LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
sape
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2011 18:06

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door sape »

Wat ik mij nog steeds afvraag is waarom de ledencertificaten van de rabobank, toch een soor gelijk product, wel verhandelbaar zijn. Ook hier wordt de koers niet bepaald in het economisch verkeer.... Hier is zelfs de te ontvangen rente op jaarbasis weinig tot soms zelfs negatief. Er is dit jaar gehandeld tegen een koers van € 28,- terwijl de nominale waarde € 25,- is. Bij een rente van 5% op jaarbasis geeft dit dus een negatief resultaat van € 1,75 otewel een opbrengst van -7%!! Heeft men meer vertrouwen in deze bank?

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

Bericht in fd.
Terugkoop van achtergestelde leningen heeft ING een boekwinst opgeleverd
van € 745 mln.
Dat bedrag kan het concern direct toevoegen aan de reserves, waardoor de
kapitaalratio verbetert. Het concern noemt de terugkoopactie "succesvol"
De ING wilde de achtergestelde obligaties terugkopen omdat deze leningen
in de nieuwe, strengere kapitaaleisen niet meer meetellen als kernkapitaal
core tier 1. De obligaties noteren ver onder de uitgiftekoers van 100% dus de
ING kan ze met korting terug kopen. Het verschil tussen de nominale waarde
van 100% en de inkoopkoers is pure boekwinst en kan bij het kapitaalworden
gevoegd.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

@sape de rabobank ad een triple a status dus de hoogste status en als alles afgewaardeerd wordt dus nu nog steeds de hoogste status dus ja daar is wel vertrouwen in. als de nominale waarde 25 euro is en de rente 5% is dat aan rente 1,25 dus als er 28 euro voor wordt betaald heb je een extra rendement van tenminste 1,75 oftewel 7% extra er is dus heel veel vertrouwen in deze bank als je bereidt bent meer te betalen dan je als rendement krijgt maar je krijgt ook een hoger rente vergeleken met andere triple a instellingen

borowolf
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2009 12:02

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door borowolf »

@Sape. De Rabobank laat de koers afhankelijk zijn van vraag en aanbod. Ze zijn dus ook een poosje onder nominaal geweest. De Rabo certificaten worden dus verhandeld voor de prijs die ze waard zijn. Dit met de aantekening dat ik vermoed dat de Rabo in slechte tijden zelf bijspringt zodat de koers voor de klant niet al te ver weg zakt.

De SNSbank houdt de waarde van de participaties kunstmatig hoog. Er is dus niemand die ze wenst te kopen.

Ik vind dat we op dit punt heel sterk staan. Wat de SNS met de waarde doet is ronduit schandalig en volgens mij juridisch onacceptabel. Maar ja, bedenk wel dat als de stukken verhandelbaar worden, je ook een stuk minder er voor krijgt dan de nominale waarde. Veel beter is als de SNS gewoon doet wat ze velen van ons belooft heeft. En dat is in 2012 aflossen. Dat is voor alle partijen de beste oplossing.

harry138
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 dec 2011 14:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door harry138 »

Ook wij zijn in het bezit van de :oops: sns participatie certificaten. Al 3 jaar in de verkoop...........geen koper te vinden.........
Niet verkoopbaar dus.....meerdere malen naar Sns geweest, klachtenformulier ingevuld. We kunnen nog bij de Nederlandse bank een klacht indienen en afwachten of de SNS in 2012, 10 jaar voorbij, de certificaten wilt kopen. weer een lokkertje om je stil te houden...........
Dit betekent gewoon dat we de SNS fijn ons geld hebben geschonken en kwijt zijn, als je deze certificaten koopt vertellen ze je dit niet!!
Nee je moet een lening bij hun afsluiten als je het geld nodig hebt terwijl het geld uitstaat in hun certificaten!! Ik heb me nog nooit zo bedonderd gevoeld als door de SNS bank, geen wonder dat de mens steeds minder het vertrouwen in banken gaat krijgen......
Ik ga toch verder hiermee, want mijn geld wil ik terug krijgen!! Ik ben geen sponsor van de SNS bank...

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Hallo Harry 138. Welkom op het forum.

Ik wil je vragen met mij contact op te nemen via mail. Mijn email adres is
[email protected]

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door jammer »

Hoera het is FEEST er gaat weer een directie lid van de SNS weg.....Blijft er gelukkig voor de woekerpolis slachtoffers meer geld te verdelen HULDE.
Maar wanneer begint nu de grote schoonmaak bij al die andere verzekeraars????
We wachten met smart.......

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Jammer, welkom op dit forum! Heeft U ook SNS Participatie Certificaten?

pjn
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2011 20:22

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door pjn »

Goede vrienden,

Even ter info. De website (http://www.snsparticipaties.nl) is aangemeld en wordt vermoedelijk volgende week actief met een mooie verwijstekst van strijdgenoot gvs erop.

Ik hou je op de hoogte.

Groet,

pjn

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door jammer »

Nee Harmieke ik heb ze niet, ik heb wel andere woekerpolissen.....Maar ik las op de tv weer een sns top man weg. Daarom schreef ik hier op dit forum. Misschien loopt het toch niet zo lekker bij de sns. Maar ik wens je veel sterkte en succes toe. En ik hoop dat je gauw van je bende afbent.

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Blijkbaar zijn mensen aan het kijken op het internet om informatie te vinden over de SNS participaties. Dat concludeer ik uit het feit dat steeds meer mensen een mail sturen naar [email protected] Het belangrijkste wat in de mail naar voren komt is dat participatiehouders zich bezorgd maken over hoe in de nabije toekomst SNS bank zal omgaan met het wel of niet aflossen van de participaties 1 in juni van dit jaar.
Toen de aankoop van de participaties in 2002 (Pc1+pc2) en 2003 (pc3) plaatsvond heeft iedereen dat gedaan met de gedachte dat het geld na 10 jaar vrij beschikbaar zou zijn. Dat blijkt steeds maar weer uit de mensen die mij een mail sturen omtrent deze kwestie. Ook logisch natuurlijk.
Het kan natuurlijk ook nog altijd dat de SNS bank zich keurig aan hun woord houden. Je mag van een betrokken bank als SNS bank ook verwachten dat ze dit netjes afhandelen en dat doen volgens afspraak.
Wilt u meer informatie of uw bezorgdheid delen stuur me dan een mail: [email protected]

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Hartelijk dank weer J.Hendrix, voor het sturen van de bijgewerkte lijst en de update! Het wordt "gezellig" druk inderdaad en er zitten nog meer mensen aan te komen heb ik begrepen. Als onze "ontmoetingplaats" te klein wordt, zoeken we toch gewoon een andere lokatie! Ik hoop dat het snel zover komt.
Vriendelijke groet,
Harmieke

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Heb 6 januari(Drie Koningen....Feest der wijzen...) een onwijs, voorspelbare reactie ontvangen van SNS betreffende mijn klachtenformulier beroepszaak. Antwoord:"....de afhandelingstermijn is vertraagd. Het spijt ons dat we door deze vertraging niet de service kunnen verlenen die u van ons mag verwachten. U ontvangt zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 4 weken na dagtekening van deze brief een inhoudelijke reactie etc....."
Vertragingstactiek? Wacht SNS op uitspraak commissie van beroep? Ben benieuwd naar hun antwoord omstreeks 30 januari.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Dank voor de melding Eugene1, dan kunnen wij zoiets ook wel verwachten als antwoord op onze beroepszaak denk ik... Maar ééns zullen ze toch met de billen bloot moeten!!

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

De optimist in me zegt dat de huidige vertraging in de klachtafhandeling zeer wel als orzaak kan hebben dat de ververste SNSdirectie (recentelijk 2 wisselingen!) de start kan zijn van aangepast beleid mbt de participanten.

Immers, de Kifid-uitspraak veegt op 3 onderdelen de vloer aan met het SNS-verweer. Centraal staat de gebrekkige voorlichting aan de participanten. Naar ik begrijp is dat in essentie ons allen overkomen. Gegeven de uitspraak kan ik me geen realistisch verweer meer voorstellen, vanuit SNS. Inmiddels worden velen van ons in de klachtenprocedure met allerlei kluitjes in het riet gestuurd, zonder dat SNS daadwerkelijk ingaat op de essentie van onze klachten. Ik kan me niet voortstellen dat SNS dit (wan)beleid wenst vol te houden. Men bewerkstelligt richting de participanten louter verharding, maar ook richting Kifid en richting DNB wrevel.

Een andere reden voor de vertraging kan zijn het toenemend aantal klachten.

Juist nu wij georganiseerd raken loopt SNS tevens nog het risico dat tzt gaat blijken dat de individuele klagers, in wezen met dezelfde klachten, met standaard ontwijkende antwoorden worden afgewimpeld.

Tel daarbij op dat de hausse aan teleurgestelde participanten nu nog 'slapend' is (de eerste golf is in juni 2012 te verwachten). Dan heb je als SNS alle reden en aanleiding om je huidige ontwijkende beleid bij te stellen. Zeker indien je je realiseert dat, gegeven de Kifid-uitspraak, je feitelijk ernstig op de vingers bent getikt met je toenmalige gebrekkige voorlichting.

Tel daarbij nog eens op dat je als SNS ernstig rekening moet houden met de toenemende onrust en teleurstelling, die - indien je maar lang genoeg doorgaat met je huidige ontwijkende beleid- vroeg of laat in de pers zal verschijnen.

Kortom, je hebt als SNS dan alle ingrediënten bij elkaar om je participanten serieus te nemen, niet meer met allerlei onrealistische kluitjes in het riet te sturen en te zoeken naar een voor alle partijen acceptabele oplossing.

Tot zo ver op deze mooie zondag.

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Mooi samengevat, Snotversnui!
Dank voor je optimistische uiteenzetting.
Wij hopen dat je gelijk zult krijgen en de SNS-communicatie in positieve zin zal worden aangepast!
De tijd zal het leren.....

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Vandaag nog eens gekeken op de SNS-site met de koersen van onze participaties. Als eerste viel me op dat de beheerder misschien een beetje lui is, in ieder geval niet up-to-date. Immers, er staat doodleuk gemeld: Volgende handelsdag is 1 november 2011.
Wat mij vooral opviel is nu de tekst:
Door de wereldwijde financiële crisis sinds 2008 is onder meer de handel in Participatie Certificaten vrijwel stilgevallen. Dit betekent dat er momenteel vrijwel geen kopers zijn.
Sedert kort is deze tekst veranderd. Zo heb ik enkele weken geleden nog iets gelezen als : Sedert de wereldwijde financiële crisis ...
Kortom, SNS wil ons blijkbaar nu doen geloven dat de crisis de oorzaak zou zijn. Alleen al het gegeven dat soortgelijke producten van Rabo nog immer een levendige handel kennen logenstraft de gratuite opvatting van SNS.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

In het antwoord van SNS dat wij kregen op onze eerste klacht in de klachtenprocedure staat onder meer het navolgende geschreven:
De vraag naar en het aanbod van SNS Participatie Certificaten was tot 2008 redelijk in evenwicht. Er was daarom sprake van een goede verhandelbaarheid. De grote toename van verkooporders vanaf 2008 is grotendeels toe te wijzen aan de onrust op de fianciële markten. Als gevolg hiervan zijn er momenteel nog steeds vrijwel uitsluitend verkooporders (aanbod van SNS Participatie Certificaten) en nagenoeg geen aankooporders (vraag naar SNS Participatie Certificaten. Dit betekent dat verkooporders niet altijd tot verkoop leiden. Overigens vermeldt het prospectus dat de handelsfaciliteit geen enkele garantie biedt dat SNS Participatie Certificaten verkocht kunnen worden.

Mijn man en ik hebben -als eerder gezegd- niet over de verhandelbaarheid geklaagd, maar we hebben dat een bijkomende "tot overmaat van ramp situatie" genoemd. Wij hebben nooit willen handelen. Ons werd gezegd dat het geld terug zou komen op 29-6-2012 (wij hebben PC1's) en daar hielden wij rekening mee. Ja, toen wij in 2008 via het internet het prospectus lazen, wilden wij wel verkopen!! Toen was het al te laat. Dat hebben wij geantwoord en ook: Verwijzen naar voorwaarden in een prospectus die niet uitgereikt is kan SNS fatsoenshalve niet maken. De bank kan dit juridisch ook niet vol blijven houden. Meerdere leden op dit forum hebben -net als wij- aan SNS gevraagd om hiermee op te houden en klare wijn te schenken.

Velox
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 nov 2011 16:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Velox »

Op de site van IEX.NL trofik bijgaand bericht aan. Zou SNS ook haar leven beteren. Ik ben benieuwd.

[i]AMSTERDAM (AFN) - Banken hebben steeds meer aandacht voor de kwaliteit van hun producten en diensten en stellen steeds meer daadwerkelijk de klant centraal. Dat zeggen de bestuurders Theodor Kockelkoren en Tim Mortelmans van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een dinsdag gepubliceerd vraaggesprek met het Financieele Dagblad (FD).

Vooral spaarproducten en hypotheken worden steeds eenvoudiger. ,,Nog niet alle producten voldoen aan onze criteria, maar het belangrijkst is dat de markt nu de stofkam erdoorheen haalt'', aldus Kockelkoren. 2 jaar geleden verweet de AFM banken nog dat zij te dure en ingewikkelde producten en diensten verkochten.

Volgens Mortelmans is er sprake van een omslag in het denken binnen de banken, en draagt een kritischer houding van de consument daaraan bij . ,,Een paar jaar geleden dachten instellingen vooral aan hun eigen belang. Ze konden ook bewust of onbewust misbruik maken van de desinteresse van klanten. Die werden daar het slachtoffer van. Maar nu weten ze dat en zijn ze kritischer richting de banken.''[/i]

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Bedankt Velox voor je bericht. Niet alleen AFM is met dit onderwerp bezig maar ook een groep vooraanstaande economen, onder leiding van voormalig Rabo-topman Herman Wijffels. Zij hebben zich verenigd in de denktank Sustainable Finance Lab (SFL). Zij onderzoeken hoe het vertrouwen in de financiële sector hersteld kan worden.

De denktank heeft negen aanbevelingen gedaan. Eén daarvan is dat banken moeten stoppen met het verstrekken van bonussen die zijn gebaseerd op winst en omzet. De denktank vindt dat de sector veiliger, simpeler en soberder moet worden.
Deze financiële sector heeft de afgelopen jaren de risico’s niet goed ingeschat en blijk gegeven van een korte termijn oriëntatie, gericht op financiële hypes. Hierdoor zijn het belang van samenleving en individuele bankier steeds meer uiteen gaan lopen. De sector is tekort geschoten. Als ze blijft koersen op modellen gebaseerd op de ervaringen van de laatste decennia, met beloningsprikkels en het streven naar winstmaximalisatie gericht op de korte termijn, dan zal ze tekort blijven schieten.

Gesloten