasso bij Rabobank. De Rabobank moet dit onderzoeken. Als uit onderzoek blijkt dat de incasso onterecht is moet Rabobank je rekening verloop herstellen in de oorspronkelijke staat....dus geen limiet overschrijding.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Sorry maar ik ben het helemaal met Bolleke eens, het is je eigen verantwoording om je rekening in de gaten te houden en een kleine moeite tegenwoordig.

En met alle automatische afschrijvingen ook verstandig om elke dag te doen.

De meeste mensen vinden het juist fijn dat alle rekeningen gewoon betaald worden ( bijvoorbeeld als een bedrijf afschrijft net voordat je salaris er op staat)
en als je echt teveel in de - komt of te lang daar blijft staan dan boekt de bank het terug (storno zoals als eerder opgemerkt). En als het energiebedrijf deze fout niet had gemaakt was er niets aan de hand geweest toch.

Feit blijft wel dat het bijzonder vervelend is dat je daar in die supermarkt staat en ik snap dat je dan pissed bent!!

student538

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door student538 »

Om die reden heb ik 2 pinpassen van 2 verschillende banken.

roadrats
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:00

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door roadrats »

student538 schreef:Om die reden heb ik 2 pinpassen van 2 verschillende banken.
En dus verdienen er 2 banken geld aan jou omdat hun systemen onvoldoende betrouwbaar zijn !

student538

Re: Rabobank controleert niet op overschrijden limiet bij incass

Ongelezen bericht door student538 »

Ik heb 1 gratis pin pas, een spaarpas bij ABN/AMRO. In de brief die zij verstuurden leek het er op dat je ook kunt pinnen in het buitenland en bij winkels etc. Maar niets blijkt minder waar te zijn. Zit wel een chipknip op maar die kun je helaas niet opladen.

Gesloten