LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Radar »

Riena zit in een rolstoel. Ze kan niet goed bij de geldautomaat van de plaatselijke Rabobank in Almkerk. Hij hangt te hoog en ze kan het display niet lezen. Ze heeft hierover geklaagd bij de bank en die komen met de volgende oplossing: een bankmedewerker wil wel voor haar pinnen. Riena is graag zelfstandig en is het niet eens met dit idee. 'Er zijn in Nederland zoveel mensen die in een rolstoel zitten of minder validen zijn ze houden er geen rekening mee', zegt ze boos. Riena komt op voor alle mindervaliden in Nederland en schakelt de hulp in van Fons Hendriks.

Vind jij dat Riena een punt heeft?

Maandag 12 november in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Mag een bankmedewerker wel voor haar pinnen volgens de voorwaarden van haar eigen bank?
Haar pincode kan dan immers bekend worden bij die bankmedewerker.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Erthanax »

En is die bankmedewerker ook aanwezig als Riena buiten kantooruren geld wil opnemen?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Erthanax »

En is die bankmedewerker ook aanwezig als Riena buiten kantooruren geld wil opnemen? Nee, het lijkt me geen goede oplossing (vooral vanwege die genoemde pincode).

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door crazyme »

Riena zit in een rolstoel. Ze kan niet goed bij de geldautomaat
Ze kan er wel bij maar niet goed ?

Een automaat moet veilig zijn voor de meeste gebruikers. De meeste gebruikers pinnen staand.

Je kunt niet verwachten dat voor elke beperking een automaat wordt aangepast.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Niet te geloven, die dingen hangen er al tientallen jaren en nu ze binnenkort vervangen gaan worden, gaat Radar het hebben over de Rabo pinautomaat?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door mahadma »

Met alle respect voor de rolstoelers onder ons. (hypothese) Ik ben 2 meter 10 lang, ik moet heel erg bukken en heb rugklachten als ik moet pinnen. We kunnen toch niet heel de wereld alles voor iedereen aanpassen. Dan krijg je oorlog tussen de lange en korte mensen, Je kan onmogelijk de wereld aanpassen aan alle mensen met welke handicap/beperking die er bestaat.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Misschien kunnen ze het geldmaatje in hoogte verstelbaar maken. :lol: :roll:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door renewouters »

mahadma schreef:
12 nov 2018 18:58
Met alle respect voor de rolstoelers onder ons. (hypothese) Ik ben 2 meter 10 lang, ik moet heel erg bukken en heb rugklachten als ik moet pinnen. We kunnen toch niet heel de wereld alles voor iedereen aanpassen. Dan krijg je oorlog tussen de lange en korte mensen, Je kan onmogelijk de wereld aanpassen aan alle mensen met welke handicap/beperking die er bestaat.
En wat te denken dan hele dikke mensen met korte armpjes :-) Die kunnen helemaal niet bij het toetsenbord.

Claire.K
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2018 20:55

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Claire.K »

De oplossing: maak lift-plateaus In de grond voor de pinautomaten. Banken met dure bonussen, investeer en maak mensen die dit nog zelf kunnen/willen doen weer deel van de maatschapij. Zo hoeven alle automaten niet worden verlaagd wat voor langere mensen weer gevolgen heeft. Bij met mijn 1,68 🤗

ergens1
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2018 21:14

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door ergens1 »

Goed idee, in hoogte verstelbaar maken van die nieuwe automaten, bijvoorbeeld 4 standen oid

Els B
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2018 21:14

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Els B »

In deze participatiemaatschappij slaan de banken de plank volledig mis. Door automatisering, wegbezuinigen personeel en het sluiten van kantoren is het voor onze minder valide Nederlander moeilijk zoniet onmogelijk geworden om bankzaken te regelen op een veilige en waardige manier. In deze digitale bankenwereld zijn er heel wat belemmeringen, waar deze mensen en ook onze ouderen, mee te maken hebben. Ik spreek uit ervaring en vind het vreselijk te moeten pinnen voor mijn broer ( rolstoelgebonden) en mijn moeder ( zeer slechtziend en slechthorend) . Ze kunnen beiden niet pinnen bij een pinapparaat, noch in een winkel. Alleen al voor deze mensen zijn banken verplicht om andere oplossingen te verzinnen. Je kunt je loon of uitkering niet in een loonzakje krijgen, maar bent verplicht dit te laten storten op een bankrekening nummer. Dan moeten banken er ook voor zorgen dat je er onafhankelijk en veilig gebruik van kan maken. (Je pincode mag je immers nimmer afgeven!!!!!!)

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Els B schreef:
12 nov 2018 21:36
...en mijn moeder ( zeer slechtziend en slechthorend) . Ze kunnen beiden niet pinnen bij een pinapparaat, noch in een winkel.
En wat heeft u dan voor een oplossing voor een slechtziend en slechthorend persoon om aan geld te komen? Uw moeder kan het display niet zien, hoe kan ze dan controleren wat ze betaald in een winkel?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door renewouters »

Els B schreef:
12 nov 2018 21:36
In deze participatiemaatschappij slaan de banken de plank volledig mis. Door automatisering, wegbezuinigen personeel en het sluiten van kantoren is het voor onze minder valide Nederlander moeilijk zoniet onmogelijk geworden om bankzaken te regelen op een veilige en waardige manier. In deze digitale bankenwereld zijn er heel wat belemmeringen, waar deze mensen en ook onze ouderen, mee te maken hebben. Ik spreek uit ervaring en vind het vreselijk te moeten pinnen voor mijn broer ( rolstoelgebonden) en mijn moeder ( zeer slechtziend en slechthorend) . Ze kunnen beiden niet pinnen bij een pinapparaat, noch in een winkel. Alleen al voor deze mensen zijn banken verplicht om andere oplossingen te verzinnen. Je kunt je loon of uitkering niet in een loonzakje krijgen, maar bent verplicht dit te laten storten op een bankrekening nummer. Dan moeten banken er ook voor zorgen dat je er onafhankelijk en veilig gebruik van kan maken. (Je pincode mag je immers nimmer afgeven!!!!!!)
Waarom moeten banken dit doen? In de goede oude tijd van de loonzakjes werden mensen die het moeilijker hadden geholpen door hun familie.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door mahadma »

De pincode van mevrouw moet geheim blijven, okay, maar wel op de tv de handbeweging wel duidelijk laten zien? Lekker slim!

Els B
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2018 21:14

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Els B »

NeoDutchio schreef:
12 nov 2018 21:50
Els B schreef:
12 nov 2018 21:36
...en mijn moeder ( zeer slechtziend en slechthorend) . Ze kunnen beiden niet pinnen bij een pinapparaat, noch in een winkel.
En wat heeft u dan voor een oplossing voor een slechtziend en slechthorend persoon om aan geld te komen? Uw moeder kan het display niet zien, hoe kan ze dan controleren wat ze betaald in een winkel?
De oplossing hoef ik niet te verzinnen. Men had vooraf moeten bedenken hoe deze categorie; mentaal en fysiek beperkten op een veilige manier bij hun geld kan komen. Weleens naar opsporing verzocht gekeken?

Els B
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2018 21:14

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Els B »

renewouters schreef:
12 nov 2018 21:56
Els B schreef:
12 nov 2018 21:36
In deze participatiemaatschappij slaan de banken de plank volledig mis. Door automatisering, wegbezuinigen personeel en het sluiten van kantoren is het voor onze minder valide Nederlander moeilijk zoniet onmogelijk geworden om bankzaken te regelen op een veilige en waardige manier. In deze digitale bankenwereld zijn er heel wat belemmeringen, waar deze mensen en ook onze ouderen, mee te maken hebben. Ik spreek uit ervaring en vind het vreselijk te moeten pinnen voor mijn broer ( rolstoelgebonden) en mijn moeder ( zeer slechtziend en slechthorend) . Ze kunnen beiden niet pinnen bij een pinapparaat, noch in een winkel. Alleen al voor deze mensen zijn banken verplicht om andere oplossingen te verzinnen. Je kunt je loon of uitkering niet in een loonzakje krijgen, maar bent verplicht dit te laten storten op een bankrekening nummer. Dan moeten banken er ook voor zorgen dat je er onafhankelijk en veilig gebruik van kan maken. (Je pincode mag je immers nimmer afgeven!!!!!!)
Waarom moeten banken dit doen? In de goede oude tijd van de loonzakjes werden mensen die het moeilijker hadden geholpen door hun familie.
Ik zeg niet dat ik me onttrek aan mijn zorgplicht. Het is helaas heel jammer dat zij niet geheel zelfstandig dit op een veilige en discrete manier kunnen doen. Je zal tegenwoordig maar afhankelijk zijn......

Els B
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2018 21:14

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Els B »

NeoDutchio schreef:
12 nov 2018 21:50
Els B schreef:
12 nov 2018 21:36
...en mijn moeder ( zeer slechtziend en slechthorend) . Ze kunnen beiden niet pinnen bij een pinapparaat, noch in een winkel.
En wat heeft u dan voor een oplossing voor een slechtziend en slechthorend persoon om aan geld te komen? Uw moeder kan het display niet zien, hoe kan ze dan controleren wat ze betaald in een winkel?
Ze betaalt met contant geld.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Els B schreef:
12 nov 2018 23:01
NeoDutchio schreef:
12 nov 2018 21:50
Els B schreef:
12 nov 2018 21:36
...en mijn moeder ( zeer slechtziend en slechthorend) . Ze kunnen beiden niet pinnen bij een pinapparaat, noch in een winkel.
En wat heeft u dan voor een oplossing voor een slechtziend en slechthorend persoon om aan geld te komen? Uw moeder kan het display niet zien, hoe kan ze dan controleren wat ze betaald in een winkel?
De oplossing hoef ik niet te verzinnen. Men had vooraf moeten bedenken hoe deze categorie; mentaal en fysiek beperkten op een veilige manier bij hun geld kan komen. Weleens naar opsporing verzocht gekeken?
“Men had vooraf moeten verzinnen...”. Leuk. Maar hoe dan?

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Radar checkt: Pinautomaat te hoog voor invaliden

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
13 nov 2018 07:36
“Men had vooraf moeten verzinnen...”. Leuk. Maar hoe dan?
Een keer goed nadenken en niet vluchten in 'het is maar x procent van de doelgroep, daar doen we niets voor'. Dat is wel typisch Nederland anno nu: eerst duizend redenen verzinnen om iets niet te doen en daarna pas het probleem aanpakken.

Item teruggekeken en de woordvoerster heeft het echt gezegd: 'Als de richtlijnen niet voldoen, dan gaan we ze toepassen'.
:mrgreen:

Oplossingen
1 - In winkels e.d. het pingereedschap aan een flexibele arm monteren, die niet alleen van links naar rechts kan draaien, maar ook omhoog en omlaag, zodat iedereen erbij kan. (Bij elke tandarts vind je inspiratie hoe zoiets eruit kan zien.)
2 - Geldautomaten opnieuw ontwerpen. Onleesbare schermen komen vaker voor en de huidige schermen zijn voor het doel eigenlijk te groot. Waarom niet op 2 hoogtes (boven- en onderaan) een paslezer, een klein scherm en een klein toetsenbord, alles verticaal en glad uitgevoerd? Uitgifte-vak wel onderaan, meeste mensen willen de stapel biljetten ongezien in hun portemonnee stoppen.

En voor de mevrouw uit het item: Betaal-app op je telefoon en je hoeft nog minder vaak erop uit om geld op te nemen.

Gesloten