LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
SunnyD
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2012 18:54

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door SunnyD »

@eugene
De verkooporder staat bij ons nog steeds op de privérekening! Je kunt hem wel uitprinten. Ze zijn kennelijk nog bezig met de grote ombouwoperatie...

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Destijds toen de participaties werden uitgeven in 2002 en 2003 betrof het Tier 1 kapitaal. Dat betekent dat dit kapitaal meetelt als bufferkapitaal.

Nu zitten we ondertussen in 2012. Basel III staat in de steigers. SNS kon bij de vorige meting niet voldoen aan de gesteld criteria. Ze kwamen 159 miljoen tekort bij de EBA-stresstest. Wat is echter het geval: de participaties tellen niet mee in de meting of SNS wel of niet voldeed aan de stress-test.
Conclusie: eigenlijk is het voor de SNS bank nutteloos vermogen aan het worden. SNS bank kan dan ook onderhand beter er van af zien te raken van die participaties en geld aantrekken wat wel meegeteld mag worden voor de basel III normen.

Trouwens wil je ook uitgenodigd worden voor de volgende bijeenkomst die we gaan organiseren. Meld je dan aan als je dat nog niet gedaan hebt. [email protected]
Onder het motto: Samen sta je sterker.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

Dat maakt nu dus wel uit 300 miljoen eigen vermogen wordt nu vreemd vermogen waar dus 9% kapitaal tegenover moet staan dus 27 miljoen kapitaal extra. Terugkopen kost SNS dus 300 miljoen ten laste van het eigen vermogen dus ik denk niet dat ze erg gelukkig zijn met hun certificaten

Wilmaas
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 feb 2010 22:55

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Wilmaas »

Goedemorgen,
Een aantal punten die mij de laatste weken/maanden zijn overkomen, of juist weer niet, wil ik graag aan jullie meegeven.
Ik heb begin dec. 2011 een klacht ingediend, keurig een ontvangst bevestiging via mail en na 30 dagen een reactie.
De reactie is een aantal citaten uit de prospectus, die ik net als velen van ons niet heb mogen of kunnen inzien destijds. Teleurstellend dus.
Half januari 2012 heb ik beroep aangetekend.
Hierop heb niets meer vernomen, ook geen ontvangstbevestiging. Ik heb wel de dossier nummers van de brieven, ergens moeten deze dus bekend zijn bij de SNS.

Nu het volgende. Dinsdag 7 februari ben ik opgebeld door een adviseur van de afdeling effecten, ik dacht, nu zou je het hebben…, het gaat echter over mijn nettolasten Hypotheek…, ik heb echter geen nettolasten Hypotheek………..
Sorry meneer, ik moet u mijn excuses maken!, is het antwoord.

Ik heb wel gelijk gebruik gemaakt van de situatie en om een reactie gevraagd ontremd het uitblijven van de reactie/ontvangstbevestiging aangaande mijn beroep over de participatie en of mijn dossier verwisseld is met een ander.
Hierop is niet direct een antwoord te geven, wat ik begrijp.
Er zou echter via de mail, die ook weer fout in het systeem staat/stond, een reactie volgen de volgende dag.
Dit is ook weer niet gebeurd helaas.

Dit geeft te denken, hoe heeft de SNS de zaken op orde?
Ik heb het verhaal uiteengezet bij de kifid ombudsman, deze geven aan dat ik voldoende moeite heb gedaan en dat dit alles voldoende reden is alles voor te legen aan hen, zodat ik de beroep stap kan overslaan.

Het vervolg laat ik u allen weten t.z.t.

Vriendelijke groet

Norb_S
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:24

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Norb_S »

@aardjee

Dat verhaal van jou klopt volgens mij niet. Als die certificaten officieel met een veel
kleinere waarde te boek zouden staan, hebben wij, de bezitters van die dingen,
minder geld op de balans, niet de SNS bank.

Die hebben gewoon voor elk certificaat 100 Euro in kas, en dat blijft zo.

Maar nu blijft de vraag: kan ik de SNS bank bellen en 1000 certificaten bestellen voor
10 Euro per stuk? Als ik die Bestens Order goed begrijp zou de bank ze dan gewoon
aan mij moeten verkopen, zolang de voorraad strekt. Dan zijn er veel mensen hier de klos,
en heb ik een goede deal.

En hoe komen ze nu aan die waardes op hun website? Helemaal uit de duim gezogen?

Wie begrijpt echt hoe het zit?

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

nee norb want ze moeten deze participaties tegen marktwaarde op de balans zetten, dus zowel de klant heeft minder op zijn rekening staan en de bank minder op zijn balans. Waarschijnlijk krijg je binnenkort de couponrente uitbetaald, deze rentevergoeding tel je bij de waarde van de obligatie op. Immers als je nu zou verkopen krijg niet jij maar de koper deze rente.

Velox
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 nov 2011 16:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Velox »

Ik ontving vanochtend een bevestiging van mijn opdracht tot verkoop van de certificaten. Sinds enkele dagen ben ik middels dit forum geattendeerd op de term bestens order. Ik heb inmiddels direct per mail laten weten dat ik niet wil verkopen beneden de waarde van € 100,- per certificaat. Ik heb uiteraard een bevestiging gevraagd. Ben benieuwd of ik die snel krijg

SunnyD
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2012 18:54

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door SunnyD »

Dit staatje trof ik aan op de site van Reaal (=SNS).
Koersen voor komende handelsdag, 1 februari 2012

Serie ....Koers........GR........Totaal
PC1.....102,03......3,92......105,95
PC2.....103,83......0,63......104,46
PC3.....104,59......3,13......107,72

(GR = Gerijpte rente)
http://www.reaal.nl/nieuws/sns-particip ... 1-februari

Het gaat weliswaar over de situatie m.b.t. de laatste handelskoers van 1 februari 2012, maar de opgebouwde couponrente wordt alleen maar meer hoe dichter we bij de volgende handelsdag op 1 mei 2012 komen.

Dus Velox, een prijs van 100 euro per stuk is wellicht te weinig, want de opgebouwde couponrente gaat dan ook naar de volgende eigenaar…

Velox
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 nov 2011 16:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Velox »

Sunny
Bij mij was de koers ook bekend maar ik heb deze linmiet aangegeven omdat de opdracht tot verkoop een bestens opdracht is en ik wil gen risico lopen dat ik eventueel veel minder ontvang dan dat ik heb ingelegd

strating
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 feb 2012 10:48

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door strating »

De opmerking m.b.t. de mogelijkheid dat SNS geen couponrente hoeft te betalen heb ik aleen maar gemaakt om dit te vermelden bij een KiFid klacht. Ook dit feit is mij nooit verteld bij de aankoop.

Als je het goed bekijkt hebben wij ons geld aan de SNS gegeven zonder zekerheid dat we het ooit terugkrijgen en waarvan het eveneens onzeker is of we er rente over ontvangen. Te bizar voor woorden.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

DNB heeft een nieuwe website geopend, speciaal voor consumenten die vragen en/of zorgen hebben om hun geld. http://www.jouwgeldvraag.nl
Kan ook ingezet worden voor ons doel lijkt mij zo. Van hieruit werkt de link wél, maar in emailverkeer niet, zo heb ik zojuist ondervonden.

haarlemmerolie
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2011 14:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door haarlemmerolie »

Ik heb vorige week (opnieuw) een klacht ingediend bij de SNS-bank over de ons allen welbekende gang van zaken (de vorige klacht met dezelfde strekking was een paar jaar geleden en daar heb ik toen geen beroep tegen aangetekend). Een paar dagen geleden werd ik, naar aanleiding van deze klacht, door een medewerkster van SNS gebeld. Mevrouw gaf (nogmaals) aan dat de SNS erg met de situatie in haar maag zit, graag van de certificaten af zou willen, maar daarbij afhankelijk is van de toestemming van DNB. Zij gaf aan dat de kans haar groot lijkt dat als PC-I in juni a.s. mag/zal worden 'afgelost', dat dan de andere certificaten ook zullen worden 'uitbetaald'. Maar, hoe graag de SNS dit alles ook zou willen, op dit moment is nog niets zeker...

Daarnaast vertelde deze mevrouw mij dat ik de SNS zeker moest bellen 'als ik mijn rekeningen door de ontstane situatie niet meer kan betalen'. Onder bepaalde voorwaarden willen ze dan meezoeken naar een oplossing daarvoor.

Hoewel ook even door mijn hoofd flitste dat het een knap geregisserd charme offensief kan zijn, ga ik daar niet van uit. Ik heb dit telefoongesprekje ervaren als een gebaar van betrokkenheid bij de situatie waarin ik/wij verzeild zijn geraakt.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Bedankt voor je melding Haarlemmerolie. Ik vind dit een fijn bericht.

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

Als de DNB als toezichthouder wilt dat de banken het consumentenvertrouwen moeten terug winnen, dan moeten ze de SNS toestemming geven om de certificaten op de geplande data's uit te betalen. En als de SNS ons de garantie geeft dat ze dat ook werkelijk gaan doen, dan besparen zij ons de weg naar het Kifid, keert de rust weer terug, zijn wij van de certificaten-ellende af en kunnen weer eindelijk over ONS EIGEN GELD beschikken !

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

Dat klinkt heel mooi, ik denk alleen dat DNB naar de kapitaaleisen kijkt en of SNS daar aan voldoet, zo niet dan wordt het een moeilijk verhaal.

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

De 'smeekbedes' aan DNB en AFM vandaag verzendklaar gemaakt.

Goed beschouwd is het eigenlijk van de zotte dat we instanties als DNB/AFM moeten smeken om ons geld terug te krijgen....

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

'Bestens order' en dumpprijzen.
De koers wordt vastgesteld door SNS Asset. Richtinggevend zijn hierbij de staatsleningen 9-10 jaar. Daardoor niet een echte koersval te verwachten.
(Bovendien omvat de koers ook de gerijpte rente.)

Maar allicht verstandig om de (nieuw)vastgestelde koers te bekijken, 5 werkdagen voorafgaand aan handelsdag te vinden op website of, desgewenst, telefonisch, en vervolgens te handelen naar bevinden.

Puzzel.
Kan iemand duidelijkheid brengen in volgende?
De ECB verstrekte leningen aan Europese banken, in totaal 500 miljard, tegen 1% rente. De uitstaande SNS participaties bedragen 0,298 miljard. Nu betaalt SNS hiervoor resp. 6,6 % , 5,9% en 5,16%. Per mogelijk niet-aflossing zal dat een kleine 4% worden (9-10 jaarsstaatsleningen rond de 2,25% en de opslag van 1,5%). Indien de PC's toch niet meer meetellen voor het eigen vermogen dan is het links- en rechtsom voor SNS toch voordeliger om bij ECB te lenen? Indien zo, dan zou je van SNS berichten verwachten dat ze die koers wensen te bewandelen. Allicht met de nodige voorbehouden in relatie tot de DNB-toestemming. Naast het financiële voordeel kan SNS hiermee ook verdere schending van vertrouwen voorkomen en het risico vermijden van verdergaande negatieve publiciteit. Tevens vermijden ze hiermee dan 'onnodig werk' bij henzelf, Kifid, AFM en DNB.
Graag jullie visie, vooral ook omdat ik tot op heden vanuit SNS geen enkel standpunt vernam dat in deze richting lijkt te gaan (behalve dan het goede bericht dat haarlemmerolie per telefoon vernam van een SNS-medewerkster).
Indien mijn redenering klopt dan zal DNB toch ook toestemming geven om af te lossen, alleen al omdat SNS er zelf ook financieel wijzer van wordt. E.e.a. overigens vergelijkbaar met de vertraagde schuldaflossing van ING, gisteren in de krant.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

SNS heeft in tegenstelling tot alle overige banken in Nederland onvoldoende kapitaal, en daar gaat nog eens 300 miljoen vanaf dan komen ze straks bijna 400 miljoen tekort voor 1 juli moeten ze aan de nieuwe kapitaaleisen voldoen. Of ze geven nieuwe aandelen uit en kopen de certificaten terug. of ze lenen 300 miljoen bij de ECB om de certificaten af te lossen dan hebben ze in ieder geval lagere rentekosten.

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Snotversnui,
Helemaal eens met jouw redenering dat lenen bij ECB een veel betere optie is voor SNS dan doormodderen met onze participaties en alle negatieve (publicitaire) gevolgen die daar bij horen.
Het scheelt iedereen ook nog eens een hoop brievenschrijverij, waarmee we elkaar eigenlijk alleen maar aan het werk houden. (Nog een besparingstip voor SNS!)
Laten we hopen dat, as we speak, SNS zelf ook deze mogelijkheid aan het onderzoeken is c.q. het onderzoek positief heeft afgerond en er binnenkort een verheugende mededeling op ieders deurmat ploft...

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Snotversnui
We moeten de jaarstukken van 2011 afwachten. Dan kunnen we zien hoe SNS er voor staat. Maar los daarvan zou ik als directeur van SNS de participaties aflossen en inwisselen voor een ECB lening tegen een lager percentage dan bij eventuele verlenging van de PCC termijn. Maar mijn redenering is misschien te simplistisch gezien de complexiteit van de diverse kapitaalstromen binnen SNS.

Gesloten