LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Velox
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 nov 2011 16:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Velox »

Ik ben het met Borewolf eens. Zelf ben ik inmiddels bij stap twee en heb ik naar aanleiding van het (standaard)antwoord van SNS op stap twee een klacht naar beroepszaken gestuurd. Ik denk ook dat het goed is dat wij allen dezelfde procedure bewandelen.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Volgens mij zijn we ook allemaal ieder voor zich de Klachtenprocedure aan het doorlopen. Dat heeft de SNS ook gezegd: we mogen geen rechten ontlenen aan de uitspraak van het Kifid bij die ene consument die gelijk gekregen heeft, ieder moet individueel een klacht indienen. Ikzelf heb een Beroepszaak ingediend bij de SNS na de uitermate teleurstellende eerste reactie. We zitten nu allemaal in verschillende fasen. Dat is toch bij iedereen hier op dit forum bekend. De discussie gaat nu over de kopie van de klacht die nu al ook naar de AFM kan/moet. Daarmee niet wachten totdat SNS haar toezegging mbt aflossing niet nakomt.
J.Hendrix: wat is hierover jouw mening?

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

Beste Sape,
Dat is juist, de Participatie certificaten zijn gekoppeld aan de betaalrekening.
Ik ben al 44 jaar klant bij de SNS, en heb nog nooit in beleggingen gedaan. De bank heeft van mij al een cliëntenprofiel als spaarder, ze hadden mij dan ook nóóit een beleggingsproduct als zijnde een soort "spaarproduct" mogen aanbieden.

snsklant
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:12

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snsklant »

Nog even een reactie op Aardjee:

Ii denk dat de meesten van ons ook het eigen handelen afwegen. De opslag van 1,5% lijkt mij (zoals hiervoor vermeld) een redelijke wanneer je de positie van de SNS tov de Nederlandse staat vergelijkt, dit alles ten tijde van de uitgifte.
Toen ik de participaties kocht is alleen terloops het risico van een failissement ter sprake gekomen als een zeer gering risico dat met de opslag wordt gecompenseerd.
Het risico van niet aflossen is niet aan de orde geweest. Verder is door de adviseur juist vermeld dat dit een ideale vorm van risicoloos kapitaal wegzetten is. Hoewel elk geval min of meer op zich staat en ook sterk afhangt van het toen gegeven advies dat vaak niet meer met documenten te staven is, zie ik wel een grote gemene deler in de gegeven mondelinge adviezen:
"risicoloos en bovendien goed verhandelbaar".

De lijn die de SNS nu uitzet, namelijk volledig terugvallen op de prospectus en alle eigen afgegeven adviezen negeren, lijkt mij op termijn niet te handhaven.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

Dat zou kunnen, echter als het een juridisch verhaal wordt, moet je ook kunnen aantonen dat dit advies gegeven is. SNS kan het prospectus wel overleggen en die is door het KIFID al als onvolledig bestempeld, maar ik vermoed dat SNS zich toch gaat proberen in te dekken, aangezien ze in hoger beroep gaan, dan is het wel handig om zoveel mogelijk op papier te krijgen waaruit blijkt dat je niet op de hoogte kon zijn van de voorwaarden die aan deze certificaten werden toegekend.

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Aardjee. Volgens mij stond in de uitspraak van Kifid niet alleen de volledigheid van de prospectus centraal maar wat er uit sprong was het feit dat de SNS bank de prospectus niet beschikbaar had gesteld.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

@J.Hendrix, de prospectus is niet uitgereikt maar de brochure wel en aan de hand van de brochure is gekeken of de voorlichting toereikend was.

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Een brochure alleen is niet voldoende.
In het prospectus staat als het goed is, alles over over de belegging vermeld.
Daarom wordt deze ook uitgegeven naast een brochure.
Vanuit een brochure kun je geen goed beeld verkrijgen, wat een bepaalde belegging inhoudt, daar heb je een prospectus voor nodig.

ftl 1998

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

ftl1998 ik weet niet waarop u uw mening baseert maar ik zou de uitspraak eens nalezen de uitspraak is gebaseerd op de informatie uit de brochure, zoals ik reeds schreef en dus schijnbaar voldoende was voor geschillencommissie

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Wij hebben helemaal niets gekregen bij de aankoop van de certificaten, geen prospectus maar ook geen brochure. Dat was normaal toen; we hebben nog meer beleggingen lopen waarvan we geen "Unterlagen" hebben. Deze zaken hebben we gecontroleerd toen dit met de PC's aan de hand was maar daar zijn verder geen onverwachte vervelende verrassingen uit gekomen.

Vanuit SNS Securities wordt nu ook anders geadviseerd. Er wordt niet meer over een offerte gesproken bij een eventuele belegging maar "we maken U attent op" en er worden grote bestanden mee gestuurd waarin alle details te lezen zijn waardoor het je helemaal duidelijk wordt waar je aan begint.
Stel dat de SNS klant die bij het Kifid is geweest het prospectus wél gekregen had bij aankoop, dan nóg had de Geschillencommissie geoordeeld dat de cliënt onvolledig en niet duidelijk genoeg geínformeerd was door SNS, waardoor een verkeerde verwachting kon worden gewekt mbt de aflossing van het beleggingsprodukt.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

Nee in het prospectus staan de risico's beter omschreven. In de brochure wordt min of meer aangegeven dat er eigenlijke geen of een heel gering risico is. Daarnaast werd in de procedure ook aangegeven dat de adviseur had aangeven dat na 10 jaar zou worden afgelost

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Dat Klopt. Ik heb een paar maanden terug de brochure ook voor het eerst gezien. Die is veel rooskleuriger over de belegging als wat later in het prospectus wordt gezegd. Maar wat heb je er allemaal aan als je niet wist dat die stukken bestonden toen je geadviseerd werd de PC's aan te schaffen??
Voor ons is het een aanvulling op onze oudedagsvoorziening. Ik kan geen boodschappen gaan doen met geld wat SNS niet terugbetaalt.

Velox
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 nov 2011 16:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Velox »

Voor de compleetheid. Ook ik heb geen prospectus of brochure gezien laat staan gekregen. Het enige wat ik heb moeten doen is een beleggersprofiel invullen, maar daar staat niets in over de risico's die ik kon lopen. Het product is mij indertijd geadviseerd door een administratiekantoor wat mij werd geadviseerd door toen nog Hooge Huys, later Reaal SNS. Ik heb dat zo ook in mijn klacht naar SNS gecommuniceerd. Helaas zonder resultaat. Vandaar mijn tweede stap een klacht naar beroepszaken.

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Even over de klachtenprocedure. De koninklijke route is:
1. klacht SNS bank
2. Beroep SNS bank
3. Kifid ombudsman
4. Kifid geschillencommissie
5. Kifid beroep.

Van onze bijeenkomst op 3 december in Den Bosch is uitgebreid verslag gedaan. Een verkorte weergave staat op dit forum. Uit de verslaglegging zijn mogelijk argumenten te vinden voor eenieder die te gebruiken zijn voor je eigen klachtenprocedure. Ook zijn er veel schrijnende verhalen verteld op dit forum. Ook daarvan is vast wel iets waarvan je zegt dat is ook op mij van toepassing.
Ik denk dat ieder aan zijn eigen klacht invulling moet geven. Een standaard verhaal is daar niet voor te maken omdat iedere zaak die aanhangig wordt gemaakt kan verschillen.

Mocht iemand vragen hebben of hulp nodig hebben met betrekking tot het schrijven van een klacht of beroep laat het dan even weten. Dan komen we daar vast wel uit.

Voor de mensen die niet op de bijeenkomst zijn geweest en dit nu lezen kunnen de notulen van de bijeenkomst bij mij opvragen. Stuur me dan even een mail: [email protected]

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

Hallo lotgenoten,
Het is interessant de site van SNS Bank, Participatie-certificaten te vergelijken met de site van REAAL:
http://www.reaal.nl/nieuws/sns-particip ... 1-november

snsdupe
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2012 21:06

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snsdupe »

Lotgenoten,
Voor het eerst kennis kunnen nemen van de prospectus, en dan te bedenken dat zo'n product werd verkocht, met deze prospectus verborgen in de sns bureaula, onder de vlag weinig risico, schande.

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Beste mensen ter kennisgeving
Geplukt van Binckbank.


SNS Reaal blijft probleemgeval


Bankverzekeraar SNS Reaal, de kleine concurrent van ING, blijft daarentegen een probleemgeval. Het aandeel verloor deze week 4,4% en sloot vrijdag op EUR1,65. Een aanwijsbare reden was er niet, hoewel Het Financieele Dagblad berichtte dat SNS Reaal nog EUR46 miljoen tegoed heeft van een Canadese vennootschap van vastgoedtycoon Richard Homburg. SNS Reaal bevestigde dat het betrokken is bij een aantal projecten van Homburg maar wilde er niet inhoudelijk op ingaan.

Financiele tegenvallers kan SNS Reaal niet gebruiken. De bank moet extra kapitaal aantrekken om te voldoen aan strengere regels van de Europese Bank Autoriteit (EBA) die komende zomer in gaan.

SNS Bank heeft een kapitaaltekort van EUR159 miljoen, wat veel minder is dan de miljarden euro's die bijvoorbeeld Commerzbank en Banco Santander moeten ophalen. Maar SNS Reaal is ook veel kleiner van omvang en beschikt over weinig "earnings power", zoals analisten dat noemen. Het bedrijf heeft bovendien nog een schuld van EUR848 miljoen openstaan bij de Nederlandse staat en wil dit voor het einde van 2013 terugbetalen.

Analisten zeggen dat het lastig wordt om aan alle eisen te voldoen. De bankverzekeraar maakt dan wel winst, maar dat wordt grotendeels teniet gedaan door hardnekkige verliezen bij de vastgoedtak Property Finance. De manoeuvreerruimte wordt verder beperkt door strengere regelgeving en de zwakke economie.

SNS Reaal moet vrijdag een herstelplan indienen waarin het uiteenzet hoe het zijn kapitaaltekort wil aanpakken. Een woordvoerder zegt dat dit plan "in grote lijnen overeenkomt" met de strategische prioriteiten die SNS Reaal eerder heeft gepresenteerd. Deze bestaan hoofdzakelijk uit kostenbesparingen en het afbouwen van de vastgoedportefeuille.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Dankjewel Eugène. We hebben het financiële klimaat niet mee...

Wilmaas
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 feb 2010 22:55

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Wilmaas »

Beste "medegedupeerden",

Ik heb naar aanleiding van mijn klacht op exact de laatste fatale dag een reactie gehad.
Helaas is er alleen gereageerd met citaten uit de prospectus in plaats van antwoord te geven.
Over de brochure en het advies van de medewerkers is met geen woord gerept.
Ook gaan zij niet in op mijn situatie, het geld is nml. weggezet voor de oude dag op advies van een bankmedewerker.

Er is nu een beroep brief verzonden met de vraag inhoudelijk te reageren.

Tevens heb ik gewezen op de niet verhandelbaarheid van de certificaten, en dat het bankwezen hier grotendeels zelf aan schuldig is(crisis sinds 2008 waar ze naar verwijzen), en wat ze er aan denken te gaan doen de verhandelbaarheid weer vlot te trekken.

Ik wacht weer af.

Ps. Kan iemand mij een copy van de brochure doen toekomen? De staat van die van mij is te slecht na een ongelukje.

Groet, Wilmaas

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Heb vandaag het definitieve antwoord gekregen van SNS op mijn beroepszaak.
Enkele citaten: "van de consument werd verwacht dat hij zich goed orienteerde of het produkt paste in zijn situatie...; SNS heeft voldoende info beschikbaar gesteld in de vorm van een produktwijzer, een prospectus en info op de website.".... dezelfde riedel zoals inmiddels bij u allen bekend.
Ook werd er nog eens verwezen naar mogelijke onderhandse verkoop...en mogelijke aflossing als daartoe toestemming is bereikt met de toezichthouder de Ned. Bank. Het Kifid dient zich aan.
Wees Gegroet

Gesloten