LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Ik snap het probleem ook niet helemaal. SNS handelt gewoon conform de gestelde voorwaarden: http://www.snsbank.nl/particulier/beleg ... caten.html

Het was alleen niet zo handig om die voorwaarden niet duidelijk te vertellen.
SNS bank betaalt toch gewoon de hoge rente? Daar hoor je natuurlijk niemand over.
Vervelend is wel dat nu de 10 jaar rentevast afloopt en een nieuwe rente wordt vastgesteld deze veel lager zal worden (nu naar verwachting 3,8% (2,3 + 1,5%)).
SNS bank mag echter wel vanaf dat moment elke dag beslissen om de participatie terug te betalen (dat mag nu niet).

Je kan de participatie ook zien als soort lijfrente. Dan krijg je het gestorte bedrag ook niet terug.

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Beste Kees. Kleine correctie! Je lijfrente( bancaire of verzekering) krijg je altijd volledig terug inclusief de opgebouwde rente. Zie verder info op internet over Lijrenteuitkeringen

spoekie999
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 nov 2006 10:23

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door spoekie999 »

Kees, Als een bank een hoge rente geeft hoeven ze dan de lening nooit terug te betalen? De voorwaarden waar jij naar verwijst stonden 10 jaar geleden niet op internet. We zijn allemaal belazerd door SNS.

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Voor vele zal het wel te moeilijk zijn maar:
Als je 10 jaar 6,6% rente jaarlijks krijgt uitgekeerd heb je al 66% van de inleg terug. Als de volgende 10 jaar bijvoorbeeld 3,8% rente wordt uitgekeerd, dan komt daar nog 38% bij. In 20 jaar is dan 104% uitgekeerd.

De effectieve rente was dan alleen vrijwel 0% en pas na 20 jaar maak je 'winst'.

SNS heeft nergens beweert dat ze nooit zullen uitbetalen. De eerste 10 jaar mogen ze dit niet, na 10 jaar mogen ze dit dagelijks bepalen. Aflossen zullen ze echter alleen doen als dit voor hun gunstig is.

Bij een levenslange lijfrente wordt inderdaad een deel als aflossing gezien. Echter de rente is lager. Bij elkaar zal de uitkering van een lijfrente wel gunstiger zijn (rond 7% van het kapitaal). Dus je kan een SNS participatie eigenlijk zien als een lijfrente met een slechte lage rente.

Verder is de waarde van een SNS participatie niet nihill, zolang SNS rente betaalt. Als je er echt vanaf wil kan je ook onderhands verkopen. Je krijgt alleen dan geen 100%. Reken eerder op 70%.
Dus 70% na 10 jaar retour en totaal 66% rente geeft totaal 136% retour (effectief 3,6% rente per jaar).

Maar ach bovenstaande zal voor vele niet te bevatten zijn.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Maar wat jij in je mooie berekening vergeet Kees_1000, is het feit dat wij -en waarschijnlijk velen met ons- destijds de certificaten tegen een veel hogere handelskoers hebben aangeschaft. Dat heeft het netto-rendement flink naar beneden gehaald. Bovendien zijn wij door die hoge "handelswaarde" in de boeken van SNS (terwijl die handel vanaf medio 2008 stil ligt) gedurende de looptijd in box 3 ook onnodig veel belasting blijven betalen. De SNS hanteerde gedurende de hele looptijd steeds de "intrinsieke waarde", hetgeen inhoudt "maak er maar wat van".
Laatst gewijzigd door kim62 op 05 mar 2012 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Velox
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 nov 2011 16:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Velox »

Inmiddels heeft SNS onder bijgaande link een ractie gegeven op de uitzending van Radar

http://www.snsbank.nl/particulier/over-sns-bank/aan-onze-klanten-met-een-sns-participatie-certificaat.html

orimeid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mar 2012 18:01

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door orimeid »

Hallo,

Ook wij zijn in het bezit van PC 1,2 en 3, verkregen door een erfenis van mijn tante. En wij, dat zijn mijn zusje en ik. De TROS Radar uitzending van een eye-opener, we hadden al sterk het gevoel dat mijn tante niet goed was voorgelicht want anders had ze deze "leningen" nooit aangegaan. Zoals niemand op dit forum. Ik ben 2 dagen aan het lezen geweest op dit forum. Ik wilde alles lezen, ook wat ik niet begreep. Na dit bericht ga ik me ook melden bij de heer Hendrix. Ik heb een kopie van het profiel van mijn tante aangevraagd, dat hebben we niet gevonden toen we haar huis leeg moesten maken. Maar misschien is het gebruikelijk dat dat bij de bank blijft, dat weet ik niet. De hele klachtenprocedure opzetten is de volgende stap. Het is heel vreemd, dat alles wat mijn tante had lopen bij de SNS gestopt kon worden na haar overlijden, al dan niet met een boete, maar die PC's niet. Daar zaten we aan vast. Niks aan te doen.
Op naar BOX3, ga niet langs start.
Enfin, het voelt goed om samen met andere lotgenoten op dit forum elkaar te steunen en op de hoogte te houden. Samen staan we sterk.

orimeid

arthur2000

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Het is simpel: dit is een soort woekerpolisconstructie. Voor elke 70 cent reele waarde betaalde u 1 euro. Een certificaat van 10000 euro is in werkelijkheid 7000 euro waard :shock: :cry:
Slim gedaan door de SNS. :?
De medewerker die dit heeft verzonnen is vast medewerker van de maand geworden met een flinke bonus :!:

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Citaat uit een interessant artikel in het financiele dagblad van vrijdag 2 maart jl.

"EEN TIER 1-BELEGGING, VERKOCHT ALS AANTREKKELIJK EN VEILIG.
"......
...........
...............
"Directievoorzitter Ernst-Jan Boers van SNS Bank kon in de
Radar-uitzending weinig melden, gebonden aan afspraken met
toezichthouder DNB. Eind maart, ruim voor de rentedatum, zal SNS
reageren. Naar de juridische kleine lettertjes van de wet heeft SNS
het recht aan haar kant. Maar of je een dermate ingewikkelde belegging
aan een goedgelovige relatie van een spaarbank mag aanbieden, valt te
betwijfelen. Een mogelijke oplossingsrichting lijkt de
beursgenoteerde 6,25 SNS obligatie 2010-2020. Daarvan heeft SNS
afgelopen jaar miljoenen teruggekocht. Niet tegen 100%, maar tegen
beurskoersen oplopend van 60 tot 80% van de nominale waarde. Terugkoop
van de participaties tegen 90% van de nominale waarde betekent voor
de houders een rendement van 4,6% per jaar en dat lijkt de beste
oplossing. Want beleggen is net als een huwelijk, je deelt immers lief
en leed."

kanweljanken
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 feb 2012 18:50

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kanweljanken »

Sorry, maar ik heb geen huwelijk met de SNS bank, en ik heb duidelijk aangegeven dat ik NIET wil beleggen. Daarom is mij destijds dit product geadviseerd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door SJZ »

Sorry, maar ik heb geen huwelijk met de SNS bank, en ik heb duidelijk aangegeven dat ik NIET wil beleggen. Daarom is mij destijds dit product geadviseerd.
Dus u neemt genoegen met een gewone spaarrente over de afgelopen 10 jaar? Dan vindt u een terugbetaling van 80% of zo toch wel genoeg?

Als u nu 100% terugkrijgt dan heeft u jarenlang 6,6% rendement gehad, en dat KREEG u omdat u aan het beleggen was.

arthur2000

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Hier is de oplossing :D
U kunt uw certificaten onderhands verkopen, de voorwaarden van SNS staan dit toe!
Zoek op marktplaats of ebay een koper en uw probleem is opgelost! :P
Op marktplaats vindt u Arie, die koopt SNS-certificaten.
Link op aanvraag :arrow:

Het enige is dat u waarschijnlijk 70% van uw originele inleg krijgt.
Dus voor een certificaat van €10.000
krijgt u waarschijnlijk ongeveer €7.000 :cry: :cry: :cry:
Maar: u heeft toch nog iets en da's beter dan niets :!: :) :P :D

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door SJZ »

Op marktplaats zijn zelfs meerdere personen die SNS Participatie Certificaten willen kopen.

Als je nu 70% van de waarde van je certificaat krijgt dan heb je ongeveer 3% rendement gehad over je geld, da's minder dan je wilde, maar toch ook niet onredelijk weinig.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Het artikel waarover Eugene1 spreekt is hier te vinden:
http://fd.nl/beleggen/topics/netto/4906 ... ef-en-leed#

Nog bedankt voor de tip eugene1!

NB De link hierboven werkt opeens niet meer. Jammer.

8-3-2012: Computers zijn ondoorgrondelijk. Nu werkt de link weer wel! Ondertussen heb ik hierover telefonisch contact gehad met snotversnui, waarvoor nog mijn dank
Laatst gewijzigd door kim62 op 08 mar 2012 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.

arthur2000

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door arthur2000 »

:arrow: :arrow: :arrow:
SJZ schreef:Op marktplaats zijn zelfs meerdere personen die SNS Participatie Certificaten willen kopen.

Als je nu 70% van de waarde van je certificaat krijgt dan heb je ongeveer 3% rendement gehad over je geld, da's minder dan je wilde, maar toch ook niet onredelijk weinig.
:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Hoezo 'geen vraag naar SNS-participaties' :?: :?: :?: :?: :?:

strating
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 feb 2012 10:48

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door strating »

Beste mensen,

Laat je niet gek maken door bovenstaande b
erichten. Doe geen gekke dingen. Wacht rustig af wat SNS ons eind maart gaat vertellen.

Velox
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 nov 2011 16:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Velox »

Ben het helemaal met Strating eens. We nemen geen genoegen met 70 %. We gaan voor 100 %

arthur2000

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door arthur2000 »

In reactie op bovenstaande:
Het is mijn bedoeling om te :arrow: stipuleren :!: dat bij de SNS-certificatien niet sprake is van geheel verlies :shock: maar van waardevermindering :cry: . Ofwel: de certificatie zijn bij aanvang door SNS voor een hogere koers aan particulieren verkocht :cry: door slimme verkooptechnieken :twisted: dan ze bijvoorbeeld bij een plaatsing op de beurs hadden ontvangen. :?

Het is een gokje om nu toch 100% aflossing te willen ontvangen terwijl SNS gesuggereerd heeft maar desalniettemin niet verplicht is om af te lossen. Deze mogelijke aflossing kan SNS oneindig uitstellen en velen hadden hier niet op gerekend :cry: :cry: :cry: . Het enige is een beroep te doen om image/beeld van SNS. :twisted: In hoeverre zijn ze daar gevoelig voor. :? :? :? Ze denken: waait wel weer over :?: Dat kan uitgetest worden :!: Zeker is dat advocaten en belangenvereningingen niet zonder werk zitten in deze. En die zijn duur... :evil: :evil: :evil:

Gaat u winnen van een bankreus als amorfe groep beleggers of niet? Da's de vraag. De advocaten winnen altijd, dat is zeker.

Mocht u zich bedenken: Arie van marktplaats, ik en velen anderen staan voor u klaar :!: :wink: :wink: :wink:

Wat u ook moge beslissen, beslis in wijsheid :P

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door SJZ »

Ofwel: de certificatie zijn bij aanvang door SNS voor een hogere koers aan particulieren verkocht door slimme verkooptechnieken
Nee, niet door slimme verkooptechnieken, maar omdat je jarenlang zo'n goeie, hoge rente kreeg.

Een paar jaar geleden waren er staatsobligaties te koop uit de jaren negentig die 7,5% rente gaven. Daar werd dan 140% voor betaald. Je kreeg bij aflossing natuurlijk maar 100% terug (dus ongeveer 70% van de aanschafwaarde). Per saldo heb je dan een leuk rendement.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door CB »

arthur2000 schreef:In reactie op bovenstaande:
Het is mijn bedoeling om te :arrow: stipuleren :!: dat bij de SNS-certificatien niet sprake is van geheel verlies :shock: maar van waardevermindering :cry: . Ofwel: de certificatie zijn bij aanvang door SNS voor een hogere koers aan particulieren verkocht :cry: door slimme verkooptechnieken :twisted: dan ze bijvoorbeeld bij een plaatsing op de beurs hadden ontvangen. :?

Het is een gokje om nu toch 100% aflossing te willen ontvangen terwijl SNS gesuggereerd heeft maar desalniettemin niet verplicht is om af te lossen. Deze mogelijke aflossing kan SNS oneindig uitstellen en velen hadden hier niet op gerekend :cry: :cry: :cry: . Het enige is een beroep te doen om image/beeld van SNS. :twisted: In hoeverre zijn ze daar gevoelig voor. :? :? :? Ze denken: waait wel weer over :?: Dat kan uitgetest worden :!: Zeker is dat advocaten en belangenvereningingen niet zonder werk zitten in deze. En die zijn duur... :evil: :evil: :evil:

Gaat u winnen van een bankreus als amorfe groep beleggers of niet? Da's de vraag. De advocaten winnen altijd, dat is zeker.

Mocht u zich bedenken: Arie van marktplaats, ik en velen anderen staan voor u klaar :!: :wink: :wink: :wink:

Wat u ook moge beslissen, beslis in wijsheid :P
Jammer hè, dat er maar zo weinig smilies zijn. Het staat zo leuk, dat je niet meer de moeite neemt om de tekst te lezen.

Gesloten