LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank en privacy recht

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Aussie23
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2012 14:11

Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door Aussie23 »

In 2006 ben ik naar Australie ge-emigreerd, maar heb mijn Raborekening nog een tijdje gebruikt maar nooit opgezegd.
Door de jaarlijkse kosten etc is er nu een negatief saldo ontstaan van rond de €40.

De rabo heeft mij een paar keer aangemaand om het saldo te betalen, en vroeger of later zal ik dat moeten regelen via familie in Nederland.

Nu blijkt uit recentelijk contact met mijn broer en moeder in Nederland dat de Rabobank hen heeft benadert om het saldo aangezuiverd te krijgen. De Rabobank heeft dus uit eigen initiatief mijn financiele gegevens kenbaar gemaakt aan 'derden'.
Heeft de bank juridisch gezien het recht om dit te doen?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door bprosman »

De rabo heeft mij een paar keer aangemaand om het saldo te betalen, en vroeger of later zal ik dat moeten regelen via familie in Nederland.
Of ze dat recht hebben of niet, zelf vind ik het nogal netjes dat ze zaken nog via familie "in den minne" proberen te regelen, van jou krijgen ze namelijk geen reactie ... dat vind je wel mogen ?

Ben blij dat ze eerst zo proberen, een ander bedrijf zou je een incasso bureau op je dak gestuurd hebben als je nergens op reageert. Of een (te) negatieve BKR notering.

Aussie23
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2012 14:11

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door Aussie23 »

bprosman schreef:
Of ze dat recht hebben of niet, zelf vind ik het nogal netjes dat ze zaken nog via familie "in den minne" proberen te regelen, van jou krijgen ze namelijk geen reactie ... dat vind je wel mogen ?
Ja, dat mag ik ja. Daar breek ik namelijk geen wetten mee. En hoe je tot de conclusie komt dat ik geen contact met de bank heb gehad is mij een raadsel.
Ben blij dat ze eerst zo proberen, een ander bedrijf zou je een incasso bureau op je dak gestuurd hebben als je nergens op reageert. Of een (te) negatieve BKR notering.
Als je niks nuttigs als antwoord hebt reageer dan aub niet.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door Jan1 »

Toch heeft bprosman gelijk, wees blij dat de Rabobank niet naar de autoriteiten in Australie stapt.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Aussie23 schreef:
bprosman schreef:
Of ze dat recht hebben of niet, zelf vind ik het nogal netjes dat ze zaken nog via familie "in den minne" proberen te regelen, van jou krijgen ze namelijk geen reactie ... dat vind je wel mogen ?
Ja, dat mag ik ja. Daar breek ik namelijk geen wetten mee. En hoe je tot de conclusie komt dat ik geen contact met de bank heb gehad is mij een raadsel.
Dus u had wel contact met de bank, maar bent kennelijk te beroerd om geld dat u de bank wettelijk verschuldigd bent te betalen?
En dan nog gaan roepen over privacy?
Wat dacht u er van om gewoon eens te betalen (en dan niet 'vroeger of later', maar nu)?
Daarna heeft u weer recht van spreken, nu bent u gewoon een ordinaire wanbetaler.
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 20 mei 2012 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door bprosman »

en vroeger of later zal ik dat moeten regelen via familie in Nederland.
Bovendien zul je vanuit Australie ook best geld over kunnen maken naar een/je Nederlandse bankrekening.

finadleo
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 apr 2010 21:46

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door finadleo »

Het kan best zijn, dat de handelswijze van aussie bij sommigen verkeerd valt, echter dat is natuurlijk totaal niet van belang. De rabobank mag zeker niet anderen - al dan niet familie - benaderen met privacy gevoelige info. Klachtwaardig, dus als ik aussie was zou ik zeker een klacht indienen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door CB »

finadleo schreef:Klachtwaardig, dus als ik aussie was zou ik zeker een klacht indienen.
Lijkt me inderdaad een goed idee, weet je tenminste zeker dat je meteen alsnog een incassobureau op je nek krijgt met alle kosten vandien. Als RABO Bank zou ik dan helemaal geen clementie meer hebben en de zaak hard gaan spelen.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Hey OP,

ik denk dat jou op deze wijze een hoop ellende bespaard is gebleven. In de voorwaarden staat namelijk ook:
Als het adres van de cliënt door zijn toedoen niet
(meer) bij de bank bekend is, kan de bank onderzoek doen naar
het adres van de cliënt zonder daartoe verplicht te zijn. De kosten
van een dergelijk onderzoek komen voor rekening van de cliënt.
Oftewel, ze gaan inlichtingen opvragen en schakelen misschien zelfs een detective of dergelijke in om je te vinden. Wellicht hebben ze dit ook voorgelegd aan je familie, zo van... of jullie mogen betalen, of we gaan hem opzoeken en dat levert een hoop problemen op.

Het is sowiezo vrij redelijk van een bank dat ze, als je echt zoek bent, ze contact opnemen met bijvoorbeeld je ouders. Wellicht zijn ze vertegenwoordiger geweest op één van je rekeningen, of zijn ze dat nu nog steeds. De bank heeft ook het recht achterstallige betalingen te vorderen bij: mederekeninghouder, gevolmachtigde en vertegenwoordiger.

Aussie23
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2012 14:11

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door Aussie23 »

VioletPrue schreef: Dus u had wel contact met de bank
Mijn rekening staat op mijn naam, op mijn adres hier. Ik ben helemaal niet 'zoek'; de bank heeft al mijn correcte contact gegevens dus suggesties maken dat ze mij 'niet kunnen vinden' slaat nergens op.
VioletPrue schreef:maar bent kennelijk te beroerd om geld dat u de bank wettelijk verschuldigd bent te betalen?
Waar slaat dat nu op? Het is mijn recht om rood te staan op deze rekening, en ik betaal daar rente over. What's the problem?
VioletPrue schreef: En dan nog gaan roepen over privacy?
Wat dacht u er van om gewoon eens te betalen (en dan niet 'vroeger of later', maar nu)?
Daarna heeft u weer recht van spreken, nu bent u gewoon een ordinaire wanbetaler.
Dus omdat er een betaalachterstand is vervallen al mijn juridische rechten meteen? Ook dit slaat gewoon nergens op.

Aussie23
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2012 14:11

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door Aussie23 »

CB schreef:
finadleo schreef:Klachtwaardig, dus als ik aussie was zou ik zeker een klacht indienen.
Lijkt me inderdaad een goed idee, weet je tenminste zeker dat je meteen alsnog een incassobureau op je nek krijgt met alle kosten vandien. Als RABO Bank zou ik dan helemaal geen clementie meer hebben en de zaak hard gaan spelen.
Welke clementie heb je het hier over? De reden dat de Rabobank mijn familie heeft benadert is uiteraard omdat ze geen zin hebben in een internationale incasso zaak voor een paar tientjes en nu zoeken ze dus gewoon een goedkopere oplossing.

Ik ben ruim 35 jaar klant van de Rabobank en zij heeft aan mij over de jaren duizenden euro's verdient dmv leningen en hypotheken. Mijn punt hier is dat net als deze situatie nu over debet standen etc dit totaal niets te maken heeft met mijn recht op privacy.

En nog even over dat 'rood staan'; ik heb een overeenkomst met de Rabobank die mij toelaat om rood te staan tot een bepaald bedrag, en de debetstand is lager dan die limiet momenteel. De Rabobank is alleen in aktie gekomen nu omdat ik geen aktief gebruik meer maak van de rekening, en is van zins de rekening op te heffen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De rabo heeft mij een paar keer aangemaand om het saldo te betalen
Als de Rabo bank u aanmaningen verstuurd, zijn zij in ieder geval van mening dat het geen legitieme debetstand betreft.

in dat geval :
Ja, dat mag ik ja. Daar breek ik namelijk geen wetten mee
Incorrect.

Als u uw verplichtingen uit de overeenkomst met de Rabobank niet nakomt pleegt u contractbreuk. (onrechtmatige daad) Dit is beschreven in het Burgerlijk Wetboek, en hiervoor kunt u eventueel voor een rechter worden gedaagd, en worden veroordeeld.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Beste Aussie,

je hebt een rekening met mogelijkheid tot roodstaan. Daar tegenover stelt Rabo dat je een minimaal bedrag aan inkomsten elke maand op de rekening stort. Dit is 2% van het bedrag wat je rood mag staan, met een minimum van € 20,-

Zodra je dat niet doet, word je in gebreke gesteld en sturen ze je een aantal keer een bericht om dit aan te vullen. Daarna word de mogelijkheid tot roodstaan verwijderd en ben je dus in overtreding - je staat dan rood terwijl dat niet mag.

Je gedraagt je heel erg aangevallen, daar bijna niemand met je eens is. Kijk, qua privacy is de Rabo misschien te ver gegaan - maar we weten ook niet het hele verhaal. Vaak word hier alleen de ene kant van het verhaal verteld. In dit geval kan men alleen maar concluderen dat je zou moeten betalen en dit steeds maar hebt uitgesteld.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door CB »

Aussie23 schreef:
CB schreef:
finadleo schreef:Klachtwaardig, dus als ik aussie was zou ik zeker een klacht indienen.
Lijkt me inderdaad een goed idee, weet je tenminste zeker dat je meteen alsnog een incassobureau op je nek krijgt met alle kosten vandien. Als RABO Bank zou ik dan helemaal geen clementie meer hebben en de zaak hard gaan spelen.
Welke clementie heb je het hier over? De reden dat de Rabobank mijn familie heeft benadert is uiteraard omdat ze geen zin hebben in een internationale incasso zaak voor een paar tientjes en nu zoeken ze dus gewoon een goedkopere oplossing.

Ik ben ruim 35 jaar klant van de Rabobank en zij heeft aan mij over de jaren duizenden euro's verdient dmv leningen en hypotheken. Mijn punt hier is dat net als deze situatie nu over debet standen etc dit totaal niets te maken heeft met mijn recht op privacy.

En nog even over dat 'rood staan'; ik heb een overeenkomst met de Rabobank die mij toelaat om rood te staan tot een bepaald bedrag, en de debetstand is lager dan die limiet momenteel. De Rabobank is alleen in aktie gekomen nu omdat ik geen aktief gebruik meer maak van de rekening, en is van zins de rekening op te heffen.
Als je er zo over denkt, dan dien je toch een klacht in. Je zult dan wel zien wie er uiteindelijk aan het korste eind trekt.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door puma73 »

Waar slaat dat nu op? Het is mijn recht om rood te staan op deze rekening, en ik betaal daar rente over. What's the problem?
U betaalt blijkbar niks, dus kunt u ook geen rechten regens aan ontlenen. U bent gewoon een ordinaire wanbetaler.

uit uw openingspost
In 2006 ben ik naar Australie ge-emigreerd, maar heb mijn Raborekening nog een tijdje gebruikt maar nooit opgezegd.
Door de jaarlijkse kosten etc is er nu een negatief saldo ontstaan van rond de €40.

De rabo heeft mij een paar keer aangemaand om het saldo te betalen, en vroeger of later zal ik dat moeten regelen via familie in Nederland.

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door vakkiel »

Beete rood staan al dan niet terecht....geen voeding meer op de rekening laten bijschrijven waarschijnlijk.....niet willen betalen...en dan de bank aanspreken op privacy....tssss

Aussie23
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2012 14:11

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door Aussie23 »

finadleo schreef:Het kan best zijn, dat de handelswijze van aussie bij sommigen verkeerd valt, echter dat is natuurlijk totaal niet van belang. De rabobank mag zeker niet anderen - al dan niet familie - benaderen met privacy gevoelige info. Klachtwaardig, dus als ik aussie was zou ik zeker een klacht indienen.
Bedankt voor deze nuchtere reaktie en voor het geven van een antwoord op mijn vraag (de enige tot nu toe).

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door puma73 »

Aussie23 schreef:
finadleo schreef:Het kan best zijn, dat de handelswijze van aussie bij sommigen verkeerd valt, echter dat is natuurlijk totaal niet van belang. De rabobank mag zeker niet anderen - al dan niet familie - benaderen met privacy gevoelige info. Klachtwaardig, dus als ik aussie was zou ik zeker een klacht indienen.
Bedankt voor deze nuchtere reaktie en voor het geven van een antwoord op mijn vraag (de enige tot nu toe).
Je hebt antwoorden genoeg gehad, maar die bevallen je niet. Gewoon je schulden betalen i.p.v. de rabobank de zwarte piet proberen toe te schuiven.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door bprosman »

finadleo schreef:
Het kan best zijn, dat de handelswijze van aussie bij sommigen verkeerd valt, echter dat is natuurlijk totaal niet van belang. De rabobank mag zeker niet anderen - al dan niet familie - benaderen met privacy gevoelige info. Klachtwaardig, dus als ik aussie was zou ik zeker een klacht indienen.
Bedankt voor deze nuchtere reaktie en voor het geven van een antwoord op mijn vraag (de enige tot nu toe).
Het enige antwoord wat je bevalt waarschijnlijk, en wie zegt dat dit het juiste antwoord is ?

Wat betreft je opmerking : "Ja, dat mag ik ja. Daar breek ik namelijk geen wetten mee"
Het is al eerder aangehaald, dit staat er in de voorwaarden :
Als u het krediet daadwerkelijk gebruikt, dan moet er elke maand ten minste 2% van de kredietlimiet op uw betaalrekening worden gestort.

Wat gebeurt er als u niet betaalt?
Betaalt u een maandtermijn meer dan twee maanden niet. Dan vragen wij u voor een bepaalde datum te betalen. Betaalt u dan nog niet. Dan kunnen wij het krediet opeisen en moet u het krediet meteen terugbetalen. Bovendien melden wij dit bij het BKR in Tiel.

Ofwel, door niet de maandtermijn te betalen verspeel je je rechten om "rood" te staan.

Aussie23
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2012 14:11

Re: Rabobank en privacy recht

Ongelezen bericht door Aussie23 »

bprosman schreef: Het enige antwoord wat je bevalt waarschijnlijk, en wie zegt dat dit het juiste antwoord is ?
Nogmaals; Stop aub met trollen en niet-relevante commentaren. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat bovenstaande het juiste antwoord is, maar het is wel degelijk het enige antwoord. Al jou getrol en moraalridder commentaar over 'wanbetalen' en aanhalen van de Rabo's voorwaarden hebben helemaal niets te maken met die vraag.

Speciaal voor jou zal ik de vraag nog een keer herhalen zonder verdere uitleg waardoor jij steeds in de war raakt:

Heeft de Rabobank het recht om (onder bepaalde omstandigheden) privacy gevoelige informatie kenbaar te maken aan derden?

Gesloten