Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bob-R
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2021 04:29

Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Bob-R »

Een kleine drie maanden geleden kreeg ik een brief van ING. Ik moest binnenkort (ik meen per 01 april) gaan betalen voor mijn betaalrekeningen bij de ING en ik kreeg de kans op één of meerdere rekeningen op te zeggen ...

In mijn studententijd (jaren '80) heb ik - op advies van de decaan - twee extra betaalrekeningen geopend. Omdat ik destijds moeite had met budgetteren heb ik een rekening geopend voor al mijn vaste lasten (kleding, schoeisel, energie, verzekeringen en vooral huur). Elke maand ging er een vast bedrag van de vaste rekening naar deze lastenrekening. Hierdoor was ik min of meer verzekerd dat ieg mijn huur elke maand op tijd werd betaald. Daarnaast had ik een rekening voor Vervoer (OV en vooral auto en bijkomende verzekeringen en wegenbelasting). Ook daar ging maandelijks een vast (maar kleiner) bedrag heen.

Een maand geleden ging ik langs bij het ING-kantoor in mijn woonplaats. Ik wilde best die twee extra betaalrekeningen opzeggen. Omdat ik met beide rekeningen maandelijks automatisch bedragen overmaak (huur, verzekeringen, ziekenfonds) leek het mij handig om met één (of twee) formulier(en) al die transacties voortaan te laten verlopen via mijn hoofdrekening.
Helaas, dat was niet mogelijk. Ik zou alle maandelijkse overschrijvingen en incasso's handmatig moeten aanpassen voor beide rekeningen. Extra doorvragen leverde de volgende - bizarre - oplossing op: als ik een rekening bij een andere bank zou openen was er wel een mogelijkheid om met één pennenstreek alles te regelen (de zogenaamde 'overstapservice') .....

Beetje bizar is het wel, niet?
Laatst gewijzigd door Radar op 01 mei 2021 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou u uitgestudeerd bent, zijn die handelingen die u moet verrichten om alles via één rekening te laten lopen toch niet zo’n klus?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, de naam zegt het al: het is een overstapservice. En je stapt niet over.

De methode die je gebruikte met meerdere rekeningen is een hele goede. Ik adviseer die ook altijd aan mijn "klanten" als ze op zoek zijn naar overzicht en zekerheid. Vraag je dus af of die paar euro kosten je de moeite waard zijn en of je dit overzicht wilt missen. Zo ja: dan kan je even een uurtje aan de bak en dan is 't ook gepiept.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Maar even praktisch. Om hoeveel automatische incasso's gaat het? Als ik naar mezelf kijk dan zijn dat 8 per maand. En laten het er 2x zoveel zijn. Dan is het nog steeds niet heel veel werk om dat te veranderen lijkt me.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door joep873 »

Als het echt zo veel werk is dan heb je misschien wel te veel incasso's.
Zie het dan als een aanleiding om eens te bekijken of je al die diensten wel nodig hebt.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Prima om meerdere rekeningen aan te houden voor verschillende uitgaven. Mocht je uiteindelijk een hele hoop spaargeld krijgen, dan is dat zelfs het advies van de ING.

Hoeveel rekeningen heb je eigenlijk nodig, nu het kostenaspect om de hoek gaat kijken? Ik heb er twee, één voor alle vaste lasten en een voor het huishoudgeld en kleine zaken. Aan beiden zit ook een spaarrekening gekoppeld. Je zou ervoor kunnen kiezen iedere maand automatisch een bedrag naar die spaarrekeningen over te maken.

Op die manier heb je in feite 4 rekeningen terwijl je er voor 2 betaalt. ;) Sterker nog, bij de ING kun je het spaarbedrag splitsen in een meerdere spaarrekeningen, ieder voor een specifiek doel.

Maar om op je vraag terug te komen: meer als 10 of 12 incasso's zullen het inderdaad toch niet zijn?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door moederslink »

" Was ik maar rijk en niet zo knap" 😂 maar ...dan had ik dat ' probleem ' ook gehad 🤭.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
01 mei 2021 20:35
" Was ik maar rijk en niet zo knap" 😂 🤭.
Dan ben je knap rijk😅
Zeggen ze hier.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@wa

Maar dan toch rekeningen bij verschillende banken als u het over het deposito garantie stelsel hebt. Verschillende rekeningen bij één bank worden opgeteld.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door witte angora »

O ja, dat ook nog. Gelukkig, al heb ik dat niet nodig, heb ik mijn rekeningen bij 2 verschillende banken. Heeft ook een praktisch voordeel, al heb ik het nog niet mee hoeven maken: mocht één van de banken een langdurige storing hebben, dan kun je altijd nog bij de andere bank terecht.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat contant geld in uw portemonnee verhelpt dat probleem ook.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ook dat, alhoewel ik contant geld intussen aardig ontwent ben vanwege Corona.

Toch maar weer eens gaan oppakken, je hebt dan sowieso meer overzicht wat je uitgeeft.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Helemaal niets mis met briefjes en munten. Het heeft mijn voorkeur.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
01 mei 2021 21:32
Toch maar weer eens gaan oppakken, je hebt dan sowieso meer overzicht wat je uitgeeft.
Dat is een illusie. Juist altijd digitaal betalen geeft overzicht.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ben ik niet met u eens. Wat is is er mis met een kasboekje? Uiteraard niet voor de vaste lasten.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er is helemaal niks mis met een kasboeken. Sterker nog, ik deel ze regelmatig uit aan de deur. Reden is dat het zelf opschrijven inzicht geeft.

Maar inzicht is iets anders dan overzicht - en overzicht creëer je het best door maar 1 medium te gebruiken, waaruit al je uitgaven te destilleren zijn. En dat betekent dus digitaal.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik houd het maar bij mijn kasboekje. En een programmaatje op mijn laptop voor de vaste uitgaven. Maar beiden voor mijn plezier, niet als noodzaak.

Het overzicht zit in mijn hoofd, de rest is Spielerei.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... als ik voor de weekboodschappen, laten we zeggen, 40 euro in de knip heb, dan kan ik met mijn ogen zien of ik die lekkere kaas kan kopen, of dat bakkie koffie op het station, of dat ik het even laat schieten, om wat te noemen.

Met pinnen heb ik totaal geen overzicht op het moment dat ik spontaan iets wil kopen.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De lijfspreuk van budgetcoaches: Wie schrijft weet waar t blijft.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rekeningen ING opzeggen, handmatig incasso's aanpassen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
01 mei 2021 23:24
Nou... als ik voor de weekboodschappen, laten we zeggen, 40 euro in de knip heb, dan kan ik met mijn ogen zien of ik die lekkere kaas kan kopen, of dat bakkie koffie op het station, of dat ik het even laat schieten, om wat te noemen.

Met pinnen heb ik totaal geen overzicht op het moment dat ik spontaan iets wil kopen.
Dat heeft dus veel meer met inzicht dan met overzicht te maken.

Gesloten