LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Ja, avdp 100, en de belastingdienst was ook al heel blij met die hoge koersen...

Wij iets minder :?

sape
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2011 18:06

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door sape »

Hallo mensen,

Eerste brieven richting SNS verzonden. Heb expliciet gevraagd niet te komen met een reactie verwijzend naar prospectus of brochure maar juist naar de gebrekkige en onvolkomen voorlichting van de SNS medewerkers. Ben benieuwd......

borowolf
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2009 12:02

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door borowolf »

Ik denk niet dat we ons erg druk hoeven te maken over een aanbieding tot aflossing middels een lagere koers. Je kunt niet jarenlang de koers (kunstmatig of niet) hooghouden en dan plotsklaps beweren dat de participaties niet veel meer waard zijn. Volkomen ongeloofwaardig zou dat zijn en geen enkele rechter die dat zou accepteren.

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Hoi Sape,
Wij vinden het een heel goed idee van je (wij hebben het ook zo aangepakt), maar we zijn toch bang dat je ook een standaard brief zult krijgen. Wellicht zijn de eerste 2 a 3 regels een beetje menselijk en meelevend maar daarna komt toch het standaard juridisch handige verhaal erachteraan vol verwijzingen naar brochure en prospectus...
Maar zijn wel benieuwd, dus houd ons op de hoogte!

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

Hallo lotgenoten,
Bericht Telegraaf: Van de Nederlandse banken is alleen bekend dat de SNS Reaal heeft ingeschreven voor een lening bij de ECB. Een woordvoerder van de SNS heeft de inschrijving bevestigd. Een bankanalist schat in dat SNS voor ongeveer € 3 miljard zal hebben geleend bij de ECB. De SNS was niet bereikbaar voor verder commentaar
De ECB steld voor drie jaar geld ter beschikking, en dan ook nog tegen een rente van 1%. Gaat de SNS dan toch over tot alossing ? Hebben ze last van een slecht geweten ? Willen ze van het gedonder af ?.........

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Dank voor je opmerkzaamheid Viktim en dat je ons melding doet van dit artikel in de Telegraaf. O, ik hoop het zo, dat ze gaan aflossen. Gisteren een "kwaaie" Beroepszaak verzonden aan SNS Utrecht met het verzoek niet meer te verwijzen naar of te citeren uit een prospectus dat we bij aankoop nooit ontvangen hebben....
Met groet,
Harmieke

snsklant
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:12

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snsklant »

Naar aanleiding van het bericht van viktim: op dit bericht had ik ook stiekum gehoopt na de ECB emissie.

Voor SNS Reaal is dit een hele mooie oplossing. Aan obligatieleningen loopt af voor SNS: 122 M€ in 2011, In het jaar 2012: 200 M€ in 2012 en 241 M€ aan PC1 en PC2.
Verder is er nog de staatslening met een restschuld van 585 M€ met een boeteopslag die SNS ook in 2012 wil aflossen.
Al met al een hoofdpijndossier van circa 1,5 miljard € dat men kan vrijspelen. In de financieringsbehoefte kan nu voor drie jaar voorzien worden door vreemd kapitaal met een lage rente. De korte termijnproblemen zijn hier mee verdwenen en men kan nu werken aan het verrtrouwen van de markt en de klanten en aan opbouw van het eigen vermogen. Het 'aflossen' van de PC's draagt ook bij aan dit vertrouwen.

snsklant
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:12

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snsklant »

Nog even in aanvulling op het vorige bericht:
ik lees zojuist dat SNS toestemming heeft van de EC om pas in 2013 de schuld aan de Nederlandse staat af te betalen.

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Er zijn best wel veel mensen die rond kerst en nieuw wat vrijaf hebben.
Ik kan me ook voorstellen dat u dan de tijd neemt om eens een keer op internet te kijken op welke manier u volgend jaar het ingelegde geld, dat u door middel van SNS participaties hebt belegd, bij SNS kunt terug vragen.

Stel dat u er dan voor het eerst achter komt dat dit wel eens heel anders kan gaan lopen. U schrikt natuurlijk. Hoe moet dat nu verder? Wilt u meer informatie? Stuur dan een mail naar: [email protected]

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door jammer »

U hoeft alvast geen brief meer te versturen aan de heer Henk Kroeze (directeur )van de SNS - Reaal, want die stopt op 30 april en legt vanaf 1 jan. zijn werk al neer!
Ziet hij het niet meer zitten? Bij aegon gaat Paul Boomkamp ook al weg.

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Mogelijk heeft het volgende bericht er mee te maken?

"Twee weken geleden maakte de European Banking Authority bekend dat SNS Bank EUR159 miljoen aan extra kapitaal nodig heeft om te voldoen aan een Tier 1 kapitaalratio van 9% tegen juni 2012."

Ik neem aan dat in de rekensom ad 159 euro de lossing van onze participaties, aan te vangen per eind juni 2012 voor PC1, nog buiten beschouwing is gelaten.

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

Vandaag bericht in fd.
Van de € 159 mln die SNS aan kapitaal tekort komt om aan de vereiste kapitaalratio van 9% te kunnen voldoen, heeft de bank inmiddels hiervan
€ 72 mln binnen.

Ik wens u allen prettige feestdagen.

krekkel
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2011 00:30

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door krekkel »

Beste lotgenoten,

Zo kort voor Kerst weer eens een reactie van mij.

Net als meerdere van jullie heb ik inmiddels ook zo’n brief van de SNS bank ontvangen met de mededeling dat ik per 20-12-2012 een rekening rijker zal zijn. Inderdaad die SNS Basis Beleggen rekening.
Ik vind het best zolang het me maar geen extra geld gaat kosten.

Per e-mail ontving ik eerder deze week ook de reactie van de bank op mijn klachtenbrief. Zoals ik al verwacht had, mede dankzij het volgen van dit forum, totaal geen diepgang in mijn persoonlijke situatie. Dat terwijl mijn brief bijna twee a4-tjes lang was.
Helaas dus alleen de algemene blabla, verwijzend naar de prospectus. Men vond het ook nog nodig mij nogmaals uit te leggen dat er per jaar slechts vier handelsdagen zijn. Alsof mij dat nu nog niet bekend is. Wel attendeerden ze mij op de mogelijkheid van onderhandse verkoop. Maar wat levert dat op? Er is momenteel niemand geïnteresseerd in die dingen.

O ja, ze geven ook nog aan dat je het klachtenformulier Beroepszaak kunt invullen op hun website. Daar zal ik dan binnenkort ook "dankbaar" gebruik van maken.

Ik weet terugkijken heeft weinig nut, maar ikzelf heb al bankrekeningen bij de SNS bank, toen deze nog geen SNS bank heette maar de Bondspaarbank. Men was er altijd zeer klantvriendelijk; onder het motto: "De bank van het volk voor het volk”, of iets dergelijks.
Eerlijkheidhalve moet ik zeggen dat men mij bij de bank altijd wel goed geïnformeerd heeft. Inzake deze participatiecertificaten ligt dat echter toch wel totaal anders. En is de vertrouwensbasis wat mij betreft, helaas grotendeels verdwenen.

Gelukkig dat de laatste berichten op dit forum weer wat hoopvoller stemmen zodat we niet geheel in mineurstemming de kerstdagen en het nieuwe jaar, wat betreft de bank, tegemoet hoeven te zien.

U allen dan ook namens mij prettige feestdagen gewenst,

Krekkel

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik heb het forum doorgelezen en ik begrijp dat veel mensen teleurgesteld zijn in de achtergestelde obligatie wat ik echter vreemd vind is dat de koers van deze certificaten hoger zijn dan de nominale waarde de rente is dus in principe al lager dan er vergoed wordt, en als er zoveel mensen van hun certificaten af willen en deze op 4 dagen in het jaar verkocht kunnen worden zou ik verwachten dat de koers veel lager zou zijn of ben je verplicht ze voor minimaal de nominale waarde aan te bieden? Als er namelijk veel vraag is naar deze obligaties wordt de marktwaarde hoger en de effectieve rente dus lager, is er geen vraag naar deze obligatie daalt de marktwaarde en wordt de effectieve rente dus hoger. De berichten op dit forum verantwoorden de huidige koersen van deze certificaten niet.

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Aardjee,

In de prospectus staat beschreven hoe de koers wordt bepaald: 'SNS zal bij het bepalen van de hoogte van de Handelskoers rekening houden met de nominale waarde, de Rente, de ontwikkeling in de marktrente,
vraag en aanbod en overige marktomstandigheden'.

Heeft u trouwens zelf ook SNS participaties?

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

nee ik heb zelf geen participaties, maar degene die de certificaten uitgeeft is ook degene die de koers bepaald, dat lijkt me vreemd, als de marktrente daalt stijgt de waarde van de certificaten, dat ik logisch en marktconform, echter dat komt vanuit de vraagzijde en de vraag naar deze certificaten is er niet wel een enorm aanbod, dus gebaseerd op de markt zou de prijs veel lager moeten liggen. Ik zou de AFM vragen onderzoek te doen naar de waardebepaling van deze certificaten

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Volgens de economische wetten, vraag en aanbod bepalen de prijs, is dit niet logisch. Ik heb het nu ook pas gezien maar in dit geval is het SNS die de prijs bepaalt. Hoe ze dat doen: welnu op de wijze zoals ik in het vorige bericht heb aangegeven. Zo staat het in de prospectus. Eigenlijk heeft de SNS bij de uitgifte het produkt verkocht als een soort spaarrekening. Je stopt er bijvoorbeeld 25 000 euro in. De uitgifteprijs was in 2002 € 100 euro. De gemiddelde rente die voor een staatslening met een resterende looptijd van 9 en 10 jaar met een opslag van 1,5 was toen 6,6%. De rente voor de staatslening met een resterende looptijd van 9 en 10 jaar is op dit moment lager. Vandaar dat de participaties boven 100% noteren. Het is gewoon een berekening die SNS er op loslaat die gebaseerd is op staatsleningen met een restant looptijd van 9 en 10 jaar. Als het klopt wat ik zeg dan zal bij het opnieuw vaststellen van de rente de koers precies 100% moeten zijn. Dus de bepaling van de koers wordt niet bepaald op basis van vraag en aanbod.

borowolf
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2009 12:02

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door borowolf »

Inderdaad. Niet op basis van vraag en aanbod. En daardoor betaal ik (en de nodige anderen) al jarenlang onterecht teveel belasting over deze stukken.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik zou met de "belangengroep" toch je verhaal bij de AFM neerleggen de waarde van de participaties wordt kunstmatig hoog gehouden omdat dit eigenlijk tot het eigen vermogen wordt gerekend. Als je de koers lager vastgesteld zou SNS een groter kapitaaltekort hebben, dit en de kunstmatige verhoging i.v.m. marktomstandigheden, terwijl er absoluut geen vraag naar is staan haaks op elkaar ik denk dat het verhaal van SNS daar de mist ingaat. Het is namelijk een theoretische berekening waarbij de participaties hoger worden vastgesteld op de balans van de bank terwijl die op grond van de "echte" marktomstandigheden veel lager zou zijn. je zou namelijk ook het volgende kunnen stellen. Ik het kader van onderkapitalisatie van SNS loopt de bank grotere risico en wordt het dus minder makkelijk voor deze bank om geld aan te trekken. (zie ook de omwisseling van obligaties in november er was 700 miljoen beschikbaar en er is voor 397 miljoen ingetekend) Dit betekent dat SNS eigenlijk meer risico opslag zou moeten betalen om geld binnen te halen, maar aangezien de de financiers ook nog eens minder zekerheden hebben zou de risico opslag nog hoger moeten zijn. In dat kader zou SNS dus een hogere rente moeten vergoeden en zou de waarde van de huidige obligaties dus lager moeten zijn.

borowolf
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2009 12:02

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door borowolf »

Helemaal mee eens aardjee. Maar ja, als ze aflossen per 2012 vergeef ik het ze. Zo niet, dan vind ik dat we ook dit verlies moeten zien te verhalen.

Gesloten