LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.

Ongelezen bericht door 16again »

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... nsgegevens
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geeft aan dat een persoonsgegeven alle informatie is over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon te herleiden is.
Het lijkt me zo klaar als een klontje dat informatie over een ZZP-er te herleiden is tot de betreffende persoon.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat maakt nog niet dat de bank een verklaring zou moeten geven waarom zij geen zakelijke rekening voor hem willen openen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.

Ongelezen bericht door 16again »

Klopt, maar na AVG inzage verzoek beschik je tenminste over de informatie, die de bank gebruikte om tot de weigering te komen

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.

Ongelezen bericht door renewouters »

San71 schreef:
26 jun 2019 09:37
Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.
Vreemd! Je wilt een zakelijk rekening openen bij de Rabobank bank en dan weigeren ze en Rabobank is niet verplicht om een rede/motivatie op te geven. Is dit geen discriminatie? Waar blijven de rechten van de zzp'ers? Zijn er geen onderlinge bankafspraken , als je bij de ene bank al een zakelijk rekening hebt lopen, dat de andere bank weigert? Totaal vreemd!!!!
Jij accepteert wel iedere klant, ongeacht of die bij jouw bedrijf past of niet??

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
27 jun 2019 18:28
Klopt, maar na AVG inzage verzoek beschik je tenminste over de informatie, die de bank gebruikte om tot de weigering te komen
Dat dacht je :lol: Het enige wat je met de AVG te weten komt, is welke persoonsgegevens er over je verwerkt zijn. Het antwoord zal waarschijnlijk zijn: geen (want TS is geen klant geworden). En zelfs als dat wel zo is, is de weigering an sich geen verwerkt persoonsgegeven.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.

Ongelezen bericht door 16again »

Bij de aanvraag van de rekening verstrekt TS gegevens, per definitie is de bank daarmee verwerker van die persoonsgegevens geworden.
Of dit een klantrelatie oplevert maakt daarbij niet uit, de bank heeft persoonsgegevens verwerkt.

Mogelijk is navraag gedaan naar kredietwaardigheid van TS.....en dat is gewoon een persoonsgegeven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.

Ongelezen bericht door kweenie »

Die 'persoonsgegevens' zullen dan neem ik aan ook bij TS bekend zijn. Het kan dan dus gaan om gegevens die TS zelf heeft opgegeven, maar het kan ook zijn dat TS bepaalde negatieve gegevens (bewust?) niet heeft opgegeven omdat er niet naar gevraagd werd. Bijvoorbeeld BKR gegevens.

Natuurlijk kun je navragen welke AVG gerelateerde gegevens door de bank zijn verwerkt. Dat is handig als je denkt dat er misschien fouten in die gegevens zitten. Maar daarmee zul je niet kunnen achterhalen wat de motivatie is om je niet als klant te willen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank weigert om een zakelijk rekening te openen en ze zijn niet verplicht om een reden op te geven.

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
27 jun 2019 23:01
Bij de aanvraag van de rekening verstrekt TS gegevens, per definitie is de bank daarmee verwerker van die persoonsgegevens geworden.Of dit een klantrelatie oplevert maakt daarbij niet uit, de bank heeft persoonsgegevens verwerkt.
Uiteraard. En -wegens het niet tot stand komen van de klantrelatie- verwijderd. Dus dan krijg je een keurige melding dat er geen persoonsgegevens meer van je verwerkt zijn

En zelfs als er al gegevens verwerkt zijn, krijg je die gegevens, maar niet de gevolgtrekkingen die uit die gegevens zijn gemaakt.

Oftewel: je schiet er niets mee op.

Gesloten