LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaartegoed vm DSB niet in bezit voor 01012010

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ruud_duuR
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mar 2009 14:42

Spaartegoed vm DSB niet in bezit voor 01012010

Ongelezen bericht door Ruud_duuR »

Als ik voor 02-01-2010 mijn spaartegoed (deposito) niet in mijn bezit heb (wellicht krijg ik het nooit terug) moet ik het dan toch als bezit opvoeren in mijn belastingaangifte 2009? Deze vraag heb ik gesteld aan de belastingdienst.

Ik vraag mij af waarom de DNB/regering zo haar best doet om voor de kerst van 2009 geld uit het faillissement van de vm DSB spaartegoeden terug te betalen. Ik veronderstel dat e.e.a. te maken kan hebben met het vermogen dat burgers na terugbetaling dan wel op 31-12-2009/01-01-2010 bezitten.

Ik blijf welliswaar eigenaar van mijn spaartegoed (van mijn gestolen auto ben ik dat ook, maar ik betaal geen wegenbelasting) maar bezit het vooralsnog niet meer. En ik doe toch belastingaangifte over mijn bezittingen! Bij de belastingdienst heb ik 2 medewerkers gesproken maar die hebben (ondanks de ervaring die zij hebben met Icesave) geen antwoord op deze relatief simpele vraag. Is er iemand die hier wel een zinnig antwoord op weet te geven?

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Spaartegoed vm DSB niet in bezit voor 01012010

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Aangezien het hier een falliesement betreft, en jij geen toegang tot welk bedrag dan ook hebt, moet je het naar mijn idee als verloren beschouwen, en dus niet opgeven.
Echter wanneer het bedrag wel vrijkomt of een gedeelte ervan, dan zou ik dit wel alsnog aangeven, je kunt niet meer doen dan dat, en je hebt het voordeel dat dit alles in onderzoek loopt, waardoor indien er ooit een vordering mocht komen, je dit kunt gebruiken alszijnde onwetendheid tijdens onderzoek.
Mijn advies, niet betalen, tenzij je het in je bezit hebt.
Groetjes

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Spaartegoed vm DSB niet in bezit voor 01012010

Ongelezen bericht door rvkeuken »

het is een belasting op je vermogen.
Als je een gewoon deposito hebt, welke onder de 100.000 euro valt, dan is deze gegarandeerd en valt deze onder je vermogen. Deze hoor je gewoon op te geven aangezien je dit terug krijgt.

Het uitkeren voor kerst is meer ivm onzekerheid en de 'dure' kerstdagen doorkomen en in die zin een goed streven, met de belastingen heeft dit echter niks te maken.

Boven de 100.000 euro en bij een achtergesteld deposito weet ik het niet precies, maar hier moet eea over te vinden zijn op internet.

Consumentt
Berichten: 754
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: Spaartegoed vm DSB niet in bezit voor 01012010

Ongelezen bericht door Consumentt »

Een vordering is in boekhouding en bij de belastingen ook een "bezit".
Dus gewoon opvoeren bij je aangifte.
Als het na de jaarwisseling vaststaat dat je door het failliet je geld niet meer terugkrijgt dan heeft dat pas volgend jaar invloed op je belasting aangifte.

Maar je zou het natuurlijk simpel kunnen verzwijgen. Saldo informatie richting de fiscus zal dit jaar wel niet gaan gebeuren bij DSB. Maar dit is op eigen risico.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Spaartegoed vm DSB niet in bezit voor 01012010

Ongelezen bericht door SJZ »

Ik vraag mij af waarom de DNB/regering zo haar best doet om voor de kerst van 2009 geld uit het faillissement van de vm DSB spaartegoeden terug te betalen
Omdat dat voor veel mensen een dure periode is waarin ze wat spaargeld op moeten nemen. En omdat het leuk is rond die tijd cadeautjes te kopen.
Ik veronderstel dat e.e.a. te maken kan hebben met het vermogen dat burgers na terugbetaling dan wel op 31-12-2009/01-01-2010 bezitten.
Nee, als je een vordering hebt van € 50.000 betaal je € 600 belasting, als ze het voor de Kerst uitbetalen heb je een banksaldo van € 50.000 en betaal je € 600 belasting.

Maakt dus niks uit.
moet je het naar mijn idee als verloren beschouwen
Geldt natuurlijk alleen voor het bedrag boven de € 100.000 per persoon. Als je het geld nu al als verloren beschouwt wil ik de vordering op DNB wel van je overnemen via een akte van cessie. JIJ beschouwt het als verloren? Ik bied je € 1.000 voor iedere € 10.000 die je aan mij cesseert. Jij vindt dat een mooie winstpost, ik durf het risico wel aan.

Gesloten