LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
A.Wagenaar
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 sep 2017 21:44

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door A.Wagenaar »

Waarom niet zoals in de USA: Slapend geld naar een speciale overheidsrekenig waar het ook later opvraagbaar is. Het is hier altijd in het voordeel van de bank en die hebben het alzo slecht.

En verder hoe zit dat met pensioenverzekeringen/stamrecht enz: Bij ons zegt de verzekeringsman "De pot is leeg"in 1998 100k gulden gestort. in 2020 na opvragen wordt er gezegd, niet door iedereen, dat het geld in het bedrijf gebruikt is meer dan 10 jaren terug. Het staat echter op alle oude balansen en loopt elk jaar op op die balansen met 4% en nu zegt men, het bedrag zou inmiddels 97K zijn, plotseling dat de pensioenvoorziening weg is. Rekening of polisnummers worden niet gegeven. We kunnen er na 1998 niets van terugvinden, behalve dat er nu plotseling ontkent wordt, dat het geld er is.

Het is van de gekke dat dat geld zomaar aan de verzekering of aan de bank vervalt.

Wie dient er eens een wetsontwerp in. Moeten de mensen met hun zuur verdiende spaargeld opdraaien voor onze geliefde banken en verzekeraars. Het ergste van al, dat er wel inkomstenbelasting wordt geheven over het niet uitgekeerde spaargeld.

Met vriendelijke groeten AW

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slapende rekening verdwenen, waar is mijn geld?

Ongelezen bericht door Moneyman »

A.Wagenaar schreef:
27 nov 2020 09:48
Waarom niet zoals in de USA: Slapend geld naar een speciale overheidsrekenig waar het ook later opvraagbaar is.
Dat systeem bestaat in Nederland ook gewoon, en heet hier "consignatiekas". Zie hier en hier voor meer uitleg.

Er wordt door financiële instellingen wel gebruik van gemaakt, maar het grootste deel komt toch bij advocaten en notarissen vandaag (gerelateerd aan onbeheerde nalatenschappen). 20 jaar na storting vervalt het geld aan de Staat. Er zit ruim 150 miljoen euro in de pot, dus best de moeite waard.

Ik ben wel benieuwd of banken inderdaad standaard gebruik maken van de consignatiekas. Lastig controleerbaar, denk ik.

Gesloten